02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

عوارض جانبی نصب لمینت سرامیکی نامرغوب - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/07/20

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

ونیر های دندانی پوشش های بسیار نازکی هستند که به صورت سفارشی همرنگ دندان های فرد ساخته می شوند. در صورتی که این لمینیت های سرامیکی کیفیت بالایی داشته باشند و دندان پزشک نیز با مهارت کافی آنها را روی دندانهای بیمار نصب کند؛ بسیاری از مشکلات ظاهری دندان از لحاظ رنگ، طول، اندازه و شکل برطرف خواهد شد. اما متاسفانه در حال حاضر لمینت های سرامیکی نامرغوب بسیاری در بازار موجود است که به علت هزینه پایین طرفداران بسیاری پیدا کرده است. مشخصات ظاهری این لمینت های سرامیکی تقریباً با لمینت های پرسلین اصلی یکسان است اما زمانی که روی دندانهای بیمار نصب می شود طی مدت کوتاهی مشکلات فراوانی را برای فرد به وجود می‌آورد اگر می‌خواهید با این مشکلات بیشتر آشنا شوید بهتر است با ما همراه باشید.
لمینت های سرامیکی نامرغوب می توانند عوارض جانبی آزار دهنده ای برای بیمار داشته باشند. البته معمولاً این عوارض جانبی قابل درمان هستند و اکثر بیماران مجبور نیستند این عوارض جانبی را برای مدت طولانی تحمل کنند. اما درمان و نصب مجدد لمینت سرامیکی باکیفیت هزینه اضافی را بر دوش بیمار تحمیل می‌کند. در ادامه مطلب به برخی از عوارض جانبی که در اثر نصب لمینت سرامیکی نامرغوب ایجاد می‌شود اشاره خواهیم کرد.
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

حساس شدن دندان ها

دندانپزشک باید بخشی از مینای دندان شما را به منظور نصب کردن لمینیت‌های پرسلین از روی دندانهای طبیعی بتراشد. زمانی که لمینت سرامیکی با کیفیت نصب شود؛ حساسیت دندان ها پس از چند روز برطرف خواهد شد. اما در صورتی که لمینیت های سرامیکی نامرغوب روی دندان ها نصب شود به احتمال زیاد بیمار پس از خوردن غذاهای گرم یا سرد یا نوشیدنی‌های گرم یا سرد حتی پس از گذشت مدت زمان طولانی احساس درد خواهد کرد.

تغییر رنگ لمینت های سرامیکی

در صورتی که لمینیت های سرامیکی نامرغوب روی دندانها نصب شود این احتمال وجود دارد که رنگ آنها پس از مدتی تغییر کند. درست است که لمینت های سرامیکی نسبت به زرد شدن و یا رنگ پذیری از خوراکی ها و نوشیدنی های رنگی مقاوم است؛ اما این تغییر رنگ یا زرد شدن لمینیت‌های سرامیکی نامرغوب به علت رطوبت بیش از حدی است که باید برای چسباندن آنها به دندان ها مورد استفاده قرار گیرد. متاسفانه امکان سفید کردن لمینت هایی که تغییر رنگ داده اند وجود ندارند و در صورتی که بیماران به علت استفاده از ونیر سرامیکی نامرغوب زرد شدن آنها را مشاهده کنند؛ باید آنها را تعویض کنند.

واکنش بافت لثه

زمانی طول می کشد تا لثه ها با ونیر های سرامیکی جدید سازگار شوند. وجود کمی التهاب یا ناراحتی در لثه ها چند روز پس از نصب لمینت های سرامیکی طبیعی است اما اگر دندان پزشک از لمینیت سرامیکی نامرغوب برای دندان های شما استفاده کند احتمال دارد لثه ها به آنها واکنش آلرژیک نشان داده و تورم و التهاب آنها حتی پس از مدت طولانی نیز فروکش نکند.
 
