02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

آیا برای اقدام به کاشت ایمپلنت دیر شده است؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/04/16

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

در هر سنی که هستید نباید فکر کنید که برای استفاده از روش کاشت ایمپلنت دندان دیر شده است ممکن است با خودتان فکر کنید که با این سن بالا چطور ایمپلنت های دندانی می توانند عملکردی مانند دندانهای طبیعی داشته باشند. اما باور کنید که اصلا نباید نا امید باشید. درصد موفقیت کاشت دندان ارتباط چندانی با سن بیمار ندارد. نتایج تحقیقات نشان داده که کاشت دندان به روش ایمپلنت عملکرد و کارایی یکسانی در بیماران پیرتر و جوان تر دارد. به همین علت ایمپلنتهای دندانی می توانند زندگی بیماران کهنسال را بسیار بهتر کرده و به آنها اعتماد به نفس و سلامت روانی و فیزیکی را برگردانند.
با پیشرفت تکنولوژی های درمانی اکثر بیماری های خطرناک که در گذشته موجب می شد بیماران در سنین جوانی جان خود را از دست بدهند؛ امروزه درمان میشوند. به همین علت میانگین سنی بالاتر رفته و افراد بیشتری به سن ۸۵ تا ۹۰ سال می‌رسد. از طرفی با گذشت زمان و با بالا رفتن سن، امکان پوسیدگی دندان ها یا بیماری لثه افزایش چشمگیری می یابد و در نتیجه جایگزین کردن آنها به یک مسئله چالش برانگیز برای بیمار تبدیل می شود. 
با بالا رفتن سن افراد دوست دارند که در فعالیت های اجتماعی شرکت کنند و زمان خود را با خانواده و دوستانشان بگذرانند اما در صورتی که چندین دندان خود را از دست داده باشند معمولاً از حضور در بین جمع خجالت می کشند و کیفیت زندگی آنها در این مرحله به شدت افت می کند. ایمپلنت های دندانی به طور قابل توجهی کیفیت زندگی بیماران کهنسال را ارتقا می‌دهد چون با استفاده از ایمپلنتهای دندانی می‌توانند غذاها را بهتر بجوند و همه نوع غذایی را مصرف کنند. همچنین می توانند بدون خجالت در فعالیت های اجتماعی شرکت کنند و سبک زندگی سلامتی داشته باشد.
 
دیر شدن ایمپلنت
 مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت
 
ایمپلنت های دندانی در زندگی کهنسالان حتی بالاتر از ۹۰ سال نیز تاثیر بسیاری دارد. نحوه عمل جراحی و درمان آن نیز با سایر بیماران جوان‌تر مشابه است. معمولا دندانپزشکان به تمام بیمارانی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند؛ حتی بیماران کهنسال توصیه می کنند که به جای استفاده از دندان های مصنوعی از ایمپلنت های دندانی استفاده کنند. ایمپلنت های دندانی بهترین روش جایگزین کردن دندان از دست رفته هستند و محدودیت سنی برای کاشت ایمپلنت دندان وجود ندارد.

تفاوت کاشت ایمپلنت در بیماران پیرتر نسبت به بیماران جوانتر

معمولا دندانپزشکان ارزیابی های بیشتری از بیماران کهنسال پیش از کاشت ایمپلنت انجام می دهند تا موارد زیر را بررسی کنند:
یک سلامت دهان و دندان 
سلامت استخوان فک
سلامت جسمانی و عمومی
داروهایی که مصرف می کنند
می توان گفت بهبودی پس از کاشت دندان به روش ایمپلنت در افراد کهنسال در مدت طولانی تری نسبت به بیماران جوان تر انجام می گیرد. به همین علت پس از جراحی اولیه سوراخ کردن فک و کاشت ایمپلنت معمولا حدود چهار ماه به پایه ایمپلنت زمان داده می شود تا با استخوان فک بیماران کهنسال جوش بخورند. در صورتی که در بیماران جوانتر مدت زمان انتظار حدود ۳ ماه یا کمتر است.
بیماران کهنسال نیز مانند سایر افرادی که عمل کاشت ایمپلنت را انجام داده‌اند؛ به مدت ۳ تا ۵ روز احساس ناراحتی دارند که می توان با مصرف مسکن ها و داروهای ضد التهاب از شدت ناراحتی آن ها کاست. معمولاً به بیماران توصیه می شود تا زمانی که کاشت دندان به روش ایمپلنت تکمیل نشده بیشتر از غذاهای نرم استفاده کنند.
البته بیماری پوکی استخوان در بیماران کهنسال بسیار رایج است. اما جراح می تواند با بررسی وضعیت بیمار از روش هایی مانند مینی ایمپلنت ایا ایمپلنت All on 4 استفاده کرده و درصد موفقیت کاشت ایمپلنت را در این بیماران که حتی سن آنها بیش از ۹۰ سال است بالا ببرد.

مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

مزایای کاشت ایمپلنت در سنین بالا

دندانپزشکان با تاکید بر مزایای ایمپلنت های دندانی آنها را به عنوان بهترین جایگزین دندان های از دست رفته به تمام بیماران حتی افراد بالای ۸۰ سال توصیه می کنند چون دندان های مصنوعی آسیب های جبران ناپذیری به استخوان فک می رساند و عملکرد استخوان فک را با مشکل مواجه می‌کند؛ بیماران کهنسالی که کل دندانهای فک خود را با دندان های مصنوعی جایگزین کرده اند؛ هنگام جویدن و صحبت کردن با چالش های فراوانی روبرو هستند به همین علت کاشت ایمپلنت دندان می تواند کمک بسیار زیادی برای آنها باشد.
ایمپلنت های دندانی به بیماران اجازه می دهد تا راحت تر غذا بخورند و بتوانند تمام انواع غذاها مانند آجیل، میوه های سفت، آبنبات و غیره را بجوند. در نتیجه مواد مغذی بیشتری به بدن آنها خواهد رسید که برای افراد بالای ۸۰ سال بسیار مهم است. همچنین ایمپلنت ها با عملکرد مناسبی به حفظ بهداشت دهان و دندان ها آنها نیز کمک کرده و از جابجایی یا تحلیل استخوان فک آنها جلوگیری می کنند. در صورتی که استفاده از دندان مصنوعی هیچکدام از این مزایا را نداشته و پیامدهای بسیاری نیز از جمله تحلیل استخوان فک و تغییر ساختار چهره را برای آنها به همراه دارد.

چرا برخی افراد تصور می کنند که استفاده از روش کاشت ایمپلنت برای آنها دیر شده است؟

