02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

احساس سفتی و کبودی در گونه بعد از سینوس لیفت و ایمپلنت - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/11/15

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

کبودی وتغییر رنگ بعد از سینوسی لیفت در برخی از بیماران در اطراف ناحیه ای که پیوند استخوان انجام گرفته کاملاً طبیعی است. اما معمولاً حداکثر طی دو هفته تا یکماه به طور کامل از بین می‌رود. با توجه به اینکه حدوداً دو ماه است عمل همزمان لیفت و ایمپلنت انجام داده‌اید و هنوز احساس سفتی در گونه میکنید و کبودی هم به جا مانده احتمال دارد که شما کاندید مناسبی برای انجام همزمان دو عمل جراحی نبوده اید. البته این احتمال نیز وجود دارد که دستورالعملهای مراقبت بعد از عمل جراحی سینوس لیفت و ایمپلنت دندانی را به خوبی رعایت نکرده باشید.
معمولاً عمل جراحی لیفت سینوس قبل از کاشت ایمپلنت انجام می گیرد و دلیل آن هم فرصت دادن به استخوان فک برای بهبود یافتن است. مطالعات بسیار زیادی نشان می‌دهد که پیوند استخوان حدود ۳ ماه زمان نیاز دارد تا به طور کامل بهبود یابد. چون پایه ایمپلنت قرار است که در استخوان فک کاشته شود بهتر است ابتدا پیوند استخوان بهبود یابد و سپس پایه تیتانیومی در آن کاشته شود. البته شرایط دیگری نیز وجود دارد که در صورتی که دندان پزشک آنها را تشخیص دهد نباید عمل لیفت سینوس و ایمپلنت دندانی همزمان انجام گیرد:
در صورتی که عفونت در محل دندان از دست رفته وجود داشته باشد.
در صورتی که تصاویر و آزمایشات قبل از جراحی ایمپلنت نشان دهد که پایداری کافی برای کاشت پایه ایمپلنت همزمان با لیفت سینوس وجود ندارد.
البته بسته به اندازه پیوند استخوان و شرایط هر بیمار میتوان عمل کاشت ایمپلنت را همزمان با لیفت سینوس انجام داد. در مقاله دیگر این وب سایت با عنوان"لیفت سینوس چیست و چه ارتباطی با کاشت ایمپلنت دارد" به طور کامل شرایط و نحوه سینوس لیفت پیش از ایمپلنت دندان توضیح داده شده است. در صورتی که دندان پزشک تصمیم بگیرد؛ هر دو عمل را همزمان با هم انجام دهد؛ مدت زمان بهبودی به حدود ۸ تا ۱۲ هفته کاهش پیدا میکند و طی این مدت پایه ایمپلنت زمان کافی برای پایدار شدن در استخوان فک را پیدا خواهد کرد تا بیمار بتواند با ایمپلنت دندان جدید خود به راحتی غذا های مختلف را بجود.

عمل همزمان سینوس لیفت و ایمپلنت چگونه انجام می گیرد؟

سینوس لیفت یک عمل جراحی برای پیوند استخوان در استخوان فک بالا است تا بیماران از موفقیت آمیز بودن عمل کاشت ایمپلنت خود مطمئن باشند. این عمل جراحی تحت بی حسی موضعی و ناهشیار کردن بیمار انجام می گیرد. برای شروع فرآیند سینوس لیفت پزشک ابتدا برش کوچکی در سطح لثه ایجاد کرده و زمانی که استخوان فک مشاهده شد؛ شکافی در استخوان فک نیز ایجاد خواهد کرد تا به سینوس بیمار دسترسی پیدا کند. سینوس های فک بالا در دو طرف بینی قرار گرفته اند برای ایجاد فضایی که بتوان پیوند استخوان انجام داد و همزمان پایه ایمپلنت را نیز در آن کاشت، دندان پزشک باید سینوس را کمی بالاتر ببرد. بعد از بالا بردن سینوس، گرفت استخوان در ناحیه مورد نظر بین سینوس و استخوان فک قرار داده میشود. گرفت استخوان با پیچ های بسیار کوچکی در محل مورد نظر پایدار می‌شود و مواد گرفت اضافه نیز اطراف تاج گرفت قرار داده می شود و زمانی که همه چیز از لحاظ پزشک مناسب بود؛ پایه ایمپلنت نیز همزمان در استخوان فک قرار داده می شود و سپس لثه بخیه زده خواهد شد.
مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

