02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

درمان تحلیل استخوان برای کاشت ایمپلنت چگونه است؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/04/13

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

مشاهده نشانه های تحلیل استخوان که البته در مقاله قبلی ما با عنوان " تحلیل استخوان چیست و چه رابطه ای با ایمپلنت دندانی دارد" مطرح شده پس از مدت طولانی از کشیدن دندان در بیماران اصلاً غیر طبیعی نیست. این بیماران زمانی که علائم تحلیل استخوان را مشاهده میکنند تازه به یاد کاشت ایمپلنت می‌افتند در صورتی که هنگامی که استخوان شما تحلیل رفته باشد؛ نمی توانید پیش از درمان آن کاشت ایمپلنت انجام دهید. البته هنوز هم دیر نشده بلکه پس از عمل پیوند استخوان کاشت دندان به روش ایمپلنت می تواند کمک موثری در درمان تحلیل استخوان فک آنها داشته باشد.

تاثیر ایمپلنت بر اعضای بدن و ایتخوان

به خاطر داشته باشید که با از دست دادن حتی یکی از دندان های خود، تراکم استخوان فک شما و همچنین اندازه آن کاهش پیدا کرده و در معرض ابتلا به تحلیل استخوان قرار می گیرید. تحلیل استخوان روی لثه ها و عضلات دهان شما و همچنین رشته‌های عصبی اطراف آن ها تاثیر منفی می گذارد. در بسیاری از موارد بیمارانی که از دندان مصنوعی یا بریج دندانی استفاده کرده‌اند پس از مدتی با مشکل تحلیل استخوان مواجه می شوند و در ناحیه لثه و زیر تاج دندان مصنوعی احساس درد می کنند. در حقیقت می توان گفت دندان مصنوعی یا بریج دندانی یک راه حل کوتاه مدت است و مانند ایمپلنت دندانی نمی‌تواند به طور دائم جایگزین دندان طبیعی شما شده و از سلامت دهان و دندان شما محافظت کند.

درمان تحلیل استخوان

 تحلیل استخوان فک موجب میشود چانه شما جلوتر از بینی تان قرار بگیرد حتی ممکن است موجب شود که فک شما از جایش خارج شود؛ چون لب بالایی به سمت داخل کشیده و بینی تان بزرگتر به نظر برسد. پس از تحلیل استخوا،ن چین و چروک های بسیار عمیقی اطراف دهان شما دیده می شود که روی زیبایی لبخند شما تاثیر منفی می گذارد و از همه مهمتر تمام این عوامل موجب می‌شود که شما پیرتر از سن تان به نظر برسید.
در صورتی که تحلیل استخوان فک در مراحل اولیه خود باشد؛ جایگزین کردن دندان با ایمپلنت به عنوان ریشه مصنوعی که تقریباً همان تأثیر ریشه طبیعی را بر تقویت و رشد استخوان فک ایفا می کند؛ تاثیر بسزایی در درمان تحلیل استخوان فک دارد. معمولاً کاشت ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان یا حداکثر ۶ ماه پس از آن می‌تواند به پیشگیری از تحلیل استخوان فک جلوگیری کند؛ در صورتی که استفاده از بریج دندان یا دندان مصنوعی نمی تواند چنین تاثیری داشته باشد. اگر تحلیل استخوان فک پیشرفت کرده باشد ساخت مجدد استخوان توسط داروها و عمل پیوند استخوان می ‌تواند از تحلیل بیشتر استخوان جلوگیری کرده و منجر به کاهش ریسک ترک برداشتن و شکستن فک شود. تغییر در سبک زندگی نیز می تواند تاثیر بسزایی روی تحلیل استخوان داشته باشد و به جلوگیری از افتادن یا از دست دادن دندان های بیشتر شما کمک می کند. همچنین در صورتی که تصمیم گفته اید کاشت دندان به روش ایمپلنت انجام دهید ممکن است دندانپزشک از پیوند استخوان پیش از کاشت ایمپلنت برای شما استفاده کنند.
در صورتیکه تحلیل استخوان فک شدید باشد پیش از کاشت ایمپلنت نیاز به انجام عمل پیوند استخوان است چون برای کاشت ایمپلنت های دندانی نیاز به ارتفاع و پهنای کافی استخوان فک است در محل دندان از دست رفته است. در صورتی که دندان‌های آسیایی خود را از دست داده باشید پهنای استخوان فک از اهمیت بیشتری برخوردار است.
از پیوند استخوان برای ترمیم تحلیل استخوان فک اطراف دندان طبیعی نیز استفاده می شود که از بیماری لثه شدیدی رنج می برد نیز استفاده می شود. عمل پیوند استخوان نه ‌تنها برای درمان تحلیل استخوان استفاده می شود بلکه استخوان فک کمک می کند تا مجدداً رشد کرده و به بیمار کمک می کند که سلامت خود را مجددا به دست بیاورد مواد مختلفی برای پیوند استخوان مورد استفاده قرار می گیرد که بسته به شرایط هر فرد ممکن است موادی که به طور مصنوعی درست شده اند یا استخوان خود بیمار به کار رود.
 درست است که ایمپلنت های دندانی از مواد مصنوعی درست شده اند اما پایه تیتانیومی ایمپلنت، فلزی است که سازگاری زیستی با بدن انسان دارد و به همین علت کار ریشه دندان طبیعی را در استخوان فک انجام داده و به رشد و تقویت آن کمک می کند. با کاشت ایمپلنت بیماران دیگر نگران تحلیل استخوان و دچار شدن به بیماری های لثه نیستند. از بین روشهای جایگزین کردن دندان از دست رفته تنها کاشت دندان به روش ایمپلنت می‌تواند جلوی تحلیل استخوان را بگیرد و یا آن را متوقف کند.
یکی از روش‌های مهمی که برای بیماران مبتلا به تحلیل استخوان که می خواهند دندان‌های کل فک خود را جایگزین کنند؛ موثر است؛ استفاده از ایمپلنت All on4 است. در این روش تنها چهار ایمپلنت در فک کار گذاشته شده و پروتز دندان مصنوعی روی آنها سوار می شود. در روش All on 4، ایمپلنت ها در محلی از استخوان فک که کمتر تحلیل رفته و توانایی جوش خوردن با پایه ایمپلنت را دارد؛ کاشته می شوند. بنابراین در بسیاری از موارد نیاز به انجام عمل پیوند استخوان نیز نمی‌باشد.
مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

