02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

کدام روش بهتر است ارتودنسی یا کامپوزیت؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/04/04

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

ممکن است از خود بپرسید که آیا می توان از کامپوزیت به جای ارتودنسی استفاده کرد و در صورت امکان کدام روش بهتر است: کامپوزیت یا ارتودنسی. در مواردی که میزان نامرتبی و کجی دندان ها کم و جزئی باشد می توان برای اصلاح آنها از کامپوزیت بجای ارتودنسی استفاده کرد. علاوه بر اینکه کامپوزیت دندان کم تهاجمی تر از ارتدونسی است هزینه کمتری نیز نسبت به آن دارد. 
اما گاهی اوقات بسته به وضعیت دندان ها حتما باید از ارتودنسی استفاده کنیم مثلا زمانی که نامرتبی آنها زیاد است یا دندان ها در جای خود قرار ندارد. اما به طور کلی درمان کجی دندان بدون ارتودنسی و با روش های دیگر نیز امکان پذیر است. در ادامه برای اینکه بدانیم آیا از کامپوزیت می توان بجای ارتودنسی استفاده نمود و اینکه کدام روش بهتر است، بیشتر توضیح خواهیم داد.

چرا کامپوزیت بجای ارتودنسی؟

داشتن لبخند زیبا به سه عامل مهم بستگی دارد: رنگ دندان، شکل دندان و موقعیت دندان؛
رنگ دندان: اگر رنگ دندان های شما مثل گذشته نیست و تیره شده اند می توانید با بلیچینگ دندان آنها را سفید کنید. اگر یکی از دندان ها نیز به دلیل ترمیم کانال ریشه بسیار تیره شده است می توانید رنگ آن را با سفید کردن داخلی تغییر دهید. اما اگر شرایط دندان های شما طوری است که به دلیل پوسیدگی زیاد بسیار خراب شده اند دیگر بیچینگ جواب نمی دهد و در این صورت می توانید با استفاده از کامپوزیت ونیر آن ها را ترمیم نمایید. 
موقعیت دندان ها: اگر موقعیت دندان ها در مورد جابجایی آن هاست و همینطور اگر فک دچار ناهنجاری است بهتر است که از ارتودنسی برای اصلاح لبخند خود استفاده نمایید. ارتودنسی یک روش درمانی غیر تهاجمی است و برای اصلاح موقعیت و ناهنجاری فک و دندان ها یک روش عالی محسوب می شود. اما اگر موقعیت دندان وخیم نباشد می توان از کامپوزیت بجای ارتودنسی استفاده کرد.
شکل دندان: اگر دندان های شما بسیار بلند یا بسیار کوتاه باشند یا دچار شکستگی و ساییدگی شده باشند بهترین روش اصلاح استفاده از کامپوزیت بجای ارتدونسی است. با کامپوزیت ونیر به راحتی می توانید این عیوب ظاهری را برطرف نمایید. به جز این دندان نیز در کامپوزیت ونیر تراش نمی خورد. همچنین از کامپوزیت برای ضخامت و پهنا دادن به دندان های سالم نیز استفاده می شود. صیقل دادن تنها کاری است که برای نصب کامپوزیت ونیر در دندانپزشکی زیبایی استفاده می کنند و از این رو یک روش غیر تهاجمی محسوب می شود. 
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

