02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

معایب لیفت لثه بیشتر است یا مزایای آن؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/07/16

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

معایب لیفت لثه را می توان از جمله عواملی دانست که باعث شک و تردید افراد برای حضور در مطب های دندان پزشکی و انجام لیفت لثه می شود. لیفت لثه یا افزایش طول تاج  می تواند باعث شود تا افراد لبخند زیباتری را داشتند اما به شرطی که واقعا به انجام آن احتیاج داشته باشند و دکتر متخصص نیز موافق انجام آن باشد و این کار را لازمه بهبودی بیشتر در چهره شما بداند.
هر گونه تغییری که افراد در حالت صورت خود ایجاد می کنند می تواند منجر به زیبایی بیشتر و یا بالعکس، بدتر شدن چهره نسبت به حالت اولیه می شود. بنابراین، بهتر است زمانی جراحی لیفت لثه را انجام دهید که چهره شما صد در صد به آن نیاز داشته باشد.
 این که حالت لبخند شما به گونه ای است که باعث نارحتی شما شده و اعتماد به نفستان را کاهش داده است و یا این که به صورت ارثی لثه و دندان هایتان ظاهر بدی به خود گرفته می تواند از جمله مواردی باشد که شما را به فکر انجام عمل جراحی لیفت لثه بیندازد. 
اگر قصد دارید برای اصلاح طرح لبخند خود این عمل زیبایی را انجام دهید و از می ترسید با تجربه کردن عوارض و معایب لیفت لثه از کار خود پشیمان شوید، مطالعه ادامه این مقاله می تواند به شما کمک کند که تردیدهایتان را کنار بگذارید.

مطالب مرتبط: ایمپلنت دندان

از معایب لیفت لثه و عوارض آن نترسید!

جینجیوکتومی یا اصطلاحا لیفت لثه را می توان یکی از خدمات زیبایی و ترمیمی دانست که توسط دکتر دندانپزشک و با استفاده از لیزر به اصلاح طرح لبخند شما کمک می کند. 
درحقیقت دندانپزشک زیبایی با تغییر در خط لثه شما، کاری می کند که قسمت های اضافه لثه که در حین لبخند زدن یا صحبت کردن بیش از حالت عادی نمایان می شود، حذف شده و لبخند شما حالت زیباتری را به خود بگیرد. 
هرچند با انجام عمل جراحی کانتورینگ ممکن است معایب لیفت لثه را تجربه کنید اما اگر این عمل توسط پزشک متخصص با مهارت و تجربه بالا انجام شود، نیازی نیست که از انجام این عمل جراحی بترسید.
مطمئنا درصورتیکه به یک پزشک غیرمتخصص مراجعه کنید، کوچک ترین اشتباه در حین برش لثه می تواند بر روی نتیجه کار تاثیر بگذارد و یا صدمات غیر قابل جبرانی در بر روی چهره و لبخند شما برجای بگذارد.

چطور از معایب لیفت لثه آگاه شویم؟

قبل از انجام لیفت لثه، پزشک مربوطه یک جلسه را به عنوان مشاوره با شما در نظر می گیرد تا مراحل انجام کار را برای تان تشریح کند. در این جلسه می توانید در مورد معایب لیفت لثه و مشکلاتی که ممکن است پس از کانتورینگ لثه برای تان رخ دهد، آگاهی کامل پیدا کنید.
اگر می خواهید بدون ترس از معایب لیفت لثه، درمان خود را شروع کنید بهتر است در این جلسه هر گونه سوالی که در مورد برش لثه، عوارض جانبی احتمالی و ظاهر لبخندتان پس از عمل جراحی در ذهن دارید، از پزشک بپرسید. 

هر آنچه باید در مورد لیفت لثه بدانید

در جلسه مشاوره نحوه انجام کار و نوع ابزار عمل جراحی مانند تیغ جراحی یا لیزر با پزشک خود صحبت کنید تا هیچ گونه ابهامی باقی نماند. همچنین بهتر است درباره مراقبت هایی که باید در دوره رعایت کنید را نیز از پزشک خود بپرسید تا عوارض و معایب لیفت لثه را به حداقل برسانید. 
برای اینکه با خیل راحت تری لیفت لثه را برای اصلاح لبخند خود انتخاب کنید می توانند با کسانی که این جراحی را انجام داده اند، صحبت کنید و نظر آنها را در خصوص معایب لیفت لثه جویا شوید.
گاهی پیش می آید که افراد یک جراحی خوب را تجربه می کنند اما متاسفانه به دلیل عدم آگاهی از نکات ضروری بعد از جراحی عوارضی مانند عفونت لثه، خونریزی و ... را تجربه می کنند. در صورتیکه این عوارض جزو معایب لیفت لثه به حساب نمی آید بلکه ناشی از عدم آگاهی فرد در رعایت نکات بهداشتی بعد از این عمل جراحی بوده است.
اگر هنوز هم در انجام عمل جراحی لیفت لثه تردید دارید، بد نیست با مراحل انجام آن تاحدودی آشنا شوید.

مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

نحوه انجام لیفت لثه

انجام لیفت لثه بنابر تشخیص پزشک بین یک تا نهایتا دو جلسه صورت می گیرد. پزشک بعد از مشاوره شما یک عکس رادیوگرافی از دندان و لثه شما تهیه می کند و با بررسی آن و در نظر گرفتن تناسب میان لثه و استخوان دندان هایتان تصمیم می گیرد که برش ها چگونه صورت گیرد و چه میزان از بافت لثه باید از بین برود. 
برای این کار نیازی به بیهوشی نیست و بی حسی موضعی بر روی ناحیه بافت های نرم دهان انجام می گیرد و سپس بعد از اثر کردن بی حسی، پزشک اقدام به برش لثه و حذف قسمت های اضافی آن می کند. در روش کانتورینگ با لیزر، لثه از استخوان دندان جدا شده و در ناحیه بالاتری نسبت به قبل قرار داده می شود. برخی از پزشکان از دستگاه پلاسماجت برای برش استفاده می کنند. 
در کل، لیفت لثه عمل جراحی وقت گیری نیست و اغلب پزشکان خبره زمانی در حدود دو دقیقه را برای لیفت لثه هر دندان نیاز دارند. امروزه نیز ورود دستگاه های جدید در این زمینه از جمله لیزر CO2 که جایگزین تیغ جراحی شده نه تنها باعث شده معایب لیفت لثه کاهش پیدا کند بلکه کار پزشکان نیز راحت تر و در عین حال دقیق تر و با کیفیت تر شده است. 

در چه شرایطی باید از معایب لیفت لثه بترسید؟

چنانچه شما یکی از شرایط زیر را داشته باشید بهتر است از انجام لیفت لثه خودداری کنید چون ممکن است معایب لیفت لثه برای شما بیشتر از مزایای آن باشد:
1- چنان چه دهان و دندان شما در معرض عواملی همچون پوسیدگی دندان، حساس شدن و آسیب پذیر شدن لثه، تغییر ظاهر دندان و ... قرار گرفته برای مثال زمانی که لثه های شما تحلیل رفته، بهتر است عمل جراحی کانتورینگ را انجام ندهید.
2- در صورتیکه ریشه دندان شما دارای استحکام مناسبی نیست، ممکن است عوارض لیفت لثه بیشتری را تجربه کنید چون حذف قسمتی از لثه، به ایجاد مشکل در ساختار دندان شما منجر خواهد شد.

در چه شرایطی نباید از معایب لیفت لثه بترسید؟

مزایای لیفت لثه برای افرادی که کاندید مناسبی برای این روش جراحی هستند بسیار بیشتر از معایب آن است. پس اگر یکی از شرایط زیر را دارید در انتخاب لیفت لثه برای اصلاح طرح لبخند خود شک نکنید:
1- اگر حین لبخند زدن بخش اعظمی از لثه های تان نمایان می شود و این مسئله باعث ایجاد جلوه ناخوشایندی در چهره شما شده، نیازمند انجام لیفت لثه هستید. 
2- درصورتیکه در طول خواب دچار دندان قروچه می شوید نیز با گذشت زمان به لیفت لثه نیاز پیدا می کنید چرا که دندان هایتان دچار ساییدگی می شود و لثه ها بیشتر نمایان می شوند.
3- اگر دچار لبخند لثه ای هستید که حین خندیدن چیزی در حدود 3 تا 4 میلی متر از ناحیه لثه هایتان نمایان می شود می توانید از لیفت لثه برای رفع مشکل خود استفاده کنید. 
4- درصورتیکه دچار شکستگی دندان هستید به گونه ای که ناحیه آسیب دیده دندان در نزدیکی لثه قرار دارد احتمالا پزشک نیاز دارد تا با کمک لیفت لثه، قسمت سالم نسج دندان را مشاهده و برای ترمیم آن اقدام کند.
5- روکش دندان نیز از دیگر عواملی است که موجب می شود، پزشک لیفت لثه را برای شما ضروری بداند. در واقع لیفت لثه باعث می شود مواد روکش با قسمت بیشتری از دندان شما گیر داشته باشد و روکش محکم تر و تا مدت طولانی تری روی دندان باقی بماند.
 
