02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

آیا لمینیت دندان به دندان ها آسیب وارد می کند؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/05/17

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

دندانها نقش بسیار مهمی در زیبایی چهره ایفا میکنند به همین علت اصلاح و ترمیم آنها یکی از مهم ترین عواملی است که روی زندگی، اعتماد به نفس و نحوه ارتباط افراد با دیگران تاثیر گذار است.
 ونیر های دندانی مانند یک ماسک روی دندان ها قرار می گیرند تا زیبایی را به دندان ها بازگرداند. این روش به بیمار کمک می کند تا ظاهر لبخند خود را آنطور که دوست دارد تغییر دهد و برای افرادی که دندان هایشان به هر دلیلی تغییر رنگ داده و یا نواقصی در آنها دیده می شود؛ بسیار مناسب است. 
افرادی که تصمیم می گیرند از ونیر های دندانی به خصوص لمینت های سرامیکی استفاده کنند همواره این سوال در ذهن شان وجود دارد که

آیا امکان دارد نصب لمینت های سرامیکی به دندان های آنها آسیب برسانند؟

در حقیقت لمینت های سرامیکی با این هدف ساخته شده‌اند که با قرار گرفتن روی دندانهای طبیعی شما ظاهر آن ها را زیبا تر نشان دهند. پس از این که لمینت های سرامیکی در لابراتوار ساخته شدند دندان پزشک آنها را روی دندان های شما قرار می دهد تا ونیرهای پرسلین با مینای دندان طبیعی، پیوندی برقرار ‌کنند که بسیار مستحکم و با دوام است و حتی می‌توان گفت که وجود این لمینت های سرامیکی روی دندان های طبیعی موجب مقاوم تر شدن آنها در برابر ضربه و تغییر رنگ می شود.
طبق تحقیقات گسترده انجام گرفته در خصوص لمینیت های سرامیکی امکان آسیب رساندن آنها به دندان ها بسیار ناچیز است اما شرایطی وجود دارد که پس از نصب ونیر های دندانی بیمار با مشکلاتی مانند حساس شدن دندان ها به غذاهای گرم و سرد، پوسیدگی زودرس، بیماری های دهان و دندان و غیر مواجه می‌شود.
باید توجه داشته باشید که دلیل مواجه شدن با هر کدام از این مشکلات به هیچ عنوان ربطی به نصب لمینت پرسلین ندارد بلکه دلیل اصلی آن عدم توجه دندانپزشک در آماده سازی دندان ها پیش از لمینیت کردن و یا عدم توجه بیمار به رعایت بهداشت دهان و دندان پس از نصب لمینت پرسلین است.
 
 
آسیب لمینیت
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

آیا ونیر دندان موجب پوسیده شدن دندان می شود؟

نمی‌توان گفت که نصب ونیر های دندانی مستقیماً با پوسیدگی دندان رابطه دارد اما باید مطلع باشید که پس از نصب ونیر های دندانی نیز همچنان دندان های شما در معرض پوسیدگی قرار دارند. لمینت های سرامیکی نمی‌توانند از دندان های شما در برابر پوسیدگی محافظت کنند؛ همچنین چون هنگام نصب ونیر های دندانی، بخشی از مینای دندان شما تراشیده می شود ممکن است دندانهای شما زودتر در معرض پوسیدگی قرار بگیرد.

