02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

مشکلات و عواقب از دست دادن دندان و قرار ندادن ایمپلنت - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/03/27

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

مشکلات و عواقب از دست دادن دندان و قرار ندادن ایمپلنت بسیار جدی و متعدد است طوری که می تواند روی کیفیت زندگیتان تاثیر قابل توجهی داشته باشد. به همین علت ایمپلنت دندانی طراحی شدند تا به کمک شما بیایند و جای خالی دندان ازدست رفته تان را با تکنولوژی به روز کاشت دندان پر کنند. از دست دادن دندان می تواند به دلایل مختلفی مانند تصادف، پوسیدگی، کمبود مواد غذایی یا بیماریهای لثه اتفاق بیفتد. طبق مرکز آمار آمریکا حدود 70% جمعیت بزرگسالان آنها حداقل یکی از دندانهای خود که معمولا در عقب آرواره قرار دارد را از دست داده اند و نیاز به ایمپلنت دندان دارند. اکثر دندانها پس از اینکه عصب کشی می شوند با یک ضربه کوچک در دهان بیمار می افتند. حتی زمانیکه پس از عصب کشی دندان خود را روکش می کنید؛ احتمال پوسیدگی دندان زیر آن بسیار زیاد است و چون به علت از بین رفتن عصب دندان، درد ناشی از پوسیدگی را متوجه نمی شوید، احتمال شکستن و افتادن آن در دهانتان بسیار بالا می رود و نیاز به ایمپلنت پیدا می کنید.
 
