02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

سوالی که ممکن است شنیده باشید: عوارض ایمپلنت فوری - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/09/17

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

ایمپلنت فوری روشی است که بیماران میتوانند طی آن فرایند کشیدن دندان، کاشت پایه ایمپلنت و نصب تاج دندان موقتی را در یک روز انجام دهند. قابل درک است بیمارانی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند؛ تمایل دارند که به سرعت و خیلی راحت جای خالی آنها را پر کنند. از این رو بسیاری از دندانپزشکان کاشت ایمپلنت فوری  یا یک روزه را با استفاده از تکنیک های پیشرفته ای مانند ایمپلنت دیجیتال به کمک تکنولوژی CAD/CAM  به آنها پیشنهاد میکنند. عوارض ایمپلنت فوری درصورتیکه پایه ایمپلنت کاشته شده؛ در مرحله ی بهبودی جابجا نشود؛ تفاوت چندانی با عوارض ایمپلنت دندان استاندارد که در مقاله " معایب کاشت ایمپلنت و عوارض جانبی ایمپلنت دندانی چیست؟" ذکر شده است ندارد. گرچه پس از کاشت ایمپلنت فوری، پروتزهای دندان مصنوعی موقتی معمولا همان روز پس از عمل بار گذاری میشوند؛ اما پایه ایمپلنت دندانی هنوز باید با استخوان فک جوش بخورد؛ حتی کوچکترین حرکت و جابجایی میتواند در این فرآیند اختلال ایجاد نماید و موجب بروز عوارض ایمپلنت فوری شود.  

در روش ایمپلنت فوری، پایه ایمپلنت با پلهای حمایت کننده  در محل کاشته شده مستحکم می شود، تا دیگر جایی برای حرکت کردن آن باقی نماند. درصورتیکه تاج دندان موقتی پس از ایمپلنت فوری نصب شود؛ برای جلوگیری از عوارض ایمپلنت فوری، تاج متکی به ایمپلنت به گونه ای ساخته میشود که نتواند با دندان مخالف تماس پیدا کند. گاهی اوقات ایمپلنت هایی با قطر کم برای این نوع درمان به کار گرفته میشوند و روشهای جراحی با کمترین آسیب به بافت لثه و استخوان فک به کار گرفته می شوند بنابراین عوارض ایمپلنت فوری در عمل باید از عوارض ایمپلنت دندانی استاندارد کمتر باشد.

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

تفاوت عمل جراحی ایمپلنت فوری و ایمپلنت استاندارد چیست؟

در روش کاشت ایمپلنت فوری، جراح بلافاصله پس از کشیدن دندان، پایه ایمپلنت را در حفرات خالی استخوان فک که از خارج شدن ریشه دندان طبیعی باقی مانده می کارد؛ بنابراین نیازی به بریدن لثه و سوراخ کردن استخوان فک نیست.  

در روش ایمپلنت استاندار، بیمار برای جایگزین کردن ایمپلنت و کاشت نهایی باید بین سه تا شش ماه منتظر بماند. در این روش، جراح به منظور به حداقل رساندن عوارض جانبی ایمپلنت دندان، اطمینان حاصل می کند که پس از کشیدن دندان، لثه و استخوان فک ناحیه ی مذکور به طور کامل بهبود یافته و  سپس اقدام به کاشت ایمپلنت می کند.

ایمپلنت دندان استاندارد طی دو مرحله در استخوان فک کاشته میشود. پایه ایمپلنت در مرحله ی اول در استخوان فک کاشت میشود و بعد از چند ماه تاج دندان سوار میشود. برای سوار کردن تاج دندان باید تا زمان اتصال پایدار میان ایمپلنت و استخوان فک منتظر ماند. در این مدت، ایمپلنت دندان توسط بافت لثه حفظ میشود. در دومین مرحله از جراحی، لثه روی ایمپلنت باز شده و اباتمنت و تاج به آن متصل میشوند. 

