02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

دلایل از دست دادن دندان چیست و چرا باید ایمپلنت دندان انجام دهم؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/03/29

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

مراقبت از دندان ها یکی از اولین وظایفی است که برای حفظ سلامتی مان آن را فرا می گیریم. برای برخی از ما رعایت کردن رژیم سلامتی دهان و دندان بسیار جدی است اما برخی دیگر تا زمانیکه با مشکل جدی مانند از دست دادن یک یا چند دندانشان مواجه نشوند؛ حفظ سلامت دهان و دندانشان را جدی نمی گیرند. هر چند که ما با توصیه های قدیمی مانند عدم استفاده از مواد یا نوشیدنی‌های شیرین و موادی که حاوی کافئین هستند آشنا هستیم و همچنین از اهمیت نخ دندان کشیدن و مسواک زدن مرتب، مطلعیم اما به نظر می رسد هنوز نکاتی مربوط به حفظ بهداشت دهان و دندان وجود دارد که آنها را رعایت نمی کنیم. چون طبق آمارهای موجود تقریبا ۷۰ درصد جمعیت بزرگسالان یک یا چند دندان خراب در دهانشان دارند و حداقل یکی از دندان هایشان را نیز از دست داده اند و به همین علت کاشت ایمپلنت دندان تقریباً برای همه بزرگسالان به عنوان یک گزینه درمانی که باید جایگزین دندان از دست رفته شود؛ مطرح است.

دلایل از دست دادن دندان و کاشت ایمپلنت فقط عدم حفظ بهداشت دهان و دندان نیست بلکه نکاتی وجود دارد که توجه به آنها در زندگی روزمره بسیار مهم است:

1. میزان اسید در غذا
هر بار که غذا می خورید میزان اسید در دهان شما به شدت افزایش پیدا کرده و حدود یک ساعت زمان می‌برد تا میزان اسید دهان شما به حالت طبیعی و نرمال برگردد. در مدتی که میزان اسید بالاست مخصوصا پس از خوردن مواد غذایی یا نوشیدنی های شیرین، خطر پوسیدگی دندان به شدت افزایش پیدا می‌کند. بنابراین یکی از مهمترین دلایل از دست دادن دندان، خوردن غذاهای شیرین است. اما در صورتی که علاقه زیادی به شیرینی و شکلات دارید بهتر است فقط در یک وعده غذایی در روز آن را مصرف کنید تا اسید دهان شما فقط یک بار در روز تا میزان زیادی بالا رود و آسیب زیادی به دندانهایتان وارد نشود.
2. شرکت در مسابقات ورزشی
متاسفانه ورزشکاران جزو افرادی هستند که دندان های خود را یکی پس از دیگری از دست می دهند. یکی از اصلی ترین دلایل از دست دادن دندان ضربه هایی است که حین بازی یا مسابقه به ناحیه صورت و دهان  وارد شده و موجب می شود دندان ها بشکند. در صورتی که حین مسابقه ورزشی دندانتان شکست یا افتاد؛ بهتر است بلافاصله آنرا در یک ظرف پر از شیر قرار دهید و به دندانپزشک مراجعه کنید شاید بتوان دندانتان را مجددا به جای اولش بازگرداند. در غیر این صورت ایمپلنت دندان بهترین جایگزین برای شماست.
۳.  دندان قروچه کردن
 یکی دیگر از دلایل از دست دادن دندان ممکن است دندان قروچه کردن باشد. البته دندان قروچه کردن معمولا به دندانها آسیبی نمی زند اما در صورتی که به یک عادت تبدیل شود و طی روز در اثر دندان قروچه کردن فشار زیادی به دندان ها، استخوان، لثه و بافت اطراف آن ها وارد شود؛ احتمال شکستن دندان و افتادن آن بسیار بالاست. دندان قروچه کردن معمولا به علت استرس یا ناراحتی عصبی در فرد مشاهده می شود. در صورتی که این عمل را چندین بار در روز تکرار می کنید حتماً با پزشک متخصص در کلینیک دندانپزشکی مشورت کنید و به توصیه های او عمل کنید تا از آسیب دیدن دندان هایتان پیشگیری کنید در غیر این صورت شما نیز به یکی از کاندیدهای کاشت دندان به روش ایمپلنت تبدیل خواهید شد.
3. دلایل ژنتیکی
 ژنتیک نیز می تواند یکی از دلایل از دست دادن دندان باشد. طبق تحقیقات انجام گرفته مردان بالای ۳۵ سال بیشتر از سایر گروه ها به بیماری های دهان و دندان دچار می شوند. در این میان نقش ژنتیک نیز بسیار پر رنگ است. بنابراین در صورتی که پدر یا مادر شما به صورت ژنتیکی جنس دندان آسیب پذیری داشته باشند ممکن است دندان های شما نیز به سرعت دچار پوسیدگی شوند و نیاز به کاشت ایمپلنت دندانی پیدا کنید.
4. سیگار کشیدن و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
 پس از دلایل ژنتیکی سیگار کشیدن جزو مهمترین عواملی است که از دست دادن دندان را میان مردان بالای ۳۵ سال به شدت افزایش می دهد. اگر شما هم از افراد سیگاری هستید یا پیپ و قلیان می کشید؛ صرف نظر از سن یا جنسیتی که دارید مطمئناً به دندان هایتان آسیب جدی وارد میکنید. پس باید بهداشت دهان و دندان خود را بیش از سایرین حفظ کنید. البته از دست دادن دندان مشکلی نیست که راه حل نداشته باشد اما زمان و هزینه زیادی نیاز دارد. به هر حال در صورتی که به علت سیگار کشیدن یا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، یک یا چند دندان خود را از دست دادید باید به دندانپزشک مراجعه کرده و یکی از راه حل های موجود مانند کاشت دندان به روش ایمپلنت، بریج یا دندان مصنوعی را برای جایگزین کردن دندان از دست رفته تان انتخاب کنید.
 
