02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

فاکتور های موثر در تعیین نوع پروتز برای بیماران بی دندان

زمان مطالعه : 6 دقیقه | منتشر شده در: 1400/03/24

بروزرسانی شده در: 1401/12/16

فاکتور های موثر در تعیین نوع پروتز برای بیماران بی دندان علیرغم بسیاری از پروتزهای دندانی هنوز هم بسیار مهم هستند. پروتزهای دندانی از مدت ها پیش ساخته شده اند اما امروزه در انواع متنوعی از پروتزهای جزئی گرفته تا کامل وجود دارند و بیش از هر زمان دیگری طبیعی به نظر می رسند. افرادی که با از دست دادن دندان های طبیعی خود به دنبال یافتن بهترین نوع پروتز برمی آیند باید بدانند که چه فاکتورهایی در این زمینه موثر هستند. با انتخاب درست پروتز قطعا موفقیت، زیبایی و ماندگاری پروتز چندین برابر خواهد شد. از این رو در این مقاله قصد داریم در مورد فاکتورهایی که در تعیین نوع پروتز موثر هستند صحبت کنیم. با ما در این مطلب از کلینیک دندانپزشکی همراه بمانید.

انتخاب نوع پروتز دندانی

زمانی که برای مشاوره نزد یک متخصص پروتز دندان مراجعه می کنید، به سرعت متوجه خواهید شد که پروتزهای دندانی به دو شکل کامل و جزئی ارائه می شوند. پروتزهای کامل به گونه ای طراحی شده اند که با از بین رفتن دندان ها یا آسیب دیدگی شدید، جایگزین تمام قوس شوند. همچنین اگر چندین دندان متوالی را از دست داده اید یا فاقد بافت داخل دهانی هستید، برای جایگزین هر دوی آنها به پروتزهای کامل نیاز خواهید داشت.

در مقابل، پروتزهای جزئی فقط جایگزین یک یا چند دندان می شوند. از آنجایی که آنها به صورت کامل در دهان قرار نمی گیرند برای نگه داشتن آنها به دندان های اطراف نیاز است. صرف نظر از نوع پروتزی که انتخاب می کنید، هر دو به گونه ای طراحی شده اند که برای تمیز کردن جابجا می شوند. این کار باعث می شود که پلاک، مواد غذایی زائد یا سایر مواد خارجی که نمی خواهید درون دهان یا پروتز شما شناور باشند را خارج نمایید.

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

فاکتورهای موثر در تعیین نوع پروتز کدامند؟

عوامل مهمی که در موفقیت پروتز دندان نقش دارند عبارتند از:

- سن

یکی از عوامل مهم در تعیین نوع پروتز برای بیماران بی دندان، سن است. برای مثال، یک فرد جوان کاندید مناسبی برای دریافت پروتز کامل نبوده و او باید از کشیدن تمامی دندان های خود خودداری نماید. توجه داشته باشید که با از دست دادن کامل دندان ها، چهره فرد بخصوص جوان، پیر و سالخورده خواهد شد و زیبایی را بسیار تحت تأثیر قرار خواهد داد.

- جنسیت

از آنجایی که خانم ها بسیار بیشتر از آقایان به ظاهر خود اهمیت می دهند پس پروتز مورد استفاده برای آنها باید دارای ظاهری زیبا و طبیعی باشد. برای نمونه، متخصص پروتز باید به جای کاربرد کلاسی های فلزی قابل رویت در دهان، از اتصالات ظریف فلزی استفاده نماید تا زیبایی پروتز به خطر نیفتد. از دست دادن دندان ها به خودی خود ضربه روحی بسیار شدیدی را به خانم ها وارد می کند و آنها اعتماد به نفس خود را تا حد زیادی از دست می دهند. بر همین اساس جنسیت یکی از فاکتورهای موثر در تعیین نوع پروتز برای خانم ها بوده و باید به طبیعی بودن این گزینه درمانی بسیار توجه نمود.