دوره نقاهت و عوارض جانبی بعد از عمل همزمان سینوس لیفت و ایمپلنت

عوارض جانبی متعددی ممکن است بعد از عمل همزمان سینوس لیفت و ایمپلنت در بیماران مشاهده شود اما درد و ناراحتی چندانی وجود نخواهد داشت. متداولترین عوارض جانبی شامل تورم در خط لثه، احساس سوزش و خونریزی از لثه ها و حتی بینی است. بعد از عمل جراحی سینوس لیفت و ایمپلنت در دوران ریکاوری باید از بالا کشیدن بینی یا فین کردن خودداری کنید. معمولا برای بیماران دارویی تجویز می‌شود تا از عطسه کردن جلوگیری شده و همچنین آنتی بیوتیک تجویز می شود تا از ایجاد عفونت نیز جلوگیری کند. اسپری آب نمک نیز برای شستشوی بینی توصیه می‌شود تا بینی همواره مرطوب نگه داشته شود و دهانشویه ضد میکروبی نیز برای جلوگیری از ایجاد عفونت در لثه و دندان ها توصیه خواهد شد. تمام عوارض جانبی مانند کبودی، تورم، سوزش و درد حداکثر باید دو هفته تا یک ماه بعد از عمل جراحی به طور کامل از بین برود.
با وجود اینکه مرحله اولیه ریکاوری بعد از عمل همزمان سینوس لیفت و کاشت ایمپلنت حدود یک هفته زمان می‌برد اما گرفت استخوانی به مدت زمان بیشتری برای جوش خوردن با استخوان فک نیاز دارد و چون پایه ایمپلنت نیز در استخوان فک کاشته شده باید به بهبود هرچه سریعتر استخوان و گرفت استخوانی کمک کرد تا پایه ایمپلنت در جای خود پایدار و مستحکم باقی بماند. بنابراین مدت زمان ریکاوری دقیق برای بیماران حدود ۴ تا ۹ ماه است و بهتر است که این مدت بیمار با ایمپلنت دندان خود با ملایمت رفتار کند.

چه انتظاری بعد از عمل همزمان سینوس لیفت و ایمپلنت داشته باشیم؟

احساس درد بعد از عمل همزمان لیفت سینوس و کاشت ایمپلنت بستگی به نوع عمل جراحی دارد. معمولاً عمل جراحی لیفت سینوس کمی دردناک تر از کاشت ایمپلنت است. چون دندان پزشک باید لایه های عمیق تری را دستکاری کند تا بتواند غشای سینوس را کنار زده و پیوند استخوان را انجام دهد. معمولاً طی سه روز اول بعد از عمل جراحی درد و ناراحتی شدت می‌یابد اما طی ۱۰ تا ۱۴ روز بعد، تمام عوارض جانبی از جمله درد به طور قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد و در صورتی که بیمار تمام دستورالعمل های مراقبت از ایمپلنت خود را رعایت نماید بعد از دو هفته مشکلی برای جویدن غذا ها نخواهد داشت.
تورم بعد از جراحی لیفت سینوس و کاشت ایمپلنت فوری نیز کمی بیشتر از کاشت ایمپلنت استاندارد است و بیش از ۵ روز در خط لثه بیمار مشاهده خواهد شد اما بعد از ۷ تا ۱۰ روز میزان تورم کاهش پیدا خواهد کرد و بیمار را آزار نخواهد داد.
کبودی نیز از دیگر عوارض جانبی متداول عمل همزمان سینوس لیفت و کاشت ایمپلنت است. کبودی معمولاً اطراف چشم ها یا در زیر استخوان گونه مشاهده می شود. زمانیکه لیفت سینوس همزمان با کاشت ایمپلنت دندان انجام می گیرد؛ مشاهده کبودی متداول تر است. حتی ممکن است دو تا سه روز بعد از عمل جراحی، کبودی ها بیشتر شود اما با گذشت زمان این کبودی ها کمرنگ تر شده و معمولاً به رنگ سبز یا آبی در می آید. کبودی استخوان گونه باید حداکثر طی دو هفته تا یک ماه به طور کامل ناپدید شود. در صورتی که حدوداً دو ماه از عمل همزمان لیفت سینوس و ایمپلنت شما می گذرد و همچنان کبودی مشاهده می‌کنید حتماً باید به پزشک مراجعه کرده و با عکس اشعه ایکس، علت را معین نمایید تا مشکل حل شود.
 
