02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

مقایسه ترمیم لب پریدگی دندان جلو با کامپوزیت نسبت به سایر روش ها - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/07/06

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

ترمیم لب پریدگی با کامپوزیت روشی سریع و مقرون به صرفه است که این روزها جایگزین سایر روش های اصلاح طرح لبخند پرهزینه مثل لمینت دندان شده است.
اصلا کسی هم هست که مایل به داشتن دندان هایی زیبا و بی نقص نباشد؟ خیلی از مردم آرزو دارند که به هنگام حرف زدن و خندیدن، بتوانند دندان های بی نقص و دلربایشان را به نمایش بگذارند. لبخندی درخشان که اعتماد به نفس را بالا ببرد و جذابیتی که شایسته شماست را برای شما به ارمغان می‌آ‌ورد.
برای به واقعیت پیوستن چنین رویایی می بایست به مهمترین عضو لبخند که همان دندان است، رسیدگی شود. به همین خاطر هم این روزها شاهد پیشرفت های زیادی در زمینه ترمیم دندان و اصلاح طرح لبخند با روش هایی مدرن مثل کامپوزیت و انواع لمینت هستیم که محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. 
موضوع اصلی این مقاله نیز در مورد یکی از برجسته ترین روش ها یعنی ترمیم لب پریدگی با کامپوزیت است. مقایسه روش اصلاح لبخند با لمینت کامپوزیتی با سایر روش های موجود به شما کمک می کند بتوانید بهترین گزینه را برای ترمیم لب پریدگی دندان ها انتخاب کنید. 

مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

ترمیم لب پریدگی دندان و معرفی بهترین روش های اصلاح لبخند 

ترمیم لب پریدگی دندان می تواند با روش های مختلفی انجام گیرد که به واسطه آن دندانپزشک شما می تواند دندان های از دست رفته و آسیب دیده را جایگزین کند یا قسمت های از دست رفته ساختار دندان را ترمیم کند. 
ساختار دندان ممکن است به دلیل پوسیدگی، خراب شدن ترمیم قبلی که بر آن اعمال شده یا شکستگی دندان از بین رفته باشد. 
نمونه هایی از روش های ترمیم لب پریدگی دندان شامل موارد زیر است:

1. پوشاندن لب پریدگی با کامپوزیت

متداول ترین نوع ترمیم لب پریدگی دندان، پرکردن با مواد ترمیمی است. دندانها را می توان با موادی مثل طلا، آمالگام نقره یا مواد پلاستیکی همرنگ دندان به نام پر کننده های رزین کامپوزیت پر کرد. امروزه  ترمیم لب پریدگی با کامپوزیت یکی از رایج ترین روش ها در ترمیم شکستگی های دندان می باشد.

2. پوشاندن با تاج مصنوعی

تاج مصنوعی یا پروتز دندان مصنوعی، یک "کلاه" به شکل دندان است که روی دندان قرار می گیرد تا شکل، اندازه، استحکام و ظاهر آن را بازیابی کند. معمولا برای قرار دادن تاج از روش بریج استفاده می شود تا تاج را در جای خود نگه دارد تا لب پریدگی دندان را بپوشاند.

3. بریج دندان

بریج دندان یک نوع دندان کاذب است (که به آن پونتیک هم گفته می شود) که توسط دندان های پایه در دو طرف شکاف در جای خود نگه داشته می شود. اگرچه می توان پانتیک ها را از مواد مختلفی مانند طلا تهیه کرد، اما تاج دندان معمولاً از پرسلین یا سرامیک ساخته می شوند تا از نظر زیبایی با دندان های طبیعی شما یکسان باشند.

4. ایمپلنت دندان

ایمپلنت، یکی از روش های اصلاح لبخند است که برای پوشاندن جای خالی یک یا چند دندان استفاده می شود. پایه ایمپلنت از جنس فلز تیتانیوم ساخته شده که در استخوان فک قرار می گیرد و اجازه می دهد در طی چند ماه با استخوان جوش بخورد. 
ایمپلنت دندان به عنوان جایگزینی برای ریشه دندان از دست رفته محسوب می شود. از این "ریشه دندان مصنوعی" برای نگه داشتن تاج دندان استفاده می شود. البته ایمپلنت دندان روش مناسبی برای پوشاندن لب پریدگی دندان ها نیست و بهترین گزینه برای ترمیم لب پریدگی با کامپوزیت دندان است.

