02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

ایمپلنت دندان چه تاثیری در پیشگیری از تحلیل استخوان فک دارد؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/04/12

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

از دست دادن دندان ها نه تنها روی زیبایی افراد اثر منفی گذاشته و آنها را در خوردن و جویدن غذا دچار مشکل می کند،  بلکه پس از طولانی مدت منجر به تحلیل استخوان فک شده و در نهایت موجب می شود فرد دندان های دیگر خود را نیز از دست بدهد. به همین علت دندانپزشکان توصیه می کنند که بیماران با رعایت نکات بهداشت دهان و دندان و همچنین جایگزین کردن دندان های از دست رفته با روش کاشت ایمپلنت دندانی ، به سرعت جلوی پیشرفت تحلیل استخوان فک را بگیرند تا به عواقب بیشتری دچار نشوند.
در صورتی که به تحلیل استخوان دچار باشید ممکن است عوارضی را مشاهده کنید که شما را آزار بدهد این عوارض به علت جمع شدن استخوان شما و عدم حمایت است دندان ها دیده می شود. البته توجه داشته باشید که این تغییرات در مدتی طولانی ایجاد می شود. از جمله این عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد:
ایجاد فضای خالی بین دندان ها
لق شدن دندان ها
امکان جابجا کردن دندان ها
کج شدن دندان ها 
چرخیدن دندان ها
احساس درد هنگام جویدن غذا
عدم توانایی گاز زدن 
 ما در این مقاله شما را راهنمایی می کنیم که با توجه به دلایل ایجاد تحلیل استخوان فک، چطور می توانید از پیشرفت آن جلوگیری کنید. در صورتیکه با دلایل ایجاد و پیشرفت تحلیل استخوان فک آشنا نیستید می توانید مقاله دیگری که در سایت با عنوان " تحلیل استخوان چیست و چه رابطه ای با ایمپلنت دندانی دارد " قرار داده شده را مطالعه کنید. 
 
ایمپلنت و تحلیل استخوان
 مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

پیشگیری از تحلیل استخوان

تحلیل استخوان چه اطراف دندان طبیعی و چه اطراف ایمپلنت دندان سلامتی بیمار را به مخاطره می‌اندازد چون می تواند روی استخوان فک تاثیر گذاشته و ریشه دندانهای دیگر را نیز دچار مشکل کند. در ادامه چند روش ساده برای حفظ بهداشت دندان و لثه ها و جلوگیری از تحلیل استخوان و همچنین پیشرفت آن مطرح شده است.
1. جایگزین کردن دندان های از دست رفته
اگر پس از کشیدن دندان هنوز دچار تحلیل استخوان فک نشده اید و یا آن را تجربه کرده اید اما می خواهید جلوی پیشرفت آن را بگیرید؛ بهترین راه حل، کاشت دندان به روش ایمپلنت است. البته در صورتی که به تحلیل استخوان دچار باشید امکان کاشت دندان به طور مستقیم وجود ندارد بلکه با عمل پیوند استخوان هم مشکل تحلیل استخوان فک شما حل می شود و هم می توانید از پیشرفت تحلیل استخوان فک جلوگیری کنید.
چرا با جایگزین کردن دندان های از دست رفته با ایمپلنت های دندانی می توان از تحلیل استخوان پیشگیری کرد؟
