02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

بعد از کامپوزیت دندان چه بخوریم که به دندان آسیب نزند؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/10/30

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

کامپوزیت دندان با فرم دهی رزین هایی که دقیقا رنگ دندان های طبیعی خود شما طراحی شده اند؛ به زیباتر و جذابتر شدن ظاهر لبخندتان کمک می کنند. رنگ کامپوزیت ها را می توانید طبق سلیقه خودتان سفید تر و روشن تر انتخاب کنید تا زمانی که روی دندانهای جلوی شما را می پوشانند ظاهر جذاب تری داشته باشند. دندانپزشک با طراحی شکل، اندازه، رنگ و طول کامپوزیت دندان می تواند تمامی مشکلات ظاهری دندان های پیشین شما را برطرف کرده و به سفید تر نشان دادن آن نیز کمک کند. ونیر های کامپوزیت به راحتی با مینای دندان شما پیوند می خورند و زمانی که توسط لیزر های مخصوص سفت شدند؛ برای مدت طولانی بدون تغییر روی دندانهای شما باقی می مانند.
پس از نصب کامپوزیت ونیر ها دندانپزشک نحوه مراقبت از آنها را برای شما توضیح خواهد داد. به طور کلی هرعاملی که به دندانهای طبیعی شما آسیب وارد می کند می تواند ونیر های کامپوزیت را نیز دچار مشکل کند بنابراین بهتر است از مصرف غذاهای خاصی که دندان پزشک به شما توصیه کرده خودداری کنید تا عمر کامپوزیت دندان های جلو افزایش پیدا کند. 
مطالب مرتبط: ایمپلنت یک روزه

چگونه از کامپوزیت دندان خود مراقبت کنیم؟

اگر به تازگی طرح لبخند خود را با کامپوزیت ونیر ها اصلاح کرده اید و زمان آن رسیده که از لبخند زیبا و جذاب خود مراقبت کنید؛ باید نحوه غذا خوردن خود را صلاح نمایید. با رعایت نکاتی که در مقاله "همه اقدامات بعد از کامپوزیت دندان که باید انجام دهیم" اشاره کردیم می توانید به حفظ سلامت و زیبایی ونیرهای کامپوزیت خود کمک کنید. یکی از مهمترین اقداماتی که بعد از کامپوزیت دندان باید رعایت کنید؛ نحوه غذا خوردن است. اگر مطمئن نیستید که "بعد از کامپوزیت دندان چه بخوریم که به دندان آسیب نزند" مطلب زیر می تواند پاسخ مناسبی به سوالاتی که در ذهن خود دارید باشد.
رعایت بهداشت دهان و دندان تا حد زیادی می‌تواند کامپوزیت دندان را را سالم نگه داشته و در افزایش عمر کامپوزیت دندان های جلو موثر باشد. اما دانستن این نکته که بعد از کامپوزیت دندان چه بخوریم که به دندان آسیب نزند؛ در زیبا و جذاب نگه داشتن ونیر ها روی دندان نقش مهمی ایفا می کند. از آنجایی که ونیر های کامپوزیت به اندازه لمینت ها مستحکم نیستند و در مقابل زرد‌شدن نیز مقاومت ونیرهای پرسلین را ندارند باید رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنید تا به کامپوزیت های دندان آسیبی وارد نشود و زیبایی آنها با گذشت زمان تحت تاثیر قرار نگیرد.
اگر لثه شما حساس شده است بهتر است تا زمانی که حساسیت آن برطرف نشده از خوردن و نوشیدن غذاهای بسیار داغ یا بسیار سرد خودداری کنید. همچنین تقسیم کردن غذا به تکه های کوچکتر می تواند به کاهش حساسیت شما کمک کند.
 برخی از خوراکی هایی که نه تنها می‌تواند به کامپوزیت ونیر ها بلکه به خود دندان های شما نیز آسیب وارد کند؛ شامل موارد زیر است:
جویدن آدامس‌های حاوی شکر 
جویدن یخ و آبنبات های سفت
نوشیدن بیش از حد الکل

رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب بعد از کامپوزیت دندان چه آسیب هایی به آنها وارد می کند؟

اگر مراقب کامپوزیت‌دندان خود نباشید؛ احتمال شکستن، لب پر شدن، افتادن از روی دندان و ترک خوردن آنها افزایش خواهد یافت. با توجه به اینکه کامپوزیت‌دندان استحکام کمتری نسبت به ونیر لمینت دارد و دوام و طول عمر آن نیز کمتر است باید با رعایت اقدامات بعد از کامپوزیت دندان سعی کنید طول عمر آنها را افزایش داده و از زیبایی و جذابیت آنها محافظت کنید.
کامپوزیت ونیر ها با این هدف طراحی شده اند که سلامت و زیبایی ظاهری دندان های تان را به شما بازگرداند. پس باید در حفظ و نگهداری آن ها اقدامات لازم را رعایت کنید. نصب کامپوزیت دندان به این معنا نیست که غذا خوردن خود را محدود کنید بلکه بعد از نصب کامپوزیت می توانید هر نوع غذا یا نوشیدنی مورد علاقه خود را مصرف کنید. فقط باید احتیاط های لازم را در این خصوص در نظر بگیرید تا کامپوزیت ونیر ها مدت طولانی تری جذابیت و زیبایی لبخند شما را حفظ کنند. رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب موجب از بین رفتن باندینگ بین کامپوزیت و مینای دندان شده و آسیب های زیر را در پی خواهد داشت:
ترک خوردن یا لب پر شدن کامپوزیت
شکستن کامپوزیت یا افتادن آن از روی دندان ها
زرد شدن کامپوزیت در اثر خورده شدن باندینگ و پوشش دندان توسط مواد اسیدی
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

خوردن چه غذاهایی به کامپوزیت دندان آسیب وارد میکند؟

اگر به تازگی کامپوزیت دندان را برای اصلاح طرح لبخند خود انتخاب کرده اید باید در خصوص خوردن غذاهایی که به کامپوزیت دندان آسیب وارد میکند؛ احتیاط نمایید. انتخاب نوع غذا و نوشیدنی در حفظ سلامت و زیبایی کامپوزیت و افزایش طول عمر آن تاثیر قابل توجهی دارد. به طور کلی ونیر کامپوزیت راحت تر از لمینت ها آسیب می بیند و از روی دندانها می افتد بنابراین بهتر است با خودداری از مصرف خوراکی ها و نوشیدنی های توصیه شده از آنها محافظت کنید.
در مرحله نصب کامپوزیت دندان روی دندانهای جلو، دندانپزشک از باندینگ خاصی برای ایجاد پیوند بین کامپوزیت و مینای دندان شما استفاده میکند. این باندینگ توسط لیزر مخصوصی سفت میشود و کامپوزیت دندان در محل مورد نظر ثابت باقی می ماند. هر نوع خوراکی و نوشیدنی که به این باندینگ آسیب وارد کند و یا آن را از بین ببرد؛ موجب شکستن افتادن ترک برداشتن یا زرد شدن کامپوزیت دندان خواهد شد. خودداری از مصرف خوراکی ها و نوشیدنی های زیر می ‌تواند از ایجاد چنین مشکلاتی جلوگیری کند
گاز زدن غذاهای سفت، آبنبات ها یا غذاهای حاوی استخوان مانند جوجه کباب یا پای مرغ 
باز کردن کیسه های پلاستیکی، در بطری یا جویدن ناخن ها 
تافی یا هر نوع خوراکی که به دندانها می چسبد 
یخ یا هر ماده غذایی سفتی که به کامپوزیت ها فشار بیش از حدی وارد می‌کند 
سیب، هویج و هر نوه میوه سفتی که گاز زدن آنها می تواند موجب شکستن کامپوزیت دندان شود 
آجیل، آبنبات، نان تست و از این قبیل خوراکی هایی که موجب لب پر شدن کامپوزیت دندان می شوند
نان خشک، ذرت و هر نوع خوراکی دیگری که می تواند فشار زیادی به کامپوزیت دندان وارد کند
انواع خوراکی ها و نوشیدنی های رنگی مانند قهوه، چای، شراب قرمز، سس قرمز، توت فرنگی، بلوبری و زردچوبه یا زعفران که موجب زرد شدن ونیر های کامپوزیت میشود

