02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

کدام روش ایمپلنت را انتخاب کنیم: ایمپلنت دیجیتال یا ایمپلنت استاندارد؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/05/29

بروزرسانی شده در: 1403/01/03

کاشت ایمپلنت دندان یکی از روشهای جایگزین کردن یک یا چند دندان از دست رفته است که امروزه با استقبال گسترده ای از طرف بسیاری از افرادی که دراثر تصادف، پوسیدگی، انجام مسابقات ورزشی، بالا رفتن سن یا بیماری های لثه، دندان های خود را از دست داده اند؛ روبرو شده است. پیشرفت در تکنولوژی و به روز شدن تجهیزات مورد استفاده در روش کاشت ایمپلنت دندانی مانند ابداع روش ایمپلنت دیجیتال، ایمپلنت یک روزه، ایمپلنت فوری، مینی ایمپلنت، طراحی تاج دندان سه بعدی و غیره نقش قابل توجهی در گسترش کاربرد ایمپلنت به منظور بهبود کیفیت زندگی بیماران ایفا کند.
پایه ایمپلنت یا فیکسچر یک پیچ تیتانیومی است که به جای ریشه طبیعی دندان شما در استخوان فک کاشته می شود. درحقیقت همانطور که دندان طبیعی روی ریشه سوار شده است، یک یا چند دندان پروتزی یا تاج دندانی که در آزمایشگاه یا با روش دیجیتال و اسکن سه بعدی ساخته شده اند؛ نیز روی ایمپلنت هایی که نقش پایه را برای آنها دارد؛ سوار می شوند. چون پایه تیتانیومی ایمپلنت دندانی این خاصیت را دارد که می تواند با روش اسئواینتگریشن به طور کامل با استخوان فک جوش بخورد؛ به عنوان یک ریشه دائمی برای نگه داشتن تاج دندان مصنوعی در استخوان فک کاشته می شود.

اصلی ترین نکته برای موفقیت ایمپلنت

اصلی ترین نکته برای موفقیت ایمپلنت یا کاشت دندان، کیفیت و کمیت استخوان فک در محلی است که ایمپلنت قرار است کاشته شود. معمولا استخوان انتهای فک بالا به علت نزدیک بودن به ناحیه سینوسی، ارتفاع و پهنای کافی ندارد و درنتیجه یکی از مشکل ترین مناطق برای انجام ایمپلنت موفق است. به همین علت، عمل لیفت سینوس با بالازدن سطح سینوس و افزایش سطح و ارتفاع استخوان مورد نیاز با استفاده از گرفت استخوانی و برطرف کردن این مشکل انجام می گیرد. در نواحی دیگر آرواره نیز بنا به تشخیص پزشک در کلینیک دندانپزشکی ممکن است از روش پیوند استخوان برای ترمیم استخوان فک پیش از کاشت ایمپلنت استفاده شود.
 
 
ایمپلنت دیجیتال
  مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال
 

چرا ایمپلنت؟

درحقیقت ایمپلنت های دندانی به این منظور طراحی شده اند که هم ظاهری شبیه به دندان طبیعی داشته باشند و هم عملکرد آنها برای جویدن، گاز زدن و جلوگیری از تحلیل استخوان فک در دهان مانند دندان طبیعی خود بیمار باشد. به همین  علت پس از کاشت ایمپلنت، بیمار می تواند به راحتی هرنوع غذایی را بجود، با اعتماد به نفس لبخند بزند، بدون احساس خجالت در فعالیت های اجتماعی شرکت کند و دیگر نگران ظاهر ناخوشایند خود درصورت بیرون افتادن دندان مصنوعی نباشد. ایمپلنت دندان و پروتز تاج مصنوعی سوار شده روی آن علاوه براینکه موجب حفظ جوانی و ساختار چهره می شود؛ با کمک به رشد استخوان فک از بروز بیماریهای لثه و تحلیل استخوان فک نیز جلوگیری می کند. 