 وقتی پس از کشیدن دندان بلافاصله ایمپلنت در استخوان فک کاشته می شود همان فشاری که دندان طبیعی هنگام جویدن به استخوان فک وارد می کرده مجددا به استخوان فک وارد شده و با تحریک آن موجب افزایش سرعت رشد و استحکام آن می شود. مطالعات نشان می دهد جایگزین کردن یک یا چند دندان با روش ایمپلنت، فشاری حدود ۹۹ درصد نیروی دندانهای طبیعی را به استخوان فک شما وارد می کند به همین علت استخوان شما در ناحیه ای که دندان طبیعی خود را از دست داده اید؛ اطراف ایمپلنت رشد کرده و به این ترتیب از تحلیل استخوان فک جلوگیری می کند.
2. درمان پوکی استخوان
اگر تحلیل استخوان به علت کم بودن تراکم آن ایجاد شده باشد که البته باید از طریق آزمایشات پوکی استخوان تایید شود می توان با رعایت کردن نکاتی مانند رژیم غذایی مناسب، بالانس کردن هورمون ها، درمان بیماری، تغییر سبک زندگی و کاشت ایمپلنت به جای دندان از دست رفته با عمل پیوند استخوان از پیشرفت تحلیل استخوان جلوگیری کرد.
کم بودن تراکم استخوان فک با استفاده از عکس هایی که با اشعه ایکس گرفته می شود یا همان آزمایش پوکی استخوان مشخص می شود. زمانی که تراکم استخوان کم برای بخشی از استخوان فک تایید شود می توان از ایمپلنت دندان خاص که موجب می شود استخوان به سمت آن ها رشد کند و تراکم بیشتری اطراف ایمپلنت ایجاد شود؛ استفاده کرد. همچنین عمل پیوند استخوان نیز برای درمان پوکی استخوان فک می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
3. تقویت سیستم ایمنی بدن
سیستم ایمنی شما نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت استخوان ایفا می کند. چون سیستم ایمنی می‌تواند به راحتی باکتری ها را از بین ببرد. در صورتی که سیستم ایمنی شما دچار نقص یا مشکل باشد امکان تحلیل استخوان نیز بیشتر می شود. دیابت، بیماری است که تولید انسولین را به مخاطره می اندازد و بدن را در مقابل انسولین مقاوم می کند. به همین علت هر دو نوع دیابت می توانند روی سلامت دهان و دندان اثر مستقیم داشته باشند. معمولا افرادی که مبتلا به دیابت هستند به بیماری لثه شدیدی نیز دچار می شوند که در نهایت به تحلیل استخوان آنها می انجامد. چون قند خون بیماران مبتلا به دیابت کنترل شده نیست رشد باکتری در بدن این افراد سریعتر اتفاق می‌افتد و در نتیجه سرعت پیشرفت تحلیل استخوان نیز افزایش می یابد.
4. حفظ بهداشت دهان و دندان
بیماری‌های شدید لثه می‌تواند از دلایل اصلی تحلیل استخوان باشند. این بیماری ها معمولاً در اثر باکتری هایی که در پلاک ها رشد کرده اند ایجاد شده و موجب تحلیل استخوان می شوند. باکتری های موجود در پلاک به لثه حمله کرده و کم کم به استخوان فک نیز نفوذ پیدا می کنند. بنابراین پیشگیری از ابتلا به بیماری های دهان و دندان و همچنین عفونت لثه می تواند تاثیر قابل توجهی در پیشگیری از تحلیل استخوان فک داشته باشد.
 مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و مراجعه منظم به پزشک یکی دیگر از راه حل هایی است که می تواند به جلوگیری از پیشرفت تحلیل استخوان کمک کند. داشتن یک رژیم غذایی سالم حاوی کلسیم کافی و پروبیوتیک ها و همچنین ترک کردن سیگار می تواند تاثیر مثبتی روی سلامت دهان و دندان و رشد مجدد استخوان داشته باشد. 