احساس سفتی و کبودی درگونه بعد از سینوس لیفت و ایمپلنت
 مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

چرا حدوداً دو ماه بعد از عمل همزمان سینوس لیفت و ایمپلنت آثار کبودی روی صورت باقی مانده است؟

 احتمال دارد برخی از رگ های شما خونریزی کرده باشند و با لخته شدن خون کبودی در نواحی مختلف صورت مشاهده شود. در صورتی که با گذاشتن کیسه یخ در اطراف دهان این کبودی ها بهبود پیدا نکند؛ مشخص است که خونریزی همچنان ادامه دارد و ایجاد کبودی میکند. بهتر است به پزشک مراجعه کنید و دستورالعملهای دندانپزشک را به دقت دنبال نمایید تا کبودی ها برطرف شود.
اگر خونریزی از بینی شما بعد از عمل جراحی ادامه دارد؛ به سرعت به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است ریشه های سینوس شما پاره شده و دچار مشکل شده باشد حتماً دستورالعمل های بعد از عمل سینوس لیفت را به طور کامل رعایت کنید.
بخیه ها حدودا ۱۰ روز در محل سینوس لیفت و کاشت پایه ایمپلنت باقی می‌مانند و ممکن است تا یک ماه نیز جذب بدن نشوند. ثابت باقی ماندن بخیه ها برای جلوگیری از پایین آمدن غشای سینوس و نگه داشتن گرفت استخوان در جای خود تا زمانی که به استخوان فک جوش بخورد؛ بسیار مهم است. در صورتی که حدودا دو ماه  عمل همزمان سینوس و ایمپلنت انجام داده‌اید و همچنان احساس سفتی در گونه ها و کبودی مشاهده می کنید حتماً باید بعد از گرفتن عکس اشعه ایکس سه بعدی به دندانپزشک مراجعه کنید تا وضعیت عمل شما را بررسی کند. علت احساس سفتی در گونه می تواند عفونت بعد از عمل جراحی در ناحیه سینوس باشد.

علت احساس سفتی در گونه بعد از عمل همزمان سینوس لیفت و ایمپلنت

اگر بعد از عمل همزمان لیفت سینوس و ایمپلنت دندان برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز شده است تا در موقع مشخص مصرف کنید؛ تمام کردن کل آنتی بیوتیک هایی که برای شما تجویز شده برای جلوگیری از عفونت اهمیت بسیار زیادی داشته است. در صورتی که آنتی بیوتیک را به درستی مصرف نکرده اید احتمال بروز عفونت و احساس سفتی در گونه وجود خواهد داشت. بهتر است مجدداً آنتی بیوتیک ها را از اول شروع کرده و دوره آن را به پایان برسانید. درصورتی که به علت ابتلا به سایر بیماری ها داروی خاصی مصرف می‌کنید بهتر است بلافاصله آن را قطع کرده و بعد از مشورت با دندانپزشک خود مجدداً شروع به مصرف داروها نمایید. در صورتی که حدودا دو ماه عمل همزمان سینوس لیفت ایمپلنت کرده‌اید و احساس سفتی در گونه میکونید و کبودی هم کمی مانده است باید دقت کنید که آیا علائم زیر را نیز مشاهده میکنید یا خیر. در صورت وجود هرکدام از علائم زیر احتمالا دچار عفونت شده اید و باید بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید:
وجود درد یا تورم 
احساس بوی بد در دهان 
دمای بدن بالا تر از 38 درجه سانتی گراد

مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

علت مشاهده کبودی بعد از عمل همزمان سینوس لیفت و ایمپلنت

کبودی بعد از عمل لیفت سینوس تا مدت یک ماه طبیعی به نظر می رسد اما در صورتی که کبودی بیش از ۲ ماه روی صورت شما باقی مانده باشد ممکن است به علت پس زدن گرفت استخوانی یا ایجاد عفونت در آن ناحیه باشد.
چون در عمل سینوس رگهای خونی بریده می شوند؛ سلولهای قرمز خون می میرند و از خودشان هموگلوبین آزاد می کنند. سپس با تولید بیلی روبین (Bilirubin) که به هموسیدرین (Hemosiderin) شکسته می شود؛ کبودی زیر پوست مشاهده خواهد شد.
کبودی بعد از کاشت ایمپلنت به ندرت مشاهده می شود اما چون در لیفت سینوس رگ های خونی پاره می شوند نمی توان از آن جلوگیری کرد. دندانپزشک از روشهای عمل جراحی پیشرفته به منظور کوتاه تر کردن مدت زمان جراحی استفاده کرده و دستورالعمل های مراقبت بعد از عمل را برای کنترل کبودی به شما داده است.
این احتمال نیز وجود دارد که با وجود پیوند استخوان، ریج دندان شما دچار نقص بوده و دندان پزشک مجبور شده علاوه بر پیوند گرفت استخوان در جهت افقی، ریج دندان را در جهت عمودی نیز افزایش دهد. انجام همزمان این دو عمل جراحی و سپس کاشت ایمپلنت عوارض جانبی را به شدت افزایش خواهد داد و شاید احتمال احساس سفتی در گونه و کبودی شما آسیب رسیدن بیش از حد به رگ های خونی و بافت های دهان و دندان در فک بالا باشد.
التهاب داخلی و واکنش بدن به عمل لیفت سینوس همزمان با کاشت ایمپلنت دلیل دیگر احساس سفتی در گونه و کبودی خواهد بود. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که احتمال ایجاد مشکل سینوسی با پیوند استخوان و کاشت ایمپلنت به طور همزمان، 4.5 درصد افزایش پیدا می‌کند. این مشکلات که به کبودی و احساس سفتی در گونه منجر می شود؛  به لایل زیر رخ می دهد:
آسیب رسیدن به غشای سینوس که موجب نفوذ باکتری به ناحیه سینوس و ایجاد عفونت خواهد شد و در نتیجه واکنش التهابی و موکوسای سینوس و سینوزیت را به وجود خواهد آورد. در این شرایط احساس سفتی در گونه گزارش شده است
عدم جوش خوردن گرفت استخوان با استخوان فک بالا و پس زدن گرفت استخوان توسط بدن که از اصلی ترین نشانه‌های آن التهاب داخلی، کبودی و احساس سفتی در گونه است.
بالا بردن غشای سینوس بدون توجه به وجود کیست در ناحیه سینوس که موجب بسته شدن مسیر سینوس و در نتیجه احساس سفتی در گونه و ایجاد کبودی بعد از لیفت سینوس خواهد شد.
جابجایی گرفت استخوان و عدم پیوند خوردن آن با استخوان فک در محل مناسب و در نتیجه عدم پایداری پایه تیتانیومی ایمپلنت

درمان عفونت و التهاب بعد از لیفت سینوس چیست؟

در صورتی که با مصرف آنتی بیوتیک ها و بعد از اتمام دوره آن همچنان احساس سفتی در گونه می کنید و کبودی هم کمی باقی مانده احتمالاً پیوند استخوان و کاشت ایمپلنت شما با شکست مواجه شده است. در این شرایط در صورتی که شدت التهاب سینوس بسیار زیاد باشد باید مواد گرفت از محل خود خارج شده و در صورتی که در جای نامناسبی قرار گرفته اند و یا غشای سینوس در جای مناسبی قرار ندارد؛ طی یک عمل جراحی ثانویه اصلاح شده و بعد از بهبود کامل ناحیه سینوس و استخوان فک عمل کاشت ایمپلنت مجددا انجام گیرد.
 مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

محمودی

سلام دو سه ساعت اول بعد از عمل لیفت سینوس ،خونریزی از بینی داشتم و یکم ته حلقم احساس پودر استخوان کردم ،مشکلی هست آیا ؟

