02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

پیوند استخوان در ایمپلنت چه زمانی و به چه منظور انجام می شود؟

زمان مطالعه : 5 دقیقه | منتشر شده در: 1400/05/26

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

پیوند استخوان در ایمپلنت ممکن است گاهی به عنوان یک بخش ضروری برای فرآیند قرار دادن ایمپلنت دندانی باشد. زمانی که فردی با سلامت عمومی خوب، دندان های خود را به دلیل بیماری پریودنتال، آسیب یا عفونت از دست می دهد، ایمپلنت دندان می تواند یک راه حل عالی، ایمن و طولانی مدت برای او باشد. ایمپلنت یک ریشه مصنوعی است که متخصص در پریودنتولوژی یا جراح در فک قرار می دهد تا دندان یا بریج جایگزین را در محل خود نگه دارد. ایمپلنت های دندانی ظاهری طبیعی داشته و دقیقا مانند دندان های طبیعی عمل می کنند. این روش همچنین می تواند به نجات سایر دندان ها نیز کمک کند.

پیوند استخوان نیز اغلب در ایمپلنت دندان و به طور کلی در صنعت دندانپزشکی، دست به دست هم داده و به یکدیگر وابسته هستند. از این رو قصد داریم در این مقاله در مورد پیوند استخوان در ایمپلنت، اینکه در چه زمانی و چرا انجام می شود صحبت کنیم. تا پایان با ما همراه بمانید.

جراحی ایمپلنت دندان چیست؟

بسیاری از افراد با معنای ایمپلنت یا خطرات ایمپلنت  احتمالا تا حدودی آشنایی دارند. این جراحی معمولا به صورت مرحله ای انجام می شود. ابتدا دندان آسیب دیده برداشته شده و سپس استخوان فک برای جراحی آماده می شود. در این مرحله ممکن است پیوند استخوان در ایمپلنت نیز انجام شود.

در پیوند استخوان استخوان تحلیل رفته یا آسیب دیده جایگزین می شود. اگر دندان ها در اثر ضربه یا پوسیدگی از دست رفته باشد، اغلب تحلیل استخوان نیز رخ داده و استخوان اطراف فک کم کم از بین خواهد رفت. در این صورت، پیوند استخوان می تواند پایه محکم تری برای ایمپلنت دندان ایجاد کند. البته گاهی نیز در صورت سلامت استخوان ها، ایمپلنت بدون پیوند استخوان انجام می شود.

پیوند استخوان در ایمپلنت چه زمانی و به چه منظور انجام می شود؟

مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

پیوند استخوان در ایمپلنت

آیا می دانید پیوند استخوان دقیقا شامل چه مواردی می شود؟ به طور معمول، این فرآیند شامل برداشتن تکه ای از استخوان از قسمت دیگری از فک یا بدن بیمار و پیوند آن به استخوان فک است. گزینه های جایگزین می توانند منبع حیوانی نیز باشند یا پودر استخوان. این موارد عوارض کمتری را برای بیمار در پی دارند. در واقع از یک جراحی دوم ممانعت به عمل آورده و به همان اندازه نیز موفق هستند.

پس از این فرآیند، ممکن است چندین ماه زمان ببرد تا استخوان پیوند زده شده با استخوان جدید ادغام شود و از ایمپلنت حمایت کند. زمانی که استخوان فک بهبود می یابد، روند ایمپلنت رو به جلو بوده و موفقیت آن نیز بیشتر می شود.

پیوند استخوان در ایمپلنت چه زمانی لازم است؟

همانطور که در بالا ذکر شد، پیوند استخوان زمانی نیاز است که بیمار به اندازه کافی از استخوان های طبیعی سالم در دهان خود برخوردار نباشد تا از ایمپلنت دندان حمایت نماید. این مسئله می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • نقص در رشد
  • بیماری لثه
  • ضربه به صورت
  • فضای خالی پس از برداشتن دندان ها

پیوند استخوان در ایمپلنت چه زمانی و به چه منظور انجام می شود؟

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

چه کسی به پیوند استخوان در ایمپلنت نیاز دارد؟

هر کسی که دندان خود را از دست داده باشد ممکن است قبل از ایمپلنت نیاز به پیوند استخوان داشته باشد. این مسئله حتی اگر روز پس از دست دادن دندان نیز برای درخواست ایمپلنت مراجعه نمایید صدق می کند. در واقع شاید حفره یا پوسیدگی تا اندازه ای حاد باشد که فرد برای ایمپلنت دندان نیاز فوری به پیوند استخوان پیدا کند. به نوع استخوانی که معمولا دچار مشکل می شود، استخوان آلوئولار می گویند. این استخوان وظیفه حمایت و نگه داشتن دندان ها را بر عهده دارد. اگر دندانی وجود نداشته باشد، استخوان آلوئول نیز به دلیل عدم کار، شروع به آتروفی یا تحلیل می کند.

از بین رفتن این استخوان می تواند به سرعت منجر به از بین رفتن استخوان فک نیز شود. همچنین به یاد داشته باشید که موفقیت ایمپلنت دندان تا حد زیادی به استخوان سازی متکی است. در واقع ایمپلنت باید با استخوان پیوندی محکم داشته باشد تا پایه ای پایدار را برای تاج ایجاد نماید. در حقیقت در این حالت، بدون پیوند استخوان در ایمپلنت، کار به نتیجه نخواهد رسید.

پیوند استخوان در ایمپلنت به چه منظور انجام می شود؟

پیوند استخوان در ایمپلنت به سه منظور زیر انجام می شود:

- تقویت استخوان فک

گاهی اوقات به دلیل ضربات وارده، بیماری های شدید لثه یا نواقص مادرزادی، روی استخوان فک شیارهایی ایجاد می شود. در این حالت می توان برای پر کردن این شیارها از پیوند استخوان بهره گرفت.

- بالا بردن یا لیفت استخوان سینوس فک

برای اینکه ایمپلنت روی یک پایه قوی تر غشاء سینوس کمی به سمت بالا کشیده شود، پیوند استخوان انجام می شود.

- تغییر مکان عصب

برخی افراد برای ایمپلنت دندان نیاز به جابجایی عصب آلوئولار تحتانی پیدا می کنند. این عصب حس لب و گونه ها را کنترل می نماید. پیوند استخوان می تواند به جابجایی این عصب کمک کند.

پیوند استخوان در ایمپلنت چه زمانی و به چه منظور انجام می شود؟

مطالب مرتبط: ایمپلنت اقساطی

جمع بندی

ایمپلنت دندان امروزه یکی از بهترین روش های درمانی برای دندان های از دست رفته و بازگرداندن لبخندی طبیعی به بیمار است. در صورتی که در این روش، وضعیت استخوان فک بیمار مطلوب نباشد، پیوند استخوان برای ایمپلنت باید انجام شود. اما اگر استخوان فک تحلیل نرفته باشد، دندانپزشک می تواند ایمپلنت دندان را بدون پیوند استخوان انجام دهد.

در نهایت به خاطر داشته باشید که برای این روش درمانی نزد یک دندانپزشک متخصص و با تجربه کلینیک دندانپزشکی مجهز مراجعه نمایید تا موفقیت درمان تا حد زیادی تضمین شده و فرد به لبخند زیبا و ایده آل خود دست یابد.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!