- سلامتی عمومی

کشیدن دندان ها و جایگذاری پروتز در بیمارانی که به بیماری های خاص یا خونی، بیماری های سیستم ایمنی و سایر مبتلا هستند کار درستی نبوده و ممکن است عوارض غیر قابل جبران و وخیمی را به همراه داشته باشد. این بیماری ها می توانند یک مانع بزرگ در برابر معالجات موفقیت آمیز پروتز باشند و باید تا زمانی که آنها به یک وضعیت نرمال و ثابت نرسیده اند به این مسئله توجه بسیار داشته باشند.

- نیازها و اولویت ها

یکی دیگر از فاکتورهای موثر در تعیین نوع پروتز برای بیماران بی دندان، ارزیابی و درک نیازها و اولویت ها است. بدین منظور باید سوالات زیر بررسی شوند:

  • چه تعداد دندان نیاز به جایگزینی دارند؟
  • آیا بیماران به مواد خاصی حساسیت دارند؟
  • چه زمانی به پروتز جدید نیاز دارند؟
  • آیا پروتزها می توانند با وجود مشکلات دهان و دندان برخی بیماران در انتخاب تأثیرگذار باشند؟

پس از در نظر گرفتن نیازها، بیماران می توانند انتخاب های خود را بر اساس آنها محدود کنند. اینکه چه موادی را ترجیح می دهند؟ آیا پروتز متحرک را برمی گزینند یا ثابت؟  با در نظر گرفتن نیازها و خواسته ها بهتر می توان گزینه مناسب را تعیین نمود.

- هزینه پروتز

هزینه نیز فاکتور مهم و موثری در تعیین نوع پروتز می باشد و بیمار باید هزینه را نیز در انتخاب نوع پروتز در نظر داشته باشد. به طور کلی، پروتزهای کامل در مقایسه با پروتزهای جزئی یا پارسیل مستلزم صرف وقت و هزینه بیشتری هستند زیرا معمولا قبل از ساخت آنها، پای درمان های دیگری نظیر درمان های پریودنتال یا ترمیم ها به میان می آید.

فاکتور های موثر در تعیین نوع پروتز برای بیماران بی دندان

مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

- فاکتورهای شغلی

شرایط کار بیماران نیز می تواند عامل تعیین کننده ای در انتخاب نوع پروتز باشد. برای مثال برای آنهایی که زیبایی در شرایط کاری آنها مطرح نبوده و علاوه بر این عجله ای برای ساخت پروتز ندارند نوع پروتز می تواند متفاوت باشد. در مقابل برای یک خواننده یا مجری تلویزیونی، دندان های او نقش بسیار مهم و اساسی را در زندگی او ایفا می کنند و از این رو نوع پروتز و مواد مورد استفاده برای زیبایی از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

برای ورزشکارانی که حین تمرینات یا مسابقات ضرباتی به ناحیه سر و صورت او وارد می شود پروتزهای پارسیل به ثابت ارجحیت دارد. آنها می توانند هنگام ورزش این پروتزها را از دهان خارج کنند و از این رو در مقابل مشکلات احتمالی ایمن بمانند.

کلام آخر

اگر شما نیز قصد دارید برای دندان های خود پروتز تهیه کنید باید به عوامل و فاکتورهای مهم بالا توجه بسیاری داشته باشید. برای مثال اگر هنوز چند دندان قوی دارید، پروتزهای جزئی می توانند بهترین گزینه برای شما باشند. آنها برای سهولت در جویدن، گفتار و کاهش فشار اضافی روی سطح جویدن دندان های باقیمانده طراحی شده اند. به طور کلی شما می توانید بسته به نیاز و اولویت های خود، بهترین نوع پروتز را دریافت کنید. نکته بسیار مهمی که باید در اینجا در نظر بگیرید، انتخاب یک متخصص با تجربه و با مهارت است. متخصص مذکور با تجربه ای که دارد می تواند به شما در انتخاب بهترین گزینه کمک زیادی بنماید. امیدواریم از این مطلب سایت دکتر محمدی نهایت استفاده را کرده باشید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!