02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

جراحی ایمپلنت چیست؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/08/22

بروزرسانی شده در: 1403/01/03

جراحی ایمپلنت چیست؟ این سوال متداولی است که تمام بیماران نیازمند به کاشت یک یا چند ایمپلنت دندان از دندانپزشک می پرسند. برای پاسخ به این سوال بهتر است با فرآیند کاشت ایمپلنت آشنا شوید. جراحی ایمپلنت فرآیندی است که طی آن لثه و استخوان فک برای کاشت پایه ایمپلنت آماده می شوند. در این جراحی مانند تمام عمل های جراحی دیگر از بیهوشی و بیحسی موضعی استفاده می شود. سپس دندانپزشک با ابزارهای مناسب لثه را برش داده و استخوان فک را دریل می کند تا محل مناسبی برای کاشت پایه ایمپلنت دندانی ایجاد شود. سپس پایه ایمپلنت را داخل حفره ایجاد شده پیچ کرده و در نهایت دو لبه لثه را روی هم قرار داده و بخیه میزند.

اقدامات پیش از جراحی ایمپلنت چیست؟

برای انجام عمل جراحی کاشت ایمپلنت جراح باید ابتدا شرایط بیمار را بررسی کند تا مطمئن شود که کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت است. بررسی شرایط بیمار با گرفتن چند عکس سی تی اسکن و سی بی سی تی انجام می گیرد. در بررسی عکس ها مشکلات زیر ممکن است پدیدار شود که اقداماتی قبل از جراحی کاشت ایمپلنت باید انجام گیرد:

۱ عدم ارتفاع کافی استخوان‌فک بالا

در این شرایط جراح پیشنهاد می دهد که عمل جراحی لیفت سینوس پیش از جراحی ایمپلنت انجام گیرد. در این عمل جراحی، حفرات سینوس به عقب برده شده و به جای آن گرفت استخوانی قرار داده می شود تا پس از جوش خوردن به استخوان فک ارتفاع کافی جهت کاشت ایمپلنت ایجاد شود.

2 عدم تراکم استخوان کافی در فک بالا یا پایین

برای جبران تراکم استخوان ناکافی در فک بالا و پایین باید عمل جراحی پیوند استخوان انجام گیرد. در این عمل جراحی گرفت استخوانی به استخوان فک پیوند خورده و طی یک فرآیند ۴ الی ۶ ماهه به استخوان فک جوش میخورد و تراکم استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت ایجاد می‌شود.

3 ارتفاع ناکافی ریج

برای افزایش طول ریج، دندانپزشک از اسکافولد متشکل از چند پیچ و گرفت استخوانی استفاده می کند تا ریج به تدریج با باز کردن پیچ ها رشد کرده و به ارتفاع کافی برسد. سپس ایمپلنتولوژیست می تواند پس از چند هفته عمل جراحی کاشت ایمپلنت را انجام دهد.

در صورتی که در عکس CBCTیا سی تی اسکن مشکلی وجود نداشته باشد جراحی می‌تواند عمل جراحی کاشت ایمپلنت را در جلسه بعدی برای بیمار انجام دهد.

 

جراحی ایمپلنت چیست؟

مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت فوری در روش جراحی ایمپلنت چیست؟

در روش کاشت ایمپلنت فوری، ایمپلنتولوژیست بلافاصله پس از کشیدن دندان عکس های CT اسکن بیمار را بررسی کرده و در صورتی که مشکلی در استخوان فک بیمار وجود نداشته باشد؛ عمل جراحی کاشت ایمپلنت را انجام می دهد و پایه ایمپلنت را داخل حفرات خالی در استخوان فک که پس از کشیدن دندان ایجاد شده است؛ می کارد. به این ترتیب دیگر نیازی به انجام عمل جراحی اضافی برای بریدن لثه و دریل کردن استخوان فک نمی باشد.

اقدامات حین جراحی ایمپلنت چیست؟

برای شروع جراحی ایمپلنت مانند هر عمل جراحی دیگری ابتدا جراح با روش بی حسی موضعی یا در برخی موارد بیهوشی کامل شرایط بیمار را به نحوی تغییر می‌دهد تا درد و ناراحتی چندانی حین عمل جراحی احساس نکند.

در مرحله بعد جراح بافت لثه را با استفاده از ابزار خاصی به نام اسکالپل می برد. سپس دو فلپ لثه را از روی استخوان فک کنار میزند تا استخوان فک نمایان گردد. گاهی اوقات نیز جراح از روش پانچ کردن استفاده می‌کند. در این شرایط بافت لثه بریده نمی شود بلکه فقط یک حفره دایره‌ای کوچک داخل بافت لثه ایجاد می‌شود تا ابزارهای مناسب برای دریل کردن استخوان فک از همان حفره مورد استفاده قرار گیرد. این روش میزان جراحت حین عمل جراحی کاشت ایمپلنت را کاهش داده و در نتیجه بهبودی و ریکاوری سریع تر انجام می گیرد.

