02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

نکات کلیدی و کاربردی تغذیه بعد از ایمپلنت

زمان مطالعه : 6 دقیقه | منتشر شده در: 1400/01/26

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

نکات کلیدی تغذیه بعد از ایمپلنت دندانی ، مسئله ای است که به منظور بهبودی پس از جراحی باید با دقت در نظر گرفته شود. جراحی ایمپلنت دندان شما به پایان رسیده و اکنون ممکن است از خود بپرسید "چه چیزی می توانم بخورم؟"صرف نظر از نوع جراحی ایمپلنت دندان، چند یادآوری ساده در مورد نحوه صحیح غذا خوردن و نوع مواد غذایی، می تواند بهبودی سریع تر را تضمین کند. به همین دلیل قصد داریم یک راهنمای کلی در مورد نکات کلیدی تغذیه پس از ایمپلنت را در این مقاله بازگو نماییم. تا پایان با ما همراه بمانید.

اهمیت تغذیه پس از ایمپلنت

در طی چند روز اول پس از جراحی ایمپلنت، ممکن است که لثه و فک شما کمی حساس باشد. از این رو، برخی از اقدامات ممکن است به طور موقت توانایی شما را در جویدن به خطر انداخته و منجر به محدودیت میل به غذا و در نتیجه سوء تغذیه شود. به همین دلیل، دندانپزشکان دستورالعمل ها و راهنمایی های اساسی را در مورد آنچه باید بخورید و از آنچه باید پرهیز کنید ارائه می دهند.

توجه داشته باشید که برخی از بیماران، بسته به شرایط، ممکن است لازم باشد که رژیم غذایی نرم را تا 10 روز پس از جراحی رعایت کنند تا به این ترتیب بافت های لثه به خوبی ترمیم شوند. با این حال، اطمینان داشته باشید که می توانید به راحتی غذا خورده و رژیم غذایی مناسب را دریافت کنید. حفظ رژیم غذایی مطابق با توصیه دندانپزشکان نه تنها روند بهبود را تسریع می کند بلکه باعث کاهش ناراحتی شده و انرژی لازم را برای گذراندن این اوقات فراهم می کند.

توجه داشته باشید که ایمپلنت های دندانی تنها راه حل طولانی مدت هستند که به شما اجازه می دهند همانند یک دندان طبیعی، غذاها را بجوید، صحبت کرده و لبخند بزنید. یکی از مهمترین مزایای کاشت دندان این است که می توانید تمام غذاهای مورد علاقه خود را بدون دردسر بخورید. اما برای رسیدن به مرحله باید به توصیه های مرتبط با نکات کلیدی تغذیه بعد از تغذیه عمل کنید.

تغذیه بعد از ایمپلنت

مطالب مرتبط: ایمپلنت اقساطی

نکات تغذیه ای 24 تا 48 ساعت بعد از ایمپلنت

رژیم غذایی یک تا دو روز پس از ایمپلنت دندان بسیار مهم است:

رژیم غذایی مایع و خنک

  • در 24 تا 48 ساعت اول فقط مایعات خنک مصرف نمایید.
  • نوشیدنی ها را از طریق نی ننوشید و از بطری آب حداقل به مدت دو هفته استفاده کنید. اگر شما در پیوند استخوان هم انجام داده اید این زمان می تواند به یک ماه افزایش یابد.

توصیه غذاهای نرم بعد از ایمپلنت

پس از روش های کاشت دندان، دندانپزشکان توصیه می کنند تا چند روز پس از جراحی غذاهای نرم و مایعات مصرف شود. تعدادی از این گزینه ها، نه تنها برای ارزش غذایی بلکه برای جلوگیری از ناراحتی نیز ایده آل هستند. همچنین طی دو روز پس از عمل کاشت دندان، بیماران باید غذا و نوشیدنی را در دمای اتاق بخورند زیرا هر چیزی که خیلی گرم یا سرد باشد ممکن است محل کاشت دندان را تحریک کند.

