02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

بوی بد دهان و راه حل های رهایی از آن

زمان مطالعه : 5 دقیقه | منتشر شده در: 1400/10/30

بروزرسانی شده در: 1401/12/15

گاهی اوقات، متوجه بوی بد دهان خود می شوید، مانند زمانی که دندان های خود را مسواک نزده و یا پس از بیدار شدن از خواب. رنج بردن از این بوی بد برای اکثر ما اتفاق می افتد. آن گاهی اوقات عادی است، اما اگر دائمی باشد، می تواند تأثیر بدی بر ما و دیگران بگذارد. به عبارتی، بوی بد دهان یک نگرانی جدی است که باید برطرف شود. بسیاری از بیماران با همین نگرانی که مربوط به خود یا فرزندانشان است به دندانپزشکی مراجعه می کنند. دندانپزشکان کمک می کنند تا علت اصلی این مسئله یافت شود. بوی بد دهان مزمن می توان خجالت آور باشد و گاهی اوقات با مشکلات سیستماتیک بزرگتر مرتبط است.

اغلب اوقات می توان با راه حل های ساده ای این مشکل را در خانه و یا مراجعه به دندانپزشک و معاینات مورد نیاز، با بوی بد دهان مقابله نمود. در ادامه این مطلب از سایت دکتر محمدی به علل بوی بد دهان و راه حل های رهایی از آن خواهیم پرداخت.

بوی بد دهان و علل ایجاد آن

بوی بد دهان دائمی، که به نام هالیتوز شناخته می شود، برای بسیاری از مردم نگران کننده است. مطالعات نشان داده است که تقریبا 50 درصد از جمعیت بزرگسال از بوی بد دهان رنج می برند. در بسیاری از موارد، می‌توانید با یک برنامه روتین مراقبت از دندان، بوی بد دهان را بهبود بخشید. با این حال، گاهی اوقات شرایط جدی تری وجود دارد که می تواند منجر به هالیتوز شود.

علت بوی بد دهان چیست؟

مطالب مرتبط: ایمپلنت یک روزه

- بیماری پریودنتال یا لثه

یکی از شایع ترین منابع ایجاد بوی بد دهان، بیماری های لثه بوده و برای سلامت طولانی مدت دهان باید به درستی مدیریت شود. بیماری پریودنتال یا لثه زمانی ایجاد می شود که هنگام مسواک زدن پلاک از بین برود و سپس در اطراف بافت لثه محبوس شود و پاکت هایی ایجاد کند. این پاکت ها می توانند باعث تحلیل استخوان و بوی بد دهان می شوند.

- حفره ها

اگر از بوی بد دهان رنج می برید، ممکن است یک یا چند پوسیدگی دندان درمان نشده داشته باشید. حفره ها یا پوسیدگی دندان در نتیجه تغذیه باکتری ها از قندها، غذاها و تولید اسیدی رخ می دهد که سطوح دندان را از بین می برند.

- مسواک نزدن زبان

اگر از بیماری لثه یا پوسیدگی درمان نشده رنج نمی برید، باکتری روی زبان یکی از دلایل اصلی بوی بد دهان است. زبان دارای شکاف های زیادی است که در آن باکتری ها رشد می کنند. مسواک زدن زبان خود را با شروع از پشت زبان و حرکت به سمت جلو و مسواک زدن به جلو و عقب در هر بار شستشو بگنجانید.

- رژیم غذایی

آنچه می خورید بر تنفس شما تأثیر می گذارد. غذاهایی مانند سیر، پیاز و قهوه می توانند باعث بوی بد دهان شوند. اگر نمی‌توانید از خوردن این غذاها صرف نظر کنید، یک مسواک و خمیردندان همیشه با خود به همراه داشته باشید.

- سیگار و تنباکو

سیگار باعث تغییر رنگ دندان، بوی بد دهان، بیماری لثه و حتی افزایش پلاک و جرم دندان می شود. بهترین گزینه برای یک لبخند سالم این است که به طور کلی از سیگار کشیدن خودداری کنید.

- دهان خشک

ممکن است دهان شما به اندازه کافی بزاق تولید نکرده و در نتیجه خشکی دهان ایجاد شود. بزاق به خنثی کردن اسیدهای ناشی از پلاک کمک می‌کند و ذرات غذا را در طول روز از بین می برد. خشکی دهان ممکن است ناشی از مصرف دارو، مشکلات غدد بزاقی یا تنفس با دهان باز باشد. هنگامی که متوجه خشکی دهان خود شدید، نوشیدن آب یا جویدن آدامس بدون قند را برای افزایش تولید بزاق و کاهش بوی بد دهان در نظر بگیرید.

- شرایط سلامتی

برخی از بیماری ها و شرایط مانند دیابت، سرطان یا اختلالات متابولیک ممکن است بوسیله مواد شیمیایی که تولید می کنند باعث بوی بد دهان شوند. عفونت های سینوسی و رفلاکس اسید نیز با بوی بد دهان همراه هستند. اگر از یک بیماری پزشکی رنج می برید، مهم است که این موضوع را با دندانپزشک یا پزشک خود در میان بگذارید.

مهمترین روش های از بین بردن بوی بد دهان

مطالب مرتبط: ایمپلنت اقساطی

- تمرین عادات مرتبط با سلامت دهان و دندان

دو بار در روز با یک خمیر دندان فلوراید آنتی باکتریال مسواک بزنید و روزانه از نخ دندان استفاده کنید. این به از بین بردن پلاک ها و باکتری هایی که باعث بوی بد دهان می شوند کمک می کند. علاوه بر این، سعی کنید مسواک زدن زبان را در برنامه روزانه دندانپزشکی خود بگنجانید. استفاده از دهانشویه نیز به همراه مسواک زدن، کشیدن نخ دندان و مسواک زدن زبان بسیار عالی عمل کرده و به دهان شما احساس شادابی بدهد.

- آب کافی بنوشید

بسیاری از بیماران آب کافی نمی نوشند. آب یک راه عالی برای هیدراته نگه داشتن دهان و از بین بردن بوی بد دهان است. آب از خشکی دهان که می تواند باعث تجمع پلاک شود جلوگیری می نماید.

- ترک سیگار

با ترک سیگار، شما نفس تازه تری خواهید داشت و کیفیت زندگی خود را بهبود می بخشید.

- به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید

اگر مدت زمان زیادی است که به دندانپزشک مراجعه نکرده اید، شروع کردن آن بسیار مهم است. تمیز کردن حرفه ای دندان هر شش ماه یکبار توصیه می شود. دندانپزشک شما ممکن است بر اساس سلامت کلی دهانتان ممکن است معاینات بیشتری را انجام دهد. مراجعه منظم به دندانپزشکان این امکان را می دهد که هر گونه مشکل یا تغییر در سلامت دهان و دندان شما را تشخیص داده و می تواند به تعیین اینکه بوی بد دهان از کجا می آید کمک کند.

کلام پایانی

اگر شما نیز از بوی بد دهان رنج می برید، سعی کنید تغییرات بالا را که بسیار آسان نیز هستند، در سبک زندگی خود ایجاد کنید، مانند مسواک زدن دندان ها و زبان، کشیدن نخ دندان روزانه، هیدراته ماندن و معاینه منظم دندان.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!