5. دندان مصنوعی

دندان مصنوعی جایگزینی متحرک برای پر کردن جای خالی دندانها و داشتن لبخندی زیبا است. در این روش از رزین اکریلیک برای ساخت دندان استفاده می کنند، که گاهی اوقات با اتصالات فلزی ترکیب می شوند. 

مراقبت های بعد از ترمیم لب پریدگی با کامپوزیت دندان

بهتر است بدانید که نتایج ترمیم لب پریدگی با کامپوزیت به تدریج از بین می رود و برای همیشه دوام ندارد. بنابراین اگر می خواهید لبخند زیبا و جدید خود را حفظ کنید تا دوام و طول عمر بیشتری داشته باشد باید با انجام یکسری باید ها و نباید ها عمر کامپوزیت دندان را افزایش دهید.
دستورالعمل های زیر به شما در افزایش عمر ترمیم دندان با کامپوزیت ونیر کمک خواهد کرد:
1. از خوردن غذاهای سفت کاملاً خودداری کنید
2. از مصرف نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید
3. از مصرف الکل خودداری کنید
4. سیگار نکشید
5. از جویدن ناخن با دندان ترمیم شده خودداری کنید
6. هر 6 ماه یک بار برای تمیز کردن دوره ای ترمیم با دندان پزشک هماهنگ کنید
در صورتی که احساس کردید لبه های دندانتان ناهموار شده است، یا هرگونه ناراحتی هنگام جویدن حس می کنید، فوراً را به دندانپزشک خود اطلاع دهید، زیرا ممکن است به این معنی باشد که مواد ترمیم به طور مساوی در دندانتان بکاربرده نشده است و یا حساسیت زیادی برای شما ایجاد کرده است.
مشکلات کامپوزیت دندان هرچه سریعتر تشخیص داده شود امکان اصلاح و ترمیم آنها بدون نیاز به هزینه گزاف بیشتر می شود. بنابراین، به توصیه پزشک خود عمل کرده و برای چکاپ های منظم هر 6 ماه یکبار به مطب مراجعه کنید.

انواع ترمیم لب پریدگی با کامپوزیت ونیر

اگرچه ترمیم دندان را می توان به روش های مختلفی انجام داد، اما ساده ترین راه برای تعریف انواع آن در نظر گرفتن ترمیم های دندانی مستقیم و غیرمستقیم است. شما بسته به نیاز خود ممکن است مجبور شوید یکی از این دو نوع را انتخاب کنید.

ترمیم مستقیم لب پریدگی با کامپوزیت ونیر:

در ترمیم مستقیم معمولاً از رزین برای ترمیم لب پریدگی با کامپوزیت و  یا سیمان گلاس آینومر (GIC) استفاده می شود. هر دوی این مواد برای انسان کاملا بی خطر هستند و ظاهر خوبی به دندانهای شما می بخشند. این دو موارد را میتوان همرنگ با نوع رنگ دندان شما انتخاب نمود تا طبیعی تز جلوه کند، چنین ویژگی هایی آنها را از سایر مواد که ممکن است به دندان شما ظاهری تیره و غیر طبیعی می بخشند، متمایز می کند.
معایب
تنها عیب ترمیم لب پریدگی با کامپوزیت دندان، این است که راه حلی بادوام و ماندگار نیستند. درواقع  هر دو ماده دارای معایب ساختاری هستند. GIC قوی ترین ماده نیست، به ویژه هنگامی که برای پر کردن یک حفره بزرگ دندانی از آن استفاده می شود. رزین کامپوزیت  هم به مرور زمان تحلیل می رود و کوچک می شود.
مزایا
این مواد ها برای کار روی حفره های کوچک دندانی بی نظیر هستند و فقط مناسب کار روی حفره های بزرگ نمی باشند.

