02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

بهترین نوع پروتز دندان

زمان مطالعه : 6 دقیقه | منتشر شده در: 1401/02/15

بروزرسانی شده در: 1401/12/14

بهترین نوع پروتز دندان کدام است؟ این یکی از سوالات پرتکراری است که توسط بسیاری از مراجعین به دندانپزشکی پرسیده می شود. پروتز دندان وسیله ای است که به منظور جایگزین دندان از دست رفته یا پوشاندن عیوب آن مورد استفاده قرار می گیرد. آنها می توانند شامل ایمپلنت، تاج، بریج، دندان مصنوعی یا روکش شوند و برخی از آنها را می‌توان متحرک یا به‌طور دائم در دهان قرار داد.

دندان از دست رفته می تواند بر توانایی جویدن شما تاثیر بگذارد و خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش دهد. علاوه بر این، سلامت استخوان فک و در نهایت سلامتی دندان های دیگر نیزدر معرض خطر قرار خواهد گرفت. برای همین پروتزها می توانند بسیار کاربردی باشند و مانع از مشکلات بسیاری در آینده شوند. در ادامه این مطلب از سایت دکتر محمدی ، با بهترین نوع پروتز دندان و نیز انواع آن آشنا خواهیم شد.

انواع پروتز دندان

به طور کلی، پروتز دندان انواع مختلفی داشته و هر یک از آنها ویژگی های متفاوتی را در بر می گیرند. پس، بهترین نوع آن، باید متناسب با شرایط فرد انتخاب شود و ممکن است یک نوع از آن برای شخصی بهترین انتخاب باشد و برای فرد دیگر اینگونه نباشد.

به طور کلی، انواع پروتز دندان عبارتند از:

- تاج دندان یا Dental crowns

یکی از بهترین انواع پروتزهای دندان، تاج است که به عنوان یک پوشش جدید برای دندان آسیب دیده به کار می رود.

تاج دندان ممکن است از فلز یا پرسلین ساخته شود. روکش ‌ها راه ‌حل‌ های بلند مدت خوبی برای دندان‌ هایی هستند که شکسته، ترک خورده یا فرسوده شده ‌اند. طبق پژوهشی که در سال 2018 در مجله دندانپزشکی (Journal of Dentistry) انجام شد، دندان هایی که نیاز به ترمیم قابل توجهی دارند در معرض خطر بسیار بیشتری برای شکستن هستند.

در این فرآیند از پروتز دندان، دندانپزشک در ابتدا:

- یک قالب نرم از دندان های بیمار تهیه می کند.

- سپس هرگونه حفره در دندان آسیب دیده را پر خواهد کرد (در صورت لزوم).

- دندان را در صورت نیاز تراش می دهد تا برای دریافت روکش آماده شود.

- در حالی که روکش دائمی در آزمایشگاه ساخته می شود، یک روکش موقت روی دندان قرار می دهد.

- پس از چند هفته، یک تاج دائمی که در محلی که سیمان شده است قرار خواهد داد.

تاج ها یکی از مناسب ترین انواع پروتز دندان و یک راه حل نسبتا دائمی در نظر گرفته می شوند. هنگامی که یک تاج در جای خود قرار می گیرد، باید 5 تا 15 سال یا حتی بیشتر در صورت نگهداری صحیح، دوام بیاورد. شما باید مانند هر دندان دیگری با روکش مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

حتما بخوانیدفرق لمینت و کامپوزیت

- ایمپلنت دندان یا Dental implant

یکی از گزینه های دیگر جایگزین دندان از دست رفته، ایمپلنت دندان است. این نوع پروتز در استخوان فک قرار می گیرد و با تشکیل مواد استخوانی جدید در اطراف آن ثابت می شود.

روش معمول قرار دادن ایمپلنت دندان عبارت است از:

- ابتدا یک ایمپلنت (یک دستگاه پیچ مانند) در استخوان فک قرار می گیرد.

