02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

تغذیه و سلامت دندان - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1396/07/30

بروزرسانی شده در: 1402/10/06

برای داشتن دندان هایی سالم و مصون بودن از بیماری های دهان رعایت بهداشت و همچنین مصرف مواد غذایی مناسب اهمیتی انکار ناپذیر دارند.  زمانی که مواد غذایی نشاسته ای و شیرین موجود در بیشتر مواد غذایی با این باکتری ها تماس پیدا می کنند مقداری اسید تولید می شود. این اسید هم شروع به تجزیه مینای دندان می کند. می دانید که مینای دندان از قسمت خارجی دندان ها محافظت می کند.

با گذشت زمان تأثیر منفی اسید روی مینای دندان باعث پوسیدگی آنها می شود. اما زمانی که شما مواد غذایی مناسبی انتخاب می کنید می توانید میزان این اسید را کاهش بدهید و به این ترتیب نیز آسیب وارده به مینای دندان کمتر شده و دندان ها سالم تر می مانند.

1- اولین و مهم ترین توصیه ما این است تا جایی که می توانید مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های سرشار از قند مانند بیسکوییت، آبنبات ها و نوشابه ها را کاهش دهید. آب میوه های صنعتی نیز حاوی میزان زیادی قند هستند. البته یادتان باشد که حتی آب میوه های بدون قند نیز سرشار از قند هستند و می توانند به دندان های شما آسیب بزنند.

2- برچسب مواد غذایی را به دقت مطالعه کنید تا بدانید میزان قند موجود در آن چقدر است. سعی کنید آگاهانه و با اطلاع کامل از ترکیبات موجود در مواد غذایی به خرید آنها اقدام کنید. کاهش مصرف مواد غذایی شیرین به راحتی سلامت دهان و دندان هایتان را تضمین می کند.

تغذیه و سلامت دندان

3- اگر از طرفداران پروپاقرص میوه های خشک هستید باید بدانید که این میوه ها به دندان ها می چسبند و امکان تولید اسید را بیشتر می کنند. میوه های تازه را دریابید. سیب بهترین گزینه است. به خاطر اینکه به طبیعی ترین و ساده ترین روش دندان هایتان را تمیز می کند.

4- از ریزه خواری های بین وعده ها غذایی بپرهیزید. اگر نمی توانید جلوی گرسنگی تان را بگیرید به جای مصرف تنقلات شیرین و آب نبات و غیره از پنیر، دانه ها و مغزهای روغنی، کرفس یا هویج استفاده کنید که اسید کمتری تولید می کنند.

5- اگر از طرفداران نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه ها، نوشیدنی های مخصوص ورزشکاران، نوشیدنی های انرژی زا، آب میوه های ۱۰۰ درصد طبیعی و غیره هستید اول از همه سعی کنید نوشیدن این قبیل نوشیدنی ها را محدود کنید. اگر نمی توانید حداقل این نوشیدنی های را یک جرعه سر بکشید. زمانی که این نوشیدنی ها را آرام و جرعه جرعه بخورید تماس آنها با دندان ها بیشتر می شود. به این ترتیب هم اسید تولید شده بیشتر به مینای دندان آسیب می زند.

6- اگر جزو چای یا قهوه خورهای قهار هستید به میزان قند یا شکری که با نوشیدنیتان مصرف می کنید توجه داشته باشید. تا جایی که می توانید میزان این قند یا شکر را کاهش دهید و اگر می توانید آن را حذف کنید.

7- اگر در کیف فرزندتان خوراکی می گذارید تا به عنوان میان وعده بخورد حواستان باشد که خوراکی های سالمی انتخاب کنید. سبزیجات، میوه های تازه، پنیر بدون چربی، کمی آجیل و غیره خیلی بهتر از انواع کیک ها، ساندیس، آبنبات و تنقلات دیگر می باشند. باید بدانید که مواد غذایی صنعتی سرشار از قند هستند که به سلامت دندان های فرزندانتان رحم نمی کنند.

تغذیه و سلامت دندان

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

8- اگر عادت دارید هر از گاهی یک میان وعده شیرین میل کنید بعد از مصرف آن دندان هایتان را مسواک بزنید تا تأثیر اسید را تا حد امکان کاهش دهید. اگر مسواک دم دستتان نبود دهانتان را آب بکشید یا اینکه یک آدامس بدون قند بجویید تا بزاق بیشتری ترشح شده و دندان ها را تمیز کند.

9- هر چیزی که میل می کنید روی سلامت کل بدنتان تأثیر می گذارد. زمانی که بدنتان قوی تر و سالم تر باشد بهتر با بیماری ها و باکتری ها مقابله می کند. اگر برخی از ویتامین ها و مواد معدنی را کمتر دریافت کنید بافت های موجود در دهان نیز مقاومت کافی را ندارند، برای همین هم بیشتر در معرض التهاب قرار می گیرند و سلامت دهان و دندان به خطر می افتد. توصیه می کنیم حتماً تغذیه سالم و مناسبی داشته باشید.

چه چیزهایی برای دندان مضر است؟

مواد غذایی و نوشیدنی‌های بسیار زیادی هستند که می‌توانند برای دندان‌های شما مضر باشند. ازجمله این موارد می‌توان به  نوشیدنی‌های شیرین و مضر مانند نوشابه، انرژی‌زا، آبمیوه و دوغ اشاره کرد.

در کنار نوشیدنی‌های شیرین و گازدار می‌توان به مواردی چون شکر خوراکی، آب‌نبات، کیک و شیرینی، بستنی، خیار شور، مرکبات، سرکه‌ سیب، میوه‌ خشک‌شده و انواع سس‌ها اشاره کرد که باعث خرابی دندان می‌شوند و برای دندان‌ها مضر هستند.

چه چیزهایی برای عفونت دندان مضر است؟

موارد مختلفی وجود دارند که می‌توانند باعث تشدید عفونت دندان شده و برای عفونت دندان مضر باشد. ازجمله چیزهایی که برای عفونت دندان مضر است می‌توان به بی‌توجهی به بهداشت دهان، فشار زیاد، مصرف مقدار زیادی از مواد غذایی شیرین و اسیدی، سیگار کشیدن، ضربه زدن اشاره کرد.

تغذیه و سلامت دندان

تغذیه برای سلامت دندان

غذاهایی که آنتی‌اکسیدان بالایی دارند بهترین تغذیه برای سلامت دندان‌ها خواهند بود. آنتی‌اکسیدان تأثیر مثبتی بر سلامتی و بافت دندان‌ها خواهد گذاشت. ازجمله تغذیه برای سلامت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیب
  • پرتقال
  • کیوی
  • کرم بروکلی
  •  کلم
  • توت و توت‌فرنگی
  •  فلفل دلمه
  • انواع آجیل
  • کشمش
  •  انگور
  •  لوبیا

مطالب مرتبط: ایمپلنت دندان

ویزیت و مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!