02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

چه کسانی نیاز به درمان ریشه دندان دارند؟

زمان مطالعه : 0 دقیقه | منتشر شده در: 1400/09/15

بروزرسانی شده در: 1401/12/15

آیا می دانید که چه کسانی نیاز به درمان ریشه دندان دارند؟ روت کانال یا کانال ریشه نام روش دندانپزشکی است که پوسیدگی پالپ و ریشه دندان شما را پاک می کند. دندان های شما دارای یک لایه مینا در خارج، یک لایه دوم از عاج و یک هسته نرم داخلی هستند که تا ریشه در استخوان فک شما امتداد یافته اند. هسته شامل پالپ دندان بوده و از اعصاب، عروق خونی و بافت همبند تشکیل شده است. زمانی که پوسیدگی وارد این هسته می شود، پالپ ملتهب یا عفونی شده و حتی می تواند نکروز گردد. برای تمیز کردن پوسیدگی به درمان ریشه نیاز است.

اما چگونه باید تشخیص داد که به کانال ریشه نیاز داریم؟ آیا علائم مشخصی وجود دارد؟ به خواندن این مقاله ادامه دهید تا بهتر متوجه شوید که چه کسانی نیاز به درمان ریشه دندان دارند؟ با سایت دکتر محمدی همراه باشید.

درمان ریشه دندان چیست؟

درمان ریشه دندان فرآیندی است که طی آن پوسیدگی تمیز شده و دندان عفونی شده نجات می یابد. در طول این عمل، دندانپزشک شما موارد زیر را انجام می دهد:

- دندانپزشک در ابتدا باکتری ها و پوسیدگی را از پالپ، ریشه و عصب دندان استخراج می کند.

- سپس ناحیه مورد نظر را با آنتی بیوتیک ضدعفونی می نماید.

- در مرحله بعد ریشه های خالی پر می شوند.

- ناحیه مورد درمان برای جلوگیری از پوسیدگی های جدید بسته می شود.

به طور کلی، درمان ریشه دندان باعث می شود که دندان طبیعی شما در جای خود باقی مانده و از پوسیدگی بیشتر جلوگیری شود. اما دندان در این مرحله شکننده تر می شود و به همین دلیل است که دندانی که کانال ریشه دارد اغلب با روکش پوشانده می شود.

چه کسانی نیاز به درمان ریشه دندان دارند؟

مطالب مرتبط: ایمپلنت یک روزه

چه کسانی نیاز به درمان ریشه دارند؟

افرادی نیاز به درمان ریشه دندان دارند که یک یا چند مورد از علائم زیر را تجربه کنند. از این رو، مهم است که هر یک از علائم زیر را به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

  1. درد شدید

هر گونه درد در دهان ناخوشایند است و باید به دندانپزشک خود اطلاع داده شود، اما انواع خاصی از درد ممکن است نشان دهنده درد کانال ریشه باشد.

اگر درد خود به خودی دارید که گاهی درد آن فروکش می کند و مجددا اوج می گیرد، احتمالاً دندان عفونی یا مرده ای دارید که ممکن است نیاز به کانال ریشه داشته باشد.

آیا موقعیت های خاصی وجود دارد که در آن لثه یا دندان شما بدتر درد می کند؟ وقتی دراز می کشید یا خم می شوید، آیا به دندان و صورت شما فشار وارد می شود؟ این ممکن است درد کانال ریشه باشد.

  1. برجستگی روی لثه

اگر متوجه هر گونه برآمدگی روی لثه خود شدید، این می تواند نشانه دندان عفونی باشد که نیاز به کانال ریشه دارد.

  1. حساسیت به گرما و سرما

افرادی که نیاز به کانال ریشه دارند، حساسیت و درد ناشی از گرما و سرما تا مدت ها بعد از نوشیدنی یا غذا باقی می ماند.

  1. لثه های متورم

لثه های متورم، ممکن است نشانه ای از دندان عفونی باشد. گاهی اوقات ممکن است پس از نخ دندان کشیدن یا مسواک زدن خیلی سخت، لثه ملتهب شود، این متفاوت است. لثه های متورم حساس و کمی دردناک در لمس خواهند بود و متورم باقی می مانند.

  1. تیره شدن لثه

تیره شدن لثه نشانه پوسیدگی لثه است. اگر عفونت وجود داشته و دندان در حال از بین رفتن باشد، لثه ها شروع به پوسیدگی می کنند. این نیز یک علامت مشخص برای کسانی است که نیاز به درمان ریشه دندان دارند.

  1. دندان شکسته یا ترک خورده

در صورت دندان شکسته یا ترک خورده نیز ممکن است نیاز به کانال ریشه داشته باشد. برای نمونه، شاید ضربه ای روی دندان وجود داشته باشد که باعث ایجاد تراشه یا ترک شده و اکنون باعث التهاب یا عفونی شدن پالپ شده است.

  1. تحرک دندان

هنگامی که دندان شما عفونی شده است، ممکن است احساس لق شدن داشته باشید.

البته لقی دندان می‌تواند توسط عوامل دیگری به جز نکروز پالپ (مرگ عصبی) ایجاد شود، اما می‌تواند نشانه‌ای از ضروری بودن کانال ریشه باشد. مواد زائد اسیدی ناشی از مرگ عصبی می توانند استخوان اطراف ریشه در حال مرگ را نرم کنند و باعث تحرک دندان شوند.

چه کسانی نیاز به درمان ریشه دندان دارند؟

مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

چگونه از درمان کانال ریشه جلوگیری کنیم؟

برای اینکه به درمان ریشه دندان نیاز پیدا نکنید، پیروی از همان عادات بهداشتی دندانی که به جلوگیری از پوسیدگی و سایر مشکلات دندان کمک می کند، مهم است. برای حفظ سلامت دندان های خود، سعی کنید این مراحل را عادت دهید:

  • مسواک زدن حداقل دو بار در روز
  • کشیدن نخ دندان
  • شستشوی دندان ها با خمیر دندان حاوی فلوراید
  • معاینه به دندانپزشک هر 6 ماه یکبار

در نهایت سعی کنید مقدار مواد غذایی شیرین و کربوهیدرات های تصفیه شده را که می خورید محدود کنید. اگر غذاهای شیرین می خورید، سعی کنید کمی بعد دهان خود را بشویید یا دندان های خود را مسواک بزنید. در صورت لزوم به یک کلینیک دندانپزشکی معتبر برای مشاوره مراجعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!