02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

تقویت مینای دندان با ۱۲ راهکار کاربردی

زمان مطالعه : 5 دقیقه | منتشر شده در: 1400/02/26

بروزرسانی شده در: 1401/12/16

تقویت مینای دندان با راهکارهای کاربردی می تواند به سلامت کلی دندان های شما کمک زیادی بنماید. طبق اطلاعات انجمن دندانپزشکی آمریکا، مینای دندان شما سخت ترین ماده در کل بدن می باشد. مینای دندان همچنین با 96 درصد مواد معدنی، بالاترین ماده معدنی را دارا می باشد. این مواد معدنی که شامل فسفات و کلسیم هستند مینای دندان را با دوام ساخته و از آن در برابر آسیب محافظت می نمایند. در این مقاله قصد داریم به 12 راهکار کاربردی اشاره کنیم که می توانند مینای دندان را به گونه ای موثر تقویت کنند. برای اطلاعات بیشتر با کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدی همراه باشید.

درآمدی بر مینای دندان

با افزایش سن، سطح مواد معدنی در دندان و دهان به طور طبیعی کاهش می یابد. این فرآیند که به کاهش مواد معدنی (demineralization) معروف است ، می تواند مینای دندان شما را ضعیف کرده و حتی منجر به پوسیدگی دندان شود. کاهش مواد معدنی و پوسیدگی دندان که به آن پوسیدگی دندان یا حفره نیز گفته می شود، زمانی اتفاق می افتد که باکتریها و قند در دهان شما اسیدهایی ایجاد کنند که مینای دندان شما را از بین می برند.

عوامل دیگر مانند خوردن غذاهای بسیار سفت و سخت نیز می توانند به مینای دندان شما صدمه بزنند. این امر به ویژه اگر مینای دندان شما ضعیف شده باشد ، بیشتر صدق می کند. متأسفانه، زمانی که مینای دندان خود را از دست دادید، نمی توانید آن را بازیابید. برخلاف استخوان ها یا سایر قسمت های بدن شما، مینای دندان نمی تواند خود را بازسازی کند زیرا هیچ سلول زنده ای ندارد.

از این رو، بدن شما سعی می کند با تأمین مواد معدنی دهان، که به فرآیند بازسازی مجدد معروف است، با اثرات کاهش مواد معدنی یا مقابله کند. بزاق نقش عمده ای در تجدید ساخت مجدد دارد. بزاق که توسط غدد بزاقی موجود در دهان شما تولید می شود ، حاوی فسفات، کلسیم و سایر مواد معدنی است که به طور طبیعی دندان های شما را تقویت کرده و دهان را از میکروب های معمولی پاک می کند. بزاق همچنین دهان شما را به محیط اسیدی کمتری تبدیل می کند.

بدون درمان، از بین بردن مواد شیمیایی می تواند مینای دندان شما را ضعیف کرده و در برابر پوسیدگی دندان آسیب پذیر کند. خوشبختانه امکان تقویت مینای دندان شما قبل از پوسیدگی دندان وجود دارد. در ادامه با روش های تقویت مینای دندان آشنا خواهیم شد.

مطالب مرتبط: ایمپلنت دندان

12 راهکار کاربردی که مینای دندان را تقویت می کنند

  1. مسواک بزنید

مسواک زدن برای از بین بردن باکتری ها بسیار مهم است، حفره که به آن پوسیدگی دندان نیز گفته می شود در درجه اول ناشی از تجمع باکتری های استرپتوکوک موتانس در دهان شما است. طبق مطالعات معتبر، این باکتری ها از طریق غذا و نوشیدنی منتقل می شوند. مسواک زدن منظم می تواند باکتری هایی را که منجر به از بین رفتن مواد معدنی می شوند از بین ببرد.

  1. از خمیردندان های حاوی فلوراید استفاده کنید

هر خمیردندانی نمی تواند در مقابل کاهش مواد معدنی بایستند. انجمن دندانپزشک آمریکا خمیردندان های حاوی فلوراید را توصیه می کند. فلوراید می تواند از پوسیدگی جلوگیری کرده و همچنین مینای دندان شما را تقویت کند.

  1. مصرف قند را به حداقل میزان ممکن برسانید

دندانپزشکان در مورد مورد مواد قندی احتمالا به شما زیاد هشدار داده اند. قند بسیار اسیدی بوده و با تجزیه مینای دندان یا باکتری های دهان ارتباط برقرار می کند. از همه مهمتر اینکه، یک مطالعه معتبر نشان داد که مصرف بالای مواد قندی می تواند مواد معدنی بیشتری را تخلیه نماید.