بعد از کامپوزیت دندان چه غذاهایی بخوریم که به دندان آسیب نزند؟

کامپوزیت دندان به شکلی طراحی شده که بتوانید در حالت طبیعی هر چیزی را با آنها بجوید. با این وجود برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها هستند که بهتر است از خوردن آن ها پرهیز کنید و یا مصرف آنها را به حداقل برسانید تا به افزایش طول عمر کامپوزیت دندان و حفظ زیبایی و جذابیت لبخند خود کمک کنید. بهتر است بعد از نصب ونیر های کامپوزیت رژیم غذایی خود را بر اساس مواد غذایی زیر تنظیم کنید تا طول عمر کامپوزیت ونیر ها افزایش پیدا کند:
مرغ پخته شده که به تکه های کوچکی تقسیم شده 
ماکارونی 
سیب زمینی پخته شده 
تخم مرغ 
ماهی 
غذاهای کنسروی نرم 
میوه های نرم مثل موز و هلو
 

مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

بعد از کامپوزیت دندان چه بخوریم که ونیر ها زرد نشوند؟

برخلاف لمینت ونیر ها، کامپوزیت دندان در اثر مصرف خوراکی ها و نوشیدنی های رنگی به راحتی زرد میشود. بنابراین بهتر است از خوردن و نوشیدن مواد غذایی که حاوی اسید زیادی هستند مانند لیمو ترش، گوجه، سس قرمز و الکل زیاد خودداری کنید. این نوع مواد غذایی می‌توانند پیوند بین کامپوزیت دندان و مینای دندان را از بین ببرند. با از بین رفتن این پیوند، کامپوزیت ها به تدریج زرد به نظر می رسند و از روی دندان‌ها نیز می‌افتند. نوشیدنی های حاوی الکل نیز مواد سطحی روی کامپوزیت دندان را به تدریج در خود حل کرده و از بین می برد. در نتیجه موجب کاهش استحکام کامپوزیت دندان و زرد شدن آن می شود. نوشیدن زیاد قهوه، چای و شراب قرمز نیز تاثیر قابل توجهی در زرد شدن کامپوزیت دندان دارد. یکی دیگر از مهمترین عوامل موثر در زرد شدن کامپوزیتها، کشیدن سیگار و جویدن تنباکو است.

چه اقداماتی می‌تواند از زرد شدن کامپوزیت دندان جلوگیری کند؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که مصرف چای و قهوه روزانه شما بسیار زیاد است بهتر است این نوشیدنی‌ها را با نی بخورید. به این ترتیب مدت زمانی که این نوشیدنی ها با کامپوزیت دندان شما در تماس باقی می مانند؛ کاهش می یابد. به علاوه بهتر است بعد از خوردن و نوشیدن هر وعده غذایی بلافاصله دندان‌های خود را با آب بشویید تا ریسک زرد شدن کامپوزیت دندان کاهش پیدا کند.
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

