02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

آیا امکان دارد به جای کامپوزیت ونیر های خود لمینت قرار دهم؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/07/05

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

ونیر های دندانی بهترین گزینه برای پوشاندن نواقص ظاهری دندانها هستند تا به شما لبخندی سفید و یک دست را هدیه دهد اگرچه به نظر می رسد که با ونیر  های دندانی راه حل های دائمی هستند اما در صورتی که از کامپوزیت ونیر استفاده کرده باشید می توانید به جای آن ها لمینت سرامیکی قرار دهید.
متوسط طول عمر ونیر های کامپوزیت حدود ۵ سال است و اگر به خوبی از آنها مراقبت کنید شاید تا ۷ سال نیز برای شما کار کنند اما پس از این مدت باید آنها را ترمیم یا تعویض کنید.
ونیر های کامپوزیت را هر زمان که لازم باشد می توان از روی دندان ها برداشت. زمانی که ونیر های کامپوزیت نیاز به تعویض داشته باشند برداشتن آنها با اضافه کردن ماده افزودنی بسیار آسان است. ماده افزودنی آسیبی به دندان های طبیعی نمی رساند و پس از برداشتن کامپوزیت ها می توان اقدام به نصب لمینت های سرامیکی نمود.
بازگشت پذیر بودن فرآیند نصب کامپوزیت های دندانی بزرگ ‌ترین مزیت آنهاست. چون می توان در صورت نیاز آنها را برداشت، تعمیر و یا تعویض کرد. چون مینای دندان طی کامپوزیت کردن برداشته می شود؛ در صورتی که خود کامپوزیت ها را از روی دندانهای طبیعی بردارید می توانید مجددا از دندانهای طبیعی خود استفاده کنید و یا لمینت های سرامیکی را به جای روی دندان ها آنها نصب کنید. پاک کردن کامپوزیت ونیر از روی دندانهای طبیعی آسیبی به ساختار دندان نمی زند.
 
 
کامپوزیت و لمینیت
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

بهترین روش جایگزین کردن لمینت های سرامیکی با کامپوزیت چیست؟

در حال حاضر سه روش سایش هوا، لیزر دندانی و اسکالر آلتراسونیک برای برداشتن کامپوزیت ها بدون آسیب رساندن به مینای دندان وجود دارد. البته تشخیص اینکه کدام تکنیک از همه بهتر است و تضمین می کند که به مینای دندان آسیب نمی رساند؛ کمی مشکل است. کامپوزیت ها به دندان پیوند می خورند و برداشتن و پاک کردن آنها خیلی راحت نیست و چون با پیوند اسیدی به مینای دندان متصل شده اند ممکن است پس از برداشتن کامپوزیت ها مینای دندان شفافیت قبلی خود را نداشته باشد.
معمولاً بهتر است کامپوزیت ونیر ها به چند بخش تکه شود و با وارد آوردن نیروی این تکه ها از روی دندان ها برداشته شوند و پس از آن با انجام پولیشینگ مینای دندان مثل قبل بدرخشد.
اما اکثر افرادی که کامپوزیت ها از روی دندان هایشان برمیدارند چون به چهره زیبا و لبخند جذاب خودشان عادت کرده بودند؛ ترجیح می دهند که به جای آنها از لمینت های سرامیکی که دوام و طول عمر بیشتری دارند استفاده کنند. اگر شما نیز میخواهید کامپوزیت ونیر های خود را با لمینت های پرسلین جایگزین کنید می توانید با کلینیک دندان تماس گرفته و بهترین روش حذف ونیر های کامپوزیت و نصب لمینت های سرامیکی را با متخصصین ما تجربه کنم.
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

چرا اکثر بیماران میخواهند به جای کامپوزیت ونیر های خود لمینیت سرامیکی قرار دهند؟

1. تغییر رنگ و زرد شدن کامپوزیت ها

تغییر رنگ و زرد شدن کامپوزیت ها: یکی از معایب آن هاست چون ونیر های کامپوزیت دندان مثل لمینت های سرامیکی نسبت به زرد شدن مقاوم نیستند. پس از مدتی بیماران در اثر تغییر رنگ آنها تصمیم می گیرند که کامپوزیت ونیر ها را از روی دندان هایشان بردارد.

