02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

علت سیاه شدن لثه بعد از ایمپلنت چیست؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 5 دقیقه | منتشر شده در: 1399/12/02

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

مهم‌ترین علت سیاه شدن لثه بعد از ایمپلنت التهاب یا عفونت در انتهای ایمپلنت دندان است. زمانی شما سیاه شدن لثه را بعد از ایمپلنت مشاهده می‌کنید که بافت استخوان لثه بر اثر بروز عفونت از بین رفته باشد. این عارضه ممکن است تا جایی ادامه پیدا کند که اطراف لثه را تیرگی پر کند و رنگ لثه کاملاً به سیاهی برود.

اختلال در بافت خون رسان به لثه،  التهاب و عفونت و پیاده‌سازی ناصحیح ایمپلنت باید جدی گرفته شود تا شاهد سیاه شدن لثه بعد از ایمپلنت دندان نباشید.

سیاهی لثه نشانه چیست؟

سیاهی لثه نشانه‌های مختلفی دارد. ازجمله این نشانه‌ها می‌توان به سرطان‌های دهانی، ملانوما، التهاب لثه، عفونت پریودنتال و عوامل مکانیکی مثل فشارهای جانبی اشاره کرد.

3  علت سیاه شدن لثه بعد از ایمپلنت

در ایمپلنت دندان نیز مانند سایر کارها امکان خطا و بروز مشکل وجود دارد. یکی از شایع ترین این مشکلات، سیاه شدن لثه بعد از ایمپلنت است. سیاهی لثه بعد از انجام ایمپلنت احساس ناخوشایندی را به افراد منتقل می کند.

اگر این سیاهی ها در هنگام لبخند زدن به چشم بیاید، تمامی هزینه های انجام شده بی معنی می شود. به نظر شما چرا این اتفاق رخ می دهد؟ در ادامه قصد داریم تا شما را با 3 مورد از علت های بروز این مشکل آشنا کنیم. این 3 علت از عمده ترین علت های سیاه شدن لثه بعد از ایمپلنت هستند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

علت سیاه شدن لثه بعد از ایمپلنت

عوارض کاشت نامناسب ایمپلنت

یکی از عمده ترین دلایلی که باعث سیاه شدن لثه بعد از ایمپلنت می شود، قرارگیری نامناسب ایمپلنت است. کاشت نامناسب ایمپلنت می تواند عوارض شدیدی را در زیبایی دهان و دندان شما داشته باشد. علاوه بر تاثیرات نامتعارف در زیبایی، کاشت ایمپلنت نامناسب می تواند عوارضی مانند عدم انجام پروتز بر روی ایمپلنت و یا حتی عدم فانکشن را داشته باشد. کاشت دقیق ایمپلنت ارتباط مستقیمی با توانایی های پزشک، سلامت دهان و دندان شما دارد.
فک باید مقدار لازم استخوان مناسب را برای اجرای ایمپلنت داشته باشد. چنانچه فک شما مقدار استخوان لازم را نداشته باشد، با تشخیص پزشک و با کمک پیوند استخوان می توانید این مشکل را برطرف نمایید. توصیه می کنیم حتما با دستور مستقیم پزشک ایمپلنت دندان را انجام دهید.

التهاب یا عفونت

بروز عفونت در انتهای ایمپلنت های دندانی در سیاه شدن لثه تاثیر مستقیم دارد. التهاب یا عفونت در انتهای ایمپلنت دندان می تواند باعث بروز خط های مشکی رنگ در لثه شود. در واقع این تیرگی حاصل از بین رفتن بافت استخوان لثه است. با بروز عفونت، بافت استخوان لثه کم کم از بین می رود. از بین رفتن لثه تا جایی پیش می رود که شما در اطراف دندان خود و بر روی لثه، تیرگی های بزرگی را مشاهده می کنید.
به نظر شما چگونه می توان از بروز عفونت و در نتیجه سیاه شدن لثه بعد از ایمپلنت جلوگیری کرد؟ معمولا عفونت های دهان و دندان از چند عامل نشات می گیرند. استعمال دخانیات، نبود پوشش کافی در استخوان لثه، عدم توجه به نکات بهداشتی پس از انجام ایمپلنت و قرارگیری نامناسب ایمپلنت جزو عواملی هستند که باعث بروز عفونت و سیاه شدن لثه بعد از ایمپلنت می شوند. این عوامل را جدی بگیرید.