 در هر دو روش کاشت ایمپلنت فوری و استاندارد ممکن است تاج دندان موقتی همان روز پس از کاشت پایه ایمپلنت نصب شود اما جراح ممکن است به بیمار توصیه کند برای نصب پروتز دندان، سه تا شش ماه دیگر منتظر بماند تا پایه ایمپلنت  با استخوان فک جوش بخورد. در این فاصله جراح هر زمان تشخیص دهد که پایه ایمپلنت تا حدودی مستحکم شده می تواند پروتز دندان موقتی را برای پر کردن جای خالی دندان نصب کند.

با بهره گیری از جدیدترین پیشرفت های فناوری، این امکان وجود دارد که کاشت ایمپلنت فوری و پروتز یا تاج دندان موقتی، بلافاصله پس از کشیدن دندان انجام گیرد تا بیمار طی یک جلسه کلینیک دندانپزشکی را با لبخندی زیبا و بدون نگرانی از خالی ماندن جای دندان خود ترک کند. از روش کاشت ایمپلنت فوری می‌توان برای جایگزینی یک یا چند دندان بدون مشاهده عوارض ایمپلنت دندان به طور همزمان بهره گرفت. این درمان ساده و سریع بوده و الزاما نیازی به استفاده از پروتز موقتی ندارد. 

تفاوت ایمپلنت فوری و بار گذاری ایمپلنت فوری 

یکی از اصطلاحاتی که  پیش از کاشت ایمپلنت بهتر است با آن آشنا شوید "بار گذاری فوری" است. بار گذاری فوری  با ایمپلنت فوری  متفاوت است اگر این اصطلاح را از دندانپزشکان شنیده اید، بدانید که آنها در مورد جایگذاری یک تاج موقت بلافاصله پس از کاشت دندان صحبت میکنند. هدف از این روش عمدتا زیبایی است اما میتواند در خوردن و جویدن بهتر غذا ها به بیمار کمک کند. بنابراین اگر تصمیم گرفته اید پس از چند سال که از کشیدن دندان شما گذشته است  اقدام به کاشت ایمپلنت دندان نمایی  جراحی ممکن است نه تنها برای یک دندان واحد بلکه برای چندین دندان یا تمامی دندانها روش بارگذاری ایمپلنت فوری را به شما پیشنهاد دهد. پس از بارگذاری ایمپلنت فوری باید به خوبی از دهان و دندان خود مراقبت کنید. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در جلوگیری از بروز عوارض ایمپلنت فوری بسیار موثر است. همچنین رعایت رژیم غذایی حاوی غذاهای نرم و سرد تا زمانی که جراح تشخیص بدهد پایه ایمپلنت با استخوان جوش خورده از وارد آمدن فشار بیش از حد به پایه ایمپلنت و لق شدن آن جلوگیری می کند.

تکنیک All-on-Four یکی از رایج ترین روش های بارگذاری ایمپلنت فوری است. در این روش، چهار ایمپلنت در استخوان فک قرار میگیرند تا یک تکیهگاه برای یک پروتز کامل باشند. در این مورد، دندانپزشک یک پروتز موقت را بر روی ایمپلنت قرار میدهد تا ظاهری طبیعی به صورت بخشد در حالی که ایمپلنتها هنوز به استخوان فک جوش نخورده اند. همچنین در این روش پیوند استخوان معمولا لازم نیست زیرا کاشت ایمپلنتها در نواحی که استخوان فک  به طور طبیعی ضخیم تر است؛ انجام می گیرد. این مسئله میتواند به کاهش هزینه های بیماران و کمتر شدن عوارض ایمپلنت فوری بدون اینکه کیفیت نتایج تحت تأثیر قرار گیرند کمک نماید.

 

 


مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

تفاوت دوره درمان ایمپلنت فوری و ایمپلنت دندان استاندارد

در ایمپلنت دندان استاندارد، بیمار باید چندین هفته برای جایگذاری تاج روی ایمپلنت منتظر بماند زیرا استخوان باید بهبود یافته و با پایه ایمپلنت جوش بخورد. اما در بارگذاری ایمپلنت فوری دندانپزشک یک تاج موقتی را بلافاصله پس از کاشت وصل میکند. در ایمپلنت دندان  استاندارد ممکن است سه تا شش ماه بین این دو مرحله فاصله باشد. در حالی که تکمیل دوره درمان کاشت دندان استاندارد ماه ها طول میکشد، با انجام ایمپلنت فوری خیلی زود صاحب دندان های جدیدی خواهید شد.

