02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

عوامل شل شدن و خرابی ریشه ایمپلنت دندان چیست؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1397/12/11

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

تاثیرات لثه عفونی بر ایمپلنت دندان

اگر چه نتایج امیدوار کننده ای از درمان ایمپلنت گزارش شده است، اما عفونت قبل ایمپلنت دندان که یکی از مهم ترین عوامل خرابی واحد ایمپلنت دندان است ، باید برای به دست آوردن نتیجه موفقیت آمیز در عمل ایمپلنت دندان مرتفع شود.

اباتمنت و ایمپلنت

بین اباتمنت و ایمپلنت فضایی وجود دارد که می تواند مخزن میکروارگانیسم ها و سایر مواد سمی بوده و می توانند از این میکروشکاف ها به فضای لثه ها نفوذ کنند. اعتقاد بر این است که آنها بر التهاب پری ایمپلنت اثر می گذارند. به این ترتیب، انواع زیادی از اتصالات ایمپلنت-اباتمنت، برای کوچک کردن میکروشکافها پیشنهاد شده است.
 
اتصال ایمپلنت-اباتمنت را می توان به سه نوع تقسیم بندی کرد:

اتصال موازی خارجی (EP)

اتصال موازی داخلی (IP)

اتصال مخروطی (CC)

 Biocare Nobel دارای سیستم های ایمپلنت با این سه نوع اتصال ایمپلنت اباتمنت است و این سیستم های اتصال حتی در سایر تولید کنندگان نیز محبوب هستند و از یک یا برخی از این سیستم های اتصال استفاده می کنند. این ایمپلنت ها دارای مزایا و معایب زیادی است و باید بسته به نظر دندانپزشکان در کلینیک دندانپزشکی انتخاب شوند.
در مطالعه حاضر، ما قصد داریم این سه نوع سیستم اتصال را از نقطه نظر ریزنشت از شکاف بین ایمپلنت و اباتمنت و در ارتباط با سست شدن پیچ بررسی کنیم. ما در این تحقیق، نشت رنگ از سوراخ پیچ اباتمنت به خارج از طریق میکروشکافها را تحت بار دوره ای شدید اعمال شده بر ساختار کانتیلور بررسی می کنیم. مدل کانتیلور می تواند بارگذاری غیر محوری را بر ایمپلنت- اباتمنت شبیه سازی کند و از محلول توولیدین آبی برای اندازه گیری نشت از شکاف استفاده می شود.
 
سه نوع از ایمپلنت های Biocare Nobel در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفت، یعنی : SpeedyGroovy WP 5.0 × 15 mm (EP), Nobel Replace WP 5.0 × 15 mm (IP), and Nobel ParallelCC RP 5.0 × 15 mm (CC) (n = 7 each) (Nobel Biocare, Kloten, Switzerland).  اتصالات ایمپلنت-اباتمنت به ترتیب خارجی، موازی داخلی و داخلی و مخروطی است. ایمپلنت در قالب فولادی تعبیه شده و با رزین اپوکسی (Araldite®، Nichiban، Tokyo، Japan) ثابت شده است. یک ساختار فوقانی با کانتیلور (ارتفاع 15میلی متر طول 20میلیمتر از مرکز حفره دسترسی) با استفاده از آلیاژ Au-Pt ،(  Degudent LTG، Degudent، Hanau-Wolfgang، آلمان) ساخته شده و با پیچ با گشتاور توصیه شده توسط سازنده (35   Ncm)، و با استفاده از آچار ترک سفت می شود. پانصد میکرولیتر آب به قالب فولادی ریخته شد، سطح آب، تا حدی کوچکتر از میکروشکاف است. سپس، 50   μl از محلول آبی تولویدین 0.05٪ در حفره دسترسی ریخته شد (شکل.1)
ایمپلنت دندان
 
عکس 1. یک طرح مونتاژ آزمایشی. a: ساختار فوقانی و اباتمنت؛ ب: بدنه ایمپلنت؛ ج: پیچ اباتمنت ؛ د: قالب فولادی؛ e: محلول آبی توئولیدین؛ و f: آب
مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان
این مونتاژ در یک دستگاه تست (Autograph AS-1S، Shimadzu، Kyoto، Japan) انجام شد و بارگذاری بر کانتیلور، با فاصله 17.5میلیمتر از مرکز سوراخ اعمال شد.
در یک چرخه، یک بار فشاری و کششی (10N هر) در هر 1 ثانیه اعمال شد و 2000 چرخه بارگیری انجام شد. قبل از شروع برنامه بارگذاری و هر 100   چرخه، 100 μl از محلول از حوضچه جمع آوری شد و جذب در 627 نانومتر با استفاده از یک اسپکتروفتومتر (Biospec-mini، Shimadzu) اندازه گیری شد. در هر 500   چرخه ، میزان ریزنشت با استفاده از تست t و با تصحیح Bonferroni مقایسه شد. پس از اتمام بارگذاری 2000 چرخه، مقدار گشتاور خروج (RTV) پیچ اباتمنت اندازه گیری شد.
 

