02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

تاثیر استرس بر سلامت دندان ها

زمان مطالعه : 5 دقیقه | منتشر شده در: 1400/04/16

بروزرسانی شده در: 1401/12/16

تأثیر استرس بر سلامت دندان ها و به طور کلی ارتباط میان استرس و سلامت دهان و دندان بیش از آنچه که تصور کنید جدی است. استرس چیزی نیست که به راحتی از کنار آن بگذرید. در واقع این مسئله می تواند عواقب جدی برای دندان ها و لثه ها را به همراه داشته باشد. ساییدن دندان ها، اختلال TMJ و نادیده گرفتن بهداشت دهان و دندان از جمله عواقب آن هستند. از این رو شما باید بیاموزید که برای جلوگیری از مشکلات ناشی از فشارهای زندگی چه کاری باید انجام دهید. در همین راستا قصد داریم در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدی تأثیر استرس بر سلامت دندان ها و چگونگی مدیریت آن را توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

استرس از چه طریقی می تواند سلامت دهان و دندان را تحت تأثیر قرار دهد؟

در ادامه با پنج مشکلی که ممکن است با استرس برای دهان و دندان های شما پیش آید صحبت خواهیم کرد:

- استرس و سلامت دهان و دندان: دندان ساییدن

ساییدگی دندان با چندین محرک مختلف مرتبط است که استرس یکی از عوامل مهم و متداول آن می باشد. استرس می تواند دندان های شما را در شب به عقب و جلو کشانده و مشکلاتی را به وجود آورد. سایر عوامل تحریک زای ناشی از استرس می تواند فک نامتناسب و آپنه خواب یا وقفه تنفسی در خواب (Sleep apnea) باشد. دندان سایین یا دندان قروچه یکی از موارد جدی است که نباید آن را نادیده گرفت و در صورت عدم درمان می تواند باعث بیماری های مزمن و جدی شود. برخی از علائم دندان قروچه عبارتند از:

  • اختلالات خواب
  • سردرد
  • درد فک
  • سایش غیر طبیعی دندان
  • دندان شکسته یا خرد شده
  • اختلال TMJ
  • تغییر در صورت شما

شما برای مشکلات ناشی از استرس و ارتباط آن با دندان ها می توانید به یک دندانپزشک مجرب مراجعه نموده و استرس و اضطراب خود را به طور موثرتری مدیریت نمایید. دندانپزشک همچنین می تواند برای این مشکل یک نایت گارد سفارشی تهیه نموده تا شما هنگام خواب استفاده نمایید و از آسیب ساییدن دندان ها در امان بمانید.

The effect of stress on dental health

مطالب مرتبط: ایمپلنت دندان

- بررسی تأثیر استرس بر سلامت دندان ها: آفت دهان (Canker Sores)

علت دقیق آفت دهان هنوز مشخص نشده است اما می توان گفت که با استرس و اضطراب ارتباط نزدیکی دارد. این نوع زخم ها که عمدتا در زنان دیده می شود اغلب در زمان استرس زیاد ظاهر می شوند. در حالی که هنوز هیچ دلیل دقیقی برای آفت دهان مشخص نشده است می توان گفت که دلایل احتمالی در بروز آنها عبارتند از:

  • جراحات جزئی دهان
  • زیاد مسواک زدن
  • محصولاتی (خمیر دندان یا دهان شویه) که حاوی سدیم لوریل سولفات هستند
  • حساسیت های غذایی (مانند شکلات، توت فرنگی، قهوه، پنیر، آجیل، تخم مرغ و یا غذاهای تند و اسیدی)
  • کمبود ویتامین B12، روی، فولات (اسید فولیک) یا آهن
  • پاسخ های آلرژیک به برخی از باکتری های دهان
  • تغییرات هورمونی
  • استرس عاطفی

- استرس و سلامت دهان و دندان: بیماری های لثه

محققین دانشگاه تافتس (Tufts) در حال مطالعه ارتباط میان استرس و بیماری های لثه هستند. آنها نشان داده اند زمانی که بدن دچار استرس می شود، توانایی تولید سلول های ایمنی برای محافظت در برابر باکتری ها به خطر می افتد. استرس سیستم ایمنی بدن شما را کم کرده و باعث رشد باکتری و افزایش التهاب می شود.

The effect of stress on dental health

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

- اختلال TMJ

مشخص شده است که استرس و اضطراب از عوامل اختلال مفصل گیجگاهی فکی یا TMJ هستند. شرایط استرس زا می توانند باعث استفاده بیش از حد عضلات فک شده و باعث شود که دندان های خود را فشار دهید.

- نادیده گرفتن بهداشت دهان و دندان

هنگامی که تحت استرس زیادی قرار می گیریم، یکی از اولین چیزهایی که در زندگی ما تحت تأثیر قرار می گیرد، اقدامات خود مراقبتی ما است. در واقع ما از بهداشت های فردی خود غافل می شویم. از کم خوابی رنج می بریم و انرژی لازم را برای اتمام ساده ترین کارها مانند مسواک زدن و کشیدن نخ دندان را از دست می دهیم. استرس همچنین می تواند برای انتخاب های تغذیه ای ما تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان داده اند استرس ما را ترغیب می کند تا غذاهای شیرین را بیشتر مصرف کنیم.

The effect of stress on dental health

مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

مدیریت و مقابله با استرس

اینکه با خود صادق باشید و بدانید چگونه استرس را کنترل کنید از اولین قدم ها برای ایجاد تغییر است. زمانی که می توانید تشخیص دهید که تحت استرس هستید، قدم بعدی تصمیم گیری در مورد چگونگی کاهش استرس و سپس خلاص شدن از شر آن است. شما همچنین می توانید با کمک متخصصینِ در این زمینه اطلاعاتی را به دست آورید و با کمک آنها استرسی را که متحمل آن شده اید به تدریج کاهش دهید. علاوه بر این، دندانپزشکان نیز ابزارهایی مانند محافظ دهان را در اختیار شما قرار می دهند تا به شما در محافظت از دندان های خود در دوره های پر فشار و استرس زندگی و یک خواب بهتر کمک کنند.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!