 
لمینت نامرغوب
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان
 

احساس درد و ناراحتی مبهم

فرآیند کاشت ونیرهای دندانی ایجاد سردرد و ناراحتی کمی ایجاد خواهد کرد. معمولاً بیماران طی این فرایند هیچ دردی احساس نمی‌کند اما اگر فرد حساسی باشید و از لمینت سرامیکی نامرغوب نیز استفاده کنید ممکن است نیاز به مصرف داروهای مسکن برای کاهش درد ایجاد شده پس از نصب لمینت سرامیکی داشته باشید.

افزایش ریسک آسیب دیدگی لمینت ها

در صورتی که از لمینیت‌های سرامیک نامرغوب استفاده کنید احتمال آسیب دیدن و لب پر شدن آن‌ها بسیار بالا می‌رود چون معمولاً نسبت به ضربه یا ساییدگی مقاوم نیستند. در صورتی که جنس لمینت های پرسلین مناسب نباشد به سرعت ترک خورده و یا میشکنند. در این شرایط امکان ترمیم لمینت های سرامیکی وجود ندارد و فرد مجبور می شود با پرداخت هزینه اضافی آنها را تعویض کند.

ایجاد مشکل هنگام نصب ونیرهای دندانی

احتمال وجود مشکل در نصب لمینت سرامیکی نامرغوب بسیار بالاست. در صورتی که نتوان این لمینیت ها را به درستی روی خط لثه و همچنین روی دندان ها نصب کرد؛ بین ونیر دندان و دندان ها فاصله ایجاد می‌شود که این فاصله در مدت کوتاهی موجب جمع شدن پلاک ها و باکتری ها و در نتیجه پوسیدگی دندان های زیرین ونیر خواهد شد. همچنین از لحاظ ظاهری نیز این لمینت های سرامیکی نامرغوب ضخیم تر به نظر رسیده و زیبایی لازم را نخواهند داشت.
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

عدم تطابق رنگ لمینت پرسلین نامرغوب با دندانهای طبیعی

رنگ نهایی ونیرهای دندانی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. سایه ونیر، رنگ دندان زیرین آن و رنگ ماده پیوند دهنده، تعیین کننده رنگ نهایی ونیر دندان هستند. در صورتی که از لمینت سرامیکی نامرغوب استفاده کنید متاسفانه دندانپزشک نمی‌تواند از این سه فاکتور برای تطابق رنگ ونیر ها با دندانهای مجاور استفاده کند و به این ترتیب برخی از ونیر ها با دندانهای طبیعی مطابقت ندارند و در نتیجه زیبایی ظاهری آنها بیمار را راضی نخواهد کرد. متاسفانه دندانپزشک نیز پس از اینکه لمینت های سرامیکی را روی دندان نصب کرد نمی تواند رنگ آنها را تغییر دهد و تنها گزینه بیمار برداشتن لمینت های سرامیکی نامرغوب و نصب مجدد آنها با هزینه اضافی است.

عدم قرارگیری صحیح ونیرهای سرامیکی نامرغوب

ونیر های سرامیکی نامرغوب به درستی روی دندانهای بیمار قرار نمی گیرند به همین علت هم احتمال آسیب دیدگی خودشان در اثر وارد آمدن ضربه و هم احتمال پوسیدگی دندان های زیرین به علت جمع شدن پلاک ها در فاصله بین ونیر و دندان طبیعی بالا می رود. مشکلات دیگر نصب لمینت های سرامیکی نامرغوب شامل شدن یا عدم تطابق لبه آنها با لثه است. این موارد موجب می شود حفظ بهداشت دهان و دندان مشکل تر شده و بیماری‌های لثه به سرعت ایجاد شود. تراز کردن لبه های بیرونی لمینت دندان ها که غذاها با آن جویده می شوند باید با دقت بالایی انجام گیرد تا از لب پر شدن یا شکستن و ترک خوردن ونیر ها جلوگیری شود. در صورتی که از لمینت پرسلین نامرغوب استفاده کنید این تطابق به راحتی انجام نخواهد گرفت و لمینت ها به سرعت آسیب خواهند دید.