انواع ایمپلنت

1. ایمپلنت استاندارد

ایمپلنت دندان استاندارد از سه قسمت شامل یک پایه به شکل پیچ، یک تاج دندان سرامیکی و یک اباتمنت برای اتصال تاج به پایه، تشکیل شده است. ایمپلنتولوژیست، پس از بررسی تراکم کافی استخوان فک و سلامت عمومی بدن بیمار، پایه ایمپلنت را درون استخوان فک می کارد تا پس از جوش خوردن با استخوان به طور دائم در دهان بیمار باقی بماند. 
مراحل کاشت ایمپلنت استاندارد
کاشت ایمپلنت استاندارد طی دو مرحله شامل فرایند کاشت فیکسچر و سوار کردن پروتز دندان مصنوعی، انجام می گیرد. در مرحله اول کاشت پایه یا فیکسچر داخل استخوان انجام می گیرد و پس از حدود سه تا شش ماه که ایمپلنت به استخوان فک جوش خورد و لثه بهبود یافت؛ مرحله دوم طی یک عمل جراحی ساده به منظور جاگذاری اباتمنت تکمیل شده و تاج یا پروتز دندانی روی آن سوار می شود. چون پایه ایمپلنت کاملا به استخوان فک متصل می شود؛ بسیار مستحکم تر از ریشه دندان طبیعی است و درصورت مراقبت کافی و مناسب می تواند بیش از 20 سال تاج دندان مصنوعی را روی خود نگه دارد.
مزایا 
استحکام و قدرت ایمپلنت به اندازه دندان طبیعی قابل اطمینان است.
برخلاف روش بریج نیازی به تراشیدن دندان های مجاور حین کاشت ایمپلنت نیست.
تاج دندان مصنوعی سرامیکی همرنگ و مشابه با سایر دندان های طبیعی بیمار ساخته می شود تا ظاهر زیبایی داشته باشد.
کاشت ایمپلنت داخل استخوان فک از تحلیل استخوان فک جلوگیری کرده و موجب حفظ شکل و اندازه فک می شود.
ثبات و پایداری پروتز دندان مصنوعی سوار شده بر روی ایمپلنت علاوه بر اینکه جای خالی دندان را پر می کند؛ مانع از تجمع پلاک و باکتری روی لثه شده و درنتیجه از بروز التهاب و عفونت لثه نیز پیشگیری می نماید.
با کاشت ایمپلنت، جابجایی دندانهای مجاور و مقابل به سمت جای خالی به حداقل رسیده و در نتیجه از کج شدن و ناهمراستا شدن دندان های فک جلوگیری می کند.
ایمپلنت های دندانی دوام و طول عمر بسیار بالایی دارند و درصورتیکه مراقبت از آنها به درستی انجام بگیرد حتی تا پایان عمر نیز در دهان بیمار پایدار باقی خواهند ماند.
پس از کاشت ایمپلنت بیمار اعتماد به نفس کافی جهت حضور یافتن در جمع را پیدا خواهد کرد.
درصد موفقیت ایمپلنت دندان حتی در بلند مدت نیز بسیار بالاست. (بیش از 90% طی 10 سال) بنابراین با گذشت زمان نیازی به تعویض نخواهد داشت.
معایب
کاشت ایمپلنت استاندارد نیاز به برش لثه و بخیه فلپ دارد.
احتمال ایجاد مشکلات پروتزی و عدم هماهنگی و سازگاری با لثه و دندان های مجاور وجود خواهد داشت.
درد و تورم حین عمل جراحی تقریبا زیاد است.
خونریزی به علت صدمه به لثه در زمان عمل جراحی کاشت ایمپلنت استاندارد اجتناب ناپذیر است.

2. ایمپلنت دیجیتال یا ایمپلنت فوری

در کاشت دندان به روش ایمپلنت دیجیتال، اطلاعات لازم توسط اسکن داخل دهانی و عکس رادیو گرافی سه بعدی(CBCT) از دهان بیمار دریافت شده و جهت ادغام در نرم افزار مخصوص وارد سیستم  کامپیوتری می شود. کلیه اطلاعات شامل کیفیت استخوان فک، ابعاد آن، موقعیت رشته های عصبی داخل فک و یا غشای سینوسی توسط نرم افزار و دندانپزشک بررسی شده و طراحی شابلون راهنمای جراحی یا گاید اباتمنت و تاج دندان موقت به صورت سه بعدی انجام می‌گیرد. در نتیجه طرح درمان ایده آل با جایگذاری ایمپلنت در بهترین شرایط و با توجه به نتایج عملکردی و زیبایی فوق العاده پروتز نهایی ارائه می گردد.
کاشت ایمپلنت دیجیتال می تواند جایگزین مناسبی برای روشهای ایمپلنت سنتی باشد که به منظور کاهش مشکلات احتمالی در درمان با ایمپلنت سنتی طراحی شده است. راه حل های پیشرفته ای به کمک دندانپزشکی دیجیتال قابل ارائه می باشد به طوریکه با اطمینان می توان گفت در آینده ای نه چندان دور کاشت ایمپلنت دیجیتال کاملا رایج خواهد شد و با توجه به دیجیتالی شدن روند های درمانی از جمله درمان ایمپلنت، سرعت ، دقت، کیفیت و زیبایی کار نهایی نیز افزایش خواهد یافت. 
اصلی ترین تفاوت جراحی بدون فلپ و با فلپ این است که در جراحی ایمپلنت بدون فلپ یا بدون برش بافتی و بخیه (flapless) به دلیل استفاده از پانچ بافتی (Tissue Panch) با لبه های تیز در مقایسه با جراحی که در آن از برش لثه استفاده می شود؛ خونریزی و تورم بافتی به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.
مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