سن
سن فاکتور تاثیر گذاری روی ایمپلنت های دندانی نیست. عمل جراحی کاشت ایمپلنت، درمانی موثر برای جایگزین شدن دندان های از دست رفته در بزرگسالان و حتی کهنسالان است. برخلاف باور عموم، بیماران پیرتر پس از کاشت ایمپلنت دچار عوارض بیشتری نمی شوند. نتایج مطالعات نشان می دهد درصد موفقیت کاشت دندان برای بیماران بالای ۸۰ سال تقریباً با بیماران جوانتر یکسان است. بنابراین هیچ دلیلی ندارد که به علت بالا بودن سن، روش درمانی کاشت ایمپلنت را کنار بگذارید.
بسیاری از کهنسالان و بیمارن بالای 80 سال، ایمپلنت دندان را به عنوان جایگزینی برای دندان های مصنوعی آزاردهنده انتخاب می کنند. آنها از اینکه ایمپلنت های دندانی به طور دائم درفک نصب می شوند و عملکردی دقیقا مانند دندان طبیعی دارند؛ بسیار راضی هستند. حتی بیمارانی که چندین سال است از دندان مصنوعی استفاده کرده‌اند و سپس اقدام به کاشت ایمپلنت نموده اند نیز استفاده از ایمپلنت های دندانی را بسیار راحت و کاربردی می دانند.
به طور کلی می توان گفت کاشت دندان به روش ایمپلنت محدودیت سنی ندارد و در هر سنی بیش از ۸۰ تا ۹۰ سال در صورتی که شرایط استخوان فک شما برای کاشت ایمپلنت مناسب باشد می توانید از ایمپلنت های دندانی استفاده کنید. حتی زمانی که استخوان فک تراکم و فضای کافی برای کاشت ایمپلنت استاندارد را ندارد می توان از روش های دیگری مانند مینی ایمپلنت یا ایمپلنت All on 4 استفاده کرد تا بیمار از مزایای آن بهره‌مند شود.
کشیدن دندان و جایگزین نکردن آن با ایمپلنت به مدت طولانی
معمولا دندانپزشک به بیماران توصیه می کند که بلافاصله پس از کشیدن دندان از روش ایمپلنت برای جایگزین کردن آن استفاده کنند. اما عمل کاشت دندان به روش ایمپلنت می‌توانند سالها بعد نیز موثر باشد. بیمارانی که چند ماه یا چندین سال است یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند؛ احتمالاً با تحلیل استخوان شدید در فک مواجه می شوند به همین دلیل پیش از کاشت ایمپلنت جراح باید تحلیل استخوان فک را درمان کرده تا محل قرار گیری ایمپلنت در استخوان فک را پایدار کند. این عمل معمولا توسط پیوند استخوان انجام می گیرد.
فرد سالمی که چندین سال ازافتادن دندان او می گذرد نیز می تواند با ایمنی کامل ایمپلنت های دندانی را بکارد. مطالعه ای که در سال ۲۰۰۴ انجام گرفته درصد موفقیت کاشت ایمپلنت را بعد از ۵ سال افتادن ‌دندان در بیماران ۸۰ سال به بالا و بیماران زیر ۸۰ سال بررسی کرده و نشان داده است که درصد موفقیت در هر دو گروه یک سال است.
ابتلا به بیماری های خاص به مدت چندین سال
همچنین افرادی هستند که به علت ابتلا به برخی بیماری ها مانند دیابت، لوسمی و پوکی استخوان به آنها توصیه می شود که از روش کاشت ایمپلنت استفاده نکنند و به همین علت جای خالی دندان خود را با روش بریج یا دندان مصنوعی پر کرده اند. اما پس از چندین سال بیماری آنها درمان شده و به فکر کاشت ایمپلنت‌های دندانی می‌افتند. حتی افرادی هستند که سیگار خود را ترک کرده اند و می خواهند پس از چندین سال اقدام به کاشت ایمپلنت کنند. این افراد نیز تصمیم درستی گرفته اند و می توانند با مشورت پزشک حتی اگر چندین سال از روش بریج یا دندان مصنوعی استفاده کرده اند؛ ایمپلنت های دندانی را جایگزین آنها کند.

آیا درمان ایمپلنت دندان برای من دیر نشده است؟

هرگز برای کاشت ایمپلنت دیر نیست. حتی اگر چندین سال است که از دندانهای مصنوعی استفاده می کنید بازهم می ‌توانید عمل کاشته ایمپلنت را انجام دهید. روش های متعددی برای کاشت ایمپلنت ‌های دندانی وجود دارد حتی اگر استخوان فک شما در اثر استفاده طولانی مدت از دندان های مصنوعی تحلیل رفته باشد و نمی توانید از ایمپلنت های دندانی استاندارد استفاده کنید؛ روش مینی ایمپلنت می تواند به شما کمک کند. چون مینی ایمپلنت ها با وجود حداقل استخوان فک به راحتی کاشته می شوند؛ پایه‌های ایمپلنت طی یک عمل جراحی ساده و سریع حتی اگر به خونریزی یا عمل جراحی حساس باشید؛ در استخوان فک کاشته شده و پروتز دندان مصنوعی نیز بلافاصله روی آن قرار می گیرد. 

آیا می توان  چندین سال پس از کشیدن دندان روش کاشت ایمپلنت را به کار برد؟

تا زمانی که استخوان فک شما برای کاشت ایمپلنت استاندارد فضای کافی داشته باشد و استحکام آن حفظ شده باشد؛ اینکه چه مدت از کشیدن دندان طبیعی گذشته باشد؛ اهمیتی ندارد. برخی افراد حتی پس از 10 سال که از کشیدن دندان طبیعی شان گذشته، از مزایای روش کاشت ایمپلنت بهره می برند تا دوباره زیبایی لبخند و سلامت دهان و دندان خود را به دست بیاورند.

