02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

عفونت بعد از لیفت لثه - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/08/11

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

عفونت بعد از لیفت لثه با رعایت مراقبت های لازم و دستورات دقیقی که دندانپزشک به بیمار توصیه می نماید تا حد زیادی چند روز پس از لیفت لثه بهبود می یابد. 
البته همه افراد ممکن است پس از این درمان عفونت نداشته باشند اما گاهی برخی به دلیل مشکلات زمینه ای که دارند ممکن است شاهد عفونت بعد از لیفت لثه باشند و با مراقبت های دقیق می توانند آن را از میان ببرند. در غیر این صورت ممکن است مشکلات جدی تری برای بیمار رخ دهد. 
لثه ها در نقطه ای پایین تر از لبه های لثه که می بینیم به دندان ها متصل می شوند. در اینجا فضای کوچکی به نام sulcus وجود دارد که غذا و پلاک می توانند در اینجا گیر کرده و باعث عفونت لثه یا التهاب آن شوند. پلاک، لایه ای نازک از باکتری است و زمانی که به طور مداوم روی سطح دندان ها شکل می گیرد، سفت شده و می تواند در عفونت بعد از لیفت لثه نقش مهمی را ایفا کند.
در صورت عدم کنترل، التهاب لثه می تواند سبب جدا شدن لثه از دندان شود. این مسئله به بافت نرم و استخوان حامی دندان آسیب زده و دندان شل می شود. در صورتی که عفونت بعد از لیفت لثه پیشرفت کند ممکن است فرد دندان خود را از دست بدهد و یا برای خارج کردن دندان از داخل لثه به دندانپزشک مراجعه کند.
مواردی که سبب عفونت و التهاب لثه پس از لیفت لثه می شوند عبارتند از:
- سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو
- مصرف برخی از داروها مفل داروهای ضد بارداری خوراکی، استروئیدها، داروهای ضد تشنج یا شیمی درمانی
- دندان های کج و نا مرتب
- برخی از ابزارهای غیر استاندارد دندانپزشکی
- عوامل ژنتیکی  

مطالب مرتبط: ایمپلنت دندان

علائم عفونت بعد از لیفت لثه کدامند؟

بسیاری از افراد از ابتلا به بیماری های لثه اطلاعات دقیقی ندارند. بدون هیچ علائمی ممکن است شما به عفونت لثه مبتلا شوید. با این حال موارد شایع زیر جزء علائم عفونت بعد از لیفت لثه هستند:
- لثه هایی که قرمز، حساس یا متورم هستند
- لثه هایی که هنگام مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان خونریزی می کنند.
- لثه هایی که از دندان ها فاصله گرفته اند
- دندان های شل
- تغییر در نحوه قرارگیری دندان های شما در نیش
- چرک بین دندان ها و لثه ها 
- درد هنگام جویدن
- دندان های حساس
- پروتزهای دندانی که دیگر مناسب نیستند
- نفس بد بویی که پس از مسواک زدن به هیچ عنوان از بین نمی رود

جراحی لثه تحلیل رفته

در تحلیل لثه، ریشه های دندان ها به دلیل اینکه بافت لثه از بین رفته است نمایان شده و ظاهر بدی به فرد می بخشد. علاوه بر این، عارضه فوق می تواند دردناک نیز باشد. زمانی که لثه ها از بین می روند، شکاف هایی میان خط لثه و دندان به وجود می آید. در صورتی که این مشکل به موقع درمان نشود ممکن است دندان های فرد از دست بروند. 

علائم تحلیل لثه

تحلیل لثه نیز مانند عفونت بعد از لیفت لثه دارای علائمی است از جمله:
- بوی بدن دهان
- لق شدن دندان ها
- نمایان شدن ریشه دندان ها
- زبر شدن سطح دندان در خط لثه
- قرمز و متورم شدن لثه ها
- تغییر رنگ دندان ها
- افزایش فاصله میان دندان های فرد
- خونریزی لثه
- حساسیت دندان ها
از آنجایی که عارضه تحلیل لثه در طول چند سال و کم کم ایجاد می شود پس تشخیص آن برای بیماران دشوار است. اما باز بیماران باید به علائمی که در بالا ذکر شد خوب توجه داشته باشند و در صورت داشتن این علائم یا حتی تعداد کمی از آنها سریع به دندانپزشک متخصص مراجعه نمایند.

