02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

کاشت ایمپلنت چه تاثیری روی دندانهای طبیعی مجاور دارد؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/04/02

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

درصورتیکه تصمیم گرفتید دندان از دست رفته خود را جایگزین کنید؛ دو تکنولوژی متفاوت به نام بریج سنتی دندان یا کاشت ایمپلنت دندانی را پیش رو خواهید داشت که با مشورت پزشک باید یکی از آنها را انتخاب کنید. هرکدام از این روشها مزایا و معایب خودشان را دارند که باید نسبت به شرایط شما سنجیده شوند. اما به طور کل می توان گفت ایمپلنت دندان بهترین گزینه هم از لحاظ حفظ سلامت دهان و دندان و هم از لحاظ زیبایی ظاهری برای افرادی است که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند. چون ایمپلنت دندانی مزایای ثابت شده و غیر قابل انکاری برای بیماران دارد معمولا دندانپزشکان این روش را به آنها پیشنهاد می کنند. اما چون کاشت دندان به روش ایمپلنت دندانی تقریبا تکنولوژی جدیدی است پس از مطرح شدن توسط پزشک، سوالات بسیار زیادی در ذهن بیماران به وجود می آید. یکی از این سوالات که معمولاً به علت مقایسه ایمپلنت دندان با بریج سنتی برای بیماران پیش می آید این است که:

کاشت دندان به روش ایمپلنت چه تاثیری روی دندانهای طبیعی مجاور دارد؟

ساپورت کردن دندان های طبیعی مجاور

ریسک از دست دادن دندان های بیشتر در بیمارانی که که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند؛ درصورتیکه فکری برای جایگزین کردن آن نکنند؛ بسیار بالاست. چون دندانها، یکدیگر را ساپورت می کنند و زمانی که جای یک دندان خالی باشد؛ دندان های دیگر کج شده و ممکن است از جای خود خارج شوند. اما در صورتی که جای خالی دندان را با ایمپلنت دندان پر کنید؛ دندانهای مجاور نیز مجددا ساپورت می شوند و مستحکم تر در جای خود باقی می مانند. ایمپلنت دندانی ساختاری دارند که دقیقا شبیه دندان طبیعی عمل می کند. در حقیقت کاشت ایمپلنت دندان، روش بسیار موثری برای حفظ ساختار و تراز کردن دندانهای طبیعی مجاور دندان از دست رفته در دهان است. این عدم آسیب به دندانهای مجاور در روش کاشت دندان بخصوص زمانی که دندانهای کناری از سلامت کامل برخوردارند؛ ارزش و اهمیت بیشتری می یابد.

حفظ سلامت دندانها با جلوگیری از تحلیل استخوان

ایمپلنت دندان مزایای بسیاری پس از جایگزین شدن با دندان از دست رفته برای فرد دارد. پس از جوش خوردن استخوان فک با ایمپلنت دندان که مانند ریشه طبیعی عمل می کند از تحلیل استخوان فک که معمولاً پس از انجام بریج مشاهده می شود؛ جلوگیری می شود. همچنین دوام و طول عمر ایمپلنت دندانی بسیار بیشتر از بریج است و تقریبا تا پایان عمر به عنوان اجزاء دائمی در استخوان فک باقی می ماند در صورتی که بریج سنتی دندان باید هر ۱۰ سال یکبار تعویض شود. ایمپلنت دندان کاملا برای جایگزینی یک دندان با انجام یک عمل جراحی مختصر و قرار دادن پایه ایمپلنت در استخوان فک ایده آل است. این پایه یا پست وظایف دندان از دست رفته را در استخوان فک به عنوان ریشه دندان به طور کامل ایفا می کند. بنابراین کاشت دندان به روش ایمپلنت نه تنها آسیبی به دندانهای طبیعی مجاور نمی رساند بلکه موجب حفظ سلامت آن ها و همچنین تحریک استخوان فک برای رشد کردن و افزایش تراکم استخوان می شود.

مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

طراحی خاص و منحصر به فرد دقیقا به اندازه جای خالی دندان از دست رفته

امروزه، کاشت دندان به روش ایمپلنت به منظور پر کردن جای خالی دندان بسیار متداول شده است. این تکنولوژی بسیار پیشرفته تر از روش های جایگزین آن مانند بریج سنتی ثابت است. یکی از مزایای اصلی ایمپلنت دندانی که موجب فراگیر شدن آن شده این است که دقیقاً به شکل و اندازه جای خالی دندان از دست رفته ساخته می شود و برای کاشت آن در فک و همچنین سوار کردن تاج دندان روی ایمپلنت نیازی به تراشیدن و آسیب رساندن به دندانهای طبیعی مجاور نمی باشد. 

عدم نیاز به دندانهای طبیعی مجاور به عنوان پایه

از دیگر ویژگی های ایمپلنت دندان دوام آن است به طوریکه می تواند برای مدتی طولانی حتی تا پایان عمر در دهان و استخوان فک بیمار بدون هیچگونه آسیبی باقی می ماند. ایمپلنت دندانی نیازی به ساپورت شدن توسط دندان های طبیعی مجاور خود ندارد بلکه به سایر دندانها نیز کمک می کند تا در محل مناسب و درست خود در فک باقی بمانند. این روش کاملا با روش بریج سنتی ثابت، متفاوت است. در روش بریج تنها یک تاج دندان بدون اینکه پایه ای به جای ریشه دندان داشته باشد روی دندانهای طبیعی مجاور به عنوان ساپورت سوار می شود که موجب آسیب دیدن سریع تر و پوسیدگی بیشتر آنها می شود. بنابراین نیازی نیست که در روش کاشت دندان مانند روش بریج، دندانهای سالم مجاور تراشیده شوند و مینای دندان از بین برود تا فضای کافی برای نصب تاج دندان بریج فراهم شود. بلکه با کاشت ایمپلنت داخل استخوان فک، پایه مناسبی برای قرار دادن تاج دندان ایجاد می شود. زمانی که پایه ایمپلنت به استخوان فک جوش بخورد به صورت یک واحد مستقل عمل کرده و نیازی به ساپورت شدن از طرف دندانهای طبیعی مجاور ندارد.

حفظ بهداشت دهان و دندان 

از طرفی چون ایمپلنت و تاج دندانی آن به دندانهای مجاور متصل نشده اند مراقبت از دندان ها مانند دندان طبیعی با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن معمولی به راحتی انجام می گیرد. در صورتی که در روش بریج سنتی ثابت، حداقل سه تاج دندانی به هم متصل شده‌ و روی خط لثه قرار می گیرند. بنابراین باید از روشهای خاصی برای تمیز کردن دندانهای سالم زیر بریج استفاده کرد.جایگزین کردن دندان از دست رفته با ایمپلنت یک روش جدید است اما در همین مدت کوتاه بسیار فراگیر شده است چون با کاشت دندان به روش ایمپلنت حفظ بهداشت دهان و دندان نیز بسیار راحت تر انجام گرفته و در نتیجه دندانهای سالم مجاور دندان از دست رفته مدت طولانی تری از پوسیدگی حفظ می شوند.

کاهش فشار روی دندانهای مجاور در روش کاشت ایمپلنت

اصل طراحی روش بریج سنتی دندان یا دندان مصنوعی برای جایگزین کردن دندان از دست رفته، استفاده از دندانهای طبیعی مجاور به عنوان پایه تاج دندان بریج است. در این شرایط دندانهای طبیعی مجاور باید در طولانی مدت استرس و فشار زیادی را تحمل کنند و همین باعث تسریع در از بین رفتن آنها می شود. 

