02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

فقدان دندان در اطفال و آشنایی با عارضه اندونشیا و الیگودنشیا

زمان مطالعه : 5 دقیقه | منتشر شده در: 1400/04/06

بروزرسانی شده در: 1401/12/16

فقدان دندان در اطفال یا درنیامدن دندان ها با چندین اصطلاح متفاوت از جمله آنودنشیا، الیگودنشیا، پارشیلا نودیشیا، توتال اندونشیا و ... همراه هستند که برخی از آنها تقریبا مفهوم یکسانی دارند و بیانگر این مسئله می باشند که بعضی از دندان ها به دلایلی چون بیماری های سیستماتیک یا بیماری های خاص به طور مادرزادی وجود ندارند. رشد دندان جدید در دهان کودک یکی از لذت بخش ترین و شیرین ترین اتفاقاتی است که والدین در طول زندگی خود تجربه می کنند اما ممکن است یک یا چند دندان ظاهر نشوند. فقدان دندان به طور مادرزادی یعنی دندان هایی که در دوران کودکی هرگز ظاهر نمی شوند و نهفته هم نیستند. در این مقاله قصد داریم در مورد زیرمجموعه های مهم فقدان دندان در اطفال صحبت کنیم. با سایت دکتر محمدی در این مطلب همراه باشید.

تعریف دقیق فقدان مادرزادی دندان

زمانی که فقدان مادرزادی دندان برای کودک شما تشخیص داده شده است، یعنی اینکه برخی از دندان ها همراه با بقیه رویش ندارند. این وضعیت از بدو تولد وجود دارد و گرچه ممکن است به نظر برسد که این شرایط نسبتا نادر است اما غیر معمول نیست. با این حال از دست دادن مادرزادی دندان ها می تواند با رشد کودک مشکل ساز شود و از این رو بهتر است در مورد گزینه های ترمیم با یک دندانپزشک متخصص و با تجربه مشورت نمایید.

کودکان معمولا دارای 20 دندان شیری هستند و به عبارتی با 20 دندان شیری متولد می شوند. این دندان ها زیر خط لثه باقی می مانند و در حدود شش ماهگی شروع به بیرون زدن می کنند. کودک شما تقریبا تا شش سالگی از دندان های شیری خود استفاده می نماید و سپس آنها شروع به افتادن می کنند تا جایی که فضایی برای دندان های دائمی ایجاد شود. با این حال، همه کودکان از این تعداد دندان برخوردار نیستند و این وضعیت اغلب دندان های پرمولر دوم و دندان های برش جانبی فوقانی را تحت تأثیر قرار می دهد.

فقدان دندان در اطفال و آشنایی با عارضه اندونشیا و الیگودنشیا

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

عوارض مرتبط با فقدان دندان ها در اطفال

از دست دادن مادرزادی دندان ها می تواند عوارض مختلفی را در پی داشته باشد. فاصله بین دندان ها می تواند بر نحوه صحبت کردن و همچنین غذا خوردن کودکان بسیار تأثیرگذار باشد. علاوه بر این، دندان های مجاور می توانند از موقعیت خود خارج شوند.

همچنین زمانی که استخوان فک به دلیل عدم دندان ها نمی تواند با جویدن تحریک شود، کم کم تراکم خود را از دست داده و تحلیل می رود. نکته مهم دیگر این است که فرد می تواند ناراحتی عاطفی را همراه با ناهنجاری های ظاهری تجربه نماید. این امر به ویژه برای یک کودک یا نوجوان بسیار سخت است.

تعریف آنودنشیا و الیگودنشیا

رشد ناقص دندان ها یا Tooth agenesis وضعیتی است که در آن دندان ها از بین رفته اند. آنودنشیا (Anodontia) یک اختلال ژنتیکی است که به عنوان عدم وجود تمامی دندان ها تعریف می شود. این امر معمولا به عنوان بخشی از یک سندرم رخ می دهد که سایر ناهنجاری ها را نیز شامل می شود. گرچه این وضعیت نادر است اما رایج تر از آن هایپودونشیا (Hypodontia) و الیگودنشیا (Oligodontia) هستند. هایپودونشیا منشأ ژنتیکی داشته و معمولا یک تا پنج دندان وجود ندارد. الیگودنشیا نیز ژنتیکی بوده و اصطلاحی است برای توصیف بیماری که در آن شش دندان یا بیشتر وجود ندارند.

این شرایط ممکن است هم شامل دندان های شیری باشند و هم دائمی اما در بیشتر موارد دندان های دائمی را درگیر می کنند. رشد ناقص دندان ها به دنبال الگوی خاصی از دندان های از دست رفته رخ کی دهد. این وضعیت اغلب با گروهی از شرایط موثر همراه هستند که رشد یا عملکرد دندان ها، موها، ناخن ها و غدد عرق را تحت تأثیر قرار می دهند که این اکتودرمال دیسپلازی (Ectodermal dysplasia) نامیده می شود.

باید گفت که آنودنشیا در زنان بیشتر از مردان شایع بوده و بهترین راه تشخیص آن، استفاده از اشعه ایکس است. سایر علائم که با این اختلالات همراه هستند عبارتند از: دندان های جانبی میخی شکل و کوچک بودن دندان ها، همچنین رشد با فاصله دندان ها. تست ژنتیک نیز یکی از روش های موثر تشخیص این ناهنجاری ها می باشد.

فقدان دندان در اطفال و آشنایی با عارضه اندونشیا و الیگودنشیا

مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

آنودنشیا و الیگودنشیا بیشتر در کدام دندان ها شیوع بیشتری دارند؟

  • دندان های پرمولر دوم یا آسیاب کوچک
  • دندان های جلویی کناری فک بالا
  • دندان های عقل
  • دندان های جلویی وسطی در فک پایین

درمان های فقدان مادرزادی دندان

پس از اینکه دندانپزشک با کمک تصاویر رادیوگرافی یا اشعه ایکس تأیید نمود که دندان های فرد به طور کامل وجود ندارند و داخل لثه نیز گیر نکرده اند، گزینه های درمانی موثری را معرفی می نماید. دندانپزشک می تواند جای دندان ها را با بری، پروتزهای پارسیل و یا ایمپلنت پر کند.

علاوه بر این، ارتودنسی نیز می تواند دندان های عقب را به سمت جلو آورده و فضای دندان های قدامی را با جلو آوردن دندان های عقب ببندد. این روش یکی از گزینه های بسیار کارآمد است زیرا برخورداری از دندان های طبیعی مزایای خاص خود را دارد. به جز ارتودنسی، ایمپلنت نیز می تواند برای این وضعیت بسیار مثمر ثمر واقع شود. تنها نکته مهم این است که فرد باید برای این درمان ها به کلینیک دندانپزشکی معتبر و یا نزد یک دندانپزشک متخصص و با تجربه مراجعه کرده تا بهترین نتایج را دریافت نماید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!