آیا نصب ونیر های دندانی، دندان‌ها را خراب می‌کنند؟

لمینت های سرامیکی یکی از متداول ترین روش هایی هستند که امروزه در دندانپزشکی زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند. افراد بسیاری که از این پروتزهای دندانی استفاده کرده‌اند با خودشان تصور می کنند که نصب این ونیرهای دندانی، دندانهای طبیعی زیرین آنها را خراب کرده است. اما حقیقت این است که نصب لمینیت پرسلین موجب خراب شدن دندان شما نمی شود بلکه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و گیر کردن غذا ها زیر لمینت ها موجب پوسیدگی و خراب شدن دندان ها خواهد شد.
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

آیا لمینت کردن برای همه مناسب است؟

ونیر های دندانی پوسته های نازکی هستند که به شکل دندان ها ساخته می شوند و می توان آنها را روی دندان های جلو قرار داد تا شکل، اندازه و رنگ آنها را به دلخواه تغییر دهند. ونیر دندان معمولا از جنس سرامیک یا پرسلین ساخته می شود البته امروزه استفاده از مواد کامپوزیت نیز متداول شده است. دندانپزشکان معمولا زمانی به بیمار توصیه می‌کنند از لمینبت های سرامیکی استفاده کنند که دندانهای شان زرد شده باشد و روش های سفید کردن نتواند به آنها کمک کند و یا نواقص مختلفی مانند سائیدگی، لب پر شدن، شکستگی، تغییر شکل، تغییر زاویه یا به وجود فاصله بین دندان ها ظاهر ناخوشایندی به دندانهای فرد مخصوصاً درناحیه لبخند داده باشد.
دندان های همه افراد برای نصب ونیر های دندانی مناسب نیست بلکه دندانپزشکان با انجام تست ها و عکسبرداری های مخنلف تشخیص می دهد که فرد کاندید مناسبی برای استفاده از این نوع پروتز می باشد. این تست ها شامل عکس برداری اشعه ایکس یا اسکن دیجیتالی دندان ها است تا ایده بهتری در خصوص ساختار دهان و دندان بیمار به پزشک بدهد.
در صورتی که دندان پزشک تشخیص دهد استفاده از ونیر های دندانی برای بیماران مناسب نیست روش های دندانپزشکی زیبایی دیگری مانند استفاده از کامپوزیت یا روش ارتودنسی دندان را برای اصلاح طرح لبخند بیمار پیشنهاد می دهد. تمام این مراحل در جلسه مشاوره انجام خواهد گرفت.
با توجه به توضیحات بالا تا حدودی با نحوه ساخت و نصب لمینت های پرسلین آشنا شدید اما سوال اصلی بسیاری از بیماران این است که

 آیا نصب ونیرهای سرامیکی روی دندان های طبیعی اثر نامطلوبی خواهد داشت و آن ها را خراب کرده و به آنها آسیب می رساند؟

 در پاسخ به این سوال باید گفت که اصلا جای نگرانی نیست با اینکه پیش از نصب لمینیت ها، لایه نازکی از مینای دندان تراشیده می شود اما این فرآیند تأثیری روی سلامت دندان های طبیعی نخواهد داشت.
توجه به این نکته مهم است که حفظ بهداشت دهان و دندان تأثیر قابل توجهی در دوام و افزایش طول عمر لمینت های سرامیکی نصب شده روی دندان های شما دارد. معمولا پیش از نصب لمینت های سرامیکی دندانپزشکی به خوبی دندانهای بیمار را تمیز کرده و هرگونه پوسیدگی یا خرابی را درمان می کند تا پس از نصب ونیر های دندانی، عفونت یا بیماری های لثه اطراف لمینت ها مشاهده نشود.
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

آیا لمینت کردن موجب  از بین رفتن مینای دندان می شود؟

یکی از موارد مهمی که دندانپزشک در جلسه مشاوره بررسی می کند بررسی میزان مینای دندان موجود برای نصب لمینت های سرامیکی است زمانی که فرد تصمیم می‌گیرد از لمینیت های سرامیکی برای اصلاح طرح لبخند خود استفاده کند؛ دندانپزشک مجبور است لایه نازکی از مینای دندان را بتراشد به همین علت دندان‌هایی که ونیر لمینت روی  آنها قرار می گیرد؛ حتماً باید سالم بوده و از مینای دندان کافی برخوردار باشد.