از دست دادن دندان
 مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

پیامدهای از دست دادن دندان و ایمپلنت نکردن آن چیست؟

1. ظاهر ناخوشایند، چروکیدگی و پیری زودرس
دندانها به عنوان یکی از عوامل موثر روی زیبایی چهره و ظاهر نقش بسیار مهمی در بالا بردن اعتماد به نفس و فعالیت های روزمره هر فرد ایفا می کنند. نه تنها داشتن جای خالی در دندانهایتان می تواند روی لبخندی که می زنید موثر باشد بلکه اگر چند دندان خود را از دست داده باشید؛ پوست اطراف دهان شما به خوبی ساپورت نمی شود و شروع به چروکیدگی می کند. این چروکیدگی که یکی از پیامدهای از دست دادن دندان و ایمپلنت نکردن آن است، ظاهر ناخوشایندی دارد و پیری زودرس را در چهره شما ایجاد خواهد کرد. به همین علت اکثر افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند خیلی زود به فکر جایگزین کردن آن با کاشت ایمپلنت دندانی می افتند.
2. تحلیل استخوان فک
یکی از مهمترین مشکلات و عواقب از دست دادن دندان و قرار ندادن ایمپلنت، تحلیل استخوان فک است. این تاثیر ممکن است در مراحل اولیه تاثیری روی ظاهر شما نداشته باشد و حتی متوجه آن نشوید اما حقیقت است که تحلیل استخوان فک و عدم کاشت ایمپلنت در بلند مدت روی تمام جنبه های زندگی شما از ظاهر گرفته تا سلامتی تاثیر قابل توجهی دارد.
استخوان فک شما جاییکه ریشه دندان دیگر در آن وجود ندارد باید با کاشت پایه ایمپلنت تقویت شود در غیر اینصورت از حجم و تراکم آن به تدریج کاسته شده و تحلیل می یابد. استخوان فک ریشه ها را احاطه کرده و از آنها حمایت می کند و ریشه های دندان نیز موجب تقویت استخوان فک می شوند. زمانیکه یکی از دندانها از بین می رود و جای آن خالی می ماند، از ارتفاع، حجم و پهنای استخوان فک در آن ناحیه کاسته می شود و چون ریشه ای وجود ندارد که استخوان را تقویت کند حدود 25% از استخوان در اولین سال خالی ماندن جای دندان تحلیل می رود و به تدریج در سالهای بعد 4 میلی متر نیز از ارتفاع آن کاسته می شود. با از دست دادن ارتفاع، پهنای آن نیز کاهش پیدا می کند و این روند کاهش ارتفاع و سپس کاهش پهنا تا زمانیکه جای خالی دندان با ایمپلنت پر نشود ادامه می یابد. به این ترتیب توانایی خوردن، جویدن و صحبت کردن دچار اختلال شده و از لحاظ روانی نیز مشکلات بسیاری برایتان بوجود می آورد.
با تحلیل استخوان فک، چانه به سمت جلو و بالا جمع شده و فاصله بین بینی و چانه کاهش یافته و علاوه بر اینکه روی سلامتی شما تاثیر چشمگیری دارد؛ ظاهر شما را نیز دستخوش تغییر کرده و چهره شما پیرتر از سنتان نشان داده می شود. درصورتیکه چند دندان کرسی خود را از دست داده باشید حتی احتمال ایجاد ترک و شکستگی استخوان فک نیز پس از سالها خالی ماندن جای آنها و ایمپلنت نکردن وجود خواهد داشت.
تحلیل استخوان فک در قسمت عقب آرواره و عدم کاشت ایمپلنت در آن روی دندانهای جلو نیز تاثیر گذاشته و موجب تغییر شکل آنها می شود. به طوریکه دندانهای جلو به سمت خارج کج شده و زاویه پیدا می کنند. لبها نیز چون دیگر توسط استخوان و دندان حمایت نمی شوند به سمت داخل فرو رفته و زبان پهن تر می شود و پیری زودرس چهره به سراغ شما می آید. تمام این عوامل نهایتاً موجب می شوند که اعتماد به نفس خود را از دست بدهید و از انجام فعالیت های اجتماعی دوری کنید.
3. احساس درد هنگام خوردن و جویدن 
ایجاد اشکال در خوردن و جویدن غذاها نیز یکی از مشکلات و عواقب از دست دادن دندان و قرار ندادن ایمپلنت است. گاز زدن و جویدن غذاها مخصوصا غذاهای سفت مانند سیب، آجیل و گوشت واقعا دردسرساز خواهد بود. جای خالی دندان و نبود ایمپلنت ممکن است لذت خوردن یک وعده غذایی را از شما بگیرد و روی رژیم غذایی کلی شما نیز تاثیر بگذارد. گاهی اوقات زمانیکه تعداد زیادی از دندانهای خود را از دست داده باشید و ایمپلنت نیز جایگزین آن نشده باشد، ممکن است دچار سوء تغذیه شوید.
4. از دست دادن اعتماد به نفس
از دست دادن دندان های جلوی آرواره معمولا برای فرد خجالت آور است. افرادی که یک یا چند دندان پیش خود را از دست داده اند و ایمپلنت نکرده اند حتی از صحبت کردن با دیگران نیز خجالت می کشند. آمار افسردگی در این افراد بسیار بالاست و به علت از دست دادن اعتماد به نفس در هیچکدام از فعالیت های اجتماعی شرکت نمی کنند که یکی از پیامدهای از دست دادن دندان و ایمپلنت نکردن آن است. کاشت ایمپلنت کمک قابل توجهی به این افراد می کند به طوریکه پس از کاشت دندان با روش ایمپلنت اکثر اطرافیان از تغییر روحیه و رفتار آنها کاملا تعجب می کنند.
5. به هم خوردن نظم سایر دندانها
کنار هم قرار گرفتن دندانها موجب حفظ نظم و و جاگیری مناسب آنها در فک می شود. زمانیکه یکی از دندانهایتان را از دست می دهید و یک فضای خالی بین دندانها ایجاد می شود، دندانهای کناری جابجا شده و کج می شوند تا جای دندان خالی را پر کنند. بنابراین اگر پس از مدتی بخواهید در استخوان فک خود ایمپلنت بکارید بین ریشه دندانهای کناری که کج شده اند و پایه ایمپلنت که در فک کاشته شده یک فضای خالی بوجود می آید و مشکلات بسیاری را بوجود خواهد آورد.
6. سردرد
یکی دیگر از پیامدهای از دست دادن دندان و ایمپلنت نکردن، سردردهای شدید است. اگر دندانها به درستی کنار هم قرار نگرفته باشند، رشته های عصبی که داخل فک قرار گرفته اند دچار فشار و استرس می  شوند، تحریک این رشته های عصبی سردردهای شدید و طولانی بوجود می آورد که روی کیفیت زندگی فرد اثر نامطلوبی خواهد داشت.
7. بیماری لثه
از دست رفتن دندان و جای خالی آن، محل مناسبی برای تجمع و رشد باکترهای مختلف است همچنین عدم کاشت ایمپلنت و کج شدن دندانهای کناری، تمیز کردن خود دندانها و فاصله موجود بین آنها را با مشکل مواجه می کند و درنتیجه باکتریها بیشتر رشد کرده و بیماریهای متعددی را درلثه بوجود می آورد. مطالعات علمی نشان می دهد که بیماریهای شدید لثه حتی می تواند بیماریهای قلبی را نیز تشدید کند.
8. عفونت لثه و آسیب دیدن سایر دندانها
مدتی پس از خالی ماندن جای دندان از دست رفته و قرار ندادن ایمپلنت به جای آن، بیماریهای متعدد لثه موجب تحلیل رفتن آن می شود. تحلیل لثه، بین دندانها و لثه فاصله ای ایجاد می کند که فضای مناسبی برای رشد باکتری هاست. اگر این مشکل درمان نشود، روی بافت های اطراف و استخوان نیز اثر نامطلوبی می گذارد و حتی گاهی اوقات موجب می شود سایر دندانهای خود را نیز از دست بدهید. اکثر افراد متوجه تحلیل رفتن لثه خود نمی شوند چون بسیار کند اتفاق می افتد اما نهایتاً با مشکل جدی عفونت لثه و بافت های اطراف به دندانپزشک در کلینیک دندانپزشکی مراجعه می کنند و از اینکه زودتر برای کاشت ایمپلنت مراجعه نکرده اند اظهار پیشمانی می کنند اما درمان در این مرحله بسیار مشکل و هزینه بر است.
در ادامه دکتر شهاب محمدی – جراح دندان و ایمپلنتولوژیست- به مهمترین سوالات شما در خصوص مشکلات و عواقب از دست دادن دندان و قرار ندادن ایمپلنت، پاسخ داده است:

