02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

روش ساخت لمینت سرامیکی و نحوه تراش دندان برای لمینیت چگونه است؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/11/15

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

نحوه تراش دندان برای لمینت به منظور تراشیدن بخشی از مینای دندان در سطح رویی و کاهش ضخامت دندانهای طبیعی انجام می گیرد که مهمترین قسمت آماده سازی دندانها برای لمینت است و بیشترین تاثیر را روی روش ساخت لمینت سرامیکی دارد. تراش دندان ها باید به نحوی انجام گیرد که بعد از نصب لمینت های سرامیکی احساس وجود جسم اضافی در دهان وجود نداشته باشد و از لحاظ ظاهری نیز دندان‌ها ضخیم و غیرطبیعی به نظر نرسد.
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی
به طور معمول حدود ‏ نیم میلیمتر از مینای دندان تراشیده می شود که به اندازه ضخامت پوسته های لمینت سرامیکی بستگی دارد. دندانپزشک هنگام تراشیدن دندان سعی می کنند تا طبق دستورالعمل های دندانپزشکی زیبایی بیشترین میزان مینای دندان را برای بیمار حفظ کند. نحوه تراش دندان برای لمینت در شرایط مختلف که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد؛ برای بیماران متفاوت خواهد بود:
اگر در هر ناحیه ای از دندان که قرار است لمینت سرامیکی روی آن قرار گیرد؛ پوسیدگی مشاهده شود؛ دندانپزشک مجبور است مقدار بیشتری از دندان را بتراشد تا به طور کامل پوسیدگی آن ناحیه برطرف شود.
در صورتی که پیش از لمینیت سرامیکی از کامپوزیت دندان استفاده کرده باشید؛ دندان پزشک باید کامپوزیت ها را به طور کامل از روی دندانها بتراشد تا لمینت سرامیکی به خوبی با مینای دندان پیوند برقرار کند.
برخی از بیماران به علت پوسیدگی، دندانهای خود را با کامپوزیت پر کرده‌اند. در صورتی که بیش از دو هفته از پرکردن دندان گذشته باشد؛ برای نصب لمینت سرامیکی و پیوند خوردن بهتر آن با کامپوزیت دندانپزشک مجدداً تراش دندان انجام داده و از کامپوزیت جدید استفاده می کند.
شکل، سایز و نوع عیوب ظاهری دندان ها در نحوه تراش دادن دندانپزشک برای لمینت موثر است. گاهی اوقات دندان پزشک باید برای تراز شدن دندان ها لبه های دندان را تراش دهد و ارتفاع آن ها را نیز کم کند.
در مواردی که ساییدگی شدید در دندان در اثر برخورد به دندانهای مقابل مشاهده شود معمولاً دندانپزشک با تراش دندان ارتفاع آنها را کم می‌کند تا سطح تماس دندانهای مقابل با یکدیگر کمتر شود.
نحوه تراش دندان برای لمینت باید به گونه‌ای باشد که بعد از نصب لمینت سرامیکی لبه آن ها به راحتی قابل تشخیص نباشد و با سطح دندانهای مقابل نیز برخورد نداشته باشد. در این شرایط اگر دندانپزشک با توجه به شرایط دندان‌ها مجبور شود تاحدی مینای دندان را بتراشد که دندانها به سردی و گرمی حساس شوند؛ در طول مدت انتظار برای آماده شدن ونیر های لمینت اصلی باید از ونیر موقت روی دندان ها استفاده شود.
دندانپزشک سعی می کند حداکثر تا جایی مینای دندان را تراش دهد که به لایه عاج دندان نرسد چون لمینت های سرامیکی زمانیکه با مینای دندان پیوند بخورند؛ دوام و طول عمر طولانی تری خواهند داشت. در صورتی که دندان پزشک مجبور شود مینای دندان را بتراشد تا به عاج دندان برسد؛ احتمال شکست و افتادن لمینیت از روی دندان ها وجود دارد.
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