ضعیف بودن استخوان

ضعیف بودن استخوان لثه نیز می تواند یکی دیگر از عمده ترین علت های بروز سیاهی بر روی لثه پس از ایمپلنت باشد. ضعیف بودن استخوان اجازه اجرای صحیح ایمپلنت را نمی دهد. شما باید قبل از اجرای ایمپلنت حتما توسط پزشک چندین بار معاینه شوید. در صورت ضعیف بودن استخوان باید با توجه به تجویز پزشک و تشخیص آن نسبت به پیوند استخوان اقدام کنید. 
اگر در شرایطی که استخوان لثه ضعیف باشد، نسبت به انجام ایمپلنت اقدام کنید، با گذشت زمان نه چندان طولانی شاهد سیاه شدن لثه و بی خاصیت شدن ایمپلنت خواهید بود. فراموش نکنید که حتما با دستور و تشخیص پزشک، کار ایمپلنت دندان صورت بگیرد در غیر این صورت عواقب نامتعارف آن بر عهده خودتان است.

راه های پیشگیری سیاه شدن لثه بعد از ایمپلنت

سه عامل مهم سیاه شدن لثه بعد از ایمپلنت را شناختید. حال باید بدانید که با انجام چه کارهایی می توان از بروز این مشکل که در زیبایی دهان و دندان شما تاثیر زیادی دارد، جلوگیری کرد. قرار گیری مناسب، استفاده از برند مناسب ایمپلنت و تقویت استخوان لثه مهمترین عواملی هستند که می تواند شما را در اجرای ایمپلنت و سیاه نشدن لثه بعد از ایمپلنت یاری دهد. 

علت سیاه شدن لثه بعد از ایمپلنت

مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

استفاده از برند مناسب ایمپلنت

در بین سه راه ذکر شده در مطلب بالا، کیفیت برند استفاده شده ایمپلنت، کمترین تاثیر را دارد. شما باید علاوه بر توجه به میزان هزینه ایمپلنت، کیفیت محصول استفاده شده را نیز مورد توجه قرار دهید. با استفاده از یک برند معتبر در انتخاب ایمپلنت می توانید تا حدودی از بروز مشکلات بعد از ایمپلنت مانند سیاهی جلوگیری کنید. سعی کنید در اجرای ایمپلنت دندان، کیفیت را ملاک قرار دهید.

قرار گیری صحیح

ایمپلنت نزدیک به 2 میلی متر زیر سطح استخوان قرار می گیرد. البته این میزان تعیین شده در صورتی است که استخوان لثه ضعیف نباشد. تجربه و میزان مهارت جراح می تواند بیشترین تاثیر را در امکان بروز مشکل یا عدم بروز مشکل پس از ایمپلنت داشته باشد. حتما باید قبل از انجام ایمپلنت توسط پزشک معاینه شوید. سعی کنید از یک جراح با تجربه برای انجام ایمپلنت دندان استفاده کنید تا پس از پایان کار دچار مشکل نشوید.

پیوند استخوان لثه

اگر بخواهیم بنابر میزان اهمیت، راه های پیشگیری از سیاه شدن لثه بعد از ایمپلنت را طبقه بندی کنیم، می توانیم پیوند استخوان لثه را هم تراز با مهارت جراح قرار دهیم. اگر استخوان لثه مقاومت کافی را نداشته باشد، نمی توان عملیات ایمپلنت دندان را به خوبی انجام داد. اگر پزشک تشخیص دهد که لثه شما مقاومت کافی ندارد، جراحی و پیوند استخوان را برای شما تجویز می کند. جراحی و پیوند استخوان، شما را برای انجام ایمپلنت دندان آماده می کند.

رعایت بهداشت

یکی از مهم ترین رکن هایی که تاثیر زیادی در سیاه شدن لثه بعد از ایمپلنت دارد، عدم رعایت بهداشت است. متاسفانه برخی بیماران گمان می کنند که پس از کاشت ایمپلنت دیگر لازم نیست مراقب نظافت و بهداشت دهان و دندان خود باشند! این یک باور کاملا غلط است. شما باید پس از انجام ایمپلنت دندان، برای جلوگیری از سیاه شدن لثه دور ایمپلنت و بروز هر گونه آلودگی دیگر، نسبت به شست و شوی مکرر آن ها اقدام کنید.
انتخابی مطمئن برای شاهد نبودن مشکلات پس از ایمپلنت
شما با انتخاب یک پزشک مطمئن و دقیق می توانید، از بروز این مشکلات پس از ایمپلنت دندان جلوگیری کنید. کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدی می تواند شما را برای این کار یاری دهد. شما می توانید کار ایمپلنت دندان خود را به ما بسپارید. همچنین تجربیات خود در رابطه با ایمپلنت را می توانید از طریق قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!