02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

بریج و ایمپلنت چه تفاوت هایی با هم دارند

زمان مطالعه : 0 دقیقه | منتشر شده در: 1400/01/30

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

تفاوت بریج و ایمپلنت دندانی چیست؟ کدام یک را باید انتخاب کنم؟ این یک سوال رایج است که بسیاری از مردم زمانی که تصمیم می­ گیرند دندان های جدیدی را در دهان خود جایگزین نمایند می پرسند. دندان های از دست رفته می توانند با خطر عفونت همراه باشند اما یک گزینه مناسب برای جایگزین آنها به جز رفع این خطر، لبخندی سالم و زیبا نیز به آنها می بخشد. از دست دادن دندان امروزه بسیار رایج است. تخمین زده شده که 69 درصد از بزرگسالان در سنین 35 تا 44 سالگی حداقل یکی از دندان های خود را از دست داده اند. در سن 74 سالگی نیز در حدود یک چهارم افراد تمام دندان های خود را از دست می دهند. از این رو تهیه یک جایگزین مناسب و برای اینکه بقیه دندان ها در یک راستا قرار گیرند، ضروری است. علاوه بر این، دندان های جدید می توانند به حفظ فرم صورت کمک کرده و از مشکلات احتمالی در غذا خوردن یا صحبت کردن جلوگیری نمایند. دو مورد از رایج ترین گزینه ها، بریج و ایمپلنت دندان هستند. بریج های دندانی، دندان های کاذبی می باشند که توسط دندان های اطراف دندانی که از دست رفته است در جای خود نگاه داشته می شوند. جنس آنها معمولا از موادی مانند پرسلن است تا با رنگ طبیعی دندان های شما مطابقت داشته باشند. آنها می توانند یک یا چند دندان از دست رفته را بپوشانند.

ایمپلنت دندان نیز ریشه دندان مصنوعی است که معمولا از تیتانیوم ساخته می شود. آنها با یک پیچ به استخوان فک شما سوار می شوند تا تاج یا بریج را در جای خود نگاه دارند. در همین راستا قصد داریم در این مقاله در مورد معایب و مزایای ایمپلنت و بریج صحبت کرده و به این نتیجه برسیم که کدام یک برای شما بهتر است.

بریج دندان و تفاوت های آن با ایمپلنت

در گذشته، از تنها گزینه ای که می توانستید برای برطرف نمودن فاصله میان دندان ها بهره ببرید، بریج بود. امروزه افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند نیز می توانند از بریج دندانی بهره مند شوند. همانطور که از نام بریج برمی آید، و در معنای لغوی یعنی " پُل"، آن فاصله میان دندان ها را می پوشاند. از این رو در این روش ترمیمی نیاز به لنگر انداختن روی یک یا چند دندان همسایه است تا به عنوان پشتیبان عمل کنند.

بریج مانند ایمپلنت جایگزین ریشه دندان شما نشده و در عوض آنها از یک یا چند دندان اطراف به عنوان تکیه گاه برای اتصال تاجی استفاده می کنند تا فضای دندان از دست رفته را پر کنند.

بریج

مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

عملکرد بریج های دندانی به چه صورت است؟

دندانپزشک متخصص در ابتدا برای تهیه بریج، دندان های اطراف را آماده می کند. آماده سازی این کار شامل برداشتن بخشی از مینای دندان توسط دندانپزشک و برای ایجاد یک فضای تاج است که روی آنها قرار می گیرد. در مرحله بعد، دندانپزشک از دندان ها قالب می گیرد تا تکنسین در لابراتوار از آن تاج، پونتونیک و پل بسازد. برای محافظت از لثه ها و دندان های شما هم در فاصله ای که تکنسین این موارد را آماده نماید، دندانپزشک از یک بریج موقت برای دندان های شما استفاده می نماید.

در جلسه دوم، دندانپزشک بریج موقت را برداشته و برای اطمینان از تناسب بریج جدید فلزی یا چینی آن را بررسی و تنظیم می نماید. ممکن است تا این تنظیم به طور کامل انجام شود شما به ویزیت های متعددی نیاز داشته باشید.