دقیقا چقدر از مینای دندان برای لمینت تراشیده می شود؟

میزان دقیق مینای دندان که باید برای لمینت تراشیده شود؛ در هر بیمار متفاوت است. در بهترین شرایط فقط نیم میلی متر از سطح روی دندان تراشیده شده و ممکن است تا حدود هفت دهم میلی متر نیز افزایش یابد. برای اینکه درک بهتری از تراش دندان برای لمینت داشته باشید؛ می توانید تصور کنید که مینای دندان به اندازه ۲ برابر ضخامت پوست تخم مرغ تراشیده می شود که در مقایسه با سایر روشهای دندانپزشکی مانند نصب تاج دندان بسیار جزئی است.
در برخی موارد نادر دندانپزشک ممکن است تصمیم بگیرد که تراش دندان برای لمینت تا یک و نیم میلیمتر نیز انجام شود. نحوه تراش دندان به صورت تهاجمی تر موجب می شود ونیرهای لمینت ضخیم تری برای پوشش دادن دندانها ساخته شود. هرچند ونیر لمینت، ضخیم تر تاحدودی به درخشان تر و سفید تر نشان دادن دندان ها کمک می کند اما از طرف دیگر در صورتی که مینای دندان به طور کامل از بین برود و لمینت سرامیکی روی لایه عاج دندان نصب شود؛ طول عمر آن کاهش خواهد یافت.

آیا برای تراش دادن دندان پیش لمینیت نیاز به بی حسی موضعی است؟

امکان تراش دندان برای لمینیت بدون استفاده از بی حسی موضعی وجود دارد اما به علت درد و ناراحتی که ممکن است برای بیمار ایجاد شود؛ دندانپزشکان ریسک نمی‌کنند و از تزریق داروی بی حسی برای بیمار استفاده خواهند کرد. چون دندان و بافت‌های دندانی معمولاً نسبت به تراشیدن با دریل و همچنین اسپری آب سرد که باید برای تراش دندان مورد استفاده قرار بگیرد؛ حساس هستند و اگر نیاز باشد که لبه لمینیت پرسلین زیر خط لثه قرار بگیرد باید بافت های لثه نیز تا حدودی دستکاری شوند که ممکن است برای بیمار درد و ناراحتی بیشتری ایجاد کند. به همین علت توصیه می شود که پیش از تراش دندان از تزریق بی حسی موضعی استفاده شود.

آیا میتوان بدون تراش دندان لمینت سرامیکی نصب کرد؟

نحوه نصب لمینت بدون تراش در مقاله " همه چیز درباره لمینت بدون تراش دندان و قیمت آن" به طور کامل توضیح داده شده است. این نوع ونیرهای پرسلین فوق نازک که به لومینیرز معروف شده اند؛ گزینه مناسبی برای لمینت های استاندارد می باشند که به علت ضخامت بسیار کمی که دارند؛ نیازی به تراش دندان برای نصب لمینت نمی باشد. مهمترین مزیت نصب لومینیرز عدم نیاز به تراشیدن مینای دندان است. با این وجود معایبی نیز همراه با آن وجود دارد. در صورتی که هدف از نصب لمینت سرامیکی برای بیمار، پوشاندن دندان های زرد شده یا تغییر رنگ داده باشد؛ لومینیرز انتخاب مناسبی نیست چون به علت نازکی و ضخامت کمی که دارد نمی‌تواند در سفید نشان دادن دندان های زرد موثر باشد.
 
روش ساخت لمینت سرامیکی و نحوه تراش دندان برای لمینیت چگونه است؟
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