ارتودنسی همزمان با کامپوزیت

انجام ارتودنسی و کامپوزیت روی دندان های یک بیمار امکان پذیر است. اما در اغلب موارد بیمار باید برای تصحیح موقعیت دندان ها و ناهنجاری های فک ابتدا درمان با ارتودنسی را کامل کرده و سپس از کامپوزیت ونیر استفاده نماید. این امر باعث می شود که ساختار دندان ها بهتر حفظ شود. شفافیت، رنگ، انعکاس نور و به طور کلی زیبایی بی عیب و نقص لبخند شما کامپوزیت پس از اینکه ارتودنسی را کامل کردید خیره کننده است. 
در این روش با کمک مواد هم رنگ دندان در مطب و تنها طی یک یا دو جلسه می توان انواع بد رنگی ها، فواصل بین دندانی، ترک های دندانی، لب پر شدن آنها را برطرف نمود. کامپوزیت ونیر به طور کامل در مطب انجام شده و دیگر نیازی به قالب گیری نمی باشد. دندانپزشک زیبایی یک ماده خمیری شکل را روی سطح بیرونی دندان قرار داده و آن را فرم می دهد. در انتها با تاباندن نور با طول موج مشخص ماده خمیری شکل سفت می شود و بدین ترتیب مشکلات ظاهری دندان ها رفع می شود. لایه کامپوزیت ونیر که روی دندان ها قرار می گیرد باید نازک و ظریف باشد.  

آیا از کامپوزیت می توان بجای ارتودنسی استفاده کرد؟

طیف گسترده ای از مشکلات دندانپزشکی زیبایی با استفاده از کامپوزیت بجای ارتودنسی قابل درمان هستند:
دندان های آسیب دیده
: اگر دندان های شما به دلیل فرسایش دچار آسیب شده اند و یا شکستگی جزئی دارند می توان ازکامپوزیت ونیر بجای ارتودنسی استفاده نمود. در واقع ایده آل ترین، مقرون به صرفه ترین و کم تهاجمی ترین روش کامپوزیت دندان می باشد.
دندان هایی که دچار تغییر رنگ شده اند:
اگر نمی توانید دندان های تیره را با بلیچینگ تغییر رنگ داده و سفید کنید و لکه های نامطلوبی را که روی سطوح دندان ها ایجاد شده است برطرف نمایید بهتر است که از کامپوزیت ونیر بهره گیرید.
بستن فاصله بین دندان ها:
فواصل بین دندان های جلویی یا دیاستما (Diastema) یکی از رایج ترین مشکلاتی است که افراد از نظر زیبایی از آن گله مند هستند. شما به راحتی می توانید از کامپوزیت ونیر بجای ارتودنسی بهره گرفته و این مشکل را برطرف نمایید.

طول عمر کامپوزیت دندان

عوامل بسیاری در طول عمر کامپوزیت دندان موثرند از جمله بهداشت، دندان قروچه، عادات فردی، برنامه غذایی، مهارت دندانپزشک و ... .
بهداشت دهان و دندان:
یکی از مسائل ضروری برای سلامت دهان و دندان و نیز افزایش طول عمر کامپوزیت دندان نحوه مراقبت شما است. همانند دندان های طبیعی باید مراقبت کامپوزیت ونیر باشید. در غیر اینصورت اطراف دندان ها دچار پوسیدگی خواهند شد و طول عمر کامپوزیت کاهش می یابد. 
مهارت دندانپزشک:
یکی دیگر از مسائل مهم که اهمیت زیادی در طول عمر کامپوزیت ونیر دارد نحوه نصب آن روی دندان است. در صورتی که دندانپزشک از مهارت کافی برخوردار نباشی و نتواند کامپوزیت ونیر را به خوبی روی دندان ها شکل دهد پیوند خوبی با مینای دندان برقرار نشده و در نتیجه خیلی زود شاهد خراب شدن کامپوزیت خواهید بود.
مواد غذایی:
خطر آسیب دیدن کامپوزیت ونیر با غذاها و نوشیدنی های شیرین و دارای اسید بالا بوده و مشکلات متعددی در این زمینه به وجود خواهد آمد.
محل ترمیم دندان ها:
کامپوزیت دندان های پیشین که برای اصلاح طرح لبخند انجام می شود معمولا موفق تر از دندان های خلفی هستند زیرا گاز زدن و جویدن با این دندان ها انجام شده و موجب خراب شدن کامپوزیت ونیر می شود.   
 