بریج دندان چگونه به نظر می رسد؟

یک بریج سرامیکی می تواند جذاب باشد و ظاهر آن مانند دندان های مصنوعی نباشد. در برخی موارد نیز دندانپزشک ممکن است بریج پرسلن را به ایمپلنت ترجیح دهد، زیرا به او این امکان را می دهد تا در از بین بردن فضاهای کوچک میان دندان ها کنترل بیشتری داشته باشد و این مسئله در ایمپلنت دندان نمی تواند از نظر زیبایی جذابیتی داشته باشد.

بریج های دندانی تا چه مدت دوام می آورند؟

طول عمر متوسط یک بریج در حدود ده سال است. در واقع بریج شامل حداقل سه تاج متصل شده برای پر کردن شکاف میان دندان های از دست رفته است. با این حال، زمانی که نوبت به مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان می رسد این مسئله می تواند چالش برانگیز باشد. از این رو، دندانپزشک می تواند دستورالعمل های اضافی را در مورد بهداشت دهان و دندان به فرد ارائه دهد.

اگر شما این دستورالعمل ها را با دقت دنبال کنید، می توانید بریج خود را تمیز نگه داشته و شاهد طولانی بودن عمر آن باشید. برخی از نکات مربوط به مراقبت از بریج دندان عبارتند از:

  • مسواک زدن دو بار در روز
  • کشیدن نخ دندان در زیر دندان کاذب و نیز میان دندان های طبیعی
  • مصرف سبزیجات، میوه ها و فیبر بیشتر

آیا بریج های دندانی دائمی هستند؟

بخشی از دندان طبیعی شما در زیر بریج قرار داشته و سایش طبیعی باعث می شود که آن به مرور زمان خراب شود. باقیمانده ساختار دندان شما نیز در برابر بیماری لثه و پوسیدگی آسیب پذیر خواهد بود.

تفاوت بریج و ایمپلنت

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

هزینه بریج های دندانی

عوامل زیادی هستند که می توانند قیمت بریج را تحت تأثیر قرار دهند از جمله:

  • برای پر کردن فضا به چند دندان نیاز دارید؛
  • کدام مواد برای ساخت بریج استفاده می شوند؛
  • موقعیت جغرافیایی شما
  • درمان های اضافی مورد نیاز برای سایر مشکلات دندانی مثل بیماری های لثه
  • دشواری و پیچیدگی محل قرارگیری بریج

ایمپلنت های دندانی و تفاوت های آن با بریج

ایمپلنت دندان راه حل دیگری برای جایگزین دندان های از دست رفته است. اگر به بیماری پریودنتال، آسیب و یا هر دلیل دیگری، دندان یا دندان های خود را از دست داده­اید، ایمپلنت می تواند از یک تاج دارای پایه تیتانیوم پشتیبانی نموده و مشابه با ریشه دندان عمل کند.

دندانپزشک ایمپلنت را با جراحی جایگذاری نموده تا آن به استخوان فک پیوند بخورد. سپس او پس از اتمام این مرحله یک پایه را متصل نموده که از بالای خط لثه شما بیرون زده و در نتیجه فضایی را برای پیچ و مهره زدن تاج دندان فراهم می آورد.

عملکرد ایمپلنت دندان

برای فرآیند ایمپلنت دندان و جراحی، دندانپزشک یک سوراخ کوچک در استخوان فک شما ایجاد کرده و پایه را با دقت به استخوان پیچ می­کند. سپس لثه روی ایمپلنت قرار داده می­شود تا او بهبود یابد. زمانی که پایه ایمپلنت به طور موثری بهبود یافت، برای قرار دادن کانکتور (connector) در قسمت بالای ایمپلنت دندان به جراحی دوم نیاز است. در نهایت، دندانپزشک با استفاده از یک پیچ کوچک و سیمان مخصوص دندان، تاج را بالای این اتصال قرار می­دهد.