بعد از کامپوزیت دندان چه بخوریم که طول عمر آن افزایش پیدا کند؟

نصب کردن کامپوزیت ونیر ها می‌تواند به پوشش دادن هر نوع مشکلی که در ظاهر دندان های جلویی شما وجود داشته باشد مانند فاصله بین دندان ها، لب پر شدن یا زرد شدن آنها کمک کرده و زیبایی لبخند شما را بازگرداند. رزین کامپوزیت دوام و طول عمر قابل قبولی دارد و با توجه به هزینه‌هایی که برای آن می پردازید می‌تواند ۵ تا ۷ سال بدون هیچ مشکلی روی دندان‌های شما باقی بماند. نصب ونیر کامپوزیت بسیار ساده و طی یک جلسه توسط دندانپزشک انجام میگیرد. شاید تصور کنید نحوه خوردن و گاز زدن شما بعد از نصب کامپوزیت ونیر ها با مشکل مواجه می شود اما اصلا اینطور نیست. شما می توانید هر نوع غذا یا نوشیدنی که پیش از این مصرف می کردید با کامپوزیت ونیر ها نیز بجوید. نکته اینجاست که با رعایت برخی نکات ساده ای می توانید طول عمر کامپوزیت ونیر ها را افزایش دهید.
به منظور افزایش دوام و طول عمر کامپوزیت دندان دان بهتر است هنگام خوردن غذا های زیر احتیاط کنید تا فشار بیش از حدی به کامپوزیت ها وارد نشود و باندینگ بین کامپوزیت و مینای دندان از بین نرود:
غذاهای سفت و چسبناک مانند یخ، تافی، سیب، هویج، آجیل، ذرت و غیره
غذاهای حاوی قند و شکر بسیار زیاد مانند کارامل یا آدامس
غذاهایی که نیاز به جویدن بسیار زیاد دارند مانند استیک
غذاهای بسیار اسیدی که موجب خوردگی باندینگ کامپوزیت میشوند مانند لیموترش
غذا های رنگی مانند سس قرمز
شکلات
جویدن تنباکو و کشیدن سیگار
نوشیدن الکل یا قرقره دهان شویه های حاوی الکل که می ‌تواند باندینگ کامپوزیت را در خود حل کرده و از بین ببرد.

چرا خوردن یا گاز زدن غذاهای سفت به کامپوزیت دندان آسیب وارد می‌کند؟

رزین های کامپوزیت به اندازه ونیرهای لمینت نسبت به وارد آمدن فشار بیش از حد مقاوم نیستند. پیوند بین کامپوزیت و مینای دندان در اثر وارد آمدن فشار بیش از حد ممکن است از بین برود و در نتیجه تکه ای از کامپوزیت از روی دندان کنده شود. فشاری که گاز زدن غذاهای سفت به کامپوزیت دندان وارد می کند می تواند موجب شکستن یا لب پر شدن آنها شود. اگر عادت به جویدن غذا های سفت مانند یخ را کنار نگذارید؛ به مرور زمان تمام کامپوزیت های شما نیاز به ترمیم پیدا می کند و باید هزینه اضافی برای نصب مجدد آن ها بپردازید. طول عمر متوسط کامپوزیت ونیر ها بین ۵ تا ۷ سال است اما در صورتی که به درستی از آنها مراقبت نکنید و به طور مداوم غذاهای سفت و خوراکی های چسبناک را با آن‌ها بجوید؛ احتمال اینکه بیش از یک تا دو سال دوام نیاوردند؛ زیاد است.

چرا مصرف غذاهای اسیدی به کامپوزیت دندان آسیب وارد می‌کند؟

خوردن غذاها یا نوشیدنی های اسیدی، باندینگ بین کامپوزیت و مینای دندان را به مرور زمان از بین می برد؛ در نتیجه کامپوزیت ونیر ها زرد می شوند. پس در صورتی که به طور مداوم از غذاهای اسیدی یا نوشیدنی های حاوی الکل استفاده می کنید باید بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت نمایید و بعد از هر بار مصرف این نوع مواد غذایی و نوشیدنی ها حتما دهان خود را بشویید و مسواک بزنید تا کامپوزیت مدت طولانی در معرض اسید قرار نگیرد. در غیر این صورت به سرعت آسیب میبیند و از روی دندانهای شما می افتند. از طرف دیگر خوردن غذاهای اسیدی پوسیدگی دندان ها و احتمال ابتلا به بیماری های دهان و دندان و پریودنتال را افزایش می دهد. در صورتی که دندان های زیرین کامپوزیت ونیر و یا لثه های شما دچار مشکل شوند؛ به کامپوزیت دندان نیز آسیب وارد می کنند و طول عمر آنها را کاهش می‌دهند.
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

سحر

سلام وقت بخیر من دندونام کاامپوزیت کر امریکاست خوبه به نظرتون ؟؟؟

دکتر شهاب محمدی

کامپوزیت خوبیه

سوگند

تا چه مدت نباید زعفران مصرف کرد

فائزه

سلام خسته نباشید میخواستم بدونم خوردن سرکه همراه با کاهو باعث خراب شدن کامپوزیتی ک کمتر از یک ماهه زده شده داره؟؟