آیا تحلیل استخوان که در اثر خالی ماندن جای دندان به مدت بیش از 10 سال ایجاد شده تاثیری در کاشت دندان به روش ایمپلنت دارد؟

در صورتی که دچار تحلیل استخوان شده باشید بازهم امکان کاشت ایمپلنت وجود دارد. فقط کافی است پیش از انجام ایمپلنت دندان از روشهای پیوند استخوان با استفاده از گرفت استخوان طبیعی و مصنوعی برای استخوان تحلیل رفته استفاده شود. با پیوند استخوان فک و تکمیل دوره درمانی که البته چندین ماه زمان می برد؛ کاشت ایمپلنت زمانیکه تراکم و استحکام استخوان فک به سطح مطلوب رسید؛ کاملا امکان پذیر است.
مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

آیا ۷۰ سالگی برای انجام ایمپلنت دندان دیر است؟

بسیاری از بیماران دندان های خود را در سنین کهنسالی و پس از ۷۰ سالگی از دست می دهند که روی کیفیت زندگی آنها، ساختار چهره و روابط اجتماعی شان تاثیر بسیار زیادی دارد. حقیقت این است که ایمپلنت های دندانی دقیقا با هدف کمک به این بیماران طراحی شده است. بنابراین دلیلی ندارد که آنها نتوانند از این روش درمانی استفاده کنند. در گذشته استفاده از دندان های مصنوعی و جایگزین کردن آنها با دندان‌هایی که افتاده اند؛ تنها راه حل ممکن برای کهنسالان بود. اما به علت محدودیت های بسیار زیاد، مشکلات و پیامدهای استفاده از دندان های مصنوعی، ایمپلنت های دندانی به عنوان یک تکنولوژی برتر برای کهنسالان مطرح شد تا به صورت دائمی به عنوان جایگزینی برای دندانهای مصنوعی به کار رود. در حقیقت بیش از ۵۰ درصد درمان با ایمپلنت دندان مربوط به بیماران پیرتر و بالای ۶۰ سال است که برای جایگزین کردن دندان از دست رفته و پر کردن جای خالی آن به دندانپزشک مراجعه می کند.
بخش مهمی از مطالعات مربوط به روش کاشت ایمپلنت مربوط به بیمارانی است که در سنین بالا از این روش برای پر کردن جای خالی دندان هایشان بخصوص برای یک و یا دو فک به طور کامل استفاده می کنند. ایمپلنت های دندانی نمونه کاملی از یک تکنولوژی بسیار پیشرفته و در خدمت بشر است که می تواند صرف نظر از اینکه در چه سنی قرار دارند؛ تحول قابل توجهی در سبک زندگی آنها ایجاد کند. 

آیا افرادی که سن بالای 80 سال دارند نیز کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت هستند؟

بسیاری از سالمندان تصور کند که برای کاشت دندان پیر شده اند اما خوشبختانه حقیقت این است که برای برگرداندن سلامت دهان و دندان زیبایی چهره و لبخند شما با روش کاشت ایمپلنت، هیچ محدودیت سنی وجود ندارد. بنابراین اینکه چند سالتان است یا چند سال است که یک یا چند دندان خود را کشیده اید؛ چالش اصلی کاشت ایمپلنت نیست بلکه تا زمانی که سلامت دهان و دندان شما با انجام مراقبت های روزانه حفظ شده باشد و تراکم و استحکام استخوان فک نیز در اثر تحلیل استخوان از بین نرفته باشد؛ کاشت ایمپلنت در هرسنی به راحتی انجام می گیرد.
علاوه بر این در صورتی که می خواهید بدانید آیا کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت هستید؛ می توانید به کلینیک دندانپزشکی یا مطب دکتر شهاب محمدی – جراح و ایمپلنتولوژیست- مراجعه کرده و طی یک جلسه مشاوره رایگان شرایط خود را بسنجید.
 مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!