02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

آنلی دندان و موارد کاربرد آن

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1400/10/25

بروزرسانی شده در: 1401/12/15

آنلی دندان نوعی ترمیم است که وظیفه اصلی آن پوشش قسمت وسیعی از دندان است و به دلیل همین پوشش وسیع به آن قالب تکه ای یا روکش آنلی تکه ای نیز می گویند. در واقع، اینلی دندان سطح مرکزی دندان را ترمیم می کند و آنلی، بخش بزرگتری از آن را.

به طور کلی، پیمایش ترمیم های احتمالی برای پوسیدگی یا آسیب به دندان ها می تواند گیج کننده باشد. آنلی دندان اغلب برای ترمیم دندان های آسیب دیده یا پوسیده استفاده می شود. آنها یک راه حل ترمیم کننده قوی و طولانی مدت برای پوسیدگی دندان یا آسیب های مشابه ارائه می دهند.این ترمیم ها فواید زیادی دارند. در برخی موارد، آنله جایگزین بهتری برای روکش و سایر انواع ترمیم های دندانی در نظر گرفته می شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد آنلی و موارد کاربرد آن ادامه مطلب از کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدی را بخوانید.

آنلی دندان چیست؟

آنلی روی سطح دندان شما قرار می گیرند و از یک قطعه جامد پرسلین، کامپوزیت، رزین یا طلا ساخته شده است این نوع ترمیم برای دندانی که در اثر پوسیدگی یا جراحت آسیب دیده است استفاده می شود. آنلی دندان مشابه اینله است اما در میزان پوشش دندان شما با یکدیگر تفاوت دارند. آنلی روی کاسپ دندان شما می روند، در حالی که اینله ها فضای بین کاسپ را پر می کنند.

آنلی دندان را می توان به عنوان حد وسطی بین پر کردن حفره و برداشتن بخشی از دندان برای کلاهک روی آن با روکش در نظر گرفت. هم آنلی و هم اینلی قبل از چسباندن به دندان پوسیده یا آسیب دیده در آزمایشگاه از قبل ساخته می شوند. آنها رویکرد محافظه‌کارانه ‌تری نسبت به روکش ‌های دندانی دارند، زیرا شامل حذف ساختار دندان سالم نیستند. یکی از موارد مهمی که اغلب هنگام تصمیم گیری برای استفاده از کدام گزینه مورد توجه قرار می گیرد، میزان ساختار دندانی است که در اثر پوسیدگی یا سایش از بین رفته است.

مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

موارد کاربرد آنلی دندان

در شرایط زیر یک متخصص دندانپزشکی ممکن است آنلی دندان را توصیه کند:

- زمانی که کاسپ دندان شما آسیب دیده است بنابراین نمی توان از اینله یا پرکننده استفاده کرد.

- اگر یک دندان با ساختاری ضعیف دارید و اگر با پر کردن ترمیم شود ممکن است ترک بخورد.

- برای جلوگیری از حذف مقدار ساختار طبیعی دندان که معمولاً برای قرار دادن روکش لازم است.

به گفته کالج آمریکایی پروتزها، تعیین اینکه در کدام وضعیت نیاز به پر کردن، روکش، آنلی یا اینلی دارد، می تواند چالش برانگیز باشد. به همین دلیل، ضروری است که با متخصص دندانپزشکی خود حتما مشورت کنید.

مراحل انجام آنلی دندان

قرار دادن آنلی معمولاً به دو جلسه دندانپزشکی نیاز دارد:

اولین جلسه معمولاً شامل بی‌حس کردن بخشی از دهان توسط متخصص دندانپزشکی شما با بی‌حسی موضعی است. بعد از اینکه دندان شما بی حس شد، قسمت پوسیده یا آسیب دیده را برمی دارند تا دندان شما را برای آنلی آماده کنند. در این زمان، آنها از قسمتی از دندان را برای ترمیم دائمی به آزمایشگاه بفرستند. در نهایت، آنها تا زمان ملاقات بعدی با یک آنلی موقت از دندان شما محافظت می کنند.

در مرحله دوم، پس از ساخته شدن آنلی برای روند کار شما برنامه ریزی می شود. متخصص دندانپزشک شما آنلی موقت شما را برمی دارد، دندان را تمیز می کند، ترمیم را قرار داده و از تناسب خوب اطمینان حاصل می کند. پس از بررسی بایت شما، آن را به طور دائم به دندان شما می چسباند و صیقل می دهد تا با دندان های طبیعی شما مطابقت داشته باشد.

مراقبت های پس از نصب آنلی موقت دندان

زمان لازم برای بازیابی حس در اثر بی حسی موضعی به عوامل مختلفی بستگی دارد، بنابراین پیروی از توصیه های متخصص دندانپزشکی ضروری است. برای جلوگیری از آسیب رساندن به دندان تا زمانی که حس خود را دوباره به دست نیاورید، از غذا خوردن خودداری کنید.

در حالی که آنله دائمی شما توسط آزمایشگاه بر اساس برداشتی که توسط متخصص دندانپزشک شما ایجاد می شود، ساخته می شود، احتمالاً برای محافظت از دندان شما یک آنلی موقت برای شما قرار می دهند. این ترمیم موقت نیاز به مراقبت و توجه ویژه دارد تا از آسیبی که ممکن است نیاز به قرار ملاقات دندانپزشکی دیگری برای ترمیم داشته باشد جلوگیری شود.

مطالب مرتبط: ایمپلنت دندان

نکاتی در مورد مراقبت از آنلی موقت:

  • از استفاده از نخ دندان در اطراف آن خودداری کنید تا به طور تصادفی آسیب نبیند یا برداشته نشود.
  • از جویدن غذاهای چسبنده یا سفت مانند آدامس، آب نبات، آجیل یا یخ خودداری کنید.
  • اگر آنلی موقت از جا کنده شد یا آسیب دید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید
  • از غذاها و نوشیدنی های خیلی سرد یا گرم پرهیز نمایید زیرا می توانند نواحی حساس را تشدید کنند.
  • دندان های خود را دو بار در روز به مدت دو دقیقه به آرامی مسواک بزنید
  • استفاده از دهانشویه ضد عفونی کننده را برای جلوگیری از مشکلات لثه در نظر بگیرید.

سخن پایانی

آنلی دندان می تواند راه حلی عالی برای ترمیم برخی از آسیب دیدگی ها یا پوسیدگی ها باشد، اما فقط یک متخصص دندانپزشکی می تواند تشخیص دهد که آیا پرکننده، روکش، اینلی یا آنلی انتخاب مناسبی برای شما هستند. استفاده از آنلی می تواند ایده آل باشد زیرا ساختار دندان سالم را حفظ می کند و در عین حال نواحی آسیب دیده یا پوسیده را بازیابی می کند و اینها به نوبه خود طول عمر بالای دندان را تضمین می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنلی دندان، با دندانپزشک خود صحبت کنید. امیدواریم از این مطلب سایت دکتر محمدی لذت برده باشید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!