ایمپلنت فوری در یک روزچه کسی برای این روش کاندید مناسب است؟

اگر خواهان انجام ایمپلنت فوری در یک روز باشید، قبل از آن باید دندانپزشک شما تشخیص دهد که آیا از شرایط مناسب برای این روش برخوردار هستید یا خیر. شما باید از بهداشت دهان و دندان و سلامت جسمانی خوبی برخوردار باشید. پس اگر سیگار میکشید، دچار بیماری خودایمنی و یا بیماری مزمن هستید، ممکن است ایمپلنت فوری برای شما مناسب نباشد. همچنین، اگر شما از دندان قروچه نیز رنج میبرید، ایمپلنت فوری در یک روز ممکن است بهترین روش برای شما نباشد زیرا سبب وارد آمدن فشار نسبتا بالایی به تاج و پایه ی ایمپلنت میشود که منجر به بروز عوارض ایمپلنت فوری مانند لق شدن پایه ایمپلنت می شود.

اگر از بهداشت دهان و دندان و سلامت عمومی خوبی برخوردار باشید، سیگار نکشید، دچار بیماری خودایمنی نباشید و از داروهای بیسفسفات استفاده نکنید، میتوانید کاندید مناسبی برای ایمپلنت فوری باشید. 

 مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

عوارض ایمپلنت فوری یا یک روزه

 برخی از عوارض ایمپلنت فوری دندان که در ادامه به آنها اشاره می کنیم؛ موجب می شود که برخی دندانپزشکان این روش را پیشنهاد نکنند:

لق شدن ایمپلنت

با توجه به اینکه جابجایی ایمپلنت، ریسک لق شدن آن را افزایش میدهد؛ برای موفقیتآمیز بودن کاشت فوری، جراح باید ایمپلنت را به نحوی در استخوان فک مستحکم کند که جابجا نشود. از این رو، کاشت ایمپلنت فوری باید توسط متخصص باتجربه کاشته شود. از طرفی بیمار نیز باید از ایمپلنت های خود به نحوی مراقبت کند که از وارد آمدن فشار اضافه روی آن جلوگیری شود تا زمانی که پایه ایمپلنت به طور کامل با استخوان فک جوش بخورد.

جوش نخوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک 

این روش تنها برای مواقع خاص مناسب است. کاشت ایمپلنت فوری باید با برای بیمارانی که استخوان سالم و با تراکم کافی دارند؛ انجام گیرد تا پایه ایمپلنت به طور کامل جوش بخورد. در غیر این صورت احتمال جوش نخوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک به عنوان یکی از عوارض ایمپلنت فوری مشاهده خواهد شد.

عوارض جانبی عمل جراحی 

هر عمل جراحی با خطر همراه است. عوارض جانبی عمل جراحی ایمپلنت فوری  نسبت به سایر روش های دیگر تفاوت چندانی ندارد و می تواند شامل مانند خرابی شدن ایمپلنت، عفونت و درد باشد که همگی با جراحی ایمپلنت همراه هستند. بنابراین مانند عوارض ایمپلنت دندان استاندارد، از شایعترین عوارض توأم با این نوع ایمپلنت ها می توان به جابجایی آنها، عفونت و درد اشاره کرد.

شکستن تاج دندان مصنوعی

برخی عوارض ایمپلنت دندان با هر روشی که کاشته شود وجود خواهد داشت. خطر شکستن تاج دندان مصنوعی زمانی افزایش مییابد که نیروی بیشتری بر آن وارد شود. پروتز دندان مصنوعی که اغلب بلافاصله پس از عمل متصل میشوند؛ موقتی بوده و تا زمانی که انسجام مورد نیاز حاصل شود روی ایمپلنت باقی میمانند. این ترمیم های فوری معمولا قبل از عمل جراحی ساخته میشوند و به اندازهی ترمیم های نهایی مستحکم نیستند و احتمال شکستن آنها بسیار بیشتر از تاج دندان دائمی است.