درصورتیکه از پایه ایمپلنت استاندارد در فک شما کاشته شود؛ یک مرحله جراحی مختصر دیگر پس از تکمیل فرایند اسئواینتگریشن روی بیمار انجام می گیرد. در این عمل جراحی، هیلینگ کپ برداشته شده، لثه ای که روی ایمپلنت را پوشانده برش داده می شود و اباتمنت داخل پایه ایمپلنت پیچ می شود تا بتوان تاج دندان مصنوعی را روی آن نصب کرد.

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

دریل پایلوت در جراحی ایمپلنت چیست؟

اولین حفره ای که توسط دریلی با قطر کوچک در استخوان فک ایجاد می شود و مراحل بعدی جراحی را هدایت میکند؛ دریل پایلوت نام دارد. با دریل پایلوت محلی که ایمپلنت قرار است کاشته شود؛ مشخص می گردد. سپس جراح با ابزار پلاستیکی دیگری جهت دریل را مشخص می نماید. در مرحله پایلوت دریل کردن یک سوم تا نصف طول مشخصی که برای کاشت ایمپلنت باید از استخوان فک سوراخ شود؛ ایجاد می شود.

سپس ایمپلنتولوژیست با استفاده از یک پین تراز مشخص می کند که حفره پایلوت جهت صحیحی دارد. در غیر این صورت حفره را عمیق و گسترده می‌کند تا به جهت مناسب دست پیدا کند. درنهایت دندانپزشک با ابزارهایی که قطر و ارتفاع بیشتری دارند حفره پایلوت را بزرگ تر می کند تا  جای کافی و ارتفاع کافی برای کاشت پایه ایمپلنت را داشته باشد.

پس از بررسی نهایی حفره پایلوت با پین تراز جراح تایید می کند که حفره برای کاشت پایه ایمپلنت مناسب است و عمق کافی ایجاد شده است. سپس یک عکس اشعه ایکس برای مشاهده رشته های عصبی، رگهای خونی و موقعیت دندان‌های مجاور گرفته می‌شود تا جراح بتواند با بررسی آن پایه ایمپلنت را داخل استخوان فک بکارد.

در نهایت پایه ایمپلنت داخل حفره ایجاد شده وارد شده و توسط یک دریل دندانی که به یک آداپتور متصل است ایمپلنت داخل فضای ایجاد شده پیچ می شود.

جراحی ایمپلنت با روی هم آوردن دو فلپ لثه و بخیه زدن آنها به پایان می‌رسد. برای زیباتر جوش خوردن فلپ های لثه به یکدیگر و حفظ ساختار بافت لثه ایمپلنتولوژیست از یک هیلینگ کپ روی پایه ایمپلنت استفاده می‌کند تا لثه های اطراف ایمپلنت از سایر نواحی جدا شده و به شکل زیبایی جوش بخورند.

اقدامات بعد از جراحی ایمپلنت چیست؟

چون معمولاً حدود ۷ تا ۱۰ روز بعد از جراحی ایمپلنت، بخیه باید کشیده شود؛ جراح برای شما یک جلسه پیگیری تنظیم می نماید تا برای کشیدن بخیه ها به مطب مراجعه کنید.

سپس به شما دستوراتی در خصوص رژیم غذایی شامل غذاهای نرم و مایعات می دهد تا زمانی که پایه ایمپلنت با استخوان فک جوش بخورد.

فرایند جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک حدود ۳ تا ۶ ماه زمان می‌برد. طی فرآیند اسئواینتگریشن تمام دستورالعملی که جراح توصیه کرده شامل مصرف داروها و رژیم غذایی باید به طور کامل رعایت شود.

حفظ بهداشت دهان و دندان از مهمترین اقداماتی است که بعد از جراحی ایمپلنت باید رعایت کنید. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، قرقره آب نمک و چکاپ منظم نزد دندانپزشک درصد موفقیت کاشت ایمپلنت را افزایش خواهد داد.

مشاهده عوارض جانبی مانند خونریزی خفیف، کبودی، احساس سوزش یا خارش در لثه، قرمز بودن لثه و کمی درد و ناراحتی تا حدود ۲ تا ۳ هفته پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت طبیعی است و در صورتیکه توصیه های دندانپزشک را در خصوص قرار دادن کیسه آب یخ روی صورت خود و مصرف مسکن ها را ادامه دهید؛ این علائم به سرعت از میان خواهد رفت.

اگر علائم سوزش و خارش ادامه پیدا کرد و احتمال دادید که زخم عفونت کرده باشد؛ بلافاصله باید به جراح مراجعه کنید تا در صورت نیاز برای شما آنتی‌بیوتیک‌های مناسب تجویز شود.

 مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

جراحی مینی ایمپلنت چیست؟

در جراحی مینی ایمپلنت دندانپزشک یک عمل جراحی روی لثه شما انجام می دهد تا پایه تیتانیوم را در استخوان فک شما بکارد. البته عمل جراحی مینی ایمپلنت به اندازه ایمپلنت معمولی عمیق نیست و مدت زمان آن نیز بسیار کوتاهتر است. برای شروع ، ابتدا بی حسی موضعی در محل عمل استفاده می شود. سپس دندانپزشک با اطمینان از آماده بودن بیمار، بافت لثه را بریده و با استفاده از مته، حفره پایلوت را در استخوان فک برای کاشت پایه ایمپلنت ایجاد می کند. در صورت نیاز، حفره با استفاده از دریل، عمیقتر و با مته هایی با سایزهای مختلف، پهن تر می شود. سپس ایمپلنت دندان با ابزارهای مناسب مانند آچار و دریل، داخل حفره پیچ شده و محکم می شود. چون محل اتصال یا اباتمنت به شکل یک گوی در خود ایمپلنت تعبیه شده، معمولا چند دقیقه پس از کاشت پایه در لثه، پروتز دندان روی پایه قرار می گیرد و نیازی نیست که هفته ها یا ماهها منتظر نصب آن باشید.

جراحی ایمپلنت دیجیتال چیست؟

بیمارانی که فرصت انتظار برای کاشت ایمپلنت به روش سنتی را ندارند میتوانند از روش ایمپلنت فوری یا ایمپلنت دیجیتال استفاده کنند. استفاده از این روش توسط برخی از کلینیک ها که تجهیزات لازم جهت طراحی کاشت ایمپلنت به روش دیجیتال و نرم افزار مربوط به آن را دارند؛ انجام می گیرد.

در این روش کاشت ایمپلنت جراح، پایه ایمپلنت، اباتمنت و تاج دندان مصنوعی موقت را در همان جلسه اول در دهان بیمار قرار می دهد. بهبود لثه پس از کاشت ایمپلنت و سوار شدن تاج دندان مصنوعی موقتی بدون استفاده از هیلینگ کپ انجام می گیرد. در این روش نیازی به بخیه زدن و انتظار 4 تا ۶ ماهه برای قرار گرفتن تاج دندان روی ایمپلنت نمی باشد. با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی می توانید با بهره گیری از مزایای کاشت ایمپلنت دیجیتال، فقط طی یک روز از زیبایی مجدد دندانهای خود لذت ببرید.

جراحی بریج بر پایه ایمپلنت چیست؟

بریج برپایه ایمپلنت همانطور که از نام آن پیداست از ایمپلنت های دندانی به عنوان پایه چند تاج دندان مصنوعی استفاده می کند. معمولا یک ایمپلنت به جای ریشه یکی از دندانهای از دست رفته با عمل جراحی در استخوان فک کار گذاشته می شود تا بتواند بریج دندان را در محل مورد نظر نگهدارد. همچنین ممکن است بریج دندان به صورت یک پونتیک معلق متشکل از یک تاج دندان مصنوعی که بین دو دندان ایمپلنت شده دیگر قرار می گیرد؛ مورد استفاده قرار گیرد. بریج دندانی برپایه ایمپلنت را نه تنها می توان برای دو یا سه جای خالی دندان که در یک ردیف و در کنار هم قرار دارند به کار برد بلکه حتی می توان برای تعداد بیشتری از دندانهای از دست رفته نیز از آن استفاده کرد.

مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

جراحی ایمپلنت اوردنچر چیست؟

در جراحی ایمپلنت اوردنچر حداقل تعداد ایمپلنت های مورد نیاز برای سوار کردن پروتز دندان مصنوعی کامل 4 پایه ایمپلنت در هر فک است و در صورتی که پزشک تشخیص دهد فک قابلیت کاشت پایه های ایمپلنت بیشتری را دارد از کاشت تعداد استاندارد 6 تا 8 پایه ایمپلنت و روش اوردنچر برای نصب پروتز دندان مصنوعی متحرک برای قوس کامل فک استفاده خواهد کرد.

جراحی ایمپلنت All on 4 چیست؟

جراحی ایمپلنت All On 4 به این معناست که "تمام" دندانها را می توان روی "4 پایه" ایمپلینت دندانی سوار کرد. در این تکنیک ابتدا 4 ایمپلنت با زوایای خاص در قسمت هایی از استخوان فک فوقانی یا تحتانی بدون دندان که بیشترین ارتفاع و تراکم را دارد؛ کاشته می شوند و سپس پروتز دندانی روی آنها  سوار می شود. این پروتز دندانی شامل 10 تا 14 دندان است و می توان آن را خیلی فوری طی 24 ساعت پس از عمل کاشت ایمپلنت، روی آن کار گذاشت. به همین علت به آن ایمپلنت یک روزه نیز گفته می شود. هنر تکنیک All On 4 در این است که نیازی نیست برای تک تک دندانهایی که از دست داده اید یک ایمپلنت جداگانه به عنوان ریشه یا پایه تاج دندانی بکارید؛ بلکه کاشت 4 ایمپلنت برای نگهداری 12 دندان که با روش بریج به هم متصل شده اند؛ کفایت می کند. مزیت دیگر جراحی ایمپلنت All on 4 عدم نیاز به پیوند استخوان یا لیفت سینوس در صورت کافی نبودن تراکم استخوان است. چون ایمپلنتولوژیست می تواند با بررسی عکس CT اسکن و CBCT نواحی از استخوان فک که برای کاشت 4 پایه ایمپلنت مناسب هستند را انتخاب کند.

  مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

فاطمه ضیالدینی

مطالب خیلی زیبا من دستیاراول جراح هستم