نتایج آزمایشات بر روی ایمپلنت دندان

از 7 نمونه مورد استفاده در طی آزمایش، یک (EP) و دو (IP) پیچ اباتمنت شکست خورد. در این حالت، پیچ اباتمنت با یک اباتمنت جدید عوض شد و آزمایش دوباره اجرا شد.
RTV پیچ اباتمنت پس از بارگذاری 2000 چرخه
پس از 2000 چرخه بارگذاری کششی فشاری، RTV پیچ اباتمنت اندازه گیری شد. در گروه RTV اختلاف آماری معنی داری وجود نداشت. انحراف معیار در EP بزرگتر و در CC کوچکتر بود (شکل.  2 )
ایمپلنت دندان
 
شکل 2. گشتاور خروج پیچ اباتمنت بعد از بارگذاری 2000 چرخه
 مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

ریزنشت تلوئیدین آبی از اتصال ایمپلنت - اباتمنت

همه گروه ها نشان دادند که ریزنشت به طور کلی طی روند بارگذاری افزایش می یابد (شکل.3 ) و نمودار لگاریتمی را می توان با استفاده از   R 2   برای مقادیر 0.854 در EP، 0.924 در IP و 0.847 در CC رسم کرد. مقدار ریزنشت در سال 2000 چرخه در گروه CC تقریبا تخت بود  (شکل. 3 ( c)، اما در دو گروه دیگر افزایش یافته است (شکل.3 a، b). مقدار ریزنشت در گروه EP بسیار پراکنده است (شکل.3 a)، اما انحراف آن در گروه CC به طور معنی داری کمتر است (شکل.3 ج).

مزایای ایمپلنت
مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال
در شکل 3 aریزنشت از اتصال ایمپلنت-اباتمنت موازی خارجی. میله های عمودی نشان دهنده انحراف معیار می باشد. b ریزنشت از اتصال ایمپلنت-اباتمنت موازی داخلی. میله های عمودی نشان دهنده انحراف معیار می باشد. c ریزنشت از ایمپلنت-اباتمنت داخلی مخروطی. میله های عمودی نشان دهنده انحراف معیار می باشد
در بارگذاری 500 چرخه ، اختلاف معنی داری در میزان ریزنشت در میان گروه ها وجود نداشت (شکل.4 a)، اما در 1000، 1500 و 2000چرخه بارگیری، مقدار ریزنشت در گروه CC به طور معنی داری کمتر از گروه IP بود (شکل.4 ب-د). در هیچ اندازه گیری، اختلاف آماری بین EP و گروه های دیگر وجود نداشت.   
 
ایمپلنت دندان چیسست؟
 مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری
شکل 4 a ریزنشت تلویدین آبی از اتصال ایمپلنت-اباتمنت در 500 چرخه بارگذاری هیچ اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد ( 05 / 0P >).   b   ریزنشت تلویدین آبی از اتصال ایمپلنت-اباتمنت در 1000 چرخه بارگذاری c ریزنشت تلویدین آبی از اتصال ایمپلنت-اباتمنت در 1500  چرخه بارگذاری d ریزنشت تولویدین آبی از اتصال ایمپلنت-اباتمنت در 2000 چرخه بارگذاری. ستاره ها نشان دهنده اختلاف آماری معنی دار است (P <0.05)


بحث درباره  ایمپلنت

در مطالعه حاضر، بارگذاري کششی و فشاری چرخه ای بر ساختار فوقانی ایمپلنت دندان اعمال شده است. در وضعیت بالینی، نیروی فشاری و کششی به پروتز ایمپلنت اعمال شده است، اما هیچ مطالعه قبلی در مورد ریزنشت در این وضعیت انجام نشده است. در صورت اتصال مخروطی، نیروی فشاری ممکن است نفوذ اباتمنت به بدنه ایمپلنت دندان را افزایش دهد که ممکن است میکروشکاف را از بین ببرد. اما در وضعیت بالینی، نیروی کششی نیز ممکن است به اتصال اباتمنت- ایمپلنت وارد شود، همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد. مدل مورد استفاده در مطالعه حاضر ممکن است مناسب باشد.
 
