02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

مراقبت هاى حين ارتودنسی

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1400/06/05

بروزرسانی شده در: 1401/12/15

مراقبت های حین ارتودنسی برای سلامت کلی دهان و دندان و نیز ابزار ارتودنسی بسیار مهم هستند. اگر شما نیز اکنون در طول درمان ارتودنسی قرار دارید جلوی آینه رفته و به براکت های خود نگاهی بیندازید. همانطور که می بینید، براکت ها و سیم ها دارای نواحی کوچکی هستند که می توانند غذا و پلاک را به دام بیندازند. این بدان معناست که احتمال پوسیدگی دندان و مشکلات لثه در این زمان بیشتر می شود. از این رو شما باید مراقبت های حین ارتودنسی را با بهداشت دهان و دندان و رعایت رژیم غذایی بیشتر مد نظر داشته باشید. برای همین در ادامه با این مراقبت ها بیشتر آشنا خواهیم شد. با سایت دکتر محمدی همراه باشید.

مراقبت های لازم حین ارتودنسی کدامند؟

طی درمان ارتودنسی با روش های متعددی می توانید از براکت ها و دندان های خود مراقبت کنید از جمله:

1. مراقبت از براکت های ارتودنسی

- انتخاب دقیق مواد غذایی

یکی از مراقبت های حین ارتودنسی، انتخاب مواد غذایی است. در واقع یکی از مراقبت های روز اول بعد از ارتودنسی، مصرف غذاهای نرم و مایعات است تا درد و ناراحتی برای شما پیش نیاید. همچنین اینکه بعد از ارتودنسی چه بخوریم. البته در طول دوره درمان غذاهایی هستند که باید به طور کامل از آنها اجتناب نمایید.

مطالب مرتبط: ایمپلنت یک روزه

این غذاها می توانند به سیم ها و براکت ها آسیب رسانده و آنها را شل کنند. غذاهایی مانند:

  • مواد غذایی سفت: تکه های یخ، مغز ذرت بو داده و ...
  • غذاهای چسبناک: تافی، آدامس، کارامل و ...
  • مواد غذایی شیرین نظیر آبنبات، شکلات و ...

­ - تمیز کردن اطراف براکت ها

براکت های ارتودنسی دارای نواحی ریزی هستند که باکتری های دهان می توانند به آنها چسبیده و باعث پوسیدگی دندان شوند. مسواک زدن پس از هر وعده غذایی یا میان وعده برای از بین بردن این ذرات بسیار مهم است.  توجه داشته باشید که برای مراقبت های ارتودنسی متحرک نیز با ارتودنتیست خود مشورت کرده و در مورد دستورالعمل های لازم سوال نمایید.

2. مسواک زدن

مسواک زدن در هر صورتی مهم است، اینکه از براکت استفاده می کنید یا خیر. اما زمانی که براکت یا پلاک متحرک در دهان دارید، مراقبت های حین ارتودنسی اهمیت ویژه ای پیدا می کنند. با براکت ها، گیر افتادن تکه های غذا در میان دندان ها بسیار مشکل تر می شود.

شما باید از مسواک های مخصوص برای دسترسی به این نواحی استفاده کنید تا دندان ها به خوبی تمیز شوند. مسواک برقی نیز می تواند گزینه بسیار خوبی برای بهداشت دهان و دندان باشد. گرچه به طور کلی مسواک زدن حداقل دو بار در روز توصیه می شود اما با براکت ها، پس از هر وعده غذایی مسواک زدن پیشنهاد می کنیم.

3. کشیدن نخ دندان

استفاده از نخ دندان یکی از مراقبت های مهم و لازم حین ارتودنسی است. در واقع آن به از بین بردن هرگونه تجمع پلاک و نیز ذرات غذایی ریز که در براکت ها یا بین دندان های شما چسبیده اند کمک می کند. البته به خاطر داشته باشید که با ملایمت نخ دندان بکشید.

سعی کنید فشار زیادی وارد ننموده یا خیلی سریع آن را حرکت ندهید زیرا ممکن است به براکت ها آسیب برسانید.

مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

مراقبت از ارتودنسی متحرک

در حین درمان ارتودنسی متحرک نیز باید همواره مراقب دندان ها و این ابزار باشید. پس از هر وعده غذایی، ارتودنسی متحرک را تمیز بشویید. البته شما نیز باید دندان های خود را پس از مصرف غذا کامل تمیز کنید. باقی ماندن قطعات غذا می توانند باعث بیماری های دهان و دندان و آسیب به ارتودنسی متحرک شوند.

علاوه بر این، زمانی که آن را برای غذا خوردن از دهان خارج می کنید باید آن را در محل مخصوصی قرار دهید. چرا که ممکن است با برخورد یک شیء یا قرار دادن پا روی آن دچار آسیب و شکستگی شود. پس هر زمان که دهان خود را مسواک زدید، پلاک متحرک را در دهان خود قرار دهید.

سخن پایانی

همانطور که مشاهده نمودید در نظر داشتن مراقبت های حین ارتودنسی، برای سلامت دندان ها بسیار حائز اهمیت است. در صورت تمیز نبودن دندان ها و براکت ها، آسیب دائمی به مینای دندان شما وارد می شود. در حقیقت، نواحی در سطح مینای دندان ممکن است که مواد معدنی خود را از دست داده و لکه های سفید ناخوشایندی را به جای بگذارند.

در صورت عدم درمان، قطعا مشکلات بزرگتری در انتظار شما خواهند بود. همچنین باید در حین ارتودنسی، به طور منظم به کلینیک دندانپزشکی خود مراجعه نمایید تا او براکت ها و وضعیت دندان های شما را با دقت ارزیابی کند. پس اگر تحت این درمان هستید، باید تمام تلاش خود را بکنید تا مطمئن شوید که بهترین نتیجه را خواهید گرفت.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!