کدام روش بهتر است ارتودنسی یا کامپوزیت؟
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

مقایسه هزینه کامپوزیت ونیر و ارتودنسی

کامپوزیت ونیر معمولا ارزان تر از ارتودنسی است. البته قیمت کامپوزیت دندان به جنس مصرفی و تعداد دندان هایی که باید کامپوزیت شوند نیز بستگی دارد. اما قیمت لمینت نیز حدودا دو برابر قیمت کامپوزیت ونیز است. هزینه های ارتودنسی می توانند در طول کل دوره درمان به دلیل اینکه مراجعات بیمار زیاد است پخش شود و از این رو فشار مالی روی آن کاهش می یابد. اما در کل قیمت کامپوزیت ونیر و قیمت ارتودنسی به این بستگی دارند که میزان مشکل بیمار تا چه حد است. 
اما این مزیت بزرگ را هم باید در نظر داشته باشید که در انتخاب کامپوزیت بجای ارتودنسی بیمار در هر مرحله از درمان می تواند نظر دهد مثلا در مورد کوتاهی، بلندی یا گردی و تیزی ونیر دندان. همچنین به دلیل مشغله های امروزی و فرصت زمانی کم، لازم نیست که برای کامپوزیت ونیر مانند ارتودنسی مراجعات زیادی به مطب داشته باشید. 

کامپوزیت ونیر بجای ارتودنسی و کامپوزیت برای دندان های کج

در بیشتر اوقات ممکن است اولین راهی که برای صاف نمودن دندان های کج به ذهن شما برسد استفاده از کامپوزیت بجای ارتودنسی باشد. کامپوزیت برای دندان های کج یک روش بسیار محبوب برای اصلاح دندان ها است. البته باید بدانید که تشخیص منلسب بودن کامپوزیت ونیر برای کجی دندان ها نیاز به مشاوره دندانپزشک متخصص دارد. دندانپزشک با معاینه دقیق دندان ها ارزیابی می نماید که آیا بدون ارتودنسی می توان از کامپوزیت بهره گرفت یا خیر.
اگر بیرون زدگی و بهم ریختگی دندان ها شدید باشد برای رسیدن به بهترین نتایج لازم است که در ابتدا اصلاح دندان ها با ارتودنسی انجام شود و پس از آن کامپوزیت ونیر. در بعضی مواقع نیز باید درمان هایی برای بازیابی سلامت لثه انجام شود. در کل بهتر است که که ابتدا درمان هایی که برای دهان، فک و لثه لازم است تکمیل نمایید و سپس برای بازسازی و بهبود شکل دندان ها جهت اصلاح طرح لبخند از کامپوزیت بهره گیرید. 
بهره گیری از کامپوزیت ونیر می تواند شکل و رنگ دندان ها را مشابه با دندان های طبیعی شما تغییر دهد، همچنین نیازی نیست که شیاری روی ساختار دندان های طبیعی ایجاد شود. حساسیت به مواد کامپوزیت ونیر بسیار کم و مختصر است و در نهایت اگر آسیبی به دندان برسد امکان ترمیم و بازسازی آنها وجود دارد. 

مزایای استفاده کامپوزیت ونیر بجای ارتودنسی

o کامپوزیت دندان برخلاف ارتودنسی تنها در یک یا دو جلسه دندانپزشکی قابل انجام است.
o نیازی به آماده سازی دندان در کامپوزیت ونیر نیست.
o در صورتی که کامپوزیت آسیب ببیند به راحتی می توان آن را ترمیم یا تعویض نمود. 
o در کامپوزیت ونیر امکان همرنگ کردن مواد مورد استفاده با رنگ دندان بیمار وجود دارد.
o در این روش نیازی به برداشتن مینا نبوده و ساختار دندان حفظ می شود. 