خراب شدن ایمپلنت

 ناسازگاری ایمپلنت با استخوان فک، ریسک شکستگی و خراب شدن ایمپلنت را افزایش میدهد. در این روش هنوز بدن به زمان نیاز دارد تا سلولهای استخوانی جدیدی را تولید نماید که خیلی محکم ایمپلنت را در ناحیه نگاه دارد. رعایت یک سری موارد توسط بیمار برای جابجا نشدن پایه ایمپلنت طی دوره ی بهبودی که ممکن است بین سه تا شش ماه طول بکشد؛ ضروری است. در طول این دوره بیماران باید از غذاهای نرمتر استفاده نمایند، و از خوردن غذاهای سفت یا ترد مثل هویج یا بادام خودداری کنند. 

عفونت

 یکی دیگر از عوارض ایمپلنت فوری، عفونت لثه پیرامون ایمپلنت است. عفونت میتواند در دراز مدت به عوارض جانبی دیگری منجر شود. از این رو لازم است که از نواحی اطراف ایمپلنت طی ماههای اولیه ی پس از جراحی مراقبت کافی به عمل آید تا از عفونت و یا تحمیل نیروی اضافی روی آن جلوگیری شود. 

مطالب مرتبط: ایمپلنت یک روزه

مزایای ایمپلنت فوری

علیرغم عوارض ایمپلنت فوری که در بالا ذکر شد، هر روش کاشت دندان دارای مزایایی نیز میباشد. این درمان به دلیل اینکه خیلی سریع انجام میشود با رضایت بیشتر بیماران همراه است. بیماران با این روش میتوانند بلافاصله پس از کشیدن دندان غذا بخورند و یا به راحتی صحبت کنند و کوچکترین اختلالی در زندگی روزمرهی آنها وارد نمیشود. در ادامه به برخی از مزایای ایمپلنت های فوری اشاره خواهد شد.

این روش نیاز به دوره درمان کوتاهی دارد

یکی از مزایای ایمپلنت فوری این است که این روش برخلاف ایمپلنت دندان استاندارد که ماهها زمان می برد؛ تنها طی یک یا دو جلسه مراجعه به دندانپزشک و در کمتر از یک ماه انجام می شود. 

لثه ها بهتر با تاج دندان سازگار میشوند

از آنجایی که تاج دندان موقتی نیز بلافاصله پس از کاشت پایه ایمپلنت قرار داده میشود، لثهها اغلب اطراف آن رشد کرده و طبیعی تر به نظر میرسند. در هر حال این احتمال وجود دارد که بازسازی بافت پس از کاشت لازم باشد. 

نیاز به عمل جراحی کمتری دارد

کاشت ایمپلنت فوری، تنها شامل یک عمل جراحی میشود؛ چون نیازی به بریدن لثه نمی باشد و پایه ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان زمانیکه هنوز لثه جوش نخورده است؛ انجام می گیرد بنابراین لثه ها به شکل بهتری اطراف تاج  دندان رشد می کنند. 

معایب ایمپلنت فوری 

در کاشت دندان فوری، ایمپلنت باید بسیار دقیق در استخوان فک قرار داده شود. برای دندانهای جلویی، جهت رسیدن به بهترین نتایج، باید از دندانهای جلویی سالمی برخوردار باشید. و برای دندانهای پایینی نیز باید استخوان فک بافتی قوی داشته باشد. این نوع کاشت برای فک فوقانی توصیه نمیشود، زیرا تراکم استخوان در فک فوقانی کم بوده و از این رو استخوان فک بالایی قدرت لازم را برای پشتیبانی از این نوع کاشت ندارد. البته شانس موفقیت آمیز بودن ایمپلنت فوری در حدود هفتاد درصد است در مقایسه با ایمپلنت فوری که موفقیت آن نود و پنج درصد میباشد.

  مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!