چطور می توان از بروز بیماری لثه و پیشرفت آنها از جمله تحلیل استخوان فک جلوگیری کرد؟

مسواک زدن منظم: اکثر افراد زمانی را برای مسواک زدن دندان هایشان در طول روز در نظر نمی گیرند و یا زمان نامناسبی را به مسواک زدن اختصاص می‌دهند. به همین علت ریسک بیماری های دهان و دندان از جمله عفونت لثه و تحلیل استخوان در آنها افزایش می یابد. دقت کنید که مسواک زدن منظم پس از هر وعده غذایی در جلوگیری از بروز بیماری های دهان و دندان از جمله تحلیل استخوان فک تاثیر بسزایی دارد.
استفاده از مسواک و خمیر دندان مناسب: هر فرد با توجه به سابقه بیماری دهان و دندانی که دارد و هم چنین توصیه پزشک پس از انجام ایمپلنت دندان باید از مسواک و خمیر دندان مخصوص به خود استفاده کند.
به طور منظم به دندانپزشک در کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید: شما باید حداقل هر شش ماه یک بار توسط دندانپزشک ویزیت شوید و بهداشت دندان ها و همچنین ایمپلنت کاشته شده را بررسی کرده و در صورتی که نیاز به رعایت روش های خاصی داشته باشید به توصیه‌های پزشک عمل کنید.
پیش از مسواک زدن، نخ دندان بکشید: همه باید از نخ دندان استفاده کنند تا ذرات غذایی که بین دندان هایشان باقی مانده را تمیز کنند. البته خلال دندان از نخ دندان مناسب تر است چون اگر به بیماری‌ لثه دچار شده باشید بهتر می توانند پلاک ها و ذرات غذای بین دندانها را تمیز کنید.
از دهانشویه یا قرقره آب نمک پیش از مسواک زدن استفاده کنید: بسیاری از ما این اشتباه را مرتکب می شویم که از دهان شویه یا قرقره آب نمک پس از مسواک زدن استفاده می کنیم. این کار موجب می‌شود فلوراید محافظت کننده دندان ها کاملاً شسته شود و در نتیجه مینای دندان ضعیف شده میزان اسید دهان افزایش یافته و باکتری، محیط بهتری برای رشد بین دندان ها داشته باشد.
سطح کلسیم و ویتامین دی بدن را چک کنیم: میزان کلسیم نقش بسیار مهمی در جلوگیری از تحلیل استخوان دارد. ویتامین D نیز برای سلامت استخوان ها بسیار مفید است چون به جذب کلسیم توسط استخوان ها کمک می کند. بنابراین در صورتی که میزان کلسیم و ویتامین D بدنتان پایین باشد باید از مکمل های دارویی استفاده کنید تا این کمبود جبران شود.
سیگار را ترک کنید: سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری های دهان و دندان را به شدت افزایش می دهد؛ چون تولید پلاک را افزایش داده و تراکم استخوان را کاهش می دهد.
رژیم سلامت بگیرید: خوردن ویتامین c کافی می تواند به جلوگیری از خونریزی لثه ها و ژنژویت کمک کند بنابراین از غذاهای غنی از ویتامین c مانند کلم بروکلی، کیوی و غیره بیشتر استفاده کنید. البته در صورتی که میزان ویتامین C شما خیلی کم باشد بهتر است از مکمل های دارویی حاوی ویتامین c استفاده کنید. کمبود ویتامین ب ۱۲ و ویتامین D نیز می تواند تاثیر قابل توجهی روی کاهش تراکم استخوان و پیشرفت تحلیل استخوان داشته باشد. بنابراین برای جلوگیری از  تحلیل استخوان باید از غذاهای حاوی کلسیم و ویتامین ب ۱2 مانند شیر، پنیر، ماست و غیره در رژیم غذایی خود استفاده کنید.
قند خونتان را کنترل کنید: مطالعات نشان می دهد که تقریباً از هر سه نفر که به دیابت مبتلا است یک نفر دچار بیماریهای دهان و دندان از جمله تحلیل استخوان فک است. بنابراین بهتر است با انجام تمرینات ورزشی از بالا رفتن میزان قند خون جلوگیری کنید. پیاده روی می تواند روش خوبی باشد.
پروبیوتیک مصرف کنید: مطالعات اخیر نشان می دهد پروبیوتیک نه تنها برای استخوان بلکه برای سلامت لثه ها نیز مفید است. بنابراین مصرف پروبیوتیک ها می تواند روش موثر و ایمنی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های دهان و دندان و نهایتا تحلیل استخوان فک باشد.
مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

چطور کاشت ایمپلنت می تواند به جلوگیری از تحلیل استخوان کمک کند؟ 

یکی از بهترین روش های جلوگیری از تحلیل استخوان پس از کشیدن دندان، استفاده از ایمپلنت دندان است. ایمپلنت های دندانی یک روش دائمی برای جایگزین شدن با دندان از دست رفته هستند که علاوه بر بهبود سلامت از تحلیل استخوان فک نیز جلوگیری می کنند.
ایمپلنت های دندانی یکی از روش های موثر برای جایگزین شدن با دندان از دست رفته هستند که می‌توانند از تحلیل بافت استخوان فک جلوگیری کنند .روش کاشت دندان با دیگر روش های درمانی جایگزین کردن دندان های طبیعی مانند بریج و دندان مصنوعی متفاوت است چون در آن روش ها هیچ قطعه ای به جای ریشه دندان در نظر گرفته نشده است در صورتی که پایه ایمپلنت تیتانیومی از طریق عمل جراحی داخل استخوان فک کاشته شده و دقیقا مانند ریشه دندان به استخوان فک جوش میخورد و در نتیجه موجب تحریک رشد استخوان فک و جلوگیری از تحلیل استخوان می شود.
از طرفی کاشت ایمپلنت در صورتی موفقیت آمیز است که استخوان فک تراکم کافی برای جوش خوردن با ایمپلنت را داشته باشد به همین علت توصیه می شود که بلافاصله پس از کشیدن دندان یا حداکثر در طی شش ماه، کاشت دندان به روش ایمپلنت انجام گیرد تا تحلیل استخوان به حداقل میزان خود برسد.

آیا مینی ایمپلنت های دندانی می توانند از تحلیل استخوان فک جلوگیری کنند؟

مینی ایمپلنت های دندانی برای افرادی طراحی شده اند که تراکم استخوان یا میزان استخوان آنها در تمام فک به اندازه ای نیست که بتوان ایمپلنت های استاندارد را در آن ها کاشت. اما به هر حال چون ایمپلنت های دندانی نیز پایه ای دارند که به جای ریشه داخل استخوان فک قرار می گیرد می ‌توانند به رشد و تقویت استخوان های فک کمک کرده و از تحلیل استخوان کنند یا پیشرفت آن جلوگیری کنند.
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!