معایب ارتودنسی

ارتودنسی مانند هر روش درمانی در دندانپزشکی عاری از عارضه نیست. برخی دندانپزشکان بنا به شرایط بیمار کجی دندان را با کامپوزیت ونیر اصلاح می کنند. معایب ارتدونسی عبارتند از: 
بازگشت دندان ها به حالت اولیه:
پس از انجام ارتودنسی این احتمال وجود دارد که دندان ها به حالت اولیه خود برگردند. اگر بیمار طبق دستور دندانپزشک از ریتینر استفاده نکند ارتودنسی بلافاصله پس از برداشتن براکت ها به احتمال زیاد عود خواهد کرد. 
آفت دهان:
تماس براکت های دندانی با جداره داخلی دهان، لثه یا لب ها ممکن است زخم و ناراحتی را ایجاد نمایند. یکی دیگر از مشکلات زدن آفت است. این یک مشکل جدی بوده و از این رو شخص می تواند دندان های خود را با جایگزین نمودن کامپوزیت ونیر با ارتودنسی اصلاح کند. 
پوسیدگی دندان:
پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین عوارض ارتودنسی است. فردی که برای اصلاح دندان از ارتودنسی استفاده نموده است باید به بهداشت دهان و دندان خود بسیار توجه نماید. زیرا در صورت تمیز نشدن دندان ها، ذرات مواد غذایی سبب پوسیده شدن سریع دندان ها می شوند. بهداشت دهان و دندان و رسیدگی دقیق به آن به علت براکت های ارتودنسی در دهان آسان نیست. 
بیماری های لثه:
براکت های ارتودنسی به جز پوسیدگی دندان می توانند احتمال بیماری های لثه را نیز افزایش دهند. این بیماری ها به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان در زمان ارتودنسی به وجود می آیند و از آنجاییی که مسواک زدن و کشیدن نخ دندان برای افرادی که ارتودنسی دارند دشوار است پس ممکن است بیشتر دچار این بیماری شوند. 

جمع بندی

استفاده از کامپوزیت بجای ارتودنسی و اینکه کدام روش بهتر است بستگی به مشکلات دهان و دندان دارد. اگر مشکلات دهان و دندان بسیار جدی باشد مثل بیرون زدگی شدید و یا ناهنجاری های فک، بهتر است که قبل از انجام کامپوزیت ونیر از ارتودنسی استفاده شود و برای نتایج مطلوب و لبخندی زیبا در انتها از کامپوزیت ونیر بهره گرفت. پس اگر مشکلات دندان جدی نباشد کامپوزیت ونیر روش بسیار خوبی برای اصلاح رنگ و فرم دندان ها بوده و نقش چشمگیری در بهبود زیبایی زیبایی دندان ها ایفا می نماید.
برخلاف لمینت ونیر، آماده سازی و قرارگیری کامپوزیت ونیر روی دندان ها راحت بوده و دیگری نیازی به تراش و حذف ساختار دندان ها نمی باشد. در واقع این روشی محافظه کارانه بوده که برای انجام آن به زمان زیادی هم نیازی نیست. در نهایت چیزی که مهم بوده و باید به آن توجه شود نظر یک دندانپزشک متخصص و با تجربه است. دندانپزشک در این خصوص که کدام روش اصلاح یعنی ارتدونسی یا کامپوزیت ونیر بهتر است می تواند شما راهنمایی را کند و دیگر سلامت دندان شما که مهمترین موضوع است با تصمیمی نادرست به مخاطره نخواهد افتاد.  
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

امیرحسین

سلام من ۱ دونه دندونم نامرتبط است میتونم کامپوزیت کنم

دکتر شهاب محمدی

باید نامرتبی دیده بشه تا ببینیم در چه جهتی هست تا نظر قطعی داده بشه

فاطمه

سلام من بیرون زدگی نیش دارم میتونم بجایه ارتودنسی کامپوزیت کنم؟

دکتر شهاب محمدی

سلام باید دیده بشه تا نظر قطعی بدم

نگار

خیلی خوب بود

سحر

عالی بود