چه میزان از مینای دندان هنگام نصب ونیر های پرسنلین تراشیده می شود؟

به منظور آماده سازی دندان ها پیش از نصب لمینیت های سرامیکی، دندان پزشک باید حدوداً نیم میلی متر از ضخامت مینای هر دندان را بتراشد تا بتواند بدون اینکه دندان ها کلفت تر به نظر برسند و ظاهر ناخوشایندی پیدا کنند؛ پوسته نازک سرامیکی را روی دندان نصب کند. با این کار فضای کافی برای نصب لمینت سرامیکی ایجاد شده و دندان ها بزرگ تر یا بلند تر از حد معمول به نظر نمی رسند.
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

آیا تراشیدن مینای دندان پیش از نصب لمینیت درد دارد؟

به منظور تراشیدن مینای دندان احتمالاً دندانپزشک دندان ها را بی حس می کند تا بیمار دردی احساس نکند و پس از اتمام کار قالبی از دندان ها گرفته شده و به لابراتوار فرستاده می شود و بر اساس این قالب لمینت های سرامیکی را به نحوی می سازد که دقیقاً با دندان های بیمار مطابقت داشته باشد.
با توجه به قالب گرفته شده ابعاد لمینت های سرامیکی کاملا برای تکنسین لابراتور مشخص شده و او می تواند طی دو تا سه هفته لمینت های سرامیکی را بسازد. در این مدت جهت حفظ دندان هایی که مینای آنها تراشیده شده ونیر های لمینت دندان موقتی روی دندانهای بیمار قرار می گیرد تا بیمار هنگام غذا خوردن احساس درد یا ناراحتی نداشته باشد.

آیا میتوان مینای دندان را مجددا بازگرداند؟

زمانی که مینای دندان آسیب ببیند نمی‌توان به هیچ عنوان آن را باز گرداند. البته در صورتی که مینای دندان ضعیف شده باشد می‌توان تا حدودی با مواد معدنی آن را اصلاح کرد. هر چند خمیر دندان یا دهانشویه نمی‌تواند موجب بازسازی مینای دندان شود اما می‌توانند است از بین رفتن تدریجی مینای دندان جلوگیری کند.

چطور بفهمم که مینای دندان از بین رفته است؟

از بین رفتن مینای دندان گاهی اوقات علائم مشخصی ندارد اما در صورتی که از بین رفتن آن شدید باشد بیمار یک یا چند نشانه زیر را مشاهده خواهد کرد:
شکل و رگ: اگر دندان شما زرد و درخشان به نظر می رسد احتمالاً مینای دندان خود را از دست داده اید.
حساسیت‌: افزایش حساسیت به غذاهای سرد و گرم و همچنین شیرین می تواند نشانه ای از دست رفتن مینای دندان باشد.
عدم توانایی در گاز زدن: اگر هنگام گاز زدن در دندان های خود احساس درد کنید؛ احتمالا مینای دندان شما آسیب جدی دیده است. این علامت بیشتر در دندان های نیش احساس می شود.
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

