02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

تشخیص و درمان دندان مرده

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1400/07/18

بروزرسانی شده در: 1401/12/15

تشخیص و درمان دندان مرده برای جلوگیری از یک تجربه بد و دردناک بسیار حائز اهمیت است. دندان ها از ترکیب بافت سخت و بافت نرم تشکیل شده اند. ممکن است که شما دندان ها را زنده تصور نکنید، اما در حقیقت، دندان های سالم زنده هستند. زمانی که اعصاب موجود در پالپ دندان، که لایه داخلی است، آسیب ببیند، خونرسانی به دندان متوقف خواهد شد. این مسئله باعث عفونت و در نتیجه مرگ عصب خواهد شد. برای آشنایی با تشخیص و درمان دندان مرده و اینکه در صورت مشاهده علائم آسیب دیدگی دندان چه کارهایی را باید انجام دهید، تا پایان مقاله با کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدی همراه باشید.

علائم دندان مرده

دندان مرده دندانی است که دیگر خون تازه را دریافت نمی کند. برای بسیاری از افراد، تغییر رنگ دندان، ممکن است یکی از اولین علائم دندان در حال مرگ باشد. علاوه بر این، فرد ممکن است درد دندان یا لثه را تجربه نماید.

دندان های سالم معمولا سفید رنگ هستند، هرچند رنگ آنها بسته به نوع رژیم غذایی و بهداشت دهان و دندان می تواند متفاوت باشد. اما در هر صورت، تغییر رنگ ناشی از رژیم غذایی یکنواخت است.اگر دندانی دارید که به دلیل مرگ در حال تغییر رنگ می باشد، رنگ آن متفاوت از بقیه دندان های شما خواهد بود. دندان مرده ممکن است زرد، قهوه ای روشن، خاکستری یا حتی سیاه به نظر برسد. این تغییر رنگ با گذشت زمان و با ادامه پوسیدگی و از بین رفتن عصب افزایش خواهد یافت.

درد یکی دیگر از علائم احتمالی دندان مرده است. برخی از افراد هیچ دردی را احساس نمی کنند. بعضی نیز درد خفیفی داشته و ممکن است سایر افراد نیز درد شدیدی را تجربه نمایند. این درد اغلب به دلیل عصب در حال مرگ ایجاد می شود. آن همچنین می تواند ناشی از عفونت باشد. علائم دیگر عبارتند از:

  • بوی بد دهان
  • طعم بد در دهان
  • تورم در اطراف خط لثه

در صورت مشاهده علائم بالا، مهم است که فورا به دندانپزشک مراجعه نمایید.

تشخیص و درمان دندان مرده

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

علت مرگ دندان یا دندان مرده چیست؟

ضربه یا آسیب به دندان شما یکی از دلایل احتمالی دندان مرده است. به عنوان مثال، ضربه توپ به دهان و دندان. دندان در این صورت ممکن است که به سرعت، در عرض چند روز و یا به تدریج طی چند ماه بمیرد. بهداشت ضعیف دهان و دندان نیز می تواند سبب مرگ دندان شود. در صورت عدم مراقبت کافی از دندان ها، حفره ایجاد شده و بدون درمان، آنها به مینای دندان آسیب می رسانند. این مسئله سبب عفونی شدن پالپ، قطع خونرسانی و در نهایت مرگ دندان می شود. به محض رسیدن پوسیدگی به پالپ، درد شدیدی را تجربه خواهید کرد.

تشخیص دندان مرده

اگر شما هر گونه علائمی که در بالا ذکر شد را تجربه کنید، باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه نمایید. اگر دندان شما به وضوح تغییر رنگ داده باشد، دندانپزشک می تواند تشخیص فوری دهد. در غیر این صورت، او با بهره گیری از اشعه ایکس هرگونه آسیب به پالپ و عصب دندان را مشخص نموده و بهترین گزینه درمانی را پیشنهاد می کند.

درمان دندان مرده

بسیار مهم است که دندان مرده به محض تشخیص، درمان شود، زیرا در صورت نادیده گرفتن این مشکل، باکتری از دندان آسیب دیده انتشار یافته و پوسیدگی به دندان های مجاور خواهد رسید. آن همچنین می تواند به استخوان فک و لثه آسیب برساند.

تشخیص و درمان دندان مرده

مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

برای درمان دندان مرده دو گزینه وجود دارد:

  • درمان ریشه
  • کشیدن دندان

با استفاده از کانال ریشه، پالپ، اعصاب یا بافت آلوده برداشته می شود و حفره قبل از پرکردن با مواد مناسب تمیز می شود. با ترمیم دندان، از عفونت مجدد جلوگیری خواهد شد.

همچنین بسیار رایج است که تاج زیر کانال ریشه نصب شود، بخصوص اگر مینای دندان آسیب زیادی دیده باشد. تاج دندان عمدتا برای دندان های آسیاب توصیه می شوند، زیرا با استفاده از آن دندان ها ما غذای خود را می جویم. در صورتی که نیاز به تاج دندان نباشد، دندانپزشک احتمالا روکش پرسلین را توصیه می نماید. این یک راه حل مناسب برای دندان های جلویی است. اگر آسیب دیدگی دندان بسیار باشد، شاید دیگر به جز کشیدن دندان راهی باقی نماید. پس از کشیدن دندان می توان آن را با بریج، ایمپلنت یا پروتز جایگزین نمود.

نکات مهم پیشگیری از ایجاد دندان مرده

جلوگیری از مرگ دندان همیشه امکان پذیر نیست اما مواردی وجود دارند که می توانید برای کاهش خطر آنها را به کار ببرید:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • مراجعه به دندانپزشک حداقل هر شش ماه یک بار
  • استفاده از محافظ دهان در صورت ورزش های تماسی
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم
  • نوشیدن آب کافی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!