آیا می ­توانید پس از بریج ایمپلنت کنید؟ پاسخ مثبت است؟ با گذشت زمان بریج می­ تواند فرسوده و خراب شود. از این رو ممکن است آن چنان که انتظار داشتید جذاب به نظر نرسد. در هر صورت شما می توانید از ایمپلنت را در این حالت انتخاب کنید تا زیبایی شما دو چندان شود.

ایمپلنت

مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

ایمپلنت ها چگونه به نظر می رسند؟

اغلب اوقات، ایمپلنت های دندانی دلپذیرترین نتیجه را ارائه می دهند، زیرا دندانپزشک می تواند آنها را مانند مینای دندان طبیعی نشان دهد. در برخی موارد، آنها ممکن است بلافاصله پس از کشیدن دندان، ایمپلنت را قرار دهند تا سطح طبیعی استخوان حفظ شده و ظاهر دندان شما بهبود یابد.

عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟

عمر بریج دندان بیشتر است یا ایمپلنت؟ ایمپلنت دندان از دوام بالاتری نسبت به بریج برخوردار است و به افراد این امکان را می دهد تا بهتر از ایمپلنت محافظت کنند. سیلندر فلزی تیتانیوم ایمپلنت با دوام بوده و در برابر مشکلات لثه و پوسیدگی بسیار مقاوم است.

مراقبت از ایمپلنت های دندانی و بریج

به طور کلی ایمپلنت های دندانی راحت تر از بریج است. ایمپلنت می تواند جایگزین دندان های فرد شود و در حالی که بر سایر دندان ها تأثیر نمی گذارد و این امر بهداشت روزمره را آسان تر می کند. برای اطمینان از دوام ایمپلنت، آن را تمیز کنید تا پلاک نتوان باعث عفونت بافتی در اطراف ایمپلنت شود.

بهداشت دندان نقش مهمی را برای افزایش طول عمر ایمپلنت شما دارد. به همین منظور می توانید موارد زیر را در برنامه روزانه خود قرار دهید:

  • حداقل دو بار در روز از مسواک با برس نرم استفاده نمایید.
  • دور و زیر تاج ایمپلنت را مسواک بزنید.
  • از خمیر دندان هایی که سایندگی کمی دارند استفاده کنید.
  • نخ دندان بکشید.

تفاوت بریج و ایمپلنت

در ادامه بریج و ایمپلنت های دندانی مقایسه خواهیم نمود و به عبارتی توضیح خواهیم داد که تفاوت این دو در چیست:

هزینه ایمپلنت در برابر بریج دندان

هزینه ایمپلنت به طور معمول بالاتر از بریج است، بخصوص اگر به بیش از یک مورد نیاز داشته باشید. همچنین، ایمپلنت ها ممکن است نیاز به اقدامات کمکی نظیر پیوند استخوان یا لیفت سینوس داشته باشند تا میزان استخوان حمایت کننده از ایمپلنت افزایش دهند و این به نوبه خود نیاز به هزینه بالاتری دارد.

آیا بریج از ایمپلنت دندان بهتر است؟

زمانی که از دوام این دو گزینه درمانی صحبت می شود باید بگوییم که دوام بریج ها کمتر است. علاوه بر این، ایمپلنت ها از سلامت فک نیز پشتیبانی می کنند. استخوان شما سالم و محکم می ماند و با افزایش سن، صورت فرد دستخوش تغییر نمی شود. ایمپلنت ها به طور طبیعی از عملکرد و احساس دندان واقعی تقلید نموده و از این حیث اغلب از پل ها بهتر به نظر می رسند.