چه می شود اگر جای خالی دندان را با ایمپلنت پر نکنیم؟

مشکلات و عواقب از دست دادن دندان و قرار ندادن ایمپلنت آنقدر جدی است که تمام دندانپزشکان به بیمار توصیه می کنند بلافاصله پس از جراحی دندان شکسته یا کشیدن دندان اقدام به کاشت ایمپلنت های دندانی کنند. این عواقب علاوه بر تاثیری که بر ظاهر و چهره شما دارند؛ مشکلات بسیار شدیدی برای سلامت دهان و دندان و سایر ارگانها بدن مانند قلب بوجود می آورند. پیامدهای از دست دادن دندان و عدم کاشت ایمپلنت شاید در کوتاه مدت قابل توجه نباشد اما در بلند مدت بیمار را با مشکلات بسیار عدیده ای از جمله عفونت لثه، تحلیل استخوان فک، کج شدن دندانهای کناری، سردردهای شدید و بیماریهای قلبی مواجه می کند.
 
ایمپلنت
 مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

آیا پس از گذشت چند سال از کشیدن دندان می توانم ایمپلنت انجام دهم؟

هرچند که توصیه می شود مراحل کاشت ایمپلنت را بلافاصله و در کمتر از 3 ماه پس از کشیدن دندان شروع کنید؛ اما درصورتیکه حتی 10 سال از افتادن یا شکستن دندانتان گذشته است و جای خالی آن را پر نکرده اید بازهم می توانید با مشورت دندانپزشک اقدام به کاشت ایمپلنت نمایید. البته برای کاشت ایمپلنت باید استخوان فک سالمی داشته باشید و درغیراینصورت پیوند استخوان نیز می تواند به کمک شما بیاید. پس اگر یک یا چند دندان خود را از دست داده اید بهتر است هرچه سریعتر برای مشاوره به دندانپزشک مراجعه کرده و درمان با ایمپلنت های دندانی را تجربه کنید.

