02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

مراقبت های بعد از جراحی لیفت لثه - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/08/09

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

مراقبت بعد از لیفت لثه در جلوگیری از عفونت لثه و بهبود سریعتر بافت آن تاثیر زیادی دارد. لیفت لثه یکی از بهترین روش های درمانی زیبایی برای اصلاح لبخند لثه ای است که عوارض جانبی یا ضرر جدی برای بیمار ندارد.
اما به منظور کاهش عوارض جانبی بعد از لیفت لثه، دندانپزشک توصیه هایی به بیمار می کند که رعایت آنها به بیمار کمک می کند، درد و ناراحتی کمتری احساس کنند و بافت های لثه آنها سریعتر بهبود پیدا کند.
لیفت لثه یکی از روش هایی است که می تواند لبخند شما را به شما برگرداند. گاهی اوقات لثه بر اثر عوامل مختلفی نامتناسب بوده و این مساله موجب زشتی لبخند و در نهایت لبخند لثه ای می شود. برای اصلاح این مشکل عمل جراحی لیفت لثه انجام می گیرد. 
در واقع این روش، یکی از درمان های زیبایی-ترمیم است که مشکلات لثه مانند برآمدگی آن را برطرف می کند و لبخندی زیبا به بیمار هدیه می دهد. مراقبت های بعد از عمل جراحی لیفت لثه که معمولا به دو روش لیزری و یا جراحی با تیغ انجام می گیرد، چندان مشکل نیست و رعایت آنها به بهبود سریعتر بافت لثه کمک می کند. 

مهمترین توصیه ها برای مراقبت بعد از جراحی لیفت لثه:

بعد از لیفت لثه از خوردن غذاهای پر ادویه و چسبناک بپرهیزید و بهداشت را رعایت کنید تا لثه شما دچار عفونت نشود. 
بهداشت دهان و دندان خود را با استفاده از مسواک های نرم، خمیر دندان های غیر ساینده و دهانشویه های غیرالکلی حفظ کنید.
بهتر است پس از لیفت لثه تا مدتی از نخ دندان استفاده نکنید. 

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

مراقبت بعد از لیفت لثه: 24 ساعت اول 

مراقبت از لثه برای 24 ساعت بعد از عمل جراحی کانتورینگ لثه بسیار مهم است. در این مدت لازم است:
از کیسه یخ استفاده کرده و روی صورت خود بگذارید تا لثه شما ورم نکند. 
به هیچ وجه فعالیت سنگین انجام ندهید و سعی کنید غذاهای سرد و داغ نخورید. 
مراقب پانسمان خود بوده و به دستورات پزشک خود توجه کنید. 

مراقبت بعد از لیفت لثه: بعد از یک هفته 

علاوه بر روز اول تا یک هفته بعد از آن نیز مراقبت از لثه اهمیت بسیار زیادی دارد. سعی کنید در این مدت:
در روز سه بار مسواک بزنید و از دهانشویه استفاده کنید. 
فراموش نکنید مسواک زدن باید با یک مسواک نرم و خیلی آرام باشد. 
همچنین از پزشک خود بخواهید داروی مناسب به شما بدهد و نکات لازم را به شما یادآوری کند تا لثه شما عفونت نکند. 

جراحی لثه چیست؟

جراحی لثه به منظور ترمیم یا حذف قسمت های آسیب دیده و یا اضافی لثه به کار می رود و به این ترتیب سایر قسمت های لثه می توانند سالم باقی مانده و ظاهر زیباتری داشته باشند. البته در برخی موارد ممکن است لازم باشد در ناحیه آسیب دیده، عمل پیوند بافت لثه انجام گیرد که با جراحی لیفت لثه متفاوت است. 
در این روش اصلی ترین هدف نجات دندان ها و همچنین حفظ زیبایی لبخند و دهان شخص است. روش های زیادی برای این منظور وجود دارد که با توجه به وضعیت بیمار و همچنین با توجه به بیماری های لثه، روش درمانی توسط دندانپزشک تعیین می شود. 
جراحی لثه علل مختلفی دارد و گاهی به دلیل نقص های هورمونی، مصرف سیگار، برخی بیماری ها مانند دیابت و وراثت یا وجود لبخند لثه ای افراد مجبور می شوند به این نوع درمان که تقریبا روشی مدرن با استفاده از تکنولوژی روز دنیاست روی بیاورند. 

جراحی زیبایی لثه یا لیفت لثه چیست؟

شاید شما هم افرادی را دیده باشید که هنگام لبخند زدن قسمت زیادی از لثه آن ها دیده می شود. از عمل جراحی زیبایی لثه برای اصلاح لبخند لثه ای استفاده می کنند. این عمل صرفا جنبه زیبایی دارد و برای زیباتر کردن لبخند شما مورد استفاده قرار می گیرد.
عمل جراحی لیفت لثه معمولا روی لثه قسمت جلوی دهان یعنی 6 تا 10 دندان جلو انجام می گیرد.  
عوامل مختلفی می توانند در این عمل تاثیر گذار باشند، مانند: 
اندازه و شکل لب ها و دندان ها
بافت لثه 
شکل کلی عضلات صورت
این عمل معمولا با لیزر انجام می گیرد و مراقبت های بعد از جراحی لیفت لثه در کاهش عوارض جانبی بعد از عمل تاثیر بسزایی دارد. 
همچنین در مواردی که ریشه دندان معلوم باشد و لثه عقب نشینی کرده باشد نیز می توان عمل زیبایی لثه را با پیوند لثه انجام داد تا لبخند شما چندین برابر زیباتر شود. جراحی زیبایی لثه نیز مانند سایر جراحی ها ممکن است با خونریزی و کمی درد همراه باشد و برای کاهش این عوارض جانبی بهتر است مراقبت های بعد از عمل جراحی لیفت لثه رعایت شود. 

مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

مزیت های جراحی لیفت لثه چیست؟

1. زیبایی لبخند و در نتیجه زیبایی چهره شما را کامل می کند. 
2. بافت های اضافی لثه از بین می روند و این مساله در اعتمادبه نفس افراد بسیار موثر است. 
3. لیفت لثه عملی دائمی و ماندگار  است.
4. لثه های متقارن با این عمل تناسب بیشتری به دست می آوردند.
5. در زیبایی ظاهر دهان و دندان بسیار اثرگذار است.
6. برخی از بیماری هایی که به لثه ربط دارند از این طریق درمان می شوند. 
 
مراقبت های بعد از جراحی لیفت لثه
 

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

عوارض جانبی جراحی لیفت لثه 

1. اگر جراحی لیفت لثه به شیوه های درست و استاندارد انجام شود و مراقبت های بعد از لیفت لثه نیز به طور کامل رعایت گردد، عوارض طولانی مدتی ندارد. اما بعد از عمل جراحی لثه بسته به نوع عمل جراحی باید شاهد کمی درد و خونریزی باشیم که باعث می شود افراد نتوانند به راحتی غذا بخورند. 
2. همچنین ممکن است لثه پس از جراحی تا مدتی نسبت به غذاهای گرم و سرد تحریک پذیر شده و تا مدتی لازم است از خوردن غذاهای گرم و خیلی سرد اجتناب کرد. در صورتی که این روند ادامه داشته باشد لازم است حتما به دکتر خود مراجعه نموده و از او کمک بگیرید. 
3. اگر مراقبت های بعد از لیفت لثه رعایت نشود، موجب می شود بافت های لثه عقب نشینی کرده و نتیجه عمل جراحی لیفت لثه آنطور که باید ظاهر مناسبی نداشته باشد. بنابراین، رعایت تمام نکاتی که پیش از این گفتیم بعد ار انجام جراحی لثه به هر روشی ضروری است. 
4. تمیز کردن لثه از اهمیت بالایی برخودار است و در صورتی که عمل تمیز کردن با رعایت اصول بهداشتی انجام گردد، موجب ماندگاری زیبایی لثه و همچنین سلامت دندان های شما خواهد شد. 

کورتاژ لثه چه تفاوتی با لیفت لثه دارد ؟ 

کورتاژ لثه یکی از روش درمانی است که با استفاده از آن قسمتی از لثه که بیمار شده است حذف می گردد تا میکروب ها نتوانند به قسمت های زیرین نفوذ کرده و منجر به عفونت لثه و از بین رفتن دندان شوند. سپس لثه سالم جوش داده می شود و بعد از جدا شدن بافت ملتهب و متورم و مراقبت های بعد از آن شما می توانید لثه ای کاملا سالم داشته باشید. 

مراقبت های بعد از کورتاژ لثه 

بعد از کورتاژ لثه حتما دارو های خود را مصرف کرده و به توصیه های پزشک عمل کنید.
تا 1 ساعت بعد از عمل جراحی لثه، امکان خونریزی لثه وجود دارد ولی بعد از آن غیر عادی است. 
فراموش نکنید بزرگ ترین حامی سلامت لثه، خودتان هستید که می توانید با مراقبت های بعد از جراحی لیفت لثه آن را حفظ کنید. 
بهداشت دهان و دندان ها خود را رعایت کنید تا بتوانید لثه ای سالم داشته باشید. 

جراحی فلپ لثه چه تفاوتی با لیفت لثه دارد؟

اگر عمق پلاک هایی که بر روی لثه تشکیل گردیده بیشتر از 5 میلی متر باشد، از روش فلپ لثه برای جراحی آن استفاده می شود. این روش برای افرادی است که به پریودنتیت شدید مبتلا هستند و پزشک ناچار است با ایجاد شکاف بین لثه و دندان، جرم و باکتری هایی که در لثه قرار دارند را خارج کند. 
فلپ لثه برخلاف لیفت لثه یک روش درمانی است و به منظور زیبایی انجام نمی گیرد. با اینحال مراقبت های بعد از عمل جراحی لیفت لثه تقریبا با سایر روش های جراحی لثه مانند فلپ لثه مشابه است.