عدم نیاز به تراشیدن دندانهای طبیعی مجاور در روش کاشت ایمپلنت

در روش بریج سنتی به منظور قرار دادن تاج دندان بریج و دندان مصنوعی، دندانپزشک مجبور است اصلاحاتی روی دندانهای مجاور انجام دهد و آنها را بتراشد تا فضای کافی برای نصب بریج سنتی دندان داشته باشد و همین عامل، موجب تسهیل شدن پوسیدگی دندانهای مجاور وضعیف شدن آنها می شود. اما با انجام ایمپلنت یک ریشه مصنوعی به عنوان پایه در استخوان فک شما کاشته می شود و تاج دندان مصنوعی روی این پایه نصب می شود. به این ترتیب هیچ گونه فشاری هنگام جویدن یا گاز زدن به دندانهای کناری وارد نمی شود بنابراین ریسک پوسیدگی و از دست دادن دندان های طبیعی مجاور با کاشت دندان به روش ایمپلنت به طور قابل توجهی کاهش پیدا  می کند.

 

ایمپلنت و دندان مجاور

 مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

آیا عفونت کردن دندانی که ایمپلنت شده برای دندانهای مجاور نیز مشکلی ایجاد می کند؟

 تشخیص اینکه دندانی که ایمپلنت شده عفونت کرده است یا خیر تنها با استفاده از اشعه ایکس و عکس برداری میسر است. البته گاهی اوقات عکسبرداری با اشعه ایکس وضعیت ایمپلنت را شدیدتر از آن چه که هست نشان می دهد. به همین علت بهتر است برای اطمینان از عفونت کردن ایمپلنت از CBCT استفاده شود. در صورتی که عفونی شدن ایمپلنت دندان تایید شود با توجه به مشخصات دیگری مانند میزان استخوان موجود بین ایمپلنت و ریشه دندان مجاور باید ایمپلنت را خارج کرده و مجدداً پس از درمان عفونت، اقدام به کاشت دندان با استفاده از بریج سنتی دندان کرد. در صورتی که به عفونت ایمپلنت اهمیت داده نشود؛ ممکن است استخوان اطراف آن تحلیل رفته و ریشه دندانهای طبیعی مجاور را نیز درگیر کند. بنابراین بهتر است هر ۶ ماه یکبار دندانهای ایمپلنت شده توسط پزشک در کلینیک دندانپزشکی معاینه شوند.

آیا سلامت دندانهای مجاور روی انجام موفق ایمپلنت موثر است؟

برای کاشت ایمپلنت وضعیت دندان های مجاور مخصوصا استخوان فک زیر آنها بسیار مهم است. اگر تراکم استخوان برای دندانهای مجاور به اندازه کافی نباشد و در حقیقت فاصله افقی کافی بین لبه ایمپلنت و دندان مجاور وجود نداشته باشد ممکن است ایمپلنت به درستی با استخوان فک جوش نخورد. همچنین موقعیت قرارگیری پایه ایمپلنت به صورت عمودی نسبت به دندان مجاور مهم است و بهتر است حدود ۳ میلیمتر با ریشه دندان مجاور فاصله داشته باشد در غیر این صورت احتمال عدم موفقیت کاشت دندان به روش  ایمپلنت افزایش می یابد.

کاشت ایمپلنت چه تاثیری روی دندانهای مجاور دارد؟

زمانی که یکی از دندانهای خود را از دست می دهید جایگزین کردن آن نه تنها از لحاظ زیبایی بلکه به منظور حفظ سلامت دندان نیز ضروریست. جای خالی یک یا چند دندان از دست رفته، بیماری های لثه را ایجاد می کند که می‌تواند منجر به از دست دادن سایر دندان ها شود. نتایج تحقیقات نشان داده است که روش های مختلف جایگزین کردن یک یا چند دندان از دست رفته، نتایج یکسانی روی فرد بیمار ندارند بلکه کاشت دندان به روش ایمپلنت مزایای بسیار بیشتری برای بیمار چه از لحاظ زیبایی و چه از لحاظ حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می‌کند. یکی از دلایل مهمی که ایمپلنت دندان را از سایر روش های جایگزین کردن دندان از دست رفته متمایز می کند عدم آسیب رساندن آن به دندانهای مجاور است. نکته مهم تر این است که کاشت دندان به روش ایمپلنت با جلوگیری از تحلیل استخوان فک حتی به سالم تر ماندن دندانهای طبیعی مجاور نیز کمک می کند.