آیا پس از کشیدن دندان، سایردندانها جای خالی آن را پر می کنند؟

پس از اینکه یکی از دندانهای خود را می کشید، دیگر فشاری به استخوانی که زیر آن قرار گرفته وارد نمی شود به همین علت استخوان کم کم جمع شده و تحلیل می رود؛ این جمع شدن استخوان موجب می شود دندانهای کناری به هم نزدیک شوند. از طرفی دندانهای کناری برای پر کردن جای خالی و همچنین به این علت که دیگر دندانی میان آنها قرار ندارد که به آن تکیه دهند به سمت داخل کج شده و یا حتی ممکن است درجای خود بچرخند. به هم خوردن نظم دندانها یکی از پیامدهای از دست دادن دندان و ایمپلنت نکردن آن است. این به هم خوردن نظم و وجود فضای خالی بین دندانها خود پیامدهای دیگری از ظاهر نامطلوب گرفته تا عفونت لثه یا سردرد را به همراه خواهد داشت. 

اگر دندان نیش خود را از دست بدهم چه اتفاقی می افتد؟

دندانهای نیش علاوه بر اینکه روی زیبایی چهره و لبخند تاثیر قابل توجهی دارند موقعیت بسیار خاصی دارند و در گاز زدن و کندن غذاها به سایر دندانها کمک می کنند. از دست دادن دندان نیش می تواند مشکلات زیادی در جویدن و هضم غذا برای شما ایجاد کند و موجب شود از صحبت کردن با دیگران دوری کنید و منزوی و افسرده شوید. به همین جهت توصیه می شود که اگر یک یا چند دندان نیش خود را از دست داده اید به سرعت آنها را با ایمپلنت دندان جایگزین کنید. 

آیا کشیدن دندان روی چهره ام تاثیر ناخوشایندی دارد؟

زمانیکه یکی از دندان های خود را از دست می دهید ریشه سایر دندانها شروع به جابجا شدند در فک می کنند. چون ریشه دندانهای شما به صورت یکپارچه با هم در ارتباطند و تغییر یکی از آنها می تواند کل ساختار چهره را تحت تاثیر قرار دهد. البته این اتفاق ممکن است به تدریج و نامحسوس پیشرفت کند اما پس از چندین سال جای خالی دندانی که ایمپلنت نشده به علت تحلیل رفتن استخوان فک، چروکیده شده و چهره شما را پیرتر از سنتان نشان می دهد که مخصوصا برای خانمها اصلا خوشایند نیست. اگر چند دندان خود را از دست داده باشید این فرایند بسیار سریعتر اتفاق می افتد. بنابراین بهتر است هرچه سریعتر اقدام به کاشت دندان به روش ایمپلنت کنید تا از مشکلات و عواقب از دست دادن دندان و قرار ندادن ایمپلنت درامان بمانید.

دندانپزشک برای پر کردن جای خالی دندان چه کاری می تواند انجام دهد؟

دندانپزشکان معمولا برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته یکی از روشهای بریج سنتی یا ایمپلنت دندانی را انتخاب می کنند. اما توصیه بیشتر آنها کاشت ایمپلنت و سوار کردن تاج دندان مصنوعی روی پایه ایمپلنت است. چون با کاشت دندان به روش ایمپلنت بسیاری از مشکلات استخوان و لثه حل شده و بهداشت دهان و دندان نیز کاملا حفظ می شود. از طرفی بیمار نیز احساس راحتی بیشتری با دندان ایمپلنت شده خواهد داشت. با کاشت دندان به روش ایمپلنت نه تنها استخوان فک تقویت می شود بلکه دیگر نیازی نیست که دندانهای سالم کناری تراشیده شوند پس سایر دندانهای شما نیز در معرض آسیب دیدگی کمتری قرار خواهند گرفت. با کاشت دندان به روش ایمپلنت دیگر نگران پیامدهای ازدست دادن دندان خود نباشید.
مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

محمد

واقعآ عالی است .. آیا دندان چنگکی میتواند باعث جلوگیری از عواقب بی دندانی شود

دکتر شهاب محمدی

سلام چنگکی؟