02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

آیا ایمپلنت دندان در دوران بارداری (حاملگی) خطرناک است؟

زمان مطالعه : 7 دقیقه | منتشر شده در: 1400/01/24

بروزرسانی شده در: 1401/12/16

ایمپلنت دندان در دوران بارداری (حاملگی) یکی از سوالات رایجی است که بسیاری از مراجعین از دندانپزشکان می پرسند. کاشت یا ایمپلنت دندان روش ترجیحی برای جایگزینی دندان های از دست رفته است. هر فردی که از سلامتی خوبی برخوردار است می تواند این درمان را انجام دهد. در واقع برای حفظ لبخند سالم و جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان، همچنین سایر مشکلات دهان و دندان، دندان های از دست رفته باید در اسرع وقت جایگزین شوند.

بارداری دورانی است که در آن باید تمامی کارهای خود را با دقت انجام دهید. برای مثال در مورد دندان، باید با دقت تمام چیزهایی را که می خورید و می نوشید، برنامه روزمره، و حتی مراقبت از دندان ها را در نظر داشته باشید. اما زمانی که صحبت از عمل های انتخابی دندانپزشکی می شود، بخصوص ایمپلنت دندان در دوران بارداری، ممکن است دلایلی وجود داشته باشد که این کار را به تعویق بیندازید و تمامی مسائل را با دقت بررسی کنید.

آیا زنان باردار کاندیداهای خوبی برای ایمپلنت هستند؟

در صورتی که شما کاندید خوبی برای ایمپلنت باشید، دندانپزشکان می توانند در این صورت، یک درمان بسیار موثر را برای اصلاح مسائل مختلف مرتبط با دندان ها به خصوص دندان های از دست رفته ارائه دهند. فناوری ایمپلنت دندان در طی چند سال اخیر پیشرفت اخیری داشته است. در حقیقت، این روش برای بیماران در هر مرحله از زندگی بسیار مفید است.

با این حال، شاید یکی از رایج ترین سوالاتی که متخصصان دندانپزشکی با آن روبرو می شوند این است که آیا ایمپلنت دندان در دوران بارداری خطرناک است یا خیر. آگاهی از تغییرات بدنی که زنان در دوران بارداری و بلافاصله پس از زایمان با آن مواجه می شوند جزء فاکتورهای مهمی است که باید به خوبی در نظر گرفته شوند. علاوه بر این، مادران باید بدانند که این تغییرات چگونه بر سلامت دندان ها تأثیر می گذارند. در ادامه با بررسی این تغییرات متوجه خواهیم شد که آیا مادران باردار می توانند کاندیداهای خوبی برای ایمپلنت باشند یا خیر.

ایمپلنت دندان در دوران بارداری

مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

بارداری چگونه بدن را تحت تأثیر قرار می دهد؟

بدن زنان در دوران بارداری تحت تعدیل های فیزیولوژیکی زیادی قرار می گیرد، از جمله تغییرات ساختاری و هورمونی. به این ترتیب، او و دندانپزشک یا پزشک باید این عوامل را قبل از هر گونه درمان در نظر بگیرند. برای مثال، بسیاری از زنان باردار دارای سطح بالایی از استروژن هستند. این مسئله می تواند خطر عفونت را افزایش دهد و به پوسیدگی دندان و خونریزی لثه کمک کند. اگر مادران متوجه شوند که دندان هایشان از بین رفته و یا از کار افتاده است، نیاز به ایمپلنت دندان افزایش می یابد. با این حال، اکثر متخصصین دندانپزشکی که زنان باردار را معالجه می کنند، توصیه می نمایند زمانی که زنان کودک خود را به دنیا آوردند، عمل ایمپلنت را انجام دهند. این امر در واقع می تواند خطر ابتلا به مشکلات یا عوارض را در دوران بارداری بسیار کاهش دهد.

ایمنی ایمپلنت های دندان در دوران بارداری (حاملگی)

در موارد بسیار نادر، مادران باردار ممکن است در صورت نیاز فوری پزشکی، ایمپلنت های دندانی را دریافت کنند. با این حال، تقریبا همه دندانپزشکان پیشنهاد می کنند که زنان تا زمان زایمان صبر کنند تا خطرات مرتبط با اشعه ایکس، بیهوشی و برخی داروهای ضد درد کاهش یابند. در حالی که اشعه ایکس در دوران بارداری معمولا بی خطر است، اما بسیاری از بیماران تصمیم می گیرند که از قرار گرفتن در معرض اشعه در این مدت جلوگیری کنند.