ترمیم لب پریدگی با روش غیر مستقیم 

ترمیم غیر مستقیم در خارج از دهان انجام می شود برای مثال در یک آزمایشگاه دندانپزشکی که تجهیزات ویژه ای دارد. این نوع ترمیم ها به طور معمول از جنس سرامیک یا پرسلین ساخته می شوند و دوام و طول عمر بیشتری دارند.
معایب
بزرگترین عیب ترمیم لب پریدگی با روش غیرمستقیم یا لمینت ونیر، زمان بر بودن آن است. این کار معمولاً طی دو جلسه با فاصله دو یا سه هفته در مطب دندانپزشک انجام می شود اما مزایای آن بیشتر از زمانی است که برای آن صرف می کنید، پس مطمئن باشید که ارزشش را  دارد. 
البته این نکته هم باید بدانید که هزینه ترمیم غیرمستقیم بیشتر از مستقیم خواهد بود. بنابراین برای درمان های جزئی مانند ترمیم لب پریدگی، روش کامپوزیت ونیر با صرفه تر است.
مزیت
مزیت ترمیم های غیر مستقیم این است که ماندگاری آنها نسبت به ترمیم های مستقیم بیشتر است. آنها همچنین به طور موثرتری از دندان پشتیبانی می کنند و از موادی کاملا غیر سمی ساخته می شوند. لمینت ونیرها از لحاظ ظاهری عالی به نظر می رسند و با گذشت زمان تحلیل نمیروند و کوچک نمی شوند. 
موادی که برای ترمیم غیرمستقیم استفاده می شوند می توانند به شکل ایده آل و همرنگ با دندان طبیعی ساخته شوند. بنابراین، ظاهر کلی بهتر و طبیعی تری  به دندان های شما می دهند.
 
مقایسه ترمیم لب پریدگی دندان جلو با کامپوزیت نسبت به سایر روش ها

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

بهترین راه برای ترمیم لب پریدگی با کامپوزیت است یا ونیر لمینیت؟

قبل از بررسی تفاوت ها و انتخاب بهترین راه حل برای ترمیم لب پریدگی دندان های جلو،  باید به شما بگویم که برای داشتن انتخابی بهتر بر اساس شرایط خود، گرفتن مشاوره دندان از یک تیم متخصص دندانپزشکی یا یک مطب تخصصی دندانپزشکی می‌تواند اقدامی عاقلانه باشد. اگر دندان جلوشما لب پر شده یا شکسته است، گزینه های ترمیم احتمالی شما رزین کامپوزیت یا ونیر پرسلین می‌باشد.

ترمیم لب پریدگی با کامپوزیت

در واقع رزین های کامپوزیت موادی مصنوعی هستند که می توانند حتی متناسب با نوع رنگ طبیعی دندان های شما انتخاب شوند. این ماده با استفاده از چسب هایی که به بخشی از ساختار مینای دندان شما می چسبند، ظاهر دندان را تغییر داده و باعث تقویت دندان اصلی شما می گردد. 
از آنجا که ترمیم کامپوزیت رزین مستقیماً در مطب دندانپزشک و بر روی دندان اعمال می شود، می توان ترمیم را در یک قرار ملاقات انجام داد و جزو دسته ترمیم مستقیم محسوب می شود و این همچنین بدان معنی است که هزینه تعمیر کامپوزیت شما هزینه ی کمتری خواهد داشت. 
در واقع اگر بخواهیم به مقایسه بین کامپوزیت و روکش پرسیلن بپردازیم می توانیم بگوییم اولین مزیت کامپوزیت نسبت به روکش پرسیلن این است که هزینه آن یک دوم پرسیلن می باشد.
 یکی دیگر از مزایای ترمیم لب پریدگی با کامپوزیت این است که برای آماده سازی دندان برای دریافت جایگزین، نیاز به حذف بخش کمتری از دندان سالم است، زیرا مستقیماً به ساختار اصلی دندان متصل می شود. همچنین ترمیم با کامپوزیت ها عملی کاملاً برگشت پذیر می باشد چون نیازی به تراش دندان ندارد. 