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

درمان تحلیل لثه با جراحی

به منظور بازگشت لثه ها به شرایط عادی و مانع از پیشرفت تحلیل لثه، متخصص بیماری های لثه می تواند با چند روش گوناگون تحلیل لثه را درمان کند:

- پیوند بافت لثه

متخصص بیماری های لثه با استفاده از سه روش می تواند پیوند لثه را انجام دهد. در اولین روش، از ناحیه ای از سطح سقف دهان، بافت پیوندی گرفته شده و به محل مورد نظر پیوند زده می شود. در واقع بخشی از ریشه دندان که به دلیل تحلیل لثه نمایان شده است با این بافت پیوندی پوشانده می شود. ترمیم بافت در محل جدید نیاز به چند هفته درمان داشته و در صورت نیاز باید بخیه ها کشیده شوند.
یکی دیگر از روش ها، پیوند پایه دار یا pedicle graft است. در این روش متخصص به جای استفاده از بافت سقف دهان از بافت لثه های مجاور جهت پیوند زدن بهره می گیرد. تمامی این روش ها، مانند مراقبت های عفونت پس از لیفت لثه نیاز به رعایت دستورالعمل های دقیق پزشک دارند. 
روش سوم این نوع جراحی پیوند آزاد لثه یا free gingival graft است که متخصص بافت مورد نیاز برای پیوند را مستقیما از سقف دهان به جای بافت زیرین برمی دارد. 

- جراحی ترمیم استخوان

گاهی اوقات استخوان نگهدارنده دندان ها به دلیل عقب رفتن لثه ها دچار آسیب جدی شده است که در این صورت متخصص بیماری های لثه از این جراحی استفاده می نماید. متخصص در ابتدای درمان جراحی لثه تحلیل رفته، لثه های آسیب دیده را از روی دندان برداشته و نواحی زیرین را تمیز می کند. سپس با استفاده از موارد مخصوصی چون بافت پیوندی بدن را نسبت به ترمیم استخوان و بازیابی بافت آسیب دیده تحریک می کند. زمانی که این مرحله تکمیل شد، جراح بافت لثه را روی محل اولیه برگردانده و سپس از بخیه استفاده می نماید.

- جراحی کاهش عمق پاکت

در طی این درمان، بافت لثه آسیب دیده از روی دندان ها برداشته شده و باکتری های مضر از پاکت یا حفره خارج می شود و سپس بافت لثه با بخیه به محل اول برگردانده می شود.
 
 
عفونت بعد از لیفت لثه

مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

بعد از جراحی لثه و عفونت بعد از لیفت لثه چی بخوریم؟

بعد از جراحی لثه و عفونت بعد از لیفت لثه قرار نیست که با نخوردن هیچ گونه ماده غذایی به بدن و سلامتی خود آسیب برسانید. در واقع بالعکس باید از مواد غذایی مفل انواع میوه جات و مواد مغذی دیگر استفاده کنید تا بافت مورد نظر سریع تر بهبود یابد. اما ممکن است نوع غذایی که مصرف می کنید متفاوت باشد که در ادامه در مورد آنها توضیح خواهیم داد.

رژیم غذایی قبل از جراحی لیفت لثه

در مورد قبل از جراحی دستورالعمل های خاصی در مورد برنامه غذایی وجود ندارد اما اگر احساس می کنید به برخی از مواد غذایی حساسیت دارید و ممکن است سیستم گوارش شما دچار مشکل شود بهتر است که از خوردن آنها صرف نظر نمایید.

رژیم غذایی بعد از جراحی لیفت لثه

معمولا به دلیل عفونت بعد از لیفت لثه شما نمی توانید به خوبی مواد غذایی را بجوید. مفلا نمی توانید به خوبی سیب گاز زده و بجوید. زیرا در این صورت این عفونت و درد ممکن است تشدید شوند. آب و مایعات می توانند بهترین گزینه های مصرفی باشند. به طور کلی می توانید برای بهبود عفونت بعد از لیفت لثه موارد زیر را رعایت کنید:
 
- گنجاندن نوشیدنی ها در برنامه غذایی
نوشیدنی ها می توانند تا حدی اثر التیام بخش داشته باشند. مفلا چای ولرم می توانند روند عفونت بعد از لیفت لثه را بهبود بخشد. برای نتیجه بهتر می توانید از عسل که یک آنتی بیوتیک طبیعی است به همراه چای مصرف کنید. آنتی بیوتیک ها می توانند از عفونت های دهان و لثه جلوگیری کرده و آنها را بهبود بخشند.
- مصرف سبزیجات و میوه ها
سبزیجات سرشار از املاح، مواد معدنی، فیبرها و ویتامین ها بوده و می توانید برای روند بهبود عفونت بعد از لیفت لثه و جراحی لثه از آنان استفاده نمایید. شما می توانید آب سبزیجات مفل کرفس را گرفته و به عنوان میان وعده میل کنید. همچنین می توانید با میوه ها پوره درست کرده و میل کنید.
- خوردن غذاها و نوشیدنی های حاوی کلسیم و پروتئین
کلسیم و پروتئین می توانند هرگونه زخمی در بدن انسان از جمله لثه را بهبود بخشند. شیر سرد، پنیر نرم و ماست می توانند بهترین گزینه هایی باشند که در برنامه غذایی خود قرار می دهید. 
- مصرف انواع سوپ ها
سوپ به دلیل اینکه بافت نرمی دارد و در آن از انواع سبزیجات، غلات و پروتئین استفاده شده است می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای جراحی لثه و عفونت بعد از لیفت لثه باشد.

