02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

روکش زیرکونیا چیست ؟

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1400/10/24

بروزرسانی شده در: 1401/12/15

روکش زیرکونیا یکی از بهترین موادی است که امروزه برای ترمیم دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. برخورداری از ظاهر زیبای دندان برای همه مهم است. بنابراین، جنبه های زیبایی در مداخله دندان ها بسیار زیاد است. به عنوان مثال روش هایی برای رفع زردی، مشکلات تغییر رنگ، شکستگی و مشکلات مشابه در دندان ها استفاده می شود.

گزینه روکش های زیرکونیا یکی از محبوب ترین گزینه برای اصلاح رنگ و فرم دندان ها می باشد. این گزینه تمام مشکلاتی که شما از جمله رنگ دندان را می پوشاند. در ادامه این مطلب از سایت دکتر محمدی با این روکش و مزایای و معایب آن آشنا خواهیم.

روکش زیرکونیا چیست؟

این روکش ها بدون استفاده از فلز در زیرسازی و با پردازش زیرکونیوم که یک آلیاژ سفید رنگ است ساخته می شوند. روکش‌های زیرکونیا یکی از زیباترین و بهترین گزینه ها به دندان‌های طبیعی هستند. بنابراین، آنها در دندانپزشکی زیبایی بیشتر ترجیح داده می شوند.

آنها به دلیل شفافیت بالایی که دارند کسل کننده به نظر نمی رسند. همچنین تغییر رنگی که در برخی روکش های دیگر با زیرساز فلزی دیده می شود در این نوع دیده نمی شود. افرادی نیز که بدن آلرژیکی دارند می توانند به راحتی این گزینه را مورد استفاده قرار دهند زیرا با بدن انسان سازگار هستند. جنس این روکش ها از اکسید زیرکونیم است و به کمک آن بسیار راحت می توان شیارهایی را روی دندان ایجاد نمود.

علاوه بر موارد فوق، زیرکونیا یک روکش عایق بوده و برای کسانی که دندان های حساسی دارند انتخاب مناسبی می باشد.

مطالب مرتبط: ایمپلنت دندان

مزایای روکش زیرکونیا

- از آنجایی که زیرکونیا به رنگ سفید است، انعکاس فلز سیاه مانند روکش‌های چینی در آن دیده نمی‌شود.

- زیرکونیوم شفاف بوده و از این خاصیت به ویژه در دندان های قدامی برای دستیابی به ظاهر زیبایی ایده آل لبخند استفاده می شود.

- به دلیل مقاومت بالای آن در برابر نیروی جویدن، می توان آن را با خیال راحت روی دندان های خلفی نیز استفاده کرد.

- این ماده آلرژی ایجاد نمی کند زیرا یک ماده زیست سازگار است. افرادی که به فلز حساسیت دارند در صورت تمایل به روکش کردن دندان‌های خود باید روکش زیرکونیا داشته باشند. در صورت استفاده از ونیرهای چینی با زیرساخت فلزی در چنین افرادی، بسیاری از دندان ها یا لثه ها از جمله التهاب لثه، تحلیل لثه، خونریزی، تورم یا قرمزی ایجاد می شود.

- روکش های زیرکونیا از گرما یا سرما تأثیر نمی پذیرند و حساسیت ایجاد نمی کنند.

- دستیابی به رنگ مورد نیاز در دندانی با رنگ بسیار تیره امکان پذیر است. روی هر دندانی با هر رنگی قابل استفاده است. رنگ روکش زیرکونیومی حتی پس از گذشت سالیان طولانی تغییر نخواهد کرد.

- دندان های زیرکونیومی به دلیل ساختار زیبایی که دارند نمی توانند از دندان های طبیعی متمایز شوند.

- وزن آنها در مقایسه با روکش های دارای پایه های فلزی سبک تر است.

- روکش های زیرکونیا طعم فلزی در دهان ایجاد نمی کنند.

معایب روکش های زیرکونیا

هزینه روکش های زیرکونیا نسبت به سایر روکش ها بیشتر است. با وجود این، نباید نادیده گرفت که ظاهر زیبایی دارند و می توانند سال های طولانی بدون آسیب دوام بیاورند. یکی دیگر از معایب روکش های زیرکونیا این است که آنها در نواحی خلفی با فضاهای بلند بدون دندان ترجیح داده نمی شوند، زیرا شکستگی در این نواحی دیده می شود.

مراحل نصب روکش زیرکونیا

در ابتدا، تراشیدن ساختار دندان ها با بی حسی موضعی و بدون هیچ دردری انجام می شود. پس از آن، قالب ها با ابزار مخصوص تهیه می شود و به آزمایشگاه ارسال می شوند. ونیرهای موقت برای راحتی بیمار در طول جلسات فیتینگ و تراش دندان تهیه می شود.

 رنگ، فرم و اندازه روکش ها در طول نصب به طور مشترک توسط بیمار و دندانپزشک تعیین می شود. در انتها، روکش ها با استفاده از چسب مخصوص به طور دائمی روی دندان ها قرار داده می شوند.

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

مراقبت از روکش های زیرکونیا

همانند مراقبت از دندان های طبیعی شما، مسواک زدن حداقل دو بار در روز به مدت 2 دقیقه برای این روکش ها کافی است. لطفاً در صورت توصیه دندانپزشک از نخ دندان، دهانشویه یا سایر موارد دیگر استفاده نمایید. در صورت مراجعه منظم به بازدیدهای کنترلی هر 6 ماه یکبار، مشکلات احتمالی پیش بینی و اقدامات لازم انجام خواهد شد.

طول عمر روکش های زیرکونیوم چقدر است؟

اگر به طور منظم به دندانپزشک مراجعه نموده و مراقبت های دهان و دندان خود را نادیده نگیرید، می توانید برای سال های طولانی از این روکش ها استفاده کنید. به طور کلی هیچ دوره خاصی را نمی توان پیش بینی کرد.

قیمت روکش زیرکونیا

هزینه روکش زیرکونیا به عوامل متعددی همچون نوع مواد مورد استفاده، تجربه دندانپزشک، جایگاه یا موقعیت کلینیک دندانپزشکی و ... بستگی دارد.

در انتها توجه داشته باشید که اگر قصد استفاده از این نوع روکش را دارید به یک دندانپزشک مجرب مراجعه نمایید. او با بهره گیری از بهترین و با کیفیت ترین دستگاه ها و مواد، قطعا زیبایی منحصر به فردی را برای شما به ارمغان بیاورد.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!