مراحل کاشت ایمپلنت دیجیتال

جلسه اول: 
دریافت اطلاعات لازم با استفاده از اسکنر داخل دهانی، CBCT سه بعدی و عکس رادیوگرافی. 
بررسی وضعیت بافت نرم لثه
بررسی وضعیت بافت سخت استخوان فک
بررسی بهداشت دهانی بیمار
جلسه دوم : دو هفته پس از از جلسه اول 
انجام جراحی با گاید طراحی شده توسط پرینتر سه بعدی
نصب اباتمنت اختصاصی و تاج دندان موقت برای دندان پزشک 
هدایت در روند درمان بیمار توسط نرم افزار به طور کامل
کاشت ایمپلنت توسط شابلون راهنمایی جراحی و گاید
تکمیل جراحی بدون برش لثه و بدون بخیه
جایگذاری تاج دندان موقت با ظاهری بسیار طبیعی در روز جراحی و بلافاصله پس از آن
به حداقل رساندن دوره بدون دندان بودن بیمار
انجام کل فرایند از طراحی تا کاشت ایمپلنت و سوار کردن پروتز دندان مصنوعی در کمتر از 15 دقیقه
 
مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

مزایا کاشت ایمپلنت دیجیتال

کاشت ایمپلنت فوری از طریق جراحی بدون فلپ و بدون برش لثه انجام می گیرد که موجب بهبود زیبایی نهایی و کاهش درد و خونریزی نسبت به جراحی بافلپ می شود. 
جراحی ایمپلنت بدون فلپ به دلیل کاهش درد و تورم بهترین جایگزین برای بیماران دیابتی، با فشار خون بالا و بیماران با بی‌دندانی کامل می باشد.
کاشت ایمپلنت دیجیتال به بیمارانی که ترس از جراحی برش و بخیه دارند این روش توصیه می شود.
کاشت ایمپلنت فوری با بررسی دقیق بافت استخوانی و یافتن موقعیت غشای سینوس پیش از جراحی بهترین مکان جهت کاشت ایمپلنت را با دقت بسیار بالا تخمین می زند.
طراحی طرح درمان در روش کاشت ایمپلنت دیجیتال به صورت سه بعدی انجام گرفته و جراحی بدون برش و بخیه همراه با کاهش درد و تورم و عفونت انجام خواهد گرفت.
روند بهبودی روش کاشت ایمپلنت دیجیتال بسیار سریعتر و مدت زمان جراحی به طور قابل توجهی کوتاهتر و تحویل تاج دندان موقت بلافاصله بعد از جایگذاری ایمپلنت انجام خواهد گرفت.
طراحی موقعیت کاشت ایمپلنت توسط نرم افزار به صورت مجازی با دقت بسیار بالا و در بهترین شرایط جابجایی صورت می پذیرد.
نتایج درمانی کاشت ایمپلنت دیجیتال به طور چشمگیری از طریق کاهش مداخلات جراحی و جایگذاری ایمپلنت در بهترین شرایط انجام خواهد گرفت.

معایب کاشت ایمپلنت دیجیتال

در ایمپلنت فوری کوچکترین حرکتی در فرایند ایمپلنت دندان سبب می شود خطر شکست روش ایمپلنت فوری بیشتر شود و همچنین هنگام اتصال سریع تاج دندان موقت، پزشک باید تمامی نکات لازم را رعایت کند تا فرایند جراحی به طور کامل و بدون مشکل انجام گیرد.

ساخت پروتز دندان مصنوعی دیجیتال 

1. اوردنچر دیجیتال
اوردنچر یا همان دندان مصنوعی برپایه ایمپلنت زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که بیمار تعداد زیادی از دندانها یا کل دندانهای یک فک یا هر دو فک خود را از دست داده باشد. درحقیقت اوردنچر برپایه ایمپلنت، نوعی دندان مصنوعی است که روی پایه ایمپلنت سوار می شود و به بیمارانی که کل دندانهای فک بالا یا پایین یا هر دو فک را از دست داده اند کمک می کند که کیفیت زندگی خود را بهبود بخشیده و تجربه جدیدی با کاشت دندانهای مصنوعی برپایه ایمپلنت درک کنند. استفاده از تکنولوژی دیجیتال در ساخت اوردنچر نه تنها از لحاظ زیبایی ظاهر بسیار طبیعی تری خواهد داشت بلکه تعداد جلسات مورد نیاز جهت کاشت ایمپلنت و سوار کردن پروتز دندان متحرک برای بیمار را به حداقل خواهد رساند.
2. All on 4 دیجیتالی
کاشت ایمپلنت All on 4 با استفاده از تکنولوژی دیجیتال به ایمپلنتولوژیست کمک می کند تا محل و زاویه کاشت پایه های ایمپلنت را دقیقتر تشخیص داده و با استفاده از گاید طراحی شده توسط نرم افزار فرایند کاشت و سوار کردن پروتز دندانی ثابت را سریعتر و راحت تر انجام دهد.
مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!