مراقبت های بعد از جراحی فلپ لثه 

1. خونریزی جزئی لثه تا 48 ساعت بعد از این عمل طبیعی است اما در صورتی که ادامه داشت لازم است به پزشک خود مراجعه کنید. 
2. سعی کنید به منظور جلوگیری از این خونریزی ها، دهان خود را شست و شو ندهید و اگر خونریزی ادامه دار بود گازی را روی آن به مدت نیم ساعت فشار دهید تا خونریزی لثه شما متوقف شود. 
3. سعی کنید رژیم غذایی انتخاب کنید که نرم باشد و از مصرف غذاهای اسیدی دوری کنید. 
4. سعی کنید مایعات زیاد بخورید و غذاهایی که نرم هستند مانند سوپ، ماکارونی و سیب زمینی مصرف کنید. 
5. به هیچ وجه تا دو هفته بعد از این عمل سیگار نکشید زیرا برای لثه های ترمیم نشده شما بسیار مضر است. 

بعد از جراحی لیفت لثه چه باید کرد؟ 

پس از این که جراح، لثه شما را به یکی از روش های ترمیمی یا زیبایی جراحی می کند، با توجه به نوع عمل جراحی، مراقبت های بعد از لیفت لثه متفاوت خواهد بود.
به عنوان مثال اگر نیاز به پیوند لثه داشته باشید ممکن است بخیه ای که روی لثه شما قرار داده شده به صورت خود به خود جذب شود در غیر اینصورت باید 7 الی 10 روز پس از عمل جراحی لثه به دندانپزشک مراجعه کنید تا بخیه ها را بکشد. 
معمولا پس از جراحی لیفت لثه، شما احساس کمی درد و ناراحتی در ناحیه لثه خواهید داشت که با خوردن مسکن رفع می شود. 
اگر قسمتی از لثه که آن را جراحی کرده اید متورم شود، بر روی آن یخ  قرار داده و در صورتی که بعد از چند ساعت، نشانه های غیر عادی مانند خونریزی مشاهده کردید حتما با دندانپزشک خود تماس بگیرید. 

بعد از جراحی لیفت لثه چی  بخوریم؟

مواد غذایی که بعد از جراحی لیفت لثه استفاده می کنید، به عنوان مراقبت های بعد از لیفت لثه اهمیت زیادی دارد. 
سعی کنید بعد از جراحی لثه از مواد غذایی که جویدنی هستند، استفاده نکنید. 
غذاهای آبکی، آب و انواع نوشیدنی بهترین گزینه برای افرادی است که جراحی لثه انجام داده اند. 
همچنین آب سبزیجات، شیر، دوغ، آب میوه هایی که ترش مزه و اسیدی نیستند و ماست گزینه های خوبی برای افرادی است که جراحی لیفت لثه انجام داده اند. 
همچنین چای به عنوان یک نوشیدنی التیام بخش گزینه بسیار خوبی است. در هنگام نوشیدن چای مراقب باشید که داغ نباشد. اما در کل چای خاصیت ضد باکتریایی داشته و دهان شما را نیز التیام می بخشد. 
همچنین نوشیدنی هایی مانند آویشن که آنتی بیوتیک هستند، گزینه های خوبی بوده و سعی کنید آن ها را در برنامه روزانه خود جای دهید. 
مواد غذایی که کلسیم و پروتئین دارند را فراموش نکنید. 
تمام سبزیجاتی که در فصل وجود دارند نیز گزینه بسیار خوبی هستند. البته سعی کنید آن ها را پخته و سپس میل کنید تا نرم شوند و به لثه شما آسیب نزنند. 
 همچنین میوه های غیر اسیدی و انواع سوپ سبزیجات نیز گزینه بسیار مناسبی بعد از انجام جراحی لثه به حساب می آیند. 

خمیر پانسمان لثه بعد از جراحی چه تاثیری در مراقبت های بعد از لیفت لثه دارد؟

هنگامی که عمل جراحی لثه تمام می شود برای این که لثه تحریک نشود بر روی آن خمیر پانسمان قرار می دهند. این پانسمان چند ساعت بعد سفت شده و مدتی بعد آن را بر می دارند. اگر قسمتی از این خمیر کنده شده و دردی احساس نکردید اشکالی ندارد ولی اگر درد داشت حتما برای پانسمان مجدد به پزشک خود مراجعه کنید. فراموش نکنید هیچ گاه نباید روی خمیر پانسمان مسواک بزنید. برای این که پانسمان شل نشود چیزی تا چند ساعت پس از جراحی نخورید و نکات لازم در رژیم غذایی را که پیش از این گفتیم به کار گیرید. 

مطالب مرتبط: ایمپلنت اقساطی

جمع بندی

گاهی ممکن است به دلایل مختلف لثه های شما دچار بیماری لثه شوند. در این صورت لازم است شما عمل جراحی بر روی لثه خود انجام دهید و یا ممکن است لثه شما دچار نقص یا عدم تناسب باشد که در این صورت می توان لثه را عمل زیبایی کرد. 
اما آن چه اهمیت دارد نتیجه این عمل های جراحی است. در این مقاله تلاش کردیم چند روش از جراحی لثه را برای شما بیان کرده و مراقبت های بعد از عمل جراحی لیفت لثه را شرح دهیم تا با رعایت آنها، بهترین نتیجه را از این عمل جراحی بگیرید. 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!