به منظور کمک به روند بهبودی، دریافت پروتئین نیز از طریق رژیم غذایی ضروری است. به دنبال ایمپلنت دندان، باید در روز جراحی مقدار کافی مایعات و تنها غذاهای نرم مصرف شود. متخصصین تغذیه کافی را برای بهبودی پس از عمل تشویق می کنند خصوصا پروتئین ها. پروتئین ها در رشد و ترمیم بافت ها و ساختارهای بدن از جمله دندان ها بسیار حائز اهمیت هستند. پروتئین در منابع غذایی نرم زیر در دسترس بوده و بیماران می توانند آنها را مصرف کنند:

  • تخم مرغ
  • ماهی پخته شده
  • کره بادام زمینی نرم (بادام، فندق یا کره بادام هندی نیز سرشار از پروتئین هستند)

سایر غذاهای نرم که علاوه بر پروتئین ها ارزش غذایی بالایی دارند عبارتند از:

  • ماکارونی
  • سبزیجات بخار پز
  • سس سیب
  • سوپ های شفاف خامه ای و یا هر نوع گوشت نرم
  • میوه های نرم مثل موز، هلو و انبه (از مصرف میوه های اسیدی باید خودداری شود)
  • پودینگ، کاپ کیک، کیک پنیر
  • پوره سیب زمینی (می توانید سیب زمینی پخته شده نیز مصرف نمایید اما از خوردن پوست خودداری شود).
  • پنیرهای نرم مانند ریکوتا
  • غلات پخته شده مثل گندم یا بلغور و جو دو سر

تغذیه بعد از ایمپلنت

مطالب مرتبط: هزینه ایمپلنت دندان

مصرف مایعات بعد از ایمپلنت

به طور کلی دندانپزشکان پس از عمل دندانپزشکی، مصرف مایعات فراوان را توصیه می کنند، به خصوص اگر از آرام بخش IV یا بیهوشی عمومی استفاده شده باشد.

مصرف مایعات به منظور آبرسانی کافی مهم است. اما یادتان باشد که از نوشیدنی های خیلی گرم یا خیلی سرد پرهیز شود. به عنوان مثال، آب و آب میوه های شفاف و غیر اسیدی آن هم در دمای اتاق بنوشید. قهوه یا چای گرم و نه داغ نیز مورد قبول است اما مراق مصرف کافئین باشید زیرا کافئین می تواند منجر به کم آبی بدن شود. دندانپزشکان لیستی از این پیشنهادات مرتبط با مایعات را که از نظر تغذیه ای و درمانی مناسب هستند ارائه داده اند:

- آب

دندانپزشکان توصیه می نمایند به طور متوسط روزانه 64 اونس آب برای آبرسانی بدن مفید است.

- اسموتی

سبزیجات و میوه های خام گزینه هایی عالی برای اسموتی ها هستند، اما اطمینان حاصل نمایید که تکه میوه یا سبزیجات داخل آن نباشد. اسفناج خام نیز منبع عالی از پروتئین است که به روند بهبودی کمک می کند. برای ارزش غذایی بیشتر می توانید همچنین پودر پروتئین یا ماست اضافه کنید.

- میلک شیک

انواع میلک شیک ها نیز می توانند گزینه بسیار مفیدی برای پس از جراحی ایمپلنت دندان باشند.

نکته: همان طور که قبلا هم متذکر شدیم از مصرف نوشیدنی با نی خودداری کنید، زیرا مکیدن نی، از عضلات و حرکات فک استفاده می کند و این سبب ناراحتی و یا حتی خونریزی در محل کاشت دندان می شود. همین توصیه در مورد سیگار کشیدن نیز صدق می کند، زیرا مکش باعث فشار در ناحیه ایمپلنت شده و علاوه بر این، سیگار کشیدن می تواند اکسیژن رسانی کافی و ترمیم زخم ها را مختل کند.