از دست دادن دندان
 مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

اصلی ترین دلایل از دست دادن دندان میان بزرگسالان چیست؟

طبق مطالعاتی که تاکنون انجام گرفته، ریسک فاکتورهای اصلی از دست دادن دندان به سبب بیماری های دهان و دندان عبارتند از سن بالاتر از ۳۵ سال، عدم مراجعه به دندانپزشک، عدم استفاده از مسواک و نخ دندان، سیگار کشیدن، ابتلا به دیابت، ابتلا به فشار خون و بیماری های لثه.
بیماری های لثه یکی از مهمترین دلایل از دست دادن دندان در میان بزرگسالان است. بیماری های لثه زمانی که شدید باشد می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی افتادن و لق شدن دندان ها و پوسیدگی آنها بگذارد از میان دیگر ریسک فاکتورها کشیدن سیگار بالاترین آمار را در از دست دادن دندان دارا است.

آیا تحلیل لثه می تواند دلیل از دست دادن دندان باشد؟

ایجاد پلاک اطراف دندان می تواند موجب ایجاد حفراتی در دندان شود که محل مناسبی برای رشد باکتری است. باکتری ها می‌توانند مینای دندان را بخورند و همچنین موجب تورم، عفونت لثه، پوسیدگی دندان و بیماری لثه شوند و در نهایت  بافت لثه را ضعیف کرده و موجب افتادن یا از دست دادن دندان شوند.
آمارها نشان می دهد که بیماری های لثه مانند تحلیل لثه در بیش از ۷۰ درصد بزرگسالان موجب افتادن یا از دست دادن دندان شده‌اند. زمانی که بافت کافی لثه اطراف ریشه دندان وجود نداشته باشد؛ دندان لق شده و می‌افتد. در برخی موارد دندانپزشک مجبور می شود پیش از افتادن آنها، چند دندان را همزمان با هم بکشد. بنابراین یکی از مهمترین دلایل از دست دادن دندان تحلیل لثه است. جای خالی این دندانها را تنها می‌توان با کاشت ایمپلنت جبران کرد.

آیا می توان دندان عصب کشی شده را حفظ کرد؟

اگر پوسیدگی دندان شما شدید باشد و درد زیادی داشته باشید احتمالاً دندانتان عفونت کرده و به عصب رسیده است. در این شرایط دندانپزشک پس از درمان عفونت اقدام به عصب کشی دندان شما می نماید. دندان عصب کشی شده معمولاً روکش می شود. چون تاج دندان دیگر با ریشه دندان حمایت نمی شود و احتمال شکستن آن زیاد است. اما در صورتی که دندان بشکند یا لثه تحلیل رفته باشد چاره‌ای جز کشیدن دندان یا خارج کردن آن با جراحی لثه وجود ندارد. سپس جای خالی دندان شما باید با روش هایی مانند بریج یا ایمپلنت دندانی طبق نظر پزشک پر شود.

آیا کشیدن دندان خراب، بیماری  لثه را متوقف می کند؟

در صورتی که به بیماری لثه دچار هستید احتمالاً علت آن ایجاد پلاک و عفونت دراثر باکتری هایی است که روی خود لثه و بافت های اطراف آن تاثیر می گذارند و حتی ممکن است استخوان را نیز درگیر کنند. در این شرایط ابتدا باید عفونت لثه کاملا درمان شود وسپس به تشخیص پزشک یک یا چند دندان شما کشیده شود. ممکن است کشیدن دندان در ابتدا بیماری لثه شما را بهبود بخشد اما پس از مدتی جای خالی دندان های شما مکان مناسبی برای رشد باکتری می شوند و احتمالاً مجدداً به بیماری لثه دچار شده یا با تحلیل لثه مواجه می شوید. به همین علت دندانپزشکان توصیه می کنند که جای خالی دندان از دست رفته را هر چه سریعتر توسط کاشت ایمپلنت پر کنید.

