02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

مراقبت های لازم برای دندان های اطفال

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1400/04/23

بروزرسانی شده در: 1401/12/15

مراقبت های لازم برای دندان های اطفال یکی از مسائل مهمی است که والدین باید همیشه به خوبی به آن توجه داشته باشند. بسیاری از ما به عنوان والدین گمان می کنیم که دندان های شیری اهمیت زیادی ندارند و جای خود را به دندان های دائمی می دهند. اما باید بدانید که آسیب دیدن این دندان ها می تواند بعدا دندان های دائمی کودکان شما را در معرض خطر قرار دهد. علاوه بر این، سلامت دهان و دندان ارتباط مستقیمی نیز با سیستم گوارش کودک شما دارد و در نتیجه مراقبت های لازم برای دندان های اطفال الزامی می شود. برای اطلاعات بیشتر با سایت دکتر محمدی همراه باشید.

چرا دندان های اطفال مهم هستند؟

ممکن است از خود بپرسید از آنجایی که روزی دندان های شیری اطفال می افتند پس چرا اینقدر اهمیت دارند؟ دندان های شیری نقش مهمی را در دهان ایفا می کنند. آنها برای غذا خوردن، صحبت کردن و لبخند زدن لازم هستند. این دندان ها برای حفظ فضای دندان های دائمی نیز بسیار اهمیت دارند. کودکان معمولا در سن 6 سالگی اولین دندان خود را از دست می دهند. از این رو اگر او خیلی زود دندان های شیری را از دست داد با دندانپزشک اطفال در مورد گزینه هایی برای حفظ فضای صحیح دهان برای رویش دندان های دائمی صحبت کنید.

به خاطر داشته باشید که مراقبت های لازم برای دندان های اطفال می تواند در برابر پوسیدگی محافظت نماید و پوسیدگی می تواند باعث:

  • دندان درد شود.
  • جویدن غذا برای کودک دشوار شود.
  • کودکان از گفتگو یا لبخند خجالت زده باشند.
  • در دندان های دائمی مشکل به وجود آید.

child dental

مطالب مرتبط: ایمپلنت یک روزه

مراقبت های لازم برای دندان های اطفال کدامند؟

کارهای زیادی وجود دارند که می توانید برای مراقبت از دندان های شیری کودک خود انجام دهید. در ادامه برخی از مهمترین روش های سالم نگه داشتن دهان کودکان شما عبارتند از:

- برای جلوگیری از ایجاد حفره، دو بار در روز (صبح و شب)، دندان های کودک را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.

برای نوزادان تازه متولد شده، لثه ها را با پارچه یا پد مرطوب پاک کنید تا دهان تمیز بماند. برای کودکان زیر 3 سال مقداری از خمیردندان به اندازه یک دانه برنج استفاده کنید. برای فرزندان بالاتر از 3 سال نیز از خمیردندان به اندازه نخود استفاده نمایید. به کودک خود کمک کنید تا به مدت 2 دقیقه مسواک بزند و اطمینان حاصل نمایید که او اطراف دندان ها را به خوبی تمیز می کند.

child dental

مطالب مرتبط: ایمپلنت دندان

- بین دندان های کودک را تمیز کنید.

تمیز کردن بین دندان های کودک یکی از مراقبت های لازم برای دندان های اطفال بوده و به خلاص شدن از شر غذای بین دندان ها و زیر خط لثه کمک می کند. استفاده از نخ دندان روزانه به جلوگیری از ایجاد حفره و پوسیدگی بین دندان ها کمک زیادی می نماید. دقیقا مثل مسواک زدن، به کودک خود کمک کنید تا بین دندان هایش به خوبی تمیز شود.

- به طور منظم به دندانپزشک اطفال مراجعه نمایید.

به محض دیدن اولین دندان کودک خود و حداکثر تا اولین تولد او برای معاینه به دندانپزشک اطفال مراجعه نمایید. دندانپزشک می تواند به شما بگوید که وضعیت دندان های کودک شما در چه وضعیتی است و او دستورالعمل های مناسب را برای حفظ سلامتی دهان و دندان او به شما توضیح خواهد داد.

- مراقب رژیم غذایی کودک خود باشید.

یکی دیگر از مراقبت های لازم برای دندان های اطفال، زیر نظر گرفتن رژیم غذایی کودک است. آنچه کودک شما می خورد و می نوشد می تواند تا حد زیادی دندان های شیری اطفال را تحت تأثیر قرار دهد. برخی از نوشیدنی ها از جمله آبمیوه می توانند سرشار از قند یا اسید باشند. خوراکی های شیرین مانند کوکی ها نیز مضر بوده و باید محدود شوند. قند و اسید می توانند پوسته خارجی دندان یا هما مینا را ضعیف کرده و دندان ها را در معرض خطر بیشتر ایجاد حفره قرار دهند.

- در مورد فلورایدتراپی از دندانپزشک اطفال سوال کنید.

فلوراید در بسیاری از منابع عمومی آب و خمیر دندان وجود داشته و به محافظت از دندان در برابر حفره کمک زیادی می نماید. همچنین دندانپزشک می تواند فلورایدتراپی را برای محافظت بیشتر از حفره توصیه نماید. استفاده از این روش سریع و بدون درد بوده و می تواند برای سلامتی دندان های کودک نقش بسزایی داشته باشد. در انتخاب  کلینیک دندانپزشکی دقت کنید.

child dental

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

مراقبت از لثه های کودک

یکی از مراقبت های لازم و مهم برای دندان های اطفال تمیز کردن لثه ها است. زمانی که دندان های شیری کودک رشد کردند می توانید بلافاصله مراقبت از لثه را آغاز کنید. البته در ابتدا این مراقبت شامل مسواک و خمیر دندان نخواهد بود. در عوض مراحل زیر را انجام دهید:

- یک تکه پارچه نرم و مرطوب تهیه کنید.

حداقل دو بار در روز لثه های کودک خود را به آرامی پاک کنید.

  • این تمیز کردن عمدتا باید پس از شیر دادن و قبل از خواب باشد.

با این عمل باکتری ها از بین رفته و دیگر به لثه نمی چسبند. باکتری ها می توانند باعث پلاک چسبنده ای می شوند که می توانند به دندان های نوزاد آسیب برسانند.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!