روش ساخت لمینت سرامیکی چگونه است؟

روش ساخت لمینت سرامیکی با توجه به عیوب ظاهری دندان های بیمار و تشخیص دندانپزشک انجام میگیرد. برای ساخت لمینت سرامیکی موارد زیر توسط دندانپزشک با مشورت بیمار مشخص شده و اطلاعات کافی برای لابراتوار ارسال می‌شود:
انتخاب رنگ لمینت
دندانپزشک از راهنمای رنگ و سایه زدن لمینت سرامیکی برای تعیین رنگ پرسلین که بیشترین تطابق را با دندانهای طبیعی که در طرفین لمینت قرار میگیرند؛ داشته باشد؛ استفاده می کند. ممکن است سایه های متفاوتی برای بخش های مختلف انتخاب شود که بستگی به نحوه نصب لمینت و بیشتر یا کمتر بودن شفافیت آن در نواحی مختلف دندان ها دارد.
رنگ ونیر ها را می توان تا حدودی در زمان سیمان شدن آنها به دندان تغییر داد اما سایه هایی که در این شرایط تغییر می کنند نسبت به آنچه که در لابراتوار طراحی و ساخته می شود؛ انعطاف پذیری کمتری دارند. بنابراین انتخاب رنگ برای تعیین روش ساخت لمینت سرامیکی در لابراتوار بسیار مهم است و باید توسط دندانپزشک با مشورت بیمار با دقت بالایی تعیین شود.
گرفتن قالب از دندان ها
بعد از اینکه آماده سازی دادن دندان توسط دندانپزشک به پایان رسید باید قالبی از دندانهای بیمار تهیه شود که این قالب شامل دندانها، بافت‌های اطراف و لثه نیز می شود. این کپی از دهان و دندان شما برای ساخت لمینت سرامیکی در لابراتوار مورد استفاده قرار می گیرد.
اکثر دندانپزشکان، قالب دندان را با استفاده از خمیر تهیه می‌کنند. در این روش ساده، ظرفی که محتوی خمیر باشد؛ داخل دهمان قرار گرفته و بیمار با گاز زدن آن، طرح دندان و لثه خود را روی خمیر باقی می گذارد. معمولاً خمیر باید چند دقیقه در دهان باقی بماند تا شکل دندان ها را به خود گرفته و سپس از دهان خارج می‌شود. این قالب  به لابراتوار فرستاده می‌شود تا ونیر پرسلین با استفاده از آن طراحی و تولید شود.
 در صورتی که نیاز باشد که لمینت ها زیر خط لثه قرار بگیرند تا دندانها ارتفاع بیشتری داشته باشند؛ ابتدا دندانپزشک با استفاده از نخ کنار زدن لثه تا حد ممکن لثه ها را بالا میبرد و زمانی که لثه به اندازه کافی کنار زده شد؛ نقش کنار زدن لثه را خارج کرده و بلافاصله با استفاده از خمیر، قالب گیری می کند. سپس این قالب به لابراتوار فرستاده شده و طی دو تا سه هفته ونیرهای لمینیت اصلی طراحی و ساخته می شود.
درروش قالب گیری دیجیتالی، دندانپزشک از دوربین هایی که به کامپیوتر متصل است استفاده کرده و با گرفتن چند عکس دیجیتال و ارسال آنها به کامپیوتر و با استفاده از نرم افزار های مخصوص، قالب گیری مجازی را انجام میدهد .با این روش، پرینتر سه بعدی می تواند از سرامیک طی چند دقیقه ونیرهای دندانی را طبق قالب مجازی تهیه کند. مزیت روش ساخت لمینت سرامیکی دیجیتالی عدم نیاز به انتظار طولانی برای ساخت لمینیت ها توسط لابراتوار است. با طراحی و ساخت لمینت دیجیتال کل فرآیند طی یک جلسه انجام می‌گیرد و طرح لبخند بیمار با یکبار مراجعه به دندانپزشک اصلاح خواهد شد.
ساخت لمینت در لابراتوار
لمینت های سرامیکی که در آزمایشگاه توسط تکنسین ها ساخته می شوند را میتوان طبق سلیقه مشتری و نظر دندانپزشک به طور سفارشی تغییر داد. روش ساخت لمینت سرامیکی در لابراتوار با استفاده از لایه های پرسلین است که هر کدام رنگ و میزان شفافیت متفاوتی دارند. از این لایه های سرامیکی به نحوی استفاده یم شود که خصوصیات آنها کاملا شبیه به دندانهای طبیعی بیمار طراحی شود.
معمولاً روش ساخت لمینت سرامیکی با استفاده از لکه های رنگ (Staining) و لعاب کاری (Glazing) تکمیل می شود. طی این فرایند لکه های رنگ شده روی یکدیگر قرار می گیرند و در حرارت بسیار بالا با پرسلین یکی می شوند. این روش ساخت لمینت سرامیکی موجب می شود ظاهر آن نه تنها همرنگ دندان های طبیعی بیمار باشد بلکه هیچ‌گونه ضخامت اضافه بعد از نصب، در دهان بیمار احساس نخواهد شد.
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