ترمیم تحلیل استخوان فک به منظور کاشت ایمپلنت چگونه است؟

 روش های مختلفی پیش روی دندان پزشک است که می تواند پیش از کاشت ایمپلنت به منظور ترمیم و درمان تحلیل استخوان فک به کار ببرد:
1. پیوند استخوان
دندانپزشک می تواند پیوند استخوان انجام دهد. در این عمل دندانپزشک مقداری استخوان از جای دیگری از بدن شما مثل چانه یا ران برمی دارد و آن را در دهان شما جایی که قرار است ایمپلنت انجام شود؛ پیوند می زند. حتی می توان عمل پیوند استخوان را با استخوانهای فرد دیگری که آن را اهدا کرده یا حتی استخوان های مصنوعی انجام داد. درصورتیکه پیوند استخوان انجام دهید؛ زمان ریکاوری نسبت به عمل کاشت ایمپلنت استاندارد کمی طولانی تر می شود. زمان ریکاوری بستگی به نوع پیوند استخوان دارد. اگر استخوان به جای اینکه به صورت مصنوعی ساخته شده باشد از بدن خودتان گرفته شود؛ سریع تر و بهتر بهبود می یابد. میزان خون رسانی به محلی که پیوند استخوان انجام گرفته نیز در روند درمان پیوند استخوان تاثیر زیادی دارد.
2. افزایش طول تاج دندان
 افزایش طول تاج دندان نیز نوعی عمل پیوند استخوان است و تنها زمانی انجام می گیرد که استخوان فک پهنای کافی برای کاشت ایمپلنت را ندارد. بعد از انجام این عمل دندانپزشک می تواند ایمپلنت ها را بلافاصله بکارد. البته این بستگی به نظر دندانپزشک دارد و گاهی اوقات آنها چندین ماه برای بهبود و درمان محل عمل منتظر می مانند و پس از بهبودی کامل کاشت ایمپلنت را انجام می دهند.
3. استئوژنسیس دیستراکشن (Distraction osteogenesis)
جدا کردن دو قطعه از استخوان و تشکیل استخوان جدید نوعی پیوند استخوان دیگر است که معمولاً برای بلند تر کردن استخوان فک یا جهت دادن به آن به منظور ساپورت بهتر از ایمپلنت به کار می رود. دندانپزشک بخشی از استخوان را بریده یعنی آن را از استخوان فک جدا میکند سپس یک وسیله تیتانیومی را با استفاده از پیچ و مهره بین تکه جدا شده و استخوان فک قرار می دهد. هر روز دندان پزشک این پیچ را کمی باز می کند و موجب می شود که با گذشت زمان استخوان فک بلندتر شود.
خطرات پیوند استخوان برای درمان تحلیل استخوان چیست؟
 بدیهی است که پس از هر عمل جراحی خطراتی نیز با توجه به سخت بودن یا آسان بودن آن متوجه بیمار میشود. معمولاً فرایند عمل جراحی پیوند استخوان فک با خطراتی مانند خونریزی، عفونت و واکنش نامناسب به بیهوشی یا بی‌حسی موضعی مواجه است. علاوه بر اینها پیوند استخوان می تواند خطراتی مانند درد، تورم، آسیب به عصب، پس زدن پیوند استخوان توسط بدن و التهاب را نیز در پی داشته باشد.
درصد موفقیت عمل پیوند استخوان با هدف ترمیم تحلیل استخوان فک چقدر است؟
 با وجود خطراتی که عمل پیوند استخوان دارد درصد موفقیت آن بسیار بالاست. مانند هر عمل جراحی دیگری موفقیت پیوند استخوان نیز نمی تواند صد در صد باشد چون هر بیمار شرایط متفاوتی دارد. اما طبق مطالعات انجام گرفته عمل پیوند استخوان که به منظور کاشت ایمپلنت انجام گرفته بیش از ۸۵ درصد موفقیت آمیز بوده اند. این مطالعات سه تا پنج سال پس از کاشت ایمپلنت روی استخوان فک پیوند شده انجام گرفته است.
 