دوام و طول عمر پایین ونیرهای سرامیکی نامرغوب

ونیر های دندانی فقط برای زیباتر شدن طرح لبخند مورد استفاده قرار نمی گیرند بلکه با نصب آن ها علاوه بر این که نواقص ظاهری دندان از بین می رود باید استحکام دندان‌ها نیز بیشتر شود. ونیر لمینت سرامیکی باید دوام و طول عمر قابل قبولی داشته باشد. در صورتی که از لمینیت های سرامیکی اصلی استفاده کنیم معمولاً بیش از ۱۰ سال بدون هیچ مشکلی روی دندانهای شما باقی می ماند. اما لمینت سرامیکی نامرغوب به علت پایین بودن کیفیت و جنس سرامیک آن به سرعت آسیب دیده و در اثر جویدن یا گاز زدن غذا های نه چندان سفت و وارد آمدن ضربه ها و فشارهای کوچک می شکند و یا لب پر می شود. متاسفانه لمینت های سرامیکی قابل ترمیم نیستند و در صورتی که هر کدام از آنها آسیب ببیند باید تعویض شوند. طول عمر لمینت های سرامیکی نامرغوب کمتر از ۵ سال است پس بهتر است فقط به علت هزینه پایین نصب آن، بار هزینه اضافی تعویض در کوتاه مدت را به خود تحمیل نکنید.
معمولاً اکثر افرادی که در اثر خوردن نوشیدنی ها و غذاهای اسیدی و یا کشیدن سیگار و یا مصرف داروهای خاص، مینای دندان خود را از دست دادند و یا دندان هایشان زرد شده تصمیم می گیرند که از لمینت های سرامیکی استفاده کنند. برخی افراد نیز دندان های نامنظمی دارند که یکدست نیست برای این بیماران نیز راحت ترین روش اصلاح طرح لبخند نصب ونیر های سرامیکی است که می توانند در مدت زمان کوتاهی اندازه، شکل و رنگ دندان های خود را تغییر دهند.
مواردی که تاکنون مطرح شد مربوط به عوارض جانبی ونیر های دندانی نامرغوب است. در صورتی که از لمینت های پرسلین با جنس مناسب استفاده کنید نه تنها مشکلی پس از نصب نخواهید داشت بلکه با حفظ بهداشت دهان و دندان و مراقبت های لازم طرح لبخند شما تا ۱۰ سال نیز با زیبایی پایدار خواهد ماند.
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