2. دو شکستن و لب پر شدن

در صورتیکه کامپوزیت ونیر ها شکسته شده و یا ترک خورده باشد می توان به راحتی آنها را از روی دندان‌ها برداشت. این ونیرها که از جنس رزین کامپوزیت هستند مانند لمینت های پرسلین مقاومت بالایی ندارند و اگر به درستی از آنها مراقبت نکنید به راحتی میشکند و مجبور می شوید به جای آنها از ونیر های لمینت سرامیکی استفاده کنید.

3. پوسیده شدن دندان های زیر ونیر

در صورتی که دندان های زیر ونیر های کامپوزیت دچار پوسیدگی شود ونیر شروع به جدا شدن از دندان هایی که به آنها چسبیده بود؛ می کند. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و بیماری لثه می تواند از دلایل پوسیدگی دندانها باشد.

4. جدا شدن کامپوزیت دندان

در صورتی که به خوبی از دندان ها و لثه خود مراقبت نکنید ممکن است به بیماری های لثه، بیماری پریودنتال، عفونت دهانی و یا پوسیدگی دندان دچار شوید. اگر لثه های شما شروع به تحلیل رفتن کند؛ فاصله‌ای بین ونیر ها و لثه شما به وجود خواهد آمد در نتیجه مجبور می شوید کامپوزیت ها را از روی دندان های خود برداشته و از لمینت های سرامیکی پس از درمان بیماری های دهان و دندان خود استفاده کنید.

5. نادرست بودن اندازه ونیرهای نصب شده

اگر ونیر های کامپوزیت که از ابتدا روی دندانهایتان نصب شده از لحاظ شکل و اندازه با دندانهای طبیعی مطابقت نداشته باشد نه تنها به سرعت آسیب می بیند بلکه درد شدیدی نیز احساس خواهید کرد. بسیار مهم است که پزشک به مهارت کافی کامپوزیت ها را شکل ‌دهد. اگر دندانپزشک تبحر و تجربه کافی در انجام این کار نداشته باشد؛ ونیر کامپوزیت ممکن است از روی دندان ها بیافتد. در نتیجه باید به جای کامپوزیت ونیر های خود لمینت سرامیکی قرار دهید.
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

چطور طول عمر ونیر های کامپوزیت را افزایش دهیم؟

با وجود اینکه دندانپزشکان تمام تلاش خود را می‌کنند که بهترین نوع کامپوزیت را با بهترین روش نصب برای بیماران به کار ببرند اما مراقبت بیماران از دندانها و ونیر های دندانی خود تاثیر قابل توجهی روی دوام و طول عمر آنها دارد. اگر می خواهید کامپوزیت ونیر های شما دیرتر نیاز به تعویض و جایگزین کردن با لمینت های سرامیکی داشته باشند بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:
از کامپوزیت ونیر های خود به جای ابزار استفاده نکنید: اگر سعی کنید در بطری ها را با ونیر های کامپوزیت باز کنید یا چیزهایی سفت را با آن گاز بگیرید مطمئنا ونیرها می شکنند یا ترک خواهند خورد.
از مصرف مواد حاوی تنباکو خودداری کنید: مواد حاوی تنباکو کامپوزیت ونیر های شما را زرد میکند؛ به طوری که دیگر زیبا و درخشان به نظر نمی‌رسد. همچنین باید از مصرف خوراکی های رنگی خودداری کنید. مصرف بیش از حد موادی مانند سس های قرمز، چای، قهوه، نوشیدنی‌های حاوی رنگ و غیره می‌تواند به سرعت رنگ کامپوزیت های شما را تغییر دهد.
چکاپ منظم نزد دندانپزشک را فراموش نکنید: زمانی که به دندانپزشک زیبایی مراجعه می کنید نه تنها دندان ها و ونیر کامپوزیت های شما را ترمیم می‌کنند بلکه وجود هر گونه علامت آسیب دیدگی یا بیماری یا پوسیدگی را بررسی کرده و آنها را بر طرف خواهند کرد تا آسیبی به ونیر های کامپوزیت شما وارد نشود.
هر روز از نخ دندان استفاده کنید: نصب ونیر های دندانی به این معنا نیست که دیگر نیازی به نخ دندان کشیدن ندارید. بلکه نخ دندان کشیدن از ابتلا به بیماریهای لثه که ممکن است بین لثه و ونیرهای دندانی شما فاصله ایجاد کنند؛ جلوگیری خواهد کرد.
در صورتی که دندان قروچه می کنید از محافظ های شبانه استفاده کنید. استفاده از محافظ های شبانه می تواند به عدم ساییدگی ونیر کامپوزیت ها و حفظ شکل ظاهر آنها در طولانی مدت کمک کند.
از مسواک هایی با برس نرم استفاده کنید: اگر از مسواک با برس زبر و خمیردندان های ساینده استفاده کنید کامپوزیت ونیر های شما به سرعت از روی دندان ها ساییده شده و ظاهر بسیار بدی پیدا خواهند کرد.