آیا باید جای خالی دندان را با ایمپلنت پر کرد؟

 اگر به هر دلیلی مانند تصادف، پوسیدگی، بیماری های لثه یا حتی دلایل ژنتیکی، دندان خود را از دست داده اید بهتر است بدانید که جای خالی دندان شما مشکلات بسیار زیادی را از لحاظ سلامت برای شما به وجود خواهد آورد. در صورتی که فقط دندان خود را با بریج پرکنید؛ استخوان فک و لثه شما چون دیگر ریشه‌ ای در آن وجود ندارد به تدریج تحلیل رفته و مشکلات پیچیده تری را برای شما فراهم می آورد. به همین علت استفاده از ایمپلنت های دندانی به جای دندان های از دست رفته به عنوان بهترین روش درمانی توصیه می شود. چون پایه ایمپلنت به جای ریشه دندان داخل استخوان فک قرار گرفته و آن را تقویت می کند. همچنین کاشت ایمپلنت دندانی از بروز بیماری هایی مانند تحلیل لثه یا عفونت های باکتریایی نیز جلوگیری می کند.

بهترین روش برای جایگزین کردن دندان از دست رفته کدام است؟

زمانی که دندان خود را از دست می دهید گزینه‌های مختلفی برای پر کردن جای خالی آن دارید:
1. دندانهای مصنوعی متحرک: این نوع دندان ها مخصوصا زمانیکه جایگزین دندان های جلویی آرواره شوند احساس ناخوشایندی در فرد ایجاد کرده و معمولاً افراد از گذاشتن دندان مصنوعی خجالت میکشند.
2. بریج: قرار دادن بریج به جای دندان خالی اگرچه ظاهر مناسبی دارد اما به علت تراشیدن دندان‌های کناری و خالی ماندن لثه و استخوان فک، در بلند مدت سلامتی دهان و دندان را به شدت به خطر می اندازد. نتایج تحقیقات نشان داده است که استفاده از بریج دندانی به جای دندان از دست رفته احتمال پوسیدگی و به عصب رسیدن دندانهای کناری را که تراشیده شده اند افزایش داده و ریسک ابتلا به بیماری لثه را نیز به طور قابل توجهی بالا می برد.
3. ایمپلنت دندان: استفاده از ایمپلنت دندانی در بلند مدت حتی برای یک دندان از دست رفته مزایای بسیار بیشتری نسبت به بریج دارد. دوام و طول عمر زیاد ایمپلنت دندانی این روش را نسبت به استفاده از بریج به صرفه تر می کند. در صورتی که از کاشت دندان به روش ایمپلنت برای چند دندان کنار هم استفاده شود نه تنها توانایی خوردن و جویدن غذا ها برای بیمار بهبود می یابد بلکه از لحاظ هزینه نیز بسیار به صرفه تر است. دندان های مصنوعی متحرک که جایگزین چند دندان می شوند موجب آزار بیمار هنگام جویدن غذا ها می شوند. اکثر افرادی که از دندان های مصنوعی استفاده می کنند میوه هایی مانند سیب و سبزیجات سفت مانند هویج را از رژیم غذایی خود حذف می کنند به همین علت دچار بیماری‌هایی مانند سوء هاضمه یا سوء تغذیه می شوند.
 
ایمپلنت
 مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

چه اتفاقی می افتد اگر پس از کشیدن یا افتادن دندان، ایمپلنت انجام ندهم؟

هدف دندانپزشکی مدرن مخصوصا کاشت دندان به روش ایمپلنت برگرداندن عملکرد، راحتی، زیبایی، توانایی صحبت کردن و سلامتی بیمار به شرایط پیش از از دست دادن دندان است. ایمپلنت دندان دقیقا با همین اهداف طراحی شده است. زمانی که دندان خود را از دست می دهید اگر در سنین جوانی باشید ساختار چهره تان تا چندین سال حفظ می شود و و جوان می‌ماند اما با گذشت زمان حدودا پس از ۴۵ سالگی، تحلیل استخوان فک به تدریج خود را نشان داده و نمی تواند گونه ها، لب ها  و فک را ساپورت کند. به این ترتیب ساختار چهره شما پیر تر از آنچه هستید به نظر می رسد. با ادامه روند تحلیل استخوان و تحلیل لثه، صورت شما کاملاً تغییر کرده و ممکن است چهره شما ۱۰ یا ۱۵ سال پیرتر نشان داده شود. اما با کاشت ایمپلنت،  استخوان فک تقویت شده و از تحلیل لثه و بافت های اطراف آن جلوگیری می شود. کاشت دندان به روش ایمپلنت نه تنها بر زیبایی شما موثر است بلکه برای سلامت دهان و دندان شما نیز ضروریست. 

