02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

آیا کامپوزیت ونیر می تواند باعث بوی بد دهان شود؟

زمان مطالعه : 5 دقیقه | منتشر شده در: 1400/06/09

بروزرسانی شده در: 1402/09/14

آیا کامپوزیت ونیر می تواند باعث بوی بد دهان شود؟  این یکی از سوالاتی است که افراد پس از انجام کامپوزیت ونیر یا قبل از اقدام به درمان با آن از دندانپزشک سوال می کنند. روکش های دندان اخیرا به یکی از محبوب ترین درمان زیبایی دندان تبدیل شده اند. آنها می توانند طیف وسیعی از مشکلات مرتبط با دندان ها را برطرف نمایند. از طرفی برخی ادعا می کنند که کامپوزیت ونیر می تواند باعث بوی بد دهان شود. اما در واقع این روکش ها نیستند که این بوی نامطبوع را ایجاد می کنند. از همه مهمتر اینکه این دهان ناسالم است که می تواند بوی بد دهان را به همراه داشته باشد. در همین راستا قصد داریم در این مقاله از کینیک دندانپزشکی دکتر محمدی در مورد اینکه چرا و چگونه این اتفاق می افتد صحبت کنیم.

علل بوی بد دهان پس از نصب کامپوزیت ونیر

همانطور که در بالا نیز ذکر کردیم، کامپوزیت ونیر نمی تواند به خودی خود بوی بد دهان را در پی داشته باشد. در ادامه با دلایل احتمالی این بوی بد دهان که از عوامل مختلفی نشأت می گیرند آشنا خواهیم شد:

آیا کامپوزیت ونیر می تواند باعث بوی بد دهان شود؟

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

- بهداشت ضعیف دهان و دندان

کامپوزیت ونیر همانند سایر ونیرها به منظور برطرف نمودن عیوب دندان ساخته می شوند و لبخندی طبیعی را برای فرد به ارمغان می آورند. در حالی که این روکش ها، بیشتر سطح دندان را می پوشانند، اما کل دندان را پوشش نمی دهد. از این رو، نواحی کوچکی از دندان های طبیعی شما در زیر خط لثه در معرض باکتری ها و مواد غذایی قرار می گیرند.

این باکتری ها که مولد پوسیدگی دندان و بیماری های لثه هستند، روی کامپوزیت ونیر تأثیر نمی گذارند اما می توانند برای دندان و بافت لثه اثرات مخربی را به همراه داشته باشند. در واقع این یکی از علل بوی بد دهان به دلیل کامپوزیت ونیر است. اگر سوال شما هم این است که آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟ باید بگوییم خیر!

- درست نصب نشدن کامپوزیت ونیر

کامپوزیت ونیر باید بدون اینکه هیچ شکاف قابل توجهی را برجای بگذارند، به درستی روی دندان ها نصب شوند. در واقع یکی از علل بوی دهان با کامپوزیت ونیر می تواند همین مسئله باشد. زمانی که کامپوزیت به خوبی نصب نشود، بین آن و سطح دندان طبیعی فاصله ایجاد می شود.

اگر شما متوجه بوی نامطبوع اطراف روکش های خود شده اید اما در مورد بهداشت دهان و دندان نیز کوشا هستید، پس این فاصله می تواند دلیل این بوی بد دهان باشد. به همین دلیل است که شما باید برای این درمان نزد یک دندانپزشک حرفه ای مراجعه کنید. چرا که نصب کامپوزیت ونیر و به طور کلی ونیرها، به مهارت و تخصص بالایی نیاز دارد.

- بیماری لثه

آن دسته از باکتری هایی که می توانند در اطراف لبه های کامپوزیت ونیر جمع شوند می توانند بوی نامطبوعی را به تنهایی تولید کنند. بدتر از آنها، باکتری هایی هستند که بیماری پریودنتال را سبب می شوند. این بیماری در صورت عدم درمان می تواند به سایر نواحی لثه های شما سرایت کند.

علائم این بیماری عبارتند از: لثه های قرمز و متورم، خونریزی لثه، دندان های لق و حساس و ... . پس بیماری لثه نیز می تواند یکی از علل بوی بد دهان پس از کامپوزیت ونیر باشد.

آیا کامپوزیت ونیر می تواند باعث بوی بد دهان شود؟

مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

- پوسیدگی دندان

همانند تاج دندان، انسجام روکش های دندان تا حد زیادی به سلامت دندان زیر آن بستگی دارد. در حالی که کامپوزیت ونیر تنها سطح رو به جلوی دندان ها را می پوشاند، اما باز با تجمع باکتری ها و ذرات غذا، حتی دندان پوشیده شده نیز در برابر پوسیدگی آسیب پذیر است. آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟ خیر، به هیچ عنوان باعث پوسیدگی دندان نمی شوند.

با پیشرفت پوسیدگی دندان، علائم متعددی نظیر حساسیت دندان ها، حفره ها، طعم بد دهان و مهمتر از همه بوی بد دهان ایجاد می شوند.

جمع بندی

متأسفانه بوی بد دهان که از کامپوزیت ونیر یا نواحی دندان و لثه های اطراف روکش ها ناشی می شود، شایع است. زیرا پوسیدگی دندان، بیماری لثه و بهداشت ضعیف دهان و دندان نیز شایع است. همچنین عدم تناسب روکش ها می توانند این بوی بد را در پی داشته باشند.

اگر شما نیز متوجه بوی نامطبوعی در نزدیک کامپوزیت ونیر خود شدید، حتما برای تعیین علت و کمک برای رفع این مشکل قبل از به خطر افتادن سلامت دهان و دندان با یک دندانپزشک با تجربه و حرفه ای مشورت نمایید.

 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!