02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

0 تا 100 شغل دندانپزشکی

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1400/11/02

بروزرسانی شده در: 1401/12/15

آیا به شغل دندانپزشکی علاقه دارید؟ یا همیشه به این فکر کرده اید که متخصصان دندانپزشکی چه نوع تحصیلاتی را طی می کنند؟ یا شاید هم فقط علاقه مند به این هستید تا ببینید در یک مطب دندانپزشکی چه اتفاقی می افتد. دندانپزشکی یک حرفه پر ارزش است که در آن می‌توانیم به دیگران کمک کنیم، دائماً در حال یادگیری هستیم و به طور منظم زندگی مردم را برای بهتر شدن تغییر می‌دهیم. به طور کلی، تشخیص و درمان طیف وسیعی از مشکلاتی که دهان و دندان را تحت تأثیر قرار می دهند، نیاز به مهارت های تشخیصی، بالینی و اجتماعی دارد.

در اینجا از مطلب سایت دکتر محمدی قصد داریم به بررسی اصول مسیرهای شغلی دندانپزشکی، مزایا و چالش های این رشته و نکات دیگر بپردازیم. با ما همراه باشید.

چرا شغل دندانپزشکی؟

حرفه دندانپزشکی به شما این امکان را می دهد که با انجام روش هایی که درد را از بین می برد، سلامت دهان و دندان را بازیابی کرده و از مشکلات آینده جلوگیری کنید و در نهایت زندگی بیماران را متحول کنید. علاوه بر پتانسیل کسب درآمد عالی، دندانپزشکان می توانند با افتتاح مطب های خصوصی، به موفقیت های بیشتری دست یابند. حتی مشاغل دندانپزشکی سطح ابتدایی نیز با برنامه‌های انعطاف‌پذیر و فرصت‌های شغلی پایدار همراه هستند.

اگرچه دندانپزشکان باید دانش پیشرفته و مهارت عملی داشته باشند، اما همچنان به حمایت اعضای تیم خود وابسته هستند. شاغلان موفق، ارتباطاتی خبره ای هستند که همکاری و حل تعارض را در اولویت قرار می دهند. متخصصان دندانپزشکی همچنین نیاز به توسعه مهارت های تحقیقاتی برای آموزش جوامع خود و شکل دادن به آینده مراقبت های بهداشتی دارند.

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

چه نوع مشاغلی در دندانپزشکی وجود دارد؟

در هر مطب دندانپزشکی، نقش‌های مختلف و مورد نیاز بسیاری وجود دارد، حتی بدون اینکه خود دندانپزشک را شامل شود. دندانپزشکان نقشی مشابه با پزشک خانواده را در مورد سلامتی شما دارند، زیرا آنها به جای متخصص در یک زمینه خاص، از سلامت عمومی دهان و دندان شما مراقبت می کنند.

یک دندانپزشک با مدرک دکترا از دانشکده دندانپزشکی فارغ التحصیل شده است و مجوز فعالیت دندانپزشکی را دارد. یکی از تمرکزهای اصلی او، مدیریت سلامت و پیشگیری است، به این معنی که او به طور منظم بیماران خود را برای علائم و نشانه‌های هر گونه مشکلات مربوط به سلامت دهان، جمجمه (سر)، لنف یا گردن بررسی می نماید.

فراتر از دندانپزشکی عمومی، زمینه هایی وجود دارد که دندانپزشکان می توانند پس از اتمام تحصیلات تکمیلی پس از فارغ التحصیلی از دانشکده دندانپزشکی در آنها تخصص داشته باشند. این تخصص ‌ها ممکن است شامل ارتودنسی باشد که عمدتاً مربوط به هم‌ ترازی فک و دندان‌ ها است و پریودنتیست که به لثه ‌ها و ساختارهای نگهدارنده دهان مربوط می ‌شود.

جراح فک و صورت یکی دیگر از تخصص هایی است که جراحی های دهان و برخی از جراحی های استخوان صورت، سر و گردن را انجام داده و بازسازی می کند. اگر نیاز به مراجعه به جراح فک و صورت دارید، احتمالاً با مسائل دندانی مهم تری نسبت به سایر موارد درگیر هستید.

دندانپزشکی زیبایی که به عنوان دندانپزشکی زیبایی نیز شناخته می شود و امروزه طرفداران بسیاری را به سوی خود جلب نموده، به ظاهر دندان ها، لثه ها و نیش می پردازد. یک دندانپزشک زیبایی ماهر و مجرب می تواند برای بهبود عزت نفس و ترمیم آسیب های ناشی از آسیب فیزیکی، بی توجهی یا رشد طبیعی که از نظر زیبایی شناختی خوشایند نیست، معجزه کند.

موقعیت های مرتبط به شغل دندانپزشکی

مسیرهای شغلی دیگری در دندانپزشکی وجود دارند که نیازی به دکترا ندارند اما در یک مطب دندانپزشکی ضروری هستند. دستیارهای دندانپزشکی با استریل کردن ابزار، ورود بیماران به اتاق معاینه و از طریق روش‌ هایی مانند عکس‌برداری با اشعه ایکس و قالب‌گیری از دندان‌های بیماران و موارد دیگر به دندانپزشک کمک می‌کنند.

همچنین تکنسین‌ های لابراتوار دندانپزشکی که بر اساس توصیه ‌های دندانپزشک، لوازم و ابزار مورد نیاز را برای بیماران تهیه می‌کنند. اقلام معمولی از این نوع عبارتند از محافظ های دهانی سفارشی و نگهدارنده های دهان یا روکش های دندان.  

مطالب مرتبط: ایمپلنت دندان

شغل دندانپزشکی، یک شغل مردمی

دندانپزشکان عمدتا زمان خود را صرف تعامل با بیماران می کنند. از این رو، مهارت ‌های افراد در این صنعت بسیار مهم است، زیرا مراجعین، بیشتر روی خدمات مشتری و شیوه کاری دندانپزشکان تمرