02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

چطور بر ترس از دندانپزشکی غلبه کنیم؟

زمان مطالعه : 5 دقیقه | منتشر شده در: 1400/07/19

بروزرسانی شده در: 1401/12/15

ترس از دندانپزشکی عمدتا ناشی از نگرانی های مربوط به سلامت دهان و دندان و همچنین تجربیات ناخوشایند احتمالی است. بهداشت دهان و دندان به عنوان یکی از مهمترین جنبه های سلامت کلی ما در نظر گرفته می شود. اما با این حال، ترس از دندانپزشکی نیز شایع می باشد. با توجه به اهمیتی که مراقبت از دهان و دندان برای سلامت کلی شما دارد، پس این ترس یا هراس نباید مانع از مراجعه شما به دندانپزشک و درمان های مناسب شود. در ادامه ما علل بالقوه این ترس و نیز مکانیسم های مقابله با آن را که می تواند نقطه شروعی برای غلبه بر ترس شما از دندانپزشک باشد، مورد بحث قرار می دهیم. با کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدی همراه باشید.

چرا از دندانپزشکی می ترسیم؟

ترس از دندانپزشکی معمولا ناشی از تجربیات منفی گذشته است. شاید شما در کودکی از دندانپزشکی می ترسیدید و این احساسات همچنان با شما باقی مانده است. برخی از افراد از سر و صدای ابزارهای دندانپزشکان که برای تمیز کردن دندان ها و معاینات استفاده می کنند می ترسند، ترس از دندان کشیدن، ترس از آمپول یا مته دندانپزشکی.

اضطراب یا ترس از دندانپزشکی معمولا توسط اتفاقات یا تجربیات خاصی ایجاد می شوند که برخی از آنها عبارتند از:

- درد: بیشتر مردم از ترس از دندان به دندانپزشک مراجعه نمی کنند، به ویژه افرادی که آستانه درد پایینی دارند.

- خجالت: برخی از بیماران زمانی که دندانپزشک به داخل دهان آنها نگاه کرده و لثه ها و دندان های آنان را بررسی می کند، احساس شرم و خجالت می کند. این ناراحتی همچنین می تواند ناشی از فاصله کم بین بیمار و دندانپزشک در طول درمان باشد.

- تجربیات بد گذشته: بسیاری از افراد نیز به دلیل داشتن تجربیات بد گذشته دچار ترس از دندانپزشکی می شوند. اگر درمان قبلی دردناک بوده یا منجر به عوارضی شده باشد، ممکن است که بیمار در مورد مراجعه به دندانپزشک دچار ترس شود.

- از دست دادن کنترل: گاهی بیماران زمانی که روی صندلی دندانپزشکی دراز می کشند، کنترل خود را از دست می دهند. در واقع، به این دلیل که دندانپزشک بالای سر بیمار حرکت کرده و به معاینه دندان ها مشغول می شود، احساس درماندگی به بیمار دست می دهد.

چطور بر ترس از دندانپزشکی غلبه کنیم؟

مطالب مرتبط: ایمپلنت دندان

چگونه بر ترس از دندانپزشکی غلبه کنیم؟

روش های موثری برای غلبه بر هرگونه نگرانی در مورد مراجعه به دندانپزشک وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد:

  1. ترس های خود را بشناسید

برای درک بهتر احساسات خود و رفع آنها، باید با اضطراب یا ترس از دندانپزشکی کنار بیایید. ترس های خود را نوشته و با دندانپزشک مشورت نمایید. در این صورت، دندانپزشک بهتر می تواند با ارائه مشورت به شما کمک کند تا بهتر بر ترس و نگرانی های خود غلبه کنید.

  1. به یک دندانپزشک مجرب و متخصص مراجعه نمایید

بخش بزرگی از غلبه بر ترس از دندانپزشکی، انتخاب یک کلینیک درمانی مناسب است. شما می توانید برای این کار، از دوستان و آشنایان توصیه بگیرید و از تجربیات آنها سوال کنید. اینکه آیا رفتار دندانپزشک با آنها چطور بوده است و یا احساس راحتی با او می کنند یا خیر. فضا و محیط کلینیک نیز بسیار مهم است. اگر شما احساس آرامش نمودید پس این نشانه خوبی است که دندانپزشک می تواند در کلینیک مربوطه نه تنها مشکلات دهان و دندان بلکه اضطراب شما را نیز برطرف کند.

  1. راهکارهایی برای کاهش تدریجی ترس از دندانپزشکی تعیین کنید

زمانی که به دندانپزشکی مراجعه می کنید، ببینید آیا درمان های ملایم تری برای مشکل شما وجود دارند یا خیر. به این ترتیب شما می توانید راحت روی صندلی دندانپزشکی نشسته و دندانپزشک به آرامی روند درمان را آغاز نماید. پس از اینکه ترس شما فروکش کرد، درمان های پیشرفته تر برای شما ترتیب داده خواهند شد.

چطور بر ترس از دندانپزشکی غلبه کنیم؟

مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

  1. با یک همراه به دندانپزشکی مراجعه کنید

همراه شدن با یک فرد دیگر در یک قرار دندانپزشکی، خواه دوست یا عضوی از خانواده می تواند اطمینان خاطر بیشتری را برای شما به همراه داشته باشد.

  1. در صورت لزوم از داروهای آرامبخش استفاده کنید

می توان برای حفظ آرامش بیمار، داروهای آرامبخش را برای درمان تجویز نمود. برخی از این داروها عبارتند از بی حسی های موضعی، نیتروژن اکسیژن و یا استفاده از قرص های ضد استرس قبل از مراجعه به دندانپزشک.

  1. تکنیک های آرامش را تمرین کنید

تمرینات آرامش بخش می توانند به شما برای ترس از دندانپزشکی کمک کنند. یکی از این راهکارها، تنفس کنترل شده و نفس عمیق است. این عمل در شل شدن ماهیچه ها و کند شدن ضربان قلب موثر است.

  1. تکنیک های حواس پرتی را به کار بندید

حواس پرتی نیز می تواند توجه شما را در طول درمان منحرف سازد و شما بر ترس از دندانپزشکی غلبه کنید. برخی از این روش ها عبارتند از گوش دادن به موسیقی، بازی کردن با توپ استرس و یا اندیشیدن به یکی از برنامه های کاری خود.

سخن آخر

درمان های دندانپزشکی در مقایسه با سال های قبل، تغییرات چشمگیری داشته اند. در حقیقت، دندانپزشکان می توانند درمان های مورد نیاز را با حداقل درد انجام دهند. همچنین شما می توانید با روش هایی که در بالا ذکر شد به راحتی بر ترس از دندانپزشکی غلبه کنید. به خاطر داشته باشید که مراجعه به دندانپزشک آنقدرها هم که فکر می کنید ترسناک نیست، زیرا هدف اصلی حفظ سلامت دهان و دندان شما است. دکتر محمدی یکی از بهترین گزینه ها برای شماست.

 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!