چه اتفاقی می افتد اگر مینای دندان خود را از دست بدهیم؟

چون مینای دندان از قسمتهای داخلی دندان محافظت می کند عدم وجود آن موجب سریعتر تخریب شدن و پوسیده شدن دندان ها مشود که در نتیجه بیمار در دندانها احساس درد خواهد کرد و با پیامد هایی مانند از دست دادن دندان، عفونت و بیماری های لثه مواجه خواهد شد.
برای توضیح بیشتر در این خصوص باید گفت پیش از نصب لمینت های پرسلین دندانپزشک در یک فرایند غیر تهاجمی بخشی از مینای دندان را می تراشد تا فضای کافی برای نصب لمینت های سرامیکی ایجاد شود.
در صورتی که دندان پزشک تجربه و مهارت کافی برای انجام این فرایند را نداشته باشد احتمال دارد که مینای دندان شما را بیش از حد لازم بتراشد. گاهی اوقات دندان پزشک به منظور همتراز شدن دندان ها با یکدیگر پیشنهاد می دهد که برخی از دندان هایی که نیازی به لمینت کردن ندارند کمی تراشیده شوند تا با سایر دندانها در یک خط قرار بگیرند. این روش معمولا برای دندان های نیش بیماران توصیه می شود. اگر در دندان پزشک به هر دلیلی مینای دندان را تقریباً به طور کامل از بین ببرد؛ بیمار هنگام خوردن و جویدن یا حتی گاز زدن غذا ها درد شدیدی خواهد داشت و احساس ناخوشایندی پیدا خواهد کرد. این مشکل حتی پس از نصب لمینت های سرامیکی نیز حل نمی شود و متاسفانه ممکن است بیمار مجبور شود به جای لمینت از تاج دندان استفاده کنند و یا دندان را عصب کشی نماید.
با توجه به این توضیحات کاملاً بدیهی است که انتخاب دندانپزشک متبحر و با تجربه پیش از تصمیم گیری به نصب لمینت های سرامیکی از اهمیت بالایی برخوردار است. با مراجعه به کلینیک دندان با اطمینان کامل و بدون نگرانی در خصوص آسیب دیدن دندان های تان هنگام نصب لمینت های سرامیک یا آماده سازی آنها، زیبایی چهره تان را با اصلاح طرح لبخند خود تکمیل کنید.
ونیر های دندانی برای اصلاح طرح لبخند و زیبایی چهره به کار می روند و به هیچ عنوان موجب تخریب یا آسیب دیدگی دندانها نمی شوند مگر این که دندانپزشک زیبایی از مهارت کافی برای نصب ساخت ونیرهای دندان برخوردار نباشد. پس اگر می خواهید دندان هایی داشته باشید که با جذابیت بدرخشند و هنگام صحبت کردن و لبخند زدن اعتماد به نفس شما را افزایش دهند بدون شک نصب لمینت های پرسلین توسط دندانپزش مجرب بهترین راه حل موجود برای شماست که بدون شک روی روابط عمومی و تعاملات اجتماعی شما تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.
ما در کلینیک شهرک غرب آماده ایم تا با ابزار و تجهیزات بسیار پیشرفته و همچنین پزشکان متخصص و متبحر در زمینه لمینت خدماتی به شما ارائه دهیم تا لبخندی زیبا، دائمی و جذاب را تا پایان عمر به شما هدیه دهیم.

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

Ana

سلام میشه دندانمان را در ۱۲ سالگی لمینیت کرد؟

Elina

در سن ۱۵ سالگی اگر بخواهیم لمینیت کنیم به دندان ها آسیبی نمی رسد به مرور زمان؟

دکتر شهاب محمدی

سلام بله امکانش زیاده. حداقل تا 18 سالگی باید صبر کنید

رها

سلام اگه سایز دندان یکم بزرگ باشه میشه کوچک ترش کرد؟

دکتر شهاب محمدی

پاسخ داده شد

رها

سلام اگه سایز دندان یکم بزرگ باشه میشه کوچک ترش کرد؟

دکتر شهاب محمدی

پاسخ داده شد

رها

سلام اگه سایز دندان یکم بزرگ باشه میشه کوچک ترش کرد؟

دکتر شهاب محمدی

پاسخ داده شد

رها

سلام اگه سایز دندان یکم بزرگ باشه میشه کوچک ترش کرد؟

دکتر شهاب محمدی

سلام باید عوض بشه

رها

سلام اگه سایز دندان یکم بزرگ باشه میشه کوچک ترش کرد؟

دکتر شهاب محمدی

سلام باید عوض بشه

ریحانه

با وجود دندان خراب و پوسیده هم میشه لمینیت رو انجام داد؟؟؟؟

دکتر محمدی

بستگی داره توی ویزیت مشخص میشه