02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

بلیچینگ دندان - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1397/05/01

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

آیا از رنگ بد دندان های خورد رنج می برید؟ آیا وجود رنگدانه های متعدد بر روی دندان شما سبب شده است که خنده هایتان نا زیبا باشد؟ بلیچینگ دندان یکی از روش های سفید کردن دندان ها محسوب می شود که سبب می شود لبخندی زیبا را برای خود فراهم سازید. در این مقاله در خصوص بلیچینگ دندان و معایب و مزایای آن صحبت می کنیم، در نهایت گذری به روش های خانگی بلیچینگ دندان خواهیم زد با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

 بلیچینگ دندان چیست؟

بارها دیده می شود که دندان های فرد بر اثر مصرف نوشیدنی های رنگی دچار زردی می شود همچنین عده ای نیز هستند که به صورت ژنتیکی دندان غیر سفید دارند، این امر سبب می شود که از خندیدن خود خجالت بکشند. بلیچینگ دندان یکی از روش های قطعی در خصوص سفید سازی دندان ها محسوب می شود. ماده اصلی که سبب سفید شدن دندان می شود پر اکسید هیدروژن است، این ماده سبب می شود که رنگدانه هایی که بر روی دندان فرد رسوب کرده اند در وضعیت اکسید شدن قرار بگیرد و به این ترتیب تمامی بخش های بین هرم های مینای دندان نیز پوشش داده شده و دندان به رنگ سفید صدفی در آید. به مرور زمان دیده شده است که این مواد وارد بخش زیرین مینا که در قسمت عاج قرار دارد می شود و سبب روشنتر شدن دندان ها می شود.

بلیچینگ دندان در مطب از دسته مرسوم ترین روش سفید کردن دندان محسوب می شود. در این روش در ابتدا از مواد مخصوصی استفاده می شود تا لثه در معرض آسیب قرار نگرفته و از لثه محافظت شود. سپس ماده سفید کننده غلیظی را بر روی دندان ها می نشانند، این مواد دارای انواع مختلفی هستند که بعضی به صورت شیمیایی فعال نی شوند و بعضی نیز با نور و گرما و بستگی به نوع دندان و تشخیص دندانپزشک دارد که کدام یک را فعال کند.

هزینه بلیچینگ دندان در مطب یا کلینیک دندانپزشکی با نوع منزل متفاوت است و شما باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

 

مزایا و معایب بلیچینگ دندان

بارها در خصوص مزایا و معایب و به اصطلاح بهتر در خصوص عوارض بلیچینگ دندان سؤال شده است. در ابتدا مزایای این روش را توضیح می دهیم.

لیچینگ دندان سبب می شود که شما بدون هزینه بالا به دندان هایی با رنگ زیبا دست یابید. دقت کنید که لمینت دندان از دیگر روش های سفید سازی دندان محسوب می شود که برای انجام ان نیاز به تراشیدن دندان بوده و مینا را دچار مشکل می کند، از سمت دیگر نیز دیده شده است لمینت ها سبب می شود دندان نسبت به نوشیدنی های داغ و یا خیلی سرد واکنش نشان دهند اما مزایای بلیچینگ دندان این است که بدون هیچ نوع تراشی وضعیت دندان شما را بهبود می بخشد و رنگی بسیار زیبا و یک دست به دندان های شما خواهد بخشید. دقت کنید که در این روش شما درگیر هزینه های زیاد نخواهید بود و همینطور دوران نقاهت خاصی نیز برایتان تجویز نمی شود.

اما در خصوص عوارض این روش باید در ابتدای امر تأکید کنیم که اگر بلیچینگ دندان توسط فرد متخصص صورت پذیرد هیچ نوع مشکلی ایجاد نمی کند، شاید تنها عوارضی که برای این روش بتوان در نظر گرفت این است که دندان های شما تا مدت مشخصی حساس خواهد بود که این گزینه نیز توسط خمیردندان های ضد حساسیت برطرف می شود. شایان ذکر است که بلیچینگ دندان در واقع یک لایه از مینای دندان را جدا سازی می کند و افرادی که دارای دندان هایی با مینای ضعیف هستند قطعاً به مرور زمان دچار حساسیت های شدید دندانی می شود بنابراین پیش نیاز عمل بلیچینگ دندان بررسی دقیق سلامت دهان و دندان است.

 

بلیچینگ دندان در منزل

می دانیم که بلیچینگ دندان به دو صورت در منزل و در مطب صورت می گیرد بسیاری از افرادی که به مطب دندانپزشکی مراجعه می کنند ترجیح می دهند که بلیچینگ دندان را انتخاب کنند، برای بلیچینگ دندان در منزل در ابتدای امر دندانپزشک از دندان های شما قالب گیری به عمل می آورد سپس یک جفت تری مناسب با شرایط دندان های شما تهیه می کنید، این تری ها که نام اصلی آن custom trayes است به همراه ژل های سفید کننده در اختیار شما قرار می گیرد.

برای استفاده از این محصول در منزل در ابتدای امر می بایست دندان های خود را توسط مسواک استاندارد شستشو دهید و بهتر است که از نخ دندان برای بین دندان خود استفاده کنید. سپس باید نوک مخلوط کننده سرنگ را وصل کرده و یک قطره از ژل سفید کننده را ب روی لبه بیرونی تری ها بچکانید. نوک سرنگ سبب می شود که قطره به طور دقیق به همه جا پخش شود. سپس باید قالب های سفید کننده بر روی دندان ها قرار بگیرد، ژل ها نباید از قالب بیرون بزند، در صورتی که مسیر به طور دقیق طی شود شاهد حباب های سفید رنگی خواهید بود که در واقع نشان دهنده این است که روند سفید کردن دندان ها به درستی پیش می روند. قالب ها تنها 15 دقیقه باید در دهان باقی بمانند و سپس باید از دهان خارج شده و با آب سرد برای استفاده مجدد شستشو شود.

 

بلیچینگ دندان به صورت سنتی در منزل

روش های سفید کردن دندان زیاد است ، روش هایی که در منزل برای شما فراهم شده است قطعاً نتیجه کمتری به نسبت بلیچینگ دندان در مطب دارد اما به هرحال استفاده از آن‌ها خالی از لطف نیست.

یکی از روش هایی که وجود دارد استفاده از پودر های سفیدکننده است که باید با مسواک بر روی دندان ها ساییده شود، دقت کنید که استفاده از مکرر از این پودرها آسیب رسان خواهد بود.

افرادی که به صورت روزانه از محلول آب نمک استفاده می کنند دندان های سفید تری به نسبت سایر افراد دارند.

استفاده از چای و نوشیدنی های رنگ پس از بلیچینگ دندان باید کنار گذاشته شود.

در بررسی ها دیده شده است که زغال می تواند در سفید سازی دندان ها تأثیرگذار باشد اما بهتر است قبل از استفاده این روش از دندانپزشک مشورت بپرسید.

مورد دیگری که برای سفید کردن دندان وجود دارد استفاده از لاک سفیدکننده است. این لاک ها نیز دارای درصد کمی پر اکسید هیدروژن هستند و بلیچینگ دندان توسط این مواد کمی زمانبر خواهد بود از جایی که این مواد بدون محافظ بر روی دهان رها می شوند و اصطلاح کنترلی بر روی آن وجود ندارد احتمال بروز آسیب های جدی فراهم خواهد شد.

اینطور که مشخص است جوش شیرین نیز در سفید کردن دندان ها نقش تأثیرگذار دارد.

مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!