02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

فیکسچر چیست؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه | منتشر شده در: 1400/03/08

بروزرسانی شده در: 1401/12/16

فیکسچر مهمترین جزء ایمپلنت است که انواع مختلفی داشته و در این درمان، در زیر خط لثه و داخل استخوان فک قرار می گیرد. در ایمپلنت، به کمک پایه هایی که در لثه قرار می گیرند، چیزی مشابه با دندان طبیعی را در دهان می کارند. ایمپلنت جزء مواردی از بازسازی دندان است که پیشرفت زیادی داشته و تمامی بخش های آن می توانند مطابق با نظر دندانپزشک و بر حسب نیازهای بیمار، شخصی سازی شوند. با کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدی در ادامه مطلب همراه باشید.

فیکسچر ایمپلنت چیست؟

فیکسچر ایمپلنت یکی از اجزای بسیار مهم و می توان گفت حیاتی ترین بخش از ایمپلنت است که در سال های گذشته به شکل میخ و امروزه به شکل پیچ طراحی شده است. این قطعه با استفاده از آلیاژ تیتانیوم در سایزهای مختلفی ساخته می شود و سازگاری بسیار خوبی با بدن دارد. علاوه بر سازگاری با بدن، مقاومت بالا در برابر خوردگی، نارسایی و نیز شرایط ترمودینامیک از سایر ویژگی های منحصربفرد آن است. در حقیقت، به دلیل تماس مستقیم فیکسچر با استخوان فک و لثه و اهمیت آن از ماشین های CNC که ضریب دقت بالایی دارند بهره گرفته می شود.

فیکسچر در زیر لثه و داخل استخوان فک جای می گیرد و عملا در ظاهر پیدا نیست. اهمیت فیکسچر به اندازه ای است که بدون آن، ایمپلنت هیچ معنا و مفهومی ندارد. در حقیقت، فیکسچر استحکام و مقاومت طولانی مدت را در ایمپلنت تضمین می نماید.

فیکسچر ایمپلنت

مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

کاربرد فیکسچر در ایمپلنت

همانطور که در بالا هم ذکر شد، فیکسچر قطعه بسیار مهمی در فرآیند  ایمپلنت دندان به شمار می آید و می توان گفت نقش ریشه را برای پروتز ایفا می کند. در حقیقت، این قطعه در ساختار فک وارد شده و سایر قطعات را به خود متصل می نماید. دندانپزشک متخصص یا جراح دهان و دندان در مرحله اول و پس از اینکه ناحیه مورد نظر را با بی حسی موضعی، بی حس نمود، سوراخ کوچکی در استخوان فک بیمار ایجاد نموده و فیکسچر را مطابق با اندازه، طول و ضخامت مورد نظر در آن قرار خواهد داد.

پس از آن با کاور اسکرو، روی آن را پوشانده و لثه را روی آن بخیه خواهد زد. معمولا مدت زمان مطلوب برای جوش خوردن فیکسچر به استخوان فک برای فک بالا و فک پایین به ترتیب 5 و 3 ماه خواهد بود. البته این مدت زمان عمدتا به جوش خوردن فیکسچر به بافت استخوانی بستگی دارد.

فیکسچر چگونه انتخاب می شود؟

نوع فیکسچر بر اساس ضخامت، اندازه و سایر ویژگی های فیزیکی پس از اقدامات اولیه نظیر گرفتن عکس رادیوگرافی انتخاب می شود. مهمترین پارامترهایی که در تعیین نوع فیکسچر نقش دارند شکل و ساختار استخوان فک بوده و به همین دلیل انتخاب آن به دقت بالایی نیاز دارد. طراحی آن نیز از نظر شکل ظاهری و ابعاد توسط متخصص ایمپلنت انتخاب شده و سپس توسط دندانپزشک متخصص مورد استفاده قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است که پوشش های مختلف سطح فیکسچر کاملا متفاوت بوده و مطابق با نظر بیمار و البته بودجه ای که در نظر گرفته است انتخاب خواهند شد.

فیکسچر ایمپلنت

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

فیکسچر ایمپلنت چه ویژگی هایی دارد؟

این پیچ سازگار با بدن در اندازه های مختلفی از نظر قطر، ارتفاع و شکل تولید می شود و از ویژگی های زیر برخوردار است:

- پوشش فیکسچر: پوشش فیکسچر یکی از روش های موثر در افزایش بازسازی استخوان است که سطح فیکسچر را با مواد مخصوصی پوشش می دهد.

- بافت سطح فیکسچر: بافت سطح این قطعه باعث منظم نگه داشته شدن میزان ارتباط سطحی میان ایمپلنت و استخوان می باشد. به طور کلی، سطح فلزی فیکسچر یا کاملا صاف است و یا اینکه روی آن یک بافت غلافی وجود دارد تا سطح میکروسکوپیک را به صورتی منظم حفظ کند.

- ساختار فیکسچر: برای ساخت فیکسچر عمدتا از تیتانیوم ساخته می شود. گاهی جنس آن تیتانیوم خالص می باشد و در مواردی برای افزایش مقاومت و استحکام قطعه، فلزات دیگری نیز مانند آلومینیوم با آن ترکیب می شوند.

مراقبت های پس از کاشت فیکسچر

پس از اینکه دندانپزشک متخصص فیکسچر را جایگذاری نمود، فرد باید به منظور جلوگیری از مشکلات احتمالی،  مراقبت هایی را لحاظ نماید:

- مسواک زدن بخیه ها: پس از جراحی، فرد باید دندان ها و اطراف بخیه ها را به صورت ملایم مسواک بزند و محلول آب گرم و نمک را غرغره نماید.

- مصرف آنتی بیوتیک: احتمال عفونت لثه پس از قرار دادن فیکسچر و بخیه زدن لثه وجود دارد و برای جلوگیری از آن باید فرد مطابق با دستورالعمل دندانپزشک از آنتی بیوتیک ها استفاده نماید.

- دوری کردن از فعالیت های سنگین: در صورتی که فرد فعالیت های سنگین انجام دهد، فشار زیادی وارد شده و بخیه ها در لثه باز خواهند شد و در پی آن خونریزی وجود خواهد داشت. از این رو، تا چند روز بهتر است که از فعالیت های سنگین خودداری شود و بیمار به اندازه کافی و برای تسریع در بهبودی استراحت کند.

فیکسچر ایمپلنت

مطالب مرتبط: ایمپلنت یک روزه

جمع بندی درباره فیکسچر ایمپلنت

در آخر این نکته را در نظر داشته باشید که برای برخورداری از دندان های زیبا و مقاوم بهتر است که برای درمان های دندانپزشکی، به خصوص ایمپلنت دندان به یک کلینیک معتبر و یک دندانپزشک متخصص و با تجربه مراجعه نمایید تا بتوانند با کیفیت ترین خدمات را با بروزترین تجهیزات به شما ارائه دهند. فراموش نکنید که دریافت خدماتی که از کیفیت مناسب برخوردار نباشند می توانند به دندان های شما آسیب جدی را وارد نمایند.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!