چگونه به جای کامپوزیت ونیر های خود لمینت قرار دهم؟

زمانی که ونیر های کامپوزیت به طور کامل ساییده شده باید تعویض شود. بهتر است کامپوزیت ونیرها را با لمینت های سرامیکی که دوام و طول عمر بیشتری دارند؛ جایگزین کنید. برای نصب لمینت های سرامیکی دندان پزشک ابتدا بخشی از مینای دندان را می تراشد و سپس لمینیت های سرامیکی را به مینای دندان پیوند می زند.
جایگزین کردن ونیر دندانی با نصب اولیه آن مشابه است. ابتدا دندانپزشک کاموزیت های قبلی را با استفاده از مواد خاصی از بین برده و سپس از دندان شما قالب تهیه می‌کند. با استفاده از این قالب لمینت های سرامیکی در لابراتوار آماده شده و دندانپزشک ان ها را روی دندان شما پیوند میزند.

تجربه مراجعین کلینیک دندان

"من تصور نمی‌کردم که بتوان ونیرو های کامپوزیت را از روی دندان ها برداشت. اما زمانی که برای نصب آنها به کلینیک دندان مراجعه کردم متوجه شدم که اگر از طرح لبخند ایجاد شده توسط کامپوزیت ها راضی نباشم می‌توانم مجدد آنها را از روی دندانهای پاک کرده و از لمینت های سرامیکی استفاده کنم. من واقعا دوست داشتم لبخند هالیوودی داشته باشم و ظاهر چهره و طرح لبخند برایم بسیار مهم بود. به همین علت تصمیم گرفتم که دندان هایم را کامپوزیت کنم تا به این نتیجه مطلوب برسم. اما ۱۰۰ درصد مطمئن نبودم که ونیر های دندانی بتوانند نتیجه دلخواه را ایجاد کنند. دندان پزشک برای من توضیح داد که می توانم تعداد از دندان هایم را کامپوزیت کنم و در صورتی که از آنها راضی نبودم مجدداً از روی دندان هایم بردارم یا حتی لمینت های پرسلین را به جای آنها نصب کنم."
"بالاخره من کاری که همیشه دوست داشتم را انجام دادم. هیچ وقت از لبخند خودم راضی نبودم و تصمیم گرفتم که شش عدد از دندان هایم را با کامپوزیت ونیر پوشش دهم. چون همواره بیمار عصبی بودم و نسبت به نتیجه نگران بودم؛ دکتر شهاب محمدی به من پیشنهاد داد که ابتدا از کامپوزیت ونیر استفاده کند و در صورتی که از نتیجه راضی بودم زمانی که کامپوزیت ها نیاز به تعویض داشتند آنها را با لمینت های سرامیکی جایگزین کنم.
دکتر محمدی تمام مراحل انجام کامپوزیت و لمینت را به طور کامل برای تشریح کرد و مطمئنم ساخت که این روش بسیار راحت و سریع است. با نصب کامپوزیت ونیر ها در مدت زمان کوتاهی متوجه شدم که واقعاً از ظاهر دندان هایم راضی هستم و دوست دارم آنها را با روش بلند مدت تر و دائمی تری جایگزین کنم.
حدود دو سال بعد مجددا به مطب مراجعه کردم و به جای کامپوزیت ونیر های خود لمینت سرامیکی قرار دادم. روند کار بسیار راحت بود دکتر ابتدا کامپوزیت ها را از روی دندان هایم پاک کرد و سپس بخشی از مینای دندان را تراشید و یک سری ونیر موقتی روی دندان هایم نصب کرد تا زمانی که لمینت های سرامیکی با توجه به قالبی که از دندان های گرفته شده بود حدوداً ده روز بعد آماده شد. زمانیکه ونیرهای لمینت پرسلین با دندان هایم پیوند خورد یک لبخند فوق العاده جذاب، طبیعی و زیبا را به دست آوردم که از آن کاملا راضی هستم."
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