آیا ایمپلنت بهترین گزینه برای پرکردن جای خالی دندان از دست رفته است؟ 

در صورتی که شرایط مناسبی داشته باشید؛ بهترین تصمیمی که می توانید برای جایگزین کردن دندان از دست رفته خود بگیرید؛ ایمپلنت دندان است. با کاشت دندان به روش ایمپلنت می ‌توانید از دندانی برخوردار شوید که ظاهر و عملکردی کاملا شبیه دندان طبیعی خودتان دارد. تحقیقات متعددی که روی افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند انجام گرفته نشان میدهد این افراد استرس بسیار زیادی را تحمل می کنند چون از یک طرف خالی ماندن جای دندان آنها را آزار داده و از طرف دیگر نمی دانند کدام روش برای جایگزین کردن دندان از دست رفته شان مناسب تر است. به همین علت به بیماران توصیه می شود روشی را انتخاب کنند که هم اعتماد به نفس آنها را بازگرداند و هم بهترین عملکرد را از لحاظ کاربردی و حفظ سلامت سایر دندان ها، لثه و استخوان فک آنها داشته باشد. چون کاشت دندان به روش ایمپلنت یک روش دائمی و قابل اطمینان است به عنوان بهترین راه حل به بیمارانی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند؛ پیشنهاد می شود. ایمپلنت ها از مواد سازگار با بدن انسان ساخته شده اند و می توانند به بهبود سلامت دهان و دندان کمک شایانی کند. آنها نه تنها از لحاظ ظاهری و عملکردی هیچ تفاوتی با دندان طبیعی خودتان دارند بلکه به جای آسیب رساندن به سایر دندان های سالمتان مانند روش بریج سنتی، نقش بسیار مهمی در ارتقای بهداشت دهان و دندان و سلامت دندانهای مجاور لثه و استخوان فک ایفا می کنند.

کاشت دندان به روش ایمپلنت چگونه می تواند به بهبود سلامت دهان و دندان کمک کند؟

 اولین نکته این است که ایمپلنت دندان از دندانهای مجاور خود حمایت می کند و به این ترتیب از جابجا شدن، کج شدن یا خارج شدن آنها از محل قرارگیریشان در فک جلوگیری می کند. نکته دوم این است که ایمپلنت ها به رشد استخوان فک در ناحیه کاشته شده کمک می کنند و توده استخوانی فک بیمار را افزایش می دهند به این ترتیب احتمال تحلیل استخوان فک برخلاف روش بریج سنتی به طور قابل توجهی کاهش می یابد و در نتیجه بیمار به علت تحلیل استخوان یا لثه یا پوسیدگی دندانهای طبیعی مجاور، دندان های خود را به راحتی از دست نمی دهند.

مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

پارسا

من دوتا دندون نیش م کوچیکه و بالاتر رشد کرده مثه اینه ک فضا نداشته میشه بکشم دوتا ایمپلنت بزارم

دکتر شهاب محمدی

سلام بله ولی باید ویزیت بشین

مجتبی

ببخشید من ایمپلنت کردم و از فردای اون روز دندان‌های مجاور درد گرفته دلیلش چیه

دکتر شهاب محمدی

سلام دلایل مختلفی میتونه داشته باشه. شاید از عصب زیر لثه باشه. باید از نزدیک ویزیت بشین و شاید نیاز به عکس هم باشه.