  1. آدامس بدون قند بجوید

نقش آدامس در سلامت دهان ده ها سال است که مورد بحث و بررسی قرار می گیرد اما مطالعات نشان می دهند که آدامس بدون قند می تواند باعث ترمیم مجدد دندان شوند. طبق مطالعات قدیمی تر و البته معتبر، آدامس بدون قند به حذف پلاک و کربوهیدرات از دندان کمک کرده و غدد بزاقی را بیشتر تحریک می کند. آدامس همچنین می تواند به عنوان سدی برای جلوگیری از بین رفتن مواد معدنی عمل کند. به نظر می رسد زایلیتول و سوربیتول امیدوار کننده ترین ترکیبات بدون قند هستند. برای بهره مندی از مزایای بازسازی مجدد آدامس های بدون قند ، جویدن آن را پس از وعده های غذایی و یا در میان وعده ها در نظر بگیرید.

مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

  1. میوه و آب میوه را به میزان متوسط مصرف کنید

در حالی که میوه ها بخشی از یک رژیم سالم و متعادل هستند اما می توانند بسیار اسیدی نیاز باشند مانند میوه هایی مانند گریپ فروت و پرتقال. اسیدهای میوه فرآیند کلاته شدن کلسیم را روی مینای دندان ایجاد می کنند. این بدان معناست که اسیدها به کلسیم متصل شده و آن را از بدن دور می کنند. آب میوه ها نیز بدین شکل عمل می کنند و حتی بدتر.

  1. کلسیم و ویتامین بیشتری دریافت کنید

در حالی که کلسیم به طور طبیعی در داخل دندان ها ایجاد می شوند اما می تواند با گذشت زمان توسط اسیدها و باکتری ها کم شود. شما می توانید با خوردن غذاهای غنی از کلسیم و مصرف مکمل هایی چون ویتامین دی از مینای دندان خود محافظت کرده و آن را تقویت کنید.

  1. مصرف فرآورده های لبنی را کاهش دهید

در حالی که محصولات لبنی می توانند منابع طبیعی کلسیم باشند، لاکتوز موجود در آنها می تواند اسیدیته را در دهان شما افزایش دهد. زیرا لاکتوز نوعی قند است. با انتخاب شیر بدون لاکتوز یا انتخاب گزینه دیگری مانند شیر بادام یا سویا هنوز هم می توانید از مزایای کلسیم بهره مند شوید.

  1. پروبیوتیک ها را در نظر بگیرید

پروبیوتیک ها می توانند به طور بالقوه  یک گزینه موثر برای تقویت مینای دندان و بهداشت دهان و نیز بازسازی مواد مفید باشند. شما می توانید پروبیوتیک ها را به صورت مکمل پیدا کرده و برای بهترین نتیجه آنها را روزانه مصرف کنید.

  1. دهان خشک را در نظر داشته باشید

دهان زمانی خشک می شود که بزاق به میزان کافی ترشح نشود. بزاق نه تنها برای سلامت دهان مفید است بلکه به تقویت مینای دندان و دندان ها نیز کمک می کند. مطالعه ای در سال 2016 نشان داد که بزاق یک بخش اساسی برای تولید و بازسازی مواد معدنی مینای دندان می باشد. در واقع آن نه تنها از خشک شدن دهان جلوگیری می کند بلکه حاوی فسفات و کلسیم نیز می باشد.

  1. دندان قروچه را متوقف کنید

دندان قروچه با گذشت زمان می تواند مینای دندان شما را از بین ببرد و لایه های عمیق تری از دندان های شما را نشان دهد. اگر شما نیز از مشکل رنج می برید بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کرده تا او بهترین گزینه درمانی را به شما ارائه دهد.

مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

  1. مشکلات دستگاه گوارش را درمان کنید

فرآیندها و عملکردهای بدن شما بیش از آنچه که فکر می کنید به هم مرتبط هستند. اگر شما دچار سوزش معده هستید و اسید معده شما بالا می باشد این مسئله می تواند به دندان ها و مینای شما آسیب جدی برساند. از این رو، برای درمان موثر به پزشک مراجعه نمایید.

  1. آب بیشتری بنوشید 

آن همیشه به عنوان نوشیدنی مورد علاقه پزشکان، متخصصین تغذیه و دندانپزشکان انتخاب می شود. این ماده نه تنها فاقد قند است بلکه به حذف مواد مضر از بدن شما نیز کمک می کند. شستشوی دهان با آب نیز می تواند با کاهش مواد معدنی مبارزه کند. این روش ممکن است به ویژه پس از خوردن غذاهای اسیدی یا شیرین موثر باشد.

کلام آخر درباره تقویت مینای دندان با ۱۲ راهکار کاربردی

از بین رفتن مواد معدنی و آسیب به مینای دندان به دلیل عناصری که دندان ها هر روز در معرض آن قرار می گیرند اجتناب ناپذیر است. از غذا و نوشیدنی گرفته تا بزاق و باکتری می توانند مینای دندان را فرسوده کنند. اما برداشتن گام هایی برای ترمیم مجدد مواد معدنی و متوقف ساختن مواد مضر می توانند به تقویت مینای دندان کمک کنند. بهترین کار برای تقویت مینای دندان مشورت با دندانپزشک است. امیدواریم از این مطب سایت دکتر محمدی بهترین استفاده را کرده باشید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!