ممکن است از بی حسی موضعی برای اقدامات اساسی جراحی دهان استفاده شود، اما بیهوشی عمومی می تواند در دوران بارداری خطراتی را ایجاد کند. علاوه بر این، عواملی نظیر استرس، درد و زمان بهبودی نیز در این میان وجود دارند. به همین ترتیب، اکثر جراحان دهان و دندان اذعان می دارند که روش های ایمپلنت دندان ممکن است باعث فشار روانی غیر ضروری بر مادر و نوزاد متولد نشده شوند. در عمل جراحی، سطح اضطراب بیمار افزایش می یابد و این می تواند کودک را تحت تأثیر قرار دهد. از این رو، انتظار تا پس از تولد کودک یک روش موثر برای کاهش استرس در این زمان پرتنش است.

ایمپلنت دندان در دوران بارداری

مطالب مرتبط: ایمپلنت یک روزه

پنج دلیل برای به تأخیر انداختن ایمپلنت دندان در دوران بارداری کدامند؟

بارداری می تواند زمان پرشکوهی برای زنان باشد، زمانی که شکوفا شده و می توانند خاطرات شیرینی را ثبت کنند. متناوبا، در این دوران می تواند بدن تحت فشار زیادی قرار گیرد. مادران باردار در این زمان شاید متوجه مشکلات دندانی غیر منتظره ای شوند و دندان خود را از دست بدهند. این کاملا قابل درک است که آنها بخواهند دندان های از دست رفته خود را با ایمپلنت جایگزین کنند اما بهتر است به دلایل زیر، منتظر بمانند تا کودکشان به دنیا بیاید و سپس اقدام به این درمان کنند:

افزایش خطر عوارض

بارداری منع مطلق و منفی برای کاشت دندان نیست اما چون این درمان نوعی جراحی به شمار می روند، بهتر است که زنان در طی این دوران، کودک خود را در معرض خطر قرار ندهند، مگر اینکه نیاز فوری پزشکی پیش آید. ایمپلنت دندان یک پست کوچک تیتانیوم است که با جراحی در استخوان فک قرار می گیرند تا دندان مصنوعی را نگه دارد. استخوان فک قبل از نصب دندان برای بهبود و جوش خوردن به زمان نیاز دارد. هرگونه جراحی در دوران بارداری با عوارضی همراه است و حتی الامکان بهتر است که از انجام این کار جلوگیری شود.

بهتر است که از قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس در دوران بارداری خودداری شود

قبل از انجام جراحی، برای تعیین موقعیت دقیق کاشت یا ایمپلنت به اشعه ایکس نیاز است. گرچه این اشعه در سه ماهه اول و سوم بارداری برای زنان بی خطر است، اما آن می تواند کودک متولد شده را تا حدی در معرض خطر قرار دهد. حتی اگر پرتوی ایکس تشخیصی دندانپزشکی تنها در ناحیه دهان متمرکز باشد، بهتر است که از ایمپلنت دندان در دوران بارداری و اشعه ایکس اجتناب شود.

اجتناب از بیهوشی و ایمپلنت دندان در دوران بارداری

اگرچه مطالعات نشان می دهند که درمان دندانپزشکی با بیهوشی موضعی در دوران بارداری بی خطر است، اما توصیه می شود که از آرام بخش یا بیهوشی عمومی که می تواند در طی این 9 ماه بارداری، مادران را بیهوش کند، خودداری شود. داروهای بیهوشی داروهای قدرتمندی هستند که باید طی این دوران از آن دوری شود، و بدین ترتیب، به کودک متولد شده نیز آسیبی نخواهد رسید.

کاهش استرس

سطح اضطراب زیاد در مادران باردار می تواند رشد کودک را تحت تأثیر قرار دهد. یک جراحی انتخابی مانند ایمپلنت در دوران بارداری می تواند احتمالا سبب نگرانی غیر ضروری و ایجاد استرس شود. در این زمان، هورمون ها می توانند باعث تغییرات خلقی و افسردگی شوند و این از کنترل زنان باردار واقعا خارج است. از این رو بهتر است که زنان از انجام کارهایی که می تواند استرس را در آنان افزایش دهد دوری کرده و با آرامش روی کودک خود تمرکز کنند. آنها می توانند پس از زایمان و زمانی که این دوران را سپری کردند خود را برای ایمپلنت دندان آماده کنند.