نحوه تراش دندان برای لمینت  تا چه حد در دوام و طول عمر لمینت موثر است؟

برای آماده سازی دندان ها پیش از نصب ونیر لمینیت، دندانپزشک با تراش دندان، سطح دندان ها را تغییر شکل داده و فضای کافی به اندازه ضخامت ونیر روی آنها ایجاد می کند. موفقیت ونیر های لمینت سرامیکی به انتخاب مواد، روش ساخت لمینت سرامیکی، نحوه تراش دندان و حفظ مینای دندان به اندازه کافی بستگی دارد. حفظ مینای دندان به اندازه کافی مهم ترین عاملی است که در آماده سازی دندان ها باید مورد توجه قرار گیرد. در صورتی که نحوه تراش دندان موجب از بین رفتن مینای دندان و رسیدن به عاج دندان شود؛ پیوند بین لمینت سرامیکی و دندان به اندازه کافی مستحکم نخواهد بود و درنتیجه دوام و طول عمر لمینت کاهش پیدا خواهد کرد. نحوه تراش دندان بر اساس استانداردهای موجود و توافق بین تکنسین و کلینیک به حفظ مینای دندان و افزایش درصد موفقیت کاشت لمینت کمک شایانی می‌کند.

نقش وکس اپ (Wax-up) و موک آپ (Mock-up) در روش ساخت لمینت سرامیکی چیست؟

موک آپ یک روش تشخیصی و کاربردی در دندانپزشکی زیبایی و ساخت لمینت سرامیکی است. Mock up از نوعی کامپوزیت موقت ساخته شده و روی دندان های شما قرار می گیرد تا پیش از طراحی و ساخت لمینت های سرامیکی اصلی بتوانید طرح لبخند خود را تا حدودی مشاهده کنید و در صورت نیاز با مشورت دندانپزشک تغییراتی روی آن اعمال نمایید. معمولاً موک آپ در مرحله اول بعد از تراش دندان و پیش از ارسال قالب به لابراتوار روی دندانهای بیمار قرار می گیرد تا هر گونه مشکلی که ممکن است ونیر سرامیکی اصلی داشته باشد؛ تشخیص داده شود.

مزایای  استفاده از Mock-up پیش از ساخت لمینت سرامیکی

مدلسازی نتیجه اصلی طرح لبخند پیش از ساخته ونیر سرامیکی 
موقتی بودن نتایج و امکان تغییر طرح لبخند طبق درخواست بیمار 
امکان تکرار در صورت نیاز به هر تعداد تا رسیدن به نتیجه مطلوب دندانپزشک 
افزایش اعتماد بین بیمار و دندانپزشک 
امکان ارزیابی سلیقه بیمار توسط دندانپزشک و تغییر برنامه درمانی طبق خواسته او
وکس آپ  قالبی است که پیش از تراش دادن دندان ها از بیمار گرفته می‌شود تا دندانپزشک بتوانند تمام زوایای موجود را بررسی کرده و نحوه تراش دندان و نصب لمینت های سرامیکی را بررسی نماید. برای ساخت وکس آپ، ابتدا قالبی از دندانها تهیه شده و وکس یا موم داخل قالب ریخته می شود تا طرح کلی دندان های بیمار تهیه شود. سپس دندانپزشک تغییراتی را که قرار است روی دندان ها ایجاد کند؛ روی وکسها اعمال کرده و با استفاده از مواد رزین کامپوزیت ظاهر آن را ترمیم می کند. در صورتی که نتیجه طبق درخواست و رضایت مشتری انجام گرفته باشد؛ دقیقا همان روند کاری روی دندانهای بیمار اعمال می‌شود و نتیجه مشابهی به دست خواهد آمد.
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

پریسا

سلام زمانی ک قالب دندونارو میگیرن تا زمانی که آماده بشه چقد طول میکشه؟

حسین عابدی

سلام من لمينت کردم الان دندان های جلو خیلی اومده جلو چیکار باید بکنم ؛ خود لمينت را میشه تراش داد

دکتر شهاب محمدی

سلام با پزشکی که این کاررو کرده مشورت کنید باید از نزدیک دیده شود

حانیه صفیاری

وقتی میگن واحدی دندان هارا لمینت میکنند یعنی چی؟!!

دکتر شهاب محمدی

سلام یعنی هر دندان جدا و تک تک لمینت میشه

روز علی نیازی

سلام خدمت شما دوکتورصاحب گرامی در صورتی تراش دندان از منای دندان گذشته و به دنتین برسد آیا طول دوام لمینت مستحکم خواهد آمد

دکتر شهاب محمدی

سلام کمتر از مینا