02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

ترمیم دندان شکسته

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1400/07/17

بروزرسانی شده در: 1401/12/15

ترمیم دندان شکسته به منظور بازیابی لبخند و اعتماد به نفس از دست رفته و با چندین گزینه درمانی انجام می شود. شکستن دندان چیزی کمتر از تروما یا ضربه نیست زیرا می تواند در ظاهر فرد تغییرات بسیار محسوسی ایجاد نماید. برخی از علل شایع شکستن دندان ها عبارتند از: خوردن غذاهای سفت مانند آبنبات یا جویدن یخ، تصادف، زمین خوردن، آسیب دندان یا حفره ها. با این حال، خبر خوب این است که دندانپزشکی مدرن به دلیل فناوری های پیشرفته، راه حل های متنوعی را برای ترمیم دندان شکسته در نظر می گیرد. تنها چیزی که بیمار در این خصوص نیاز دارد این است که در صورت شکستگی دندان به یک دندانپزشک مجرب مشورت نماید. به طور قطع، دندانپزشک می تواند به طور حرفه ای در مورد بهترین گزینه درمانی، بیمار را راهنمایی کند. در ادامه مقاله، با علل شایع شکستگی دندان و گزینه های درمانی ارائه شده آشنا خواهیم شد. تا پایان با سایت دکتر محمدی همراه بمانید.

علل شکستگی دندان

قبل از ترمیم دندان شکسته، دندانپزشک دلیل اصلی شکستگی را بررسی می نماید. عوامل متعددی می توانند باعث شکستگی دندان ها شوند:

- تصادف یا آسیب ورزشی

گاهی اوقات به دلیل تصادف یا آسیب ورزشی ضربه محکمی به دندان وارد شده و به آن آسیب می رساند. این حوادث می توانند ساختار دندان را ضعیف کنند، از یک تراشه سطحی گرفته تا یک شکستگی قابل توجه.

- حفره

ترمیم دندان شکسته می تواند گاهی به دلیل ضعیف شدن حفره صورت گیرد. ساختار دندان های ما می توانند به دلیل پوسیدگی ضعیف شده و حفره به وجود آمده سبب شکستگی آنها شود.

- دندان قروچه

مینای دندان شما همچنین می تواند به دلیل شدت بالای دندان قروچه به خصوص دندان قروچه غیر ارادی در شب دچار شکستگی های ریز شود.

ترمیم دندان شکسته

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

- مال اکلوژن

مال اکلوژن نیز می تواند برخی از دندان های بالا و پایین شما در زمان غذا خوردن با یکدیگر تداخل داشته باشند و مانند دندان قروچه، استرس و فشار اضافی باعث ساییدگی و فرسودگی مینای دندان و در نهایت شکستگی آن شود. اگر سطح دندان به اندازه کافی ضعیف شده باشد، حتی جویدن غذای نرم نیز می تواند باعث شکستگی دندان شود.

روش های ترمیم دندان شکسته

ترمیم دندان شکسته می تواند با گزینه های درمانی متعددی انجام شود مانند:

  1. تاج دندان

تاج ها یکی از روش های محبوب ترمیم دندان شکسته عقب هستند. این گزینه درمانی می تواند در پوشاندن کل قسمت آسیب دیده مفید باشد. تاج دندان از روکش ضخیم تر بوده و شکل و ظاهر دندان را بازیابی می کند. برخی از دندانپزشکان این گزینه را ایمن ترین گزینه برای ترمیم دندان شکسته یا پوسیده می دانند.

  1. روکش

روکش های دندانی مانند لمینت از جنس پرسلین یا کامپوزیت رزین جزء محبوب ترین گزینه های ترمیم کننده و بهبود لبخند شما هستند. اگر دندان شکسته و از دست دادن دندان، مانع از لبخند زدن شما می باشند، پس ونیرهای دندانی می توانند گزینه مناسبی برای شما باشند. از این رو، بسیاری از افراد کامپوزیت دندان شکسته را انتخاب می کنند.

  1. ایمپلنت دندان

ایمپلنت یک روش گسترده برای ترمیم دندان شکسته، به خصوص دندان های نزدیک خط لثه است. در این فرآیند، دندانپزشکان دندان شکسته را برداشته و ایمپلنت دندان را ارائه می کنند.

  1. باندینگ و ترمیم دندان شکسته

بسیاری از دندانپزشکان همچنین باندینگ را به عنوان یک گزینه مناسب برای دندان آسیب دیده می دانند. آنها از یک تراشه بدون عارضه از مواد کامپوزیت برای اصلاح و بهبود ظاهر دندان استفاده می کنند.

  1. درمان ریشه

دندان شکسته و ترک خورده می تواند منجر به پالپ عفونی شود که در فضای خالی دندان ایجاد می گردد. دندانپزشکان برای ترمیم دندان شکسته در چنین شرایطی، درمان ریشه را توصیه می کنند. آنها در ابتدا عفونت را برداشته و سپس تاج را قرار می دهند تا از گسترش عفونت جلوگیری شود.

ترمیم دندان شکسته

مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

قیمت ترمیم دندان شکسته

هزینه یا قیمت ترمیم دندان شکسته عمدتا به نوع آسیب و شدت آن و از همه مهمتر به نوع گزینه درمانی ارائه شده توسط دندانپزشک بستگی دارد. هر اندازه که ترمیم دندان شکسته بیشتر زمان ببرد یا اینکه برای درمان آن نیاز به مواد خاصی باشد، طبیعتا هزینه آن نیز بالاتر خواهد بود. شما می توانید با مراجعه به دندانپزشک در مورد قیمت ترمیم دندان شکسته و نوع گزینه درمانی اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

ترمیم خانگی دندان شکسته

شما می توانید پس از آسیب دندان، اقدامات زیر را برای کاهش آسیب های اضافی در منزل و قبل از مراجعه به دندانپزشک انجام دهید:

  • دهان خود را با آب گرم و نمک بشویید.
  • برای جلوگیری از خونریزی بر محل مورد نظر فشار وارد کنید.
  • از کمپرس سرد برای کاهش تورم استفاده نمایید.
  • می توانید برای تسکین درد، استامینوفن مصرف کنید (آسپرین مصرف نکنید، زیرا خونریزی افزایش می یابد).
  • از جویدن غذا با قسمت آسیب دیده دهان خودداری کنید.

جمع بندی

از مطالب بالا متوجه شدیم که بهترین گزینه های درمانی برای ترمیم دندان شکسته کدام هستند. شما نیز در صورت شکستگی دندان می توانید به یک دندانپزشک مجرب مراجعه نموده و پس از مشورت از بهترین خدمات برای بازیابی لبخند خود بهره مند شوید. در انتها به یاد داشته باشید که هر ترک در دندان نیاز به درمان ندارد. اما اگر ترک ها باعث درد دندان می شوند با دندانپزشک خود تماس بگیرید. زیرا این مسئله می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی تر باشد. از کلینیک دندانپزشکی معتبر در این مواقع استفاده کنید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!