- دندانپزشک ممکن است یک اباتمنت که تاج را نگه می دارد اضافه کند. اگر ابتدا استخوان اطراف ایمپلنت نیاز به ترمیم داشته باشد، چند ماه بعد اباتمنت اضافه می شود.

- روکشی به اباتمنت چسبانده می شود تا با دندان های اطراف مطابقت داشته باشد.

در همین راستا، یک پژوهش 3 ساله که در سال 2019  در مجله پزشکی بالینی منتشر شد، نشان می دهد که ایمپلنت ها معمولاً دستگاه هایی بادوام هستند و می توانند به عنوان بهترین نوع پروتز دندان، تأثیر مثبتی بر کیفیت زندگی شخص داشته باشند.

- بریج دندان یا Dental bridge

بریج دندان نیز یکی از انواع پروتز ثابت بوده و زمانی استفاده می شود که بیمار، یک یا چند عدد از دندان های خود را از دست داده باشد و در پیرامون نواحی خالی از دندان، از دندان های ثابت برخوردار باشد.

همانطور که از نام این نوع پروتز دندان بر می آید، بریج عمدتا برای پر کردن شکافی به کار می رود که در اثر از دست دادن دندان ها ایجاد می شود. یک بریج معمولاً در دو انتهای شکاف به دندان‌های طبیعی متصل شده و ممکن است از یک یا چند دندان مصنوعی به نام پونتیک ساخته شود. در برخی موارد، برای امنیت و ثبات بیشتر، ممکن است یک پل به ایمپلنت متصل شود.

بریج اغلب از پرسلین ساخته می شود تا شبیه به دندان های طبیعی به نظر برسد.

-  دندان مصنوعی یا  Dentures

دندان های مصنوعی نوعی دیگر از پروتز دندان بوده که به خوبی روی لثه ها قرار می گیرند و مانند دندان های طبیعی به نظر رسیده و عمل می کنند.

به طور کلی، میزان از دست دادن دندان و اولویت شما، به تعیین بهترین نوع دندان مصنوعی کمک می کند. پس همانطور که قبلا نیز در بالا اشاره نموده ایم، بهترین نوع پروتز دندان، عمدتا به شرایط و وضعیت دندان های شخص انتخاب می شود. رایج ترین انواع دندان مصنوعی عبارتند از:

پروتزهای کامل دندان که جایگزین تمامی دندان ها شده و باید روزانه برای تمیز کردن، برداشته شوند.

پروتزهای جزئی متحرک یا پارسیل که جایگزین برخی از دندان های شما می شود، اما نه همه آنها.

پروتزهای جزئی ثابت که به عنوان پل های تحت حمایت ایمپلنت نیز شناخته می شوند.

پروتزهای نگهدارنده ایمپلنت روی ایمپلنت ها چسبانده می شوند اما باید روزانه برای تمیز کردن برداشته شوند (که به آن دندان مصنوعی snap-in نیز می گویند).

نوع دیگری از دندان مصنوعی فلیپر نام دارد. اینها پروتزهای جزئی موقتی هستند که جایگزین یک یا دو دندان می شوند. لازم به ذکر است که این از پروتز دندان، از موادی با دوام کمتر نسبت به پروتزهای پارسیل معمولی ساخته شده اند زیرا برای مدت کوتاهی مورد استفاده قرار گیرند.

-  روکش های دندانی یا Veneers

روکش ها با پوسته ای نازک و طبیعی، دندان ها را پوشش داده و به بهبود رنگ و ظاهر دندان های طبیعی کمک کنند. در صورتی که بیمار واجد شرایط استفاده از ونیر باشد، این گزینه می تواند بهترین نوع پروتز دندان برای او بوده و زیبایی خارق العاده ای را برای او به ارمغان آورد.

بهترین نوع پروتز دندان کدام است؟

دندانپزشک یا متخصص برای تعیین بهترین نوع پروتز دندان، ابتدا سلامت کلی دهان شما، از جمله تعداد دندان های از دست رفته، وضعیت دندان های باقی مانده و ضخامت استخوان فک و غیره را در نظر می گیرد. در صورتی که یک یا دو دندان از دست رفته باشند و بقیه دندان ها سالم هستند، پروتز بریج یا پارسیل می تواند راه حل بهتری باشد.