 
 معایب لیفت لثه بیشتر است یا مزایای آن؟
 

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

معایب لیفت لثه با لیزر بیشتر است یا تیغ جراحی؟

لیفت لثه به دو صورت انجام می گیرد: 
با کمک تیغ جراحی 
بوسیله لیزر 
از بین این دو روش امروزه متخصصین بیشتر استفاده از لیزر را پیشنهاد می دهند و دلیل آن هم این است که از این طریق بافت های دندان، سریع تر دچار بهبودی شده و کمتر دچار خون ریزی می شود. در حالی که خون ریزی در روش جراحی با تیغ بسیار رایج است که از معایب لیفت لثه با تیغ جراحی به شمار می اید. 
همچنین بیماران بعد از انجام لیفت با لیزر دیگر نیازی به استراحت چند روزه در منزل ندارند و به راحتی می توانند به کارهای روزمره خود برسند. همچنین افراد بعد از جراحی با کمک لیزر مشکلی در غذا خوردن پیدا نخواهند کرد.
به طور کلی می توان گفت عوارض و معایب لیفت لثه با لیزر بسیار کمتر از تیغ جراحی است.
بی شک هر گونه تغییری در حالت طبیعی اندام و چهره ما می تواند منجر به ایجاد عوارض مختلفی شود. معایب لیفت لثه که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد ازجمله عوارضی است که بیماران بعد از این جراحی آن را تجربه کرده اند:
1- احساس درد و تورم بعد از لیفت لثه را می توان از جمله شایع ترین عوارض آن دانست. برخی از افراد دچار تورم و قرمز شدن لثه می شوند که نیاز به استراحت دارد.
2- خون ریزی نیز در برخی افراد مشاهده شده است که علت آن هم برشی است که در ناحیه بافت لثه داده شده است.
3- افراد سیگاری دچار تورم بیش از حد بعد از لیفت لثه می شوند و علت آن هم حساس بودن بیش از اندازه لثه این افراد است.
4- امکان عفونت لثه ای بعد از جراحی وجود دارد و درصدی از افراد در صورت عدم رعایت بهداشت، آن را تجربه می کنند.
5- غذا خوردن افراد دچار خلل و مشکل می شود به طوری که تا چند روز مجبور هستند از غذاهای نرم و سرد استفاده کنند و غذاهایی که حالت چسبنده دارد را مصرف نکنند.
6- واکنش نسبت به داروی بی حسی که در برخی افراد دیده شده و ممکن است باعث وارد شدن شک به این افراد شود.
7- گاهی با انجام لیفت لثه باز هم خط لبخند اصلاح نشده و نیاز به استفاده از روش های دیگر اصلاح طرح لبخند مانند لمینت یا کامپوزیت خواهید داشت.
8- ممکن است بعد از لیفت لثه، بافت آن باز شود که این هم یکی دیگر از معایب لیفت لثه است.

مراقبت های بعد از جراحی لیفت لثه

در صورتی که برای لیفت لثه از تیغ جراحی استفاده شده نیاز دارید تا جهت جلوگیری از خون ریزی احتمالی لثه ها چند روزی را در خانه استراحت کنید. 
همچنین خوردن و آشامیدن باید با نظر پزشک انجام شود و البته باید از خوردن غذاهای سفت که باعث وارد شدن فشار به لثه می شود؛ اجتناب کنید. 
باید توجه داشت که از خوردن نوشیدنی های داغ اجتناب کنید چرا که باعث احساس سوزش در لثه ها می شود.
بهتر است تا چند روزی بعد از جراحی از نخ دندان استفاده نکنید و به آرامی مسواک بزنید تا به لثه ها آسیبی نرسد. 
دهان شویه آنتی باکتریال پیشنهاد خوبی است که باعث جلوگیری از عفونت لثه می شود. بهتر است روزی دو بار از آن ها استفاده کنید چرا که عفونت لثه ای بسیار رایج است و در افرادی که لیفت لثه انجام داده اند، بسیار دیده شده و موجب می شود، مشکلات جدیدی برای شما بوجود آید.

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

نتیجه گیری 

زیبایی لبخند امروزه به یکی از عوامل بسیار مهم و حائز اهمیت بخصوص برای بانوان تبدیل شده است. زیبایی چهره و طرح زیبای لبخند از جمله مواردی است که افراد را ترغیب به انجام انواع جراحی های زیبایی می کند و لیفت لثه نیز یکی از این جراحی هاست که برای بیمارانی که از حالت چهره خود هنگام لبخند زدن احساس رضایت نمی کنند، مناسب است.
 متاسفانه بیشتر افراد از معایب لیفت لثه می ترسند و تصور می کنند با انجام عمل جراحی کانتورینگ درگیر عوارض آن می شوند. اما افرادی که به صورت ژنتیکی و یا بر اثر مصرف داروها دچار عدم تناسب بین خط لثه و دندان می شوند، کاندید مناسبی برای کانتورینگ لثه هستند. 
در صورتیکه در مورد نحوه انجام لیفت لثه و مراقبت های بعد از آن آگاهی دارید دلیلی ندارد که از معایب لیفت لثه بترسید. فقط کافی است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و در این خصوص از او مشورت بگیرید.
 
 
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!