شیوا

کامپوزیت جیانیال خوبه؟ واقعا تا ۳ هفته نباید غذای رنگی و چای بخوریم؟

دکتر شهاب محمدی

سلام کامپوزیت جیانیال کامپوزیت خوبیه و اما من دوسش ندارم سه هفته هم زیاده سه روز نخورید کافیه

مینا

سلام خسته نباشید .ببخشید آبنمک برای کامپوزیت ضرر داره؟ چون روزی ی بار برای دندونام از آبنمک استفاده میکنم تا میکروبی نمونه روش

نیاز

میشه دوسه روز بعد از کامپوزیت دلستر خورد ؟

مبین امام دوست

سلام بعد از کامپوزیت دندان چه چیز هایی باید بخوریم که برای دندان ضرر نباشد؟!

دکتر شهاب محمدی

سلام و عرض ادب به مطلب ونیر کامپوزیت مراجعه کنید توضیحات لازم نوشته شده. از خوردن مواد غذایی سفت خودداری کنید.بعد از نوشیدن و خوردن مواد غذایی رنگی دندانها را مسواک بزنید و نخ بکشید.

مبین امام دوست

سلام بعد از کامپوزیت دندان چه چیز هایی باید بخوریم که برای دندان ضرر نباشخد؟!

مهدی

سلام من امروز کامپوزیت کردم خوردن غذاهای رُبی مشکل داره؟

دکتر شهاب محمدی

سلام نه مشکلی نداره

نازی

سلام کامپوزیت توکویاما خوبه؟

دکتر شهاب محمدی

سلام بله.

نرگس

سلام من دندونامو یه هفته ایت کامپوزیت انجام دادم.پشت دندوناهای جلو سوراخی به وجود امده دلیلش چیه؟

دکتر شهاب محمدی

سلام سوراخ نیست احتمالا لبه کامپوزیته

پگاه

سلام، لیزر موهای صورت بعد از کامپوزیت کردن مضر است؟

دکتر شهاب محمدی

سلام نه مشکلی نداره

متین موسوی

سلام خانوم دکتر من کامپوزیت ایپیس کردم میخواستم بپرسم جنسش چطوره

دکتر شهاب محمدی

سلام خوبه

علیرضاAA

من به نوشابه و شکلات علاقه بسیار شدیدی دارم ، و نمیتونم انها را ترک کنم چکار کنم ؟

دکتر شهاب محمدی

سلام بعد از شکلات مسواک بزنید و بعد از نوشابه آب بنوشید.

Z

نوشابه هم ضرر داره؟

دکتر شهاب محمدی

سلام بله

مبینا

سلام من امروز کامپوزیت کردم خوردن بستنی زعفرانی یا چیز های زعفرانی ضرر داره؟؟؟

دکتر شهاب محمدی

سلام بله نباید مواد خوراکی رنگی استفاده کنید

اعظم

سلام من کامپوزیت کردم و خیلی هر رعایت میکنم ولی لب پر شد کامپوزیتم و از همون روز اول یه ترک های میلی متری لبه ی دوتا از دندونام داشتم که یکیشون باعث لب پر شدنش شد. علت این ترک چی هست؟

دکتر شهاب محمدی

سلام دلایل زیادی داره

Z

زمان چسباندن کامپوزیت حتما آب دهانت خورده به دندان کامپوزیت خوب نچسبیده

زهرا جهانگیری

پس چایی نخوردن ک خیلی سخته

دکتر شهاب محمدی

پاسخ داده شد.

زهرا جهانگیری

پس چایی نخوردن ک خیلی سخته

دکتر شهاب محمدی

سلام چرا میشه بخورید ولی بهتره مواد تیره رنگ کمتر استفاده کنید مثل چایی انگلیسی، قهوه، سرکه بالزامیک به جاش مثلا چایی سبز یا دمنوش استفاده کنید