تغذیه بعد از ایمپلنت

مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

پس از جراحی ایمپلنت دندان از مصرف چه غذاهایی باید پرهیز کرد؟

دندانپزشکان برای بهبود سریع تر پس از جراحی، توصیه می کنند که از مصرف برخی مایعات و غذاها خودداری شود. هر ماده غذایی خیلی گرم یا سرد ممکن است نه تنها باعث ناراحتی شود بلکه التهاب را نیز به همراه داشته باشد. علاوه بر این باید از مصرف الکل نیز خودداری شود، بخصوص اگر داروی تجویزی خاصی مصرف می کنید. الکل همچنین می تواند بافت اطراف محل کاشت دندان را تحریک نماید.

غذاهایی که باید از مصرف آنان بعد از ایمپلنت خودداری شوند عبارتند از:

- میوه های اسیدی مانند آب پرتقال: محتوای اسیدی ممکن است باعث ناراحتی در اطراف محل کاشت شود.

- ذرت بو داده یا پاپ کورن: پوسته های ذرت بو داده مقصر اصلی ترک خوردن دندان ها هستند و می توانند بین دندان ها یا اطراف ناحیه کاشت قرار گیرند.

- غذاهای پر ادویه: غذاهایی که ادویه زیادی دارند می توانند باعث تحریک اطراف ناحیه ایمپلنت دندان شوند.

- هرگونه آجیل

- هر نوع غذای ترد: غذاهای ترد یا چسبنده می توانند در تشکیل لخته خون برای ترمیم زخم تداخل ایجاد کنند. علاوه بر این، این نوع مواد غذایی ممکن است منجر به تحریک، التهاب و خونریزی احتمالی از محل ایمپلنت دندان شده و به آن آسیب برسانند.

- از جویدن هر نوع ماده غذایی که نیاز به حرکات شدید جویدن دارد مانند استیک، گوشت خوک یا نان سفت خودداری کنید. از غذاهایی نیز که به راحتی خرد شده و می توانند به محل ایمپلنت دندان راه پیدا کرده و در آنجا گیر کنند پرهیز نمایید. توجه داشته باشید که در صورت عدم رعایت به این نکات کلیدی تغذیه بعد از ایمپلنت، درد، التهاب و عفونت نیز ممکن است رخ داده و همگی این موارد در روند بهبودی اختلال ایجاد کنند.

همچنین توجه داشته باشید که دهانشویه بدون نسخه دندانپزشک می تواند در روند بهبودی دخالت کند و باید پس از انجام اقدامات جراحی دندان، دهانشویه ایمنی را توصیه کنند.

ایده هایی برای بهبود سریع تر بعد از ایمپلنت

- میوه های نرم تر مانند موز، هلو، شلیل و انواع توت ها معمولا گزینه های خوبی برای بهبودی هستند.

- از خوردن غذاهای سفت و سخت پرهیز شود.

- مصرف آب بیشتر و هیدراته ماندن برای سیستم ایمنی بدن و سلامت کلی شما حیاتی است.

- میوه ها و سبزیجات: اما باید یادتان باشند که آنها را به صورت نرم بخورید.

- پروتئین: تخم مرغ، ماهی و غذاهای دریایی و محصولات لبنی مثل شیر، ماست و پنیر بی خطر هستند.

تغذیه بعد از ایمپلنت

مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

سخن پایانی

در نهایت پس از یک فرآیند موفقیت آمیز جراحی ایمپلنت، بیماران می توانند هر چه دوست دارند بخورند از غذاهای نرم گرفته تا انواع آجیل ها و دانه ها. این بدان معنا است که با خوردن انواع مواد غذایی هیچ نوع مشکلی برای آنها رخ نخواهد داد. اما برای رسیدن به این مرحله لازم است که بیماران تمام نکات کلیدی تغذیه بعد از ایمپلنت و دستورالعمل های دندانپزشکان را به خوبی رعایت کنند. زیرا در صورت عدم رعایت دقیق این نکات روند بهبودی به تأخیر خواهد افتاد و مشکلات دندانی غیر منتظره ای رخ خواهد داد. امیدواریم از این مطلب سایت دکتر محمدی نهایت استفاده را کرده باشید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!