تورم صورت بعد از جراحی لثه

یکی از مشکلات شایع پس از جراحی لثه، تورم صورت می باشد. این مسئله کاملا طبیعی بوده و شما می توانید با انجام چند دستورالعمل ساده آن را کاهش دهید. در طول دو سه روز اول بعد از جراحی لثه، این تورم به اوج خود می رسد. شما می توانید روز اول بعد از جراحی لثه، از کیسه یخ استفاده نمایید. 
در صورتی که فک نیز متورم و سفت شده باشد می توانید از یک پانسمان گرم و مرطوب، تورم را کاهش دهید. همچنین در اثر عفونت بعد از لیفت لثه نیز ممکن است صورت شما تا حدی متورم شود. البته لازم نیست که نگران این مسئله شوید زیرا تورم یک واکنش کاملا طبیعی در بدن بوده و به روند بهبود لثه کمک می کند.

روش های کاهش تورم صورت پس از جراحی و عفونت بعد از لیفت لثه

- زمانی که می خواهید استراحت کنید و دراز بکشید سر خود را بالا نگه دارید.
- سعی کنید برای نوشیدن مایعات در این وضعیت از نی استفاده نکنید زیرا مکیدن می تواند خونریزی را تشدید کند.
- از آنجایی که محل جراحی بعد از عمل باید در تمام آن روز سر نگه داشته شود بیشتر از چای سرد، ماست منجمد، بستنی، آب یخ و ... استفاده کنید.
- شما می توانید با قرار داده کیسه یخ روی قسمت خارجی صورت، میزان تورم را به حداقل برسانید.
- روز سوم پس از جراحی، با گذاشتن کمپرس گرم روی گونه ها، ورم کمتر خواهد شد.
- مصرف داروی کورتیکواستروئید پس از جراحی می تواند به کاهش ورم گونه ها کمک کند.

تورم صورت چه مدت طول می کشد؟

میزان تورم معمولا یک تا سه روز پس از جراحی به اوج خود رسیده و پس از آن کم کم فروکش می نماید. لازم نیست که شما از این تورم نگران باشید زیرا این یک واکنش کاملا طبیعی از سوی بدن برای روند بهبودی است. اما اگر متوجه شدید که تورم صورت شما پس از سه روز فروکش نکرد ممکن است عفونت بعد از لیفت لثه رخ داده باشد و باید به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرده و مشکل خود را با متخصص خود در میان بگذارید.

بعد از جراحی لثه از انجام چه کارهایی باید خودداری کرد؟

- هنگام مصرف داروهای مسکن الکل ننوشید.
- حتی اگر طعم بعدی پس از جراحی در دهان خود احساس کردید و یا خونریزی داشتید، دهان خود را نشویید.
- از انجام فعالیت های سنگین در دو یا سه روز اول خودداری کنید.
- مصرف مایعات گرم و داغ موجب تشدید جریان خون شده و ممکن است خونریزی زیاد شود. از این رو برای مصرف آنها اجازه دهید خنک شوند. 
- داروهایی را که دندانپزشک تجویز نموده بیش از حد مصرف نکنید.
- در دو هفته اول پس از جراحی از تنباکو پرهیز کنید زیرا درمان را به تأخیر می اندازد.

مطالب مرتبط: ایمپلنت اقساطی

جمع بندی

در صورتیکه شما نیز بعد از لیفت لثه به عفونت مبتلا شدید می توانید با رعایت دستورالعمل ها و مراقبت های بالا روند بهبودی خود را تسریع ببخشید. نکته ای که در مطالب بالا به آن اشاره نشد، تخصص و مهارت متخصص دندانپزشک است. در واقع مهارت و تجربه دندانپزشک برای لیفت لثه از اهمیت بسیار بالایی حائز بوده و در صورتی که با دقت و صبر و حوصله، دندانپزشک متخصص را انتخاب نمایید، احتمال عفونت بعد از لیفت لثه به حداقل خواهد رسید. 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!