عوارض پس از جراحی

گذشته از عوارض اشعه ایکس و بی حسی برای رشد جنین، ممکن است که پس از ایمپلنت دندان در دوران بارداری، مادران در معرض خطر بیشتری برای عفونت و نارسایی ایمپلنت قرار گیرند. در واقع، در صورت ابتلا به این عوارض، بارداری می تواند به طور قابل توجهی، ارائه گزینه های درمانی برای درد و عفونت را محدود نماید.

زنان باردار در صورت عفونت پس از ایمپلنت نمی توانند از انواع آنتی بیوتیک استفاده کنند. عفونت حاصل نیز می تواند بسیار دردناک باشد. همه این مسائل می تواند باعث اضطراب شود و همانگونه که قبلا توضیح دادیم، استرس و اضطراب برای مادران باردار یا نوزادان خوب نیست. پس بهترین گزینه این است که ایمپلنت در دوران بارداری به تعویق بیفتد.

بهداشت دندان و بارداری

فرآیند مراقبت از دندان ها و بهداشت دهان، یک بخش اساسی از بارداری سالم است. بهداشت مناسب دهان و دندان می تواند التهاب لثه را کاهش دهد و همچنین تمیز کردن حرفه ای، از تجمع باکتری ها و پلاک های ناخوشایند جلوگیری نماید. مادران باردار باید روزانه دو بار مسواک زده و نخ دندان بکشند. علاوه بر این، اگر زنی تهوع صبحگاهی را تجربه کند، ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض اسید، دندان های او آسیب ببینند.

برای به حداقل رساندن خطر، مادران باردار می توانند دهان خود را با مخلوطی از جوش شیرین و آب، دندان ها و لثه های خود را که در معرض اسیدهای گوارشی قرار دارند بشویند.

یک رژیم غذایی سالم و متعادل نیز می تواند از دندان های مادر باردار محافظت نماید. زنان باردار باید غذاهایی را انتخاب کنند که قند کمی دارند و از مصرف بیش از اندازه مواد اسیدی مانند نوشابه و مرکبات خودداری نمایند. توجه داشته باشید که باکتری ها از قند تغذیه می کنند و اسید موجود در نوشیدنی ها و غذاها ممکن است با گذشت زمان به مینای دندان آسیب برساند.

ایمپلنت دندان در دوران بارداری

مطالب مرتبط: ایمپلنت اقساطی

درمان انتخابی در مقابل درمان های ضروری

یک متخصص دندانپزشکی حرفه ای قبل از اقدام برای هر درمانی، خطرات و مزایای آن را با دقت ارزیابی می کند. زیرا او با این کار همیشه خواهان به حداقل رساندن خطر صدمه به بیماران است و می داند که اهمیت این موارد در دوران بارداری بیشتر می شود.

زنان باردار ممکن است که در طی دوران حاملگی خود، ترمیم دندانی انجام دهند و یا دندان عقلی را که عفونت کرده است خارج نمایند اما در مورد ایمپلنت دندان در این دوران قضیه متفاوت خواهد بود. تفاوت آن هم در انتخابی بودن این روش در مقابل یک درمان ضروری است.

عفونت دندان می تواند سلامتی مادر و کودک او را در معرض خطر قرار دهد و خطر تأخیر قطعا گاهی بسیار زیاد است. اما زمانی که پای ایمپلنت دندان در دوران بارداری به میان می آید، بهتر است که از انجام آن خودداری شود.

سخن پایانی

همان طور که از مطالب بالا متوجه شدید، بهتر است که مادران باردار پس از تولد کودک برای ایمپلنت آماده شوند. در صورت سلامتی هیچ دلیلی دیگر برای تأخیر در ایمپلنت دندان وجود ندارد. در صورت شیردهی نیز دندانپزشک در مورد بهترین راه حل به آنها مشاوره خواهد داد. شما نیز به عنوان یک زن باردار می توانید پس از به دنیا آوردن فرزند خود، به یک دندانپزشک حرفه ای و با تجربه مراجعه نموده و با ایمپلنت دندان و به دست آوردن دندان هایی زیبا، اعتماد به نفس خود را بازیابید. امیدواریم از این مطلب کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدی رضایت داشته باشید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!