نقاط قوت و ضعف بریج در مقابل ایمپلنت

اجازه دهید برای بررسی بهتر، نقاط قوت و ضعف بریج های دندانی را در مقابل ایمپلنت بررسی کنیم:

مزایای بریج دندان

  • تراکم: تراکم استخوان فک برای این گزینه مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.
  • غیر جراحی: برای قرار دادن بریج نیازی به جراحی نخواهید داشت.
  • قیمت: هزینه بریج نسبت به ایمپلنت کمتر است.
  • تهاجم کمتر: شما به راحتی می توانید با بریج را جایگزینی دندانی کنید که از دست داده اید.

نقاط ضعف بریج

  • تحلیل استخوان فک: بریج جایگزین ریشه دندان شما نبوده و در نتیجه باعث تحلیل رفتن سریع تر استخوان فک می شود.
  • دندان های اطراف را تحت تأثیر قرار می دهد: دندان های اطراف بریج می توانند پوسیدگی آسیب پذیرتر باشند. قرار دادن بریج همچنین مستلزم برداشتن قسمت های قابل توجهی از دندان ها در اطراف دندان های از دست رفته است.
  • طول عمر کوتاه: عمر یک بریج بین هشت تا پانزده سال بوده و پس از آن باید آن را تعویض کنید.

مزایای ایمپلنت دندان

  • مراقبت از آنها آسان است: نگهداری ایمپلنت آسان تر از بریج است.
  • ماندگاری طولانی: در صورتی که ایمپلنت از کیفیت بالایی برخوردار باشد می تواند عمر بسیار بالایی داشته باشد.
  • لبخند خود را با اعتماد بنفس حفظ کنید: ایمپلنت دندان پایدار و ایمن است و به منزله یک دندان طبیعی می باشد.
  • به محافظت از دندان های اطراف کمک می کند: ایمپلنت می تواند به تنهایی در جای خود قرار گیرد و نیازی به فشار آوردن روی دندان های دیگر نیستند.

تفاوت بریج و ایمپلنت

مطالب مرتبط: ایمپلنت اقساطی

موارد منفی ایمپلنت دندان

جراحی: برای جایگذاری ایمپلنت، دندانپزشک باید با عمل جراحی آن را به استخوان وصل کند. در واقع، همیشه خطرات مربوط به هرگونه عمل جراحی از جمله آسیب عصبی، عفونت، شکستگی فک، آسیب به دندان های اطراف و ... وجود دارد.

زمان جایگذاری: شما با یک بار مراجعه به مطب نمی توانید کاشت دندان را انجام دهید. بهبود استخوان زمان برده و این بدان معناست که روند کامل آن چندین ماه به طول می انجامد.

هزینه: هزینه ایمپلنت بسته به شرایط دندان و نوع ایمپلنت شما متفاوت است. اما به طور کلی هزینه آن بالاتر از بریج بالاتر می باشد.

سخن پایانی

با توجه به مطالب بالا می توان نتیجه گرفت که از نظر بصری تفاوت کمی بین این دو وجود دارد اما هر دو از مزایا و معایب مختلفی برخوردار هستند. بریج می تواند به شما در بازگرداندن لبخند، و نیز توانایی شما در جویدن و صحبت کردن به طور صحیح کمک کند. آن همچنین می تواند فرم صورت شما را حفظ کرده و مانع از رانده شدن دندان های باقی مانده از موقعیت خود شوند. اگر می توانید دندان یا دندان های از دست رفته را با بریج جایگزین کنید، مهمترین مزیت آن این است که راه حل فوری بوده و برای این درمان نیازی به جراحی ندارید.

ایمپلنت دندان نیز فواید زیادی دارد اما بزرگترین مزیت آن این است که شما از دندان های اطراف برای پشتیبانی از جایگزینی دندان از دست رفته بهره نمی گیرید. ایمپلنت نیز مانند بریج، ظاهر، اعتماد به نفس، راحتی در گفتار و غذا خوردن و سلامت دهان و دندان را با اطمینان فراهم می کنند و با مراقبت صحیح می توانند عمر بالایی داشته باشند. امیدواریم از این مطلب سایت دکتر شهاب محمدی نهایت استفاده را کرده باشید. چنانچه سوالی در این زمینه داشتید، ان را از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!