مراحل تعویض کامپوزیت ونیر با لمینیت سرامیکی چیست؟

مهمترین دلیلی که بیماران می‌خواهند و نیروهای دندان را تعویض کنند این است که از لحاظ زیبایی دیگر آنها را راضی نمی‌کند. چون به نظر ضخیم می رسند و یا اندازه و شکل آنها دیگر متناسب با دندان‌های دیگر نیست.
کامپوزیت ونیر ها نیز مانند سایر دندان های طبیعی که ممکن است آسیب ببینند یا ساییده شوند دچار آسیب دیدگی هایی می شوند. اگر این ترک خوردگی ها یا شکستگی ها جزئی باشد می توان آنها را با یک درمان ساده ترمیم کرد.
اما در شرایط حاد تر در صورتیکه ونیر های کامپوزیت شکسته باشند باید تعویض شوند. چون کامپوزیت ها دوام چندانی ندارند و معمولاً بیماران از دندانپزشک می‌خواهند که به جای کامپوزیت ونیروهای خود لمینت دندان قرار دهند. این فرایند معمولاً طی دو جلسه انجام می گیرد.
جلسه اول ونیرهای قبلی برداشته شده و دندان زیر آن ها پولیش می‌شود و سپس قالبی از آنها تهیه می شود.
سپس ونیر های دندانی که از جنس سرامیک ساخته شده اند حدود دو هفته بعد روی دندانهای بیمار نصب می شود. در این بازه زمانی ونیرهای موقتی که ظاهر مناسبی دارند روی دندان های بیمار قرار می گیرد.
رنگ، بافت، سایه و شکل لمینت های سرامیکی کاملا مطابق با سایر دندانهای طبیعی انتخاب می شود. در صورتی که دندان پزشک به سیستم دیجیتالی مجهز باشد عکس های دیجیتالی با اسکن سه بعدی از دهان بیمار گرفته شده و برای لابراتوار به طور مستقیم ارسال می شود.
انطباق سایه رنگ دندان های پیشین مشکل ترین مرحله لمینیت کردن است و گاهی اوقات تطابق رنگ آن با دندانهای مجاور کمی پیچیده می شود.
برای رسیدن به بهترین نتیجه معمولاً بهتر است لمینیت های سرامیکی را بیش از یک جلسه روی دندان های خود امتحان کنید و اگر فکر می کنید نیاز به اصلاح دارد حتماً با دندانپزشک مطرح کنید تا آنها را مجدداً اصلاح کرده و در جلسه بعدی روی دندان‌های شما نصب کند.

لبخند خود را با لمینت کردن تعداد بیشتری از دندان ها جذاب تر کنید

گاهی اوقات بیماران فقط یک یا دو دندان خود را کامپوزیت ونیر کرده اند و تصمیم گرفتند که سایر دندان‌هایشان را نیز با لمینت های سرامیکی بپوشانند تا لبخند جذاب تری داشته باشند. درصورتی که کامپوزیت ونیر شما مشکلی ندارد و همچنان زیبا به نظر می رسد می توانید سایر دندان های خود را با لمینت های سرامیکی بپوشانید و زمانی که کامپوزیت ونیر ها دچار آسیب دیدگی شدند آنها را نیز تعویض کرده و از ونیرهای لمینت پرسلین به جای آنها استفاده کنید.
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!