02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

دندانپزشکی در دوران بارداری

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1400/07/20

بروزرسانی شده در: 1401/12/15

دندانپزشکی در دوران بارداری و اینکه آیا درمان در این دوره امن است یکی از سوالات رایج مادران باردار می باشد. به طور کلی بهترین زمان برای انجام درمان های دندان در دوران بارداری، سه ماهه دوم و هفته های 14 تا 20 است. به خاطر داشته باشید که در صورت عفونت یا تورم دندان ممکن است که نیاز به درمان فوری باشد. پیامدهای عدم درمان عفونت در این دوران بیشتر از خطرات احتمالی داروهای مورد استفاده در طول درمان دندانپزشکی است.

علاوه بر این، سازمان غذا و داروی ایالات متحده توصیه می نماید که برای مادران باردار یا زنانی که قصد باردار شده دارند، از پرکننده های غیر جیوه استفاده شود. این به دلیل نگرانی از اثرات مضر جیوه است. بهداشت دهان و دندان ممکن است به راحتی در دوران بارداری نادیده گرفته شود. داشتن دهانی سالم و مراقبت از دندان ها و لثه ها برای شما و سلامت کلی نوزاد بسیار مهم است. در ادامه در مورد اینکه دندانپزشکی در دوران بارداری ایمن است یا خیر، بیشتر توضیح خواهیم داد. کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدی همراه باشید.

آیا مراجعه به دندانپزشک در دوران بارداری ایمن است؟

بله به طور کلی، دندانپزشکی در دوران بارداری ایمن است. مطالعات نشان داده است زنانی که قبل بارداری به خوبی بهداشت دهان و دندان خود را رعایت می کنند، نیاز جدی به دندانپزشک در دوران بارداری پیدا نمی کنند. مراجعه منظم به دندانپزشک به موارد زیر کمک کرده و نیاز به دندانپزشکی در دوران بارداری را کم می کند:

دندانپزشکی در دوران بارداری

مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

- جلوگیری از پوسیدگی دندان

در دوران بارداری خطر پوسیدگی دندان بیشتر است. در واقع، زنان باردار میان وعده های بیشتری مصرف کرده و نیز تهوع صبحگاهی دندان های آنها را در معرض اسیدهای مخرب قرار می دهد. زمانی که هر شش ماه یک بار و به طور منظم، برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید، احتمال این آسیب ها به حداقل می رسد.

- مراقب التهاب لثه باشید

مادران باردار در این دوره در معرض ابتلا به نوع خفیفی از بیماری لثه قرار می گیرند که به ژنژیویت معروف است. این بیماری لثه ها را زخم کرده و می تواند منجر به خونریزی شود. در صورت عدم درمان، التهاب لثه بدتر شده و در نتیجه بیماری لثه رخ می دهد. بیماری لثه برای مادران باردار و نوزاد مضر بوده و می تواند سبب زایمان زودرس یا وزن کم هنگام تولد شود.

اشعه دندانپزشکی در دوران بارداری

اشعه برای دندان های مادران باردار مضر نیست، اما در هر صورت، دندانپزشک فقط زمانی از اشعه استفاده می کند که برای درمان ضروری باشد، مانند موارد اورژانسی. در صورت نیاز به اشعه ایکس، دندانپزشک از مادران باردار می خواهد که برای محافظت از نوزاد محافظی را روی شکم خود قرار دهد.

درمان دندان درد در بارداری در خانه

اگر در دوران بارداری دچار دندان درد شدید می توانید با روش های زیر درد را تسکین دهید:

- جوش شیرین: جوش شیرین می تواند به طرز فوق العاده ای اسیدهای مختلفی که را که در عفونت لثه نقش دارند خنثی سازد.

- سیر: بر اساس تحقیقات انجام شده سیر برای تسکین درد دندان ها بسیار موثر است. بدین منظور یک حبه سیر را پوست گرفته و مستقیما بر ناحیه ای از دندان که درد می کند قرار دهید یا آن را بجوید.

دندانپزشکی در دوران بارداری

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

- آلوئه ورا: آلوئه ورا نیز یکی از بهترین گزینه ها برای درمان فوری دندان بوده و دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی می باشد. شما می توانید یکی از محصولات حاوی این گیاه را برای دندان درد خود انتخاب کرده و نیاز به دندانپزشکی در دوران بارداری را به حداقل برسانید.

- شیر: نوشیدن شیر گرم نیز به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از ویتامین ها و کلسیم می تواند لثه ها را تقویت کرده و از درد دندان بکاهد.

به طور کلی، برای داشتن سلامت دهان و دندان از این روال مراقبت در خانه استفاده کنید:

- دهان خود را با آب گرم و نمک بشویید. این امر به ویژه در صورت استفراغ به دلیل حالت تهوع صبحگاهی یا خوردن میان وعده های شیرین در طول روز بسیار مهم است.

- روزانه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. این کار برای جلوگیری از التهاب لثه و سالم و تمیز نگه داشتن دهان شما بسیار موثر می باشد.

غذاهای سالم بخورید. آیا می دانید آنچه در دوران بارداری می خورید بر رشد دندان های نوزاد شما تأثیر می گذارد؟ دندانهای کودک شما در سه ماهه دوم شروع به رشد می کنند، بنابراین زمان آن رسیده است که مواد مغذی مناسب را از رژیم متعادل دریافت کنید.

به طوری کلی، در دوران بارداری، هدف حفظ سلامت مادران باردار و فرزند آنها است. برای اطلاعات بیشتر در این مورد و اینکه در صورت وجود مشکل چه گزینه های درمانی موثر و بی خطر هستید، می توانید با دندانپزشک خود مشورت نمایید. سایت دکتر محمدی بهترین گزینه برای شماست.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!