چطور ایمپلنت با جایگزین کردن دندان از دست رفته ام می تواند از تحلیل استخوان جلوگیری کند؟

کاشت دندان به روش ایمپلنت موجب می شود استخوان فک در محلی که پایه ایمپلنت در آن کاشته شده رشد کند تا به ایمپلنت جوش بخورد. کاشت استخوان در آن ناحیه هم ایمپلنت را ثابت در جای خود نگه میدارد و هم موجب تقویت استخوان لثه می شود. در حقیقت استخوان برای اینکه سالم بماند باید تحریک شود و کاشت ایمپلنت دلیل این تحریک و تقویت استخوان خواهد شد.

چرا باید دندان از دست رفته را ایمپلنت کنیم؟

زمانی که یک یا چند دندان خود را از دست میدهیم انجام کارهای ساده و روزمره مانند جویدن، صحبت کردن و حتی خندیدن برایمان مشکل می شود. این مشکلات شاید به نظر خیلی جدی نیایند اما در طولانی مدت بیمار را با مشکلات اساسی تری از جمله افسردگی، دوری از فعالیت های اجتماعی، سوء تغذیه و بیماری های لثه مواجه می کنند. به همین علت باید دندان از دست رفته را سریعتر ایمپلنت کنیم. ایمپلنت دندانی دقیقا عملکردی شبیه دندان طبیعی خود شخص دارن. این ایمپلنت ها تقریباً تا پایان عمر در استخوان فک باقی می مانند و به علت استحکام بالا دچار پوسیدگی یا شکستگی نمی‌شوند.

مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

عباس کریمی

سلام وعرض ادب ب نظرشمابهترین خمیردندونی که هم دندانهارو سفیدکنه هم ازپوسیدگی دندان جلوگیری کنه چیست؟ من 42سالمه دندونهام از زیر داره سیاه میشه وخراب میشه سیگارهم میکشم بایدچیکارکنم باتوجه ب شرایط اقتصادی حال لطفا یک گزینه خوب جلوی پام بذارید باتشکرازسایت خوبتون

عباس کریمی

سلام وعرض ادب ب نظرشمابهترین خمیردندونی که هم دندانهارو سفیدکنه هم ازپوسیدگی دندان جلوگیری کنه چیست؟ من 42سالمه دندونهام از زیر داره سیاه میشه وخراب میشه سیگارهم میکشم بایدچیکارکنم باتوجه ب شرایط اقتصادی حال لطفا یک گزینه خوب جلوی پام بذارید باتشکرازسایت خوبتون

سمانه دلیر

سلام.... بنده بخاطرمشکلات ژنتیکی جنس دندانهام گچی بودوخیلی زودخراب شدن بیشتردندانهاموکشیدم الآن بخوام چندتادندان دیگه فک بالاموبکشم بخوام دندان متحرک بذارم آیالثه هام بایدترمیم بشن؟

سمانه دلیر

سلام.... بنده بخاطرمشکلات ژنتیکی جنس دندانهام گچی بودوخیلی زودخراب شدن بیشتردندانهاموکشیدم الآن بخوام چندتادندان دیگه فک بالاموبکشم بخوام دندان متحرک بذارم آیالثه هام بایدترمیم بشن؟

دکتر شهاب محمدی

سلام عرض ادب بله باید لثه ترمیم شود

محمد

سلام دندانم ۱۹سالگی کشیدم الان ۳۰سالمه ممکنه تحلیل استخوان اتفاق نیفته

دکتر شهاب محمدی

سلام باید ویزیت بشین ولی احتمال تحلیل لثه تون بالاست

محمد

من هم ده سال هست دندانم را کشیدم . آیا برای ایمپلنت نیاز به پیوند استخوان است ؟

دکتر شهاب محمدی

سلام بله ممکنه. باید تشریف بیارید معاینه استخوان فکتون بررسی بشه.

M.M.a

چرا دندان جزو اسکلت نیست؟؟؟؟

دکتر محمدی

دیگه خدا خواسته اینجوری باشیم

بهداشت دهان و دندان

سلام سایت بسیار زیبا و قشنگی دارین لطف می فرمایید اگراز سایت ما هم دیدن فرمایید و نظری جهت بهتر شدن سایت دهید بهداشت دهان و دندان http://www.ladymodkala.ir/product-category/لوازم-بهداشتی/بهداشت-دهان-و-دندان/