اما هنگامی که تعداد کمی از دندان های طبیعی باقی می مانند و علاوه بر این، در شرایط ناخوشایندی قرار دارند، دندان مصنوعی یا ایمپلنت ممکن است بهترین گزینه باشد. اما اگر استخوان فک نازک باشد، دندانپزشک شما ممکن است برای پیوند استخوان اضافی در ناحیه حمایت از ایمپلنت، از پیوند استخوان بهره گیرد.

پس از مراجعه به یک کلینیک معتبر، دندانپزشک شما می تواند بهترین توصیه را در مورد اینکه کدام پروتز دندان متناسب با نیازهای شما است، ارائه دهد. اما برخی از عوامل مانند هزینه، ظاهر و طول درمان باید در نظر گرفته شوند.

حتما بخوانیدکاشت دندان طبیعی

فرآیند قرار دادن پروتزهای دندان

به طور کلی، تکمیل این فرآیند از چند روز تا چند هفته طول بکشد.

در ابتدا، دندانپزشک شما معاینه کامل دندان ها و حفره دهان را انجام می دهد و همچنین از دندان هایی که برای پروتز دندان درگیر هستند عکس اشعه ایکس می گیرد. این امر به دندانپزشک شما اجازه می دهد تا پروتزی ارائه دهد که از دندان های باقی مانده پشتیبانی می کند، به شما امکان می دهد به طور معمول غذا بخورید، خوب صحبت کنید و در نهایت، ظاهر خوبی داشته باشید.

در مرحله بعد، دندانپزشک شما قالبگیری را انجام داده و آن را به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می نماید. طبق تصمیمات او، پروتزهای دندانی را می توان از مواد مختلفی مانند پرسلن، اکریلیک، رزین کامپوزیت و زیرکونیا تهیه کرد.

پس از آماده شدن دستگاه، روش قرار دادن به پروتز دندانی که می خواهید استفاده کنید بستگی دارد. برای مثال در قرار دادن ایمپلنت ها، دندانپزشک شما یک فیکسچر تیتانیوم را از طریق جراحی در استخوان شما قرار می دهد. سپس باید چندین ماه قبل از قرار دادن پروتز صبر کنید. این کار برای اطمینان از این مسئله است که ایمپلنت به درستی در استخوان قرار گرفته و محکم شده است.

بهترین دندانپزشک پروتز دندان

قبل از هر چیزی باید بدانید که پروتز دندان، نیازمند بررسی نکات بسیاری است که بایستی در مرحله آماده سازی، به صورت کامل در نظر گرفته شوند. در واقع، اگر این پروتزها متناسب با فک شخص آماده نشوند، عوارض بسیاری در انتظار او خواهد بود.

پروتزهای دندان با جایگزینی دندان های از دست رفته به بیماران کمک می کنند تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند. همچنین باعث می شوند دندان هایی که دچار تغییر رنگ شده یا آسیب دیده اند جذاب تر به نظر برسند.

یکی از مهمترین مسائل در این زمینه، انتخاب یک دندانپزشک با تجربه و متخصص است که بتواند بهترین نوع پروتز را مطابق با نیازها و شرایط بیمار انتخاب کند.

اگر شما نیز فکر می کنید پروتز می تواند راه حل مشکل دندان شما باشد، می توانید به کلینیک دکتر شهاب محمدی ، یکی از متخصصین بنام و مشهور در تهران، مراجعه نموده و در مورد گزینه های خود برای بهبود لبخندتان و بهترین نوع پروتز دندان صحبت کنید.

 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

ایزدی

چرا دندان ایمپلت من موقع عدا خوردن مانند راه رفتن با کفش بلند صدا میدهد؟

دکتر شهاب محمدی

باید از نزدیک دیده بشه تا نظر نهایی داده بشه