02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

اول ارتودنسی انجام دهیم یا عمل بینی؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه | منتشر شده در: 1400/04/21

بروزرسانی شده در: 1401/12/15

اول ارتودنسی انجام دهیم یا عمل بینی؟ این سوالی است که بسیاری از بیماران از دندانپزشک یا جراح زیبایی می پرسند. ارتودنسی و عمل بینی دو تغییر مهم هستند که افراد برای زیبایی صورت خود انجام می دهند. اما اینکه کدام یک از این دو بر دیگری ارجحیت دارد بستگی به شرایط فرد و نیز تخصص و مشورت پزشک متخصص دارد. در ادامه مطلب با سایت دکتر محمدی همراه باشید.

ارتودنسی یا عمل بینی؟

این سوال که آیا بیماران می توانند با بریس جراحی زیبایی بینی  انجام دهند یا خیر عمدتا به اصلاحات براکت بستگی دارد. برای مثال اگر یک اوربایت قابل توجه وجود داشته باشد و چانه هنوز در موقعیت نامناسبی قرار داشته باشد، ممکن است اول لازم باشد که صبر کنید تا اوربایت با بریس اصلاح شود و سپس جراحی زیبایی بینی انجام شود. با این حال، اگر مسئله دندان ها جزئی باشد، همزمان با براکت یا ارتودنسی می توان عمل زیبایی بینی را انجام داد.

علاوه بر موارد بالا، ممکن است که در طول درمان ارتودنسی دندان، صورت افراد و لب های آنها تا حدودی دچار تغییراتی شود. برای مثال ممکن است در ارتودنسی لب ها به سمت داخل حرکت کنند که این مسئله می تواند بر شکل بینی تأثیرگذار باشد. در پی این رویداد، هدف از جراحی بینی پس از ارتودنسی تغییر خواهد کرد.

از سوی دیگر، اگر بیمار در ابتدا جراحی بینی را انجام دهد و سپس ارتودنسی را انتخاب کند، ممکن است که به دلیل تغییرات رخ داده در حین انجام درمان ارتودنسی، او مجبور شود تا دوباره عمل بینی خود را تکرار نماید.

مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

انجام ارتودنسی و جراحی بینی چگونه می توانند هزینه های فرد را تحت تأثیر قرار دهند؟

در بیشتر مواقع اگر عمل ارتودنسی در ابتدا انجام شود و فرد سپس اقدام به جراحی بینی نماید، متحمل هزینه تکراری نخواهد شد. اما اگر قبل از ارتودنسی، عمل بینی انجام شود ممکن است به دلیل تغییراتی که در صورت به وجود می آید مجبور شوید دوباره جراحی بینی را تکرار کرده و متحمل یک هزینه اضافی شوید. البته همانطور که در بالا ذکر شد، این مسئله عمدتا به شرایط فرد بستگی دارد.

مشکلات ناشی از ارتودنسی و جراحی بینی به طور همزمان

انجام دادن انواع ارتودنسی از جمله ارتودنسی ثابت، متحرک و یا نامرئی بر خلاف ونیرهای دندان، کامپوزیت یا ایمپلنت می توانند تغییرات جزئی را در صورت ایجاد کنند.  برخی از این تغییرات عبارتند از:

  • تغییر زاویه بینی و لب ها
  • تغییر لب ها و موقعیت آنها
  • از بین رفتن تعادل بین لب و بینی

شاید اکنون این سوال برای شما پیش آید که تغییر فرم لب ها چه تأثیری می تواند بر جراحی بینی داشته باشد. باید اذعان داشت که یکی از گزینه هایی که جراح بینی برای فرم دهی به بینی به آن اهمیت می دهد ارتباط میان لب ها و فرم نهایی بینی است. در نتیجه اگر در شکل لب ها تغییری رخ دهد، این امکان وجود دارد که زاویه بینی و لب ها به هم خورده و در نتیجه فرم نهایی بینی تغییر کند. از این رو، جراح زیبایی می تواند پس از اتمام ارتودنسی در مورد عمل بینی شما بهترین تصمیم را بگیرد.

مطالب مرتبط: ایمپلنت یک روزه

بهترین فاصله زمانی بین ارتودنسی و جراحی بینی

از مطالب بالا متوجه شدیم که پزشکان و دندانپزشکان عمدتا و البته بسته به شرایط بیمار همگی بر این باور هستند که در ابتدا درمان ارتودنسی انجام شود و سپس جراحی بینی. برای دریافت بهترین نتیجه لازم است که این کار پس از پایان دوره درمان ارتودنسی که معمولا بین شش ماه تا دو سال است انجام شود.

جمع بندی

امروزه یکی از جراحی های بسیار شایع مخصوصا در ایران، عمل بینی می باشد. این جراحی که با هدف ایجاد تناسب و زیبایی میان اجزای صورت و بینی انجام می شود می تواند ظاهر فرد را بسیار بهبود بخشد. اما برای افرادی که دندان های نامرتبی نیز دارند ممکن است این سوال پیش آید که اول ارتودنسی انجام دهیم یا عمل بینی. همانطور که از مطالب بالا دریافتیم معمولا ارتودنسی به جراحی بینی ارجحیت دارد زیرا ارتودنسی می تواند تغییراتی را در اجزای صورت بخصوص لب ها ایجاد کرده و اگر ابتدا انجام شود ممکن است که شما مجددا مجبور شوید عمل بینی را تکرار کنید.امیدواریم از این مطلب دکتر محمدی استفاده کرده باشید.

 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!