دکتر شهاب محمدی

بستگی به مقدار شما داره و خونریزی طبیعی هستش

مصطفی

سلام بعد از جراحی سینوس لیفت احساس میکنم مقداری از پودر استخوان تزریق شده وارد فضای پشت حلقم میشه و بسیار آزار دهنده است. بخصوص اوقاتی که سرم رو روی بالش میدارم. البته شب اول هست . آیا این طبیعیه ؟

دکتر شهاب محمدی

احساس می کنید یا مطمن هستید؟ اگر احساس می کنید که هیچ اما اگر پودر استخون باشه باید یک سری کارها روش انجام بشه

Armita

سلام من امروز سینوس لیفت و ایمپلنت رو انحام دادم دکتر برام آموکسی سیلین نوشت که متاسفانه حساسیت دارم .چه آنتی بیوتیکی رو میشه جایگزینش کرد? میشه از آمپول پنی سیلین استفاده کرد?

محمد

سلام من ریشه دندونم شکسته بود و سینوسم پایین اومده بود دکتر جراحی کرد و ایمپلنت کرد الان نه روزه میگذره از جراحی وقتی اب تو دهنم میچرخونم از بینیم اب میاد میخواستم بدونم طبیعیه؟

دکتر شهاب محمدی

سلام کم یا زیاد؟

بهرام

ایاتحلیل استخوان داشته باشم دکتر میتواند هم عمل لثه انجام بدهد پیوند استخوان با ایمپلنت باشه

دکتر شهاب محمدی

سلام بله ولی باید دکتر ویزیت کنن

محمد مقتدائی

سلام .وقت بخیر . من دوهفته قبل کاشت ایمپلنت دندان 4و 6 بالا سمت چپ + سینوس لیفت رو انجام دادم . روز دهم بعد از عمل پیش دکترم رفتم که کفتند مشکلی نداره. روز دوازدهم بعد از عمل تو فضای بیرون کمی ورزش سبک انجام دادم ( در حد پیاده روی سریع ) . از فرداش صورتم تورمش بیشتر شد. الان صورتم تورم داره و احساس سفتی گونه . ولی دردی در ناحیه دندان احساس نمی کنم. فقط بعضی وقت سردرد دارم. آیا مشکلی هست ؟ عفونت سینوس هست ؟

دکتر شهاب محمدی

سلام نیاز به عکس جدید هست

مونا

سلام ابریزش بینی دارم امروز لیفت سینوس انجام دادم ایراد داره بینیمو بمشم بالا؟

سهیلا

ممنون من هم کارهای ایمپلنت را انجام دادم سه چهار روزه خیلی درد دارم وزیر چونم امروز کبودی کم دیدم دلواپس شدم ولی با مطالعه تو گوگل خیالم راحت شد طبیعیه ممنون از راهنمایی شما عزیزان

طناز

با سلام من امروز سه روزه که ایمپلنت کردم سینوس لیفت هم داشتم اینقدر لثه ام تورم داره که وقتی زبون می زنم پین رو احساس نمی کنم... آیا این طبیعیه؟؟؟

دکتر شهاب محمدی

سلام بله طبیعیه

وحید

سلام خسته نباشید جراحی سینوس و دو ایمپلنت فک بالا انجام دادم الان بد طور ورم و کبود شده که چشمم باز نمیشه از ورم زیاد آیا مشکلی هست؟؟ و کی ورمش می خوابه؟

دکتر شهاب محمدی

سلام مشکلی نیست تا یک هفته از بین میره

طاهره حبيبي

ممنونم

طاهره حبيبي

باسلام وممنون از محبتتون

دکتر شهاب محمدی

پاسخ داده شد.

طاهره حبيبي

سه روز است در فك بالا چهار ايمپلنت همزمان با كشيدن چهار پين قرار دادن بعد از يك روز زير چشمم كبود شده ايا ايمپلنت جواب نداده ياعفونت ميباشد ويا ليفت سينوسها بوده درد اصلاً ندارم چرك خشك كن ومسكن هم ميخورم

دکتر شهاب محمدی

سلام مشکلی نیست.