برخی از مطالعات پیشین ، میزان ریزنشت را از اتصال اباتمنت- ایمپلنت با میکروارگانیسم ها اندازه گیری کردند . این مطالعات بر روی باکتری ها  تمرکز کرده و از میکروسکوپ روبشی الکترونی، آزمایش زنده ماندن باکتری یا روش هیبریداسیون DNA-DNA استفاده کردند. تولوئیدین آبی که در این مطالعه مورد استفاده قرار می گیرد می تواند به راحتی با استفاده از جذب سنجی اندازه گیری شود و گزارش شده است که در اندازه مولکولی؛ مشابه توکسین های باکتریایی است. (برای اطلاع از عفونت های لثه و رفع این عفونت ها قبل از ایمپلنت به مقاله مربوط به آن مراجعه شود)
در مطالعه حاضر، گشتاور خروج پیچ اباتمنت بعد از بارگذاری چرخه ای، اختلاف آماری معنی داری در میان گروه ها نشان نداد. به طور کلی، اباتمنت مخروطی از نظر تناسب و پایداری بهتر از اتصال غیر مخروطی بوده است یکی از دلایل آن ممکن است به دلیل تغییر شکل پیچ اباتمنت باشد. در واقع اتصال اباتمنت ایمپلنت پس از حذف پیچ اباتمنت، در گروه CC بسیار محکم بود، اما آنها در دو گروه دیگر به راحتی جدا شدند. این ممکن است نشان دهنده این باشد که اتصالات ایمپلنت - اباتمنت در گروه CC پس از بارگیری تقریبا سالم است. در مقابل، در گروه EP و IP، پیچ اباتمنت ممکن است تغییر شکل داده شود که منجر به افزایش RTV پیچ اباتمنت می شود.
شکست پیچ های اباتمنت در گروه EP و IP ممکن است از این احتمال حمایت کند. علاوه بر این، نیروی محوری به شدت تحت تأثیر ضریب اصطکاک بین دو سطح قرار دارد. در مطالعه حاضر، اصطكاك بین دو سطح در گروه CC بزرگتر بود؛ زيرا سطح تماس بين بدنه ایمپلنت و اباتمنت در گروه EP كمتر بود و هر دو گروه EP و IP دارای دیواره های موازی در سطح میانی شکاف ها و حفره ها بودند این ممکن است یکی از دلایل انحراف معیار بیشتر RTV در هر دو گروه EP و IP باشد.
در این مطالعه، افزایش میزان ریزنشت در تمام سه گروه مشاهده گردید. این نتایج، مطابق با مطالعات قبلی است منحنی سیگموئید از ریزنشت ها در همه گروه ها به این معنی است که مقدار نشت در مرحله اولیه بارگذاری بزرگ است. این با گزارش های قبلی مطابقت داشت. هاردر و همکاران او گزارش دادند که نشت توکسین باکتری در طی 5 دقیقه رخ داده است (با استفاده از مدل تجربي ، بدون استفاده از بارگذاري). 
مقايسه ريزنشت در بين گروهها در هر بار بار 500 چرخه نشان داد که تفاوت معني داري بين گروه ها وجود ندارد، اما اختلاف آماري معني داري بين گروه هاي IP و CC وجود دارد. علت اینکه ریزنشت در گروه EP اختلاف معنی داری با گروه EP و IP و یا CC ندارد، ممکن است به علت بیشتر بودن انحراف معیار در گروه EP باشد.
 
یکی از محدودیت های مطالعه حاضر، تعداد نمونه ها بود. ما اعتقاد داشتیم تعداد نمونه (هفت تا در هر گروه) برای به دست آوردن روندهای ریزنشت کافی است، اما ممکن است بهتر باشد که از تعداد زیادی از نمونه ها برای تجزیه و تحلیل ماهیت ریزنشت در اتصال اباتمنت - ایمپلنت استفاده شود. یک محدودیت دیگر این مطالعه این بود که گشتاور اعمال شده به پیچ، دقیق نبود. برای تقلید وضعیت بالینی، ما از آچار ترک شاهینی اختصاصی ساخته شده توسط کارخانه استفاده کردیم.
بر اساس مطالعات قبلی، مقدار گشتاور آچار Nobel Biocare در فاصله اطمینان 95٪ (در بین چهار نوع آچار) قرار دارد. علاوه بر این، انحرافات گشتاور در آچارهای شاهینی نسبت به دنده های کویل و تاگل به طور قابل توجهی پایین تر است. اما آچار ترک هنوز دارای یک عیب است زیرا مقیاس چاپ شده بر روی آچار خوب نیست و به نظر می رسد برای اعمال مقدار دقیق گشتاور، نامناسب است.
در مطالعه حاضر، ما از آچار ترک جدید استفاده کردیم، اما در شرایط بالینی، تغییرات مقدار گشتاور ممکن است بیشتر شود ، زیرا آچار ترک بارها و بارها مورد استفاده قرار گرفته است، که این دقت را هم کاهش می دهد .
نتیجه گیری 
در محدوده مطالعه حاضر، پس از بارگیری کششی و فشاری چرخه، مقدار ریزنشت از اتصال ایمپلنت-اباتمنت در اتصال مخروطی کوچک تر از اتصال موازی داخلی بود.
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!