ونیر پرسلین

ونیر های پرسلین تشکیل شده از لایه های بسیار نازکی از جنس پرسلین همرنگ دندان هستند که به مینای دندان متصل می شوند. استفاده از این نوع ونیر به علت دوام و ماندگار بالای آنها معمولاً در شرایطی پیشنهاد میگردند که: 
امکان بروز آسیب جدی به دندان شخص وجود داشته باشد 
دندان در معرض خطر باشد، 
امکان شکست دندان بالا باشد
برای ترمیم، روت کانال انجام گرفته است 
دندان ها در اثر ورزش  آسیب دیده اند.
استفاده از روکش های پرسلن ممکن است نیاز به آماده سازی و صرف زمان بیشتری داشته باشند. در این روش ترمیم لب پریدگی دندان جلو، قبل از اینکه دندانپزشک بخواهد ترمیم را در موقعیت مورد نظر اعمال کند، باید مقدار بیشتری از مینای دندان تراش داده شود. 
ماندگاری ونیر پرسیلن بسیار طولانی تر از رزین های کامپوزیت است. آنها باید در آزمایشگاه ساخته شوند، بنابراین به بیش از یک بار مراجعه و هزینه بیشتری نیاز دارند.
همه موارد بالا جزو عواملی بودند که باید در انتخاب ونیر کامپوزیت یا ونیر پرسلن برای ترمیم دندان لب پر شده یا اسیب دیده مورد توجه قرار گیرد. طبق معمول در چنین تصمیماتی، انتخاب نهایی فقط و فقط به شرایط فردی شما بستگی دارد.

مطالب مرتبط: ایمپلنت دندان

نتیجه گیری

ترمیم لب پریدگی دندان جلو می تواند به روش مستقیم با غیر مستقیم انجام گردد. تفاوت موجود در روش های مستقیم و غیرمستقیم ترمیم دندان در این است که روش مستقیم، طی یک جلسه و با هزینه کمتری انجام می شود، در حالی که ترمیم غیر مستقیم طی حداقل دو جلسه و با هزینه ای بیشتر نسبت به روش مستقیم  و صد البته کیفیت و ماندگاری بهتر انجام می گردد. 
ترمیم لب پریدگی دندان با کامپوزیت یکی دیگر از روش‌های رایج در ترمیم دندان می باشد. کامپوزیت جزو روشهای ترمیم مستقیم شناخته می‌شود و مزایای خاص خود را دارد. البته این نکته را فراموش نکنید که قبل از تصمیم گرفتن برای انجام هر گونه درمان و یا زیبایی در دندان خود ابتدا باید از یک دندانپزشک و یا کلینیک تخصصی دندان مشاوره بگیرید. 
کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدی یکی از حرفه ای ترین و با سابقه ترین کلینیک های دندانپزشکی دایر در ایران می باشد که با ارائه مشاوره های تخصصی خود در جهت کمک به بیماران برای انتخاب بهترین روش درمانی و ارائه بهترین خدمات با بالا ترین کیفیت یکی از به روز ترین و حرفه ای ترین کلینیک های دندانپزشکی تهران می باشد. 
 
 
 
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

ناشناس

سلام سر دندون جلوم پریده به نظرتون اگر دست نشه چیکار کنم؟

دکتر شهاب محمدی

درست میشه نگران نباشید

نوری

سلام. من دندونام خیلی کم اندازه ی سوزن لب پر شدن هر دندون چقدر ترمیم میکنن؟

دکتر شهاب محمدی

سلام لطفا با مطب تماس بگیرید

فاطیما

سلام . من امروز بدون اینکه کاری با دندونم داشته باشم یه ذره از دندونم کنده شد خیلی خیلی کوچولو بود. ولی دندونه دندونه شده و تیزه اذیتم میکنه. راه ترمیمش چیه؟! آیا وارنیش باعث ترمیمش میشه؟

دکتر شهاب محمدی

سلام خیر؛ باید مراجعه کنین برای ترمیم.

Ehsan

😉