چرا قیمت برخی از لمینت های سرامیکی خیلی ارزان است؟

بسیاری از بیمارانی که پس از گذشت دو یا سه سال از نصب لمینت های سرامیکی ارزان قیمت، به کلینیک دندان مراجعه کرده و از نصب آن ها ناراضی هستند از عوارض جانبی مختلفی مانند حساس شدن دندان ها، حساسیت یا تورم لثه، یا پوسیده شدن دندان های زیرین و آسیب دیدگی خود لمینت ها شکایت می کنند. زمانی که متخصصین ما لمینت های سرامیکی آنها را بررسی می‌کنند؛ متوجه می‌شوند که لمینت های سرامیکی نامرغوب روی دندان های آنها نصب شده است. این لمینت های سرامیکی کارایی و دوام مناسبی ندارند و عوارض جانبی متعددی را نیز برای بیمار ایجاد خواهند کرد.
البته چون روش نصب لمینت های سرامیکی غیر تهاجمی است؛ این خطرات و عوارض جانبی خیلی شدید نیستند و با برداشتن ونیر سرامیکی نامرغوب و نصب ونیر پرسلین اصل برطرف خواهند شد.
اما به هر حال چون نصب ونیرهای پرسلین غیر قابل بازگشت است و زمانی که بیمار به هر دلیلی یک یا چند لمینت سرامیکی خود را از دست بدهد و یا لمینیت سرامیکی کارایی قبل را نداشته باشد مجبور است آنها را با لمینت های جدید جایگزین کند تا از پوسیده شدن دندان های زیرین و همچنین حساس شدن دندان ها به غذاهای گرم و سرد جلوگیری کند.
احتمال افتادن یا شکستن لمینت های سرامیکی نامرغوب و نیاز به تعویض آنها بسیار زیاد است. درست است که ونیروهای پرسلین به نحوی طراحی شده اند که دوام و طول عمر بسیار زیادی دارند اما در صورتی که از لمینت سرامیکی نامرغوب استفاده کنید در مدت کوتاهی ترک بر می دارند و از روی دندانهای شما می افتند و زمانی که این لمینیت ها آسیب ببینند می توانند از دندان های شما محافظت کرده و در صورتی که جایگزین نشوند احتمال پوسیدگی دندان های شما بسیار زیاد خواهد بود.
با مراقبت صحیح از ونیر های پرسلین طول عمر آنها تا بیش از ۱۰ سال نیز افزایش خواهد یافت. اما معمولا افرادی که لمینت های سرامیکی نامرغوب نصب کرده‌اند حتی با رعایت بهداشت شامل نخ دندان کشیدن و مسواک زدن منظم و حفظ سلامت لثه و دندانها، پس از چکاپ منظم نزد دندانپزشک خود متوجه می‌شوند که برخی از لمینت های آنها در کوتاه مدت دچار مشکل شده است. متاسفانه بسیاری از دندانپزشکانی که از لمینت های سرامیکی نامرغوب برای بیماران استفاده می کنند؛ عدم رعایت بهداشت دهان و دندان توسط بیماران را بهانه قرار می دهند تا به طور مکرر لمینت های را جایگزین کنند. اما مراجعین بسیاری پس از مشاوره با متخصصین کلینیک دندان متوجه می‌شوند که دلیل اصلی آسیب دیدن لمینت های سرامیکی آنها در کوتاه مدت، کیفیت پایین آن بوده است. آنها اشاره می کنند که دندان پزشک قبلی چندین ‌بار دندان آنها را تمیز و لمینت ها را نیز پاکسازی کرده اما باز هم در مدت کوتاهی لمینت ها ترک برداشته یا شکسته اند. دندانپزشک همچنین به آنها توصیه کرده که از خمیر دندان های غیر سایشی استفاده کنند یا برخی از غذاهای معمول را نیز نخورند. اما با وجود رعایت تمامی نکات به علت استفاده از لمینت سرامیکی نامرغوب، دوام آنها کمتر از ۵ سال بوده است.
بنابراین اگر به دنبال اصلاح طرح لبخند خود با روشی سریع و مطمئن می گردید بهتر است با متخصصین کلینیک دندان مشورت کنید و با نصب لمینت های سرامیکی باکیفیت تا مدتی طولانی از تغییر رنگ، آسیب دیدگی، یا ابتلا به بیماری هایی پریودنتال جلوگیری کرده و از لبخند زیبا و جذاب خود لذت ببرید.
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

در صورتی که در اثر استفاده از لمینت های سرامیکی نامرغوب نیاز به تعویض آنها داشته باشم؛ چه باید بکنم؟

متاسفانه حتی با مراقبت های بسیار محتاطانه از لمینت های سرامیکی نامرغوب به دفعات نیاز به تعویض آن ها پیدا می کنید. معمولاً لمینت های سرامیکی با کیفیت تا ۵ سال نیاز به ترمیم پیدا نمی کنند اما در صورتی که جنس لمینت ها مناسب نباشد در اولین چکاپ نزد دندانپزشک باید برخی از آنها را تعویض کرد.
برای تعویض و نصب مجدد آن ها ابتدا باید پیوند آنها را با مواد خاصی از روی دندان ها برداشت و لمینیت های سرامیکی جدید را با توجه به قالبی که از دندان ها گرفته شده در لابراتوار ساخت و روی دندان ها نصب کرد.
در صورتی که از لمینیت‌های سرامیکی با کیفیت استفاده شود و نصب آنها نیز به درستی انجام گیرد معمولاً مشکل جدی برای بیمار به وجود نخواهد آمد. نصب ونیر های دندانی هزینه نسبتاً بالایی دارد و چون بیمه‌ها نیز آن را پوشش نمی‌دهند بیمار مجبور است کل هزینه را از جیب خود پرداخت کند. بنابراین بهتر است در انتخاب نوع لمینت های سرامیکی و دندان پزشکی که میخواهید نزد او نصب لمینت را انجام دهید؛ تحقیقات لازم را انجام داده و برای پول و سلامتی خود ارزش قائل شوید.

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!