 
درمان تحلیل استخوان
 مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

چطور تحلیل استخوان پس از کاشت ایمپلنت را درمان کنیم؟

اصلی ترین روش درمان تحلیل استخوان پس از کاشت ایمپلنت رعایت مواردی است که پزشک به شما توصیه می کند. به این ترتیب شما می توانید از تحلیل استخوان پیشگیری کنید برخی از این توصیه ها شامل حفظ بهداشت دهان و دندان، خوردن غذاهای سالم و حفظ رژیم غذایی سلامت با کنترل میزان کلسیم بدن و مصرف پروبیوتیک هاست. برای مطالعه راهنمای کامل جلوگیری از پیشرفت تحلیل استخوان فک می توانید به مقاله " ایمپلنت دندان چه تاثیری در پیشگیری از تحلیل استخوان فک دارد " در همین سایت مراجعه کنید.
اگر احساس می کنید که استخوان فک، اطراف ایمپلنت دندانی تحلیل رفته است بهترین راه مراجعه به دندانپزشک و دریافت روش های درمانی و داروهای مناسب است. به علت اثرات متعددی که تحلیل استخوان روی لثه ها و دندان های دیگر و همچنین ایمپلنت های دندانی می گذارد؛ حفظ بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به پزشک کلینیک دندان در پیشگیری از ابتلا به تحلیل استخوان از اهمیت بالایی برخوردار است.

چطور می توان تحلیل استخوان فک را کند کرد؟

 با رعایت موارد زیر می توانید تا حدودی سلامتی استخوان فک را بازگردانیم:
از رژیم غذایی که غنی از کلسیم و ویتامین D است استفاده کنید.
تمرینات ورزشی و فعالیت های فیزیکی مانند پیاده روی را فراموش نکنید.
سیگار نکشید و مصرف الکل را محدود کنید.
هرگونه مشکلی اعم از افتادن دندان تحلیل لثه ایا عفونت اطراف ایمپلنت های دندانی را با دندانپزشک در میان بگذارید.
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

آیا استخوان فک مجددا پس از تحلیل رفتن رشد می کند؟

 جذب شدن استخوان حمایت کننده از دندان معمولا پس از کشیدن دندان رخ می دهد. اما در حال حاضر روش های جراحی مانند پیوند استخوان و همچنین کاشت ایمپلنت دندان به بیمار کمک می کند تا تحلیل استخوان را معکوس کرده و آن را درمان کنند.

عمل پیوند استخوان جهت درمان تحلیل استخوان فک چگونه انجام می گیرد؟

پس از انجام پیوند استخوان به منظور جلوگیری از پیشرفت تحلیل استخوان رشد مجدد استخوان که تا کنون تحلیل رفته به سختی انجام می گیرد. در حال حاضر تنها راهی که می توان تحلیل استخوان فک را درمان کرد؛ انجام عمل پیوند استخوان است. این عمل با ایجاد شکاف در محلی که تحلیل استخوان وجود دارد انجام گرفته و از استخوان بدن خود فرد و یا استخوان مصنوعی جهت پیوند استخوان استفاده می شود. معمولاً بین ۳ تا ۶ ماه پس از انجام عمل پیوند استخوان نتیجه آن مشاهده می شود. عمل جراحی پیوند استخوان به سه روش مختلف انجام می گیرد:
پیوند استخوان نوع استئوژنسیس (Osteogenesis) برای تحریک رشد مجدد استخوان
 در این فرایند استخوان از قسمتی از بدن خود فرد گرفته شده و به استخوان فک پیوند زده میشود. سلول های استخوانی که پیوند زده شده اند؛ شروع به تکثیر کرده و استخوان های جدیدی را می سازند که جای استخوان تحلیل رفته را پر میکند. چون سلول های استخوانی از بدن خودتان گرفته شده‌اند معمولا درمان با این روش سریع تر جواب می دهد.
پیوند استخوان با اتصال استخوانی 
در این روش یک اسکافولد برای رشد استخوان ایجاد می شود. پیوند استخوان در محلی که تحلیل استخوان وجود دارد انجام گرفته و یک اسکافولد نیز سلولهای تشکیل دهنده استخوان را تحریک به رشد و تکثیر می کند. به عنوان مثال از شیشه بیواکتیو(Bioactive glass)  به عنوان ماده اسکافولد در محل پیوند استخوان استفاده می شود.
پیوند استخوان با استفاده از استخوان فرد متوفا
پیوند استخوان با استفاده از استخوان فرد متوفا، کاملا قانونی و مطمئن است. پیش از پیوند استخوان، سلول هایی که برای پیوند به کار میروند کاملا استرلیزه شده و آزمایش می‌شوند تا مشخص شود که برای بدن فرد بیمار مناسب هستند. اطمینان از اینکه بدن بیمار سلول های استخوانی را پس نمی زند در این روش بسیار مهم است.  کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی درمان اسانی را برای شما ارزو می کند.

مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هادی

بنده برای دندان های قدامی فک بالا ایمپلنت کاشتم. البته بعد از 10 سال. آیا کاشت ایمپلنت کمک به رشد مجدد استخوان میشه؟ البته پزشک هنگام کاشت پودر استخوان رو استفاده کردن. ولی استخوان بنده زیاد آسیب دیده بود.

دکتر شهاب محمدی

سلام رشد مجدد خیر اما پیوند استخوان باعث ترمیم قسمتهای اسیب دیده میشه

اصغر

سلام مادر بنده نزدیک به 20 سال است که از دندان مصنوعی استفاده می کنند. استخوان لثه هر دو فک خیلی تحلیل رفته است. جهت ایمپلنت باید پیوند استخوان انجام گیرد. با توجه به 57 ساله بودن ایشان آیا عمل پیوند می تواند خطراتی برایشان بوجود آورد؟ آیا نباید قبل از پیوند آزمایش پوکی استخوان صورت گیرد؟ با تشکر فراوان

دکتر شهاب محمدی

سلام ازمایش بگیرن اما خطری نداره

اصغر

سلام امکان پس زدن پیوند بعد از ایمپلنت وجود دارد

دکتر شهاب محمدی

سلام بله در این رابطه مقاله در وب سایت وجود دارد

عبدالکریم قرائتی

تحلیل لثه و استخوان فک بالا درحال پیشرفت هست که باعث شده چندتا از دندان هایم لق و بیفتد این موضوع مرا افسرده و خانه نشین کرده نمیدونم چکار کنم؟

دکتر محمدی

باید سریعتر درمانتون رو شروع کنین

فاطمه

با سلام درمانش چیه منم دقیقا همین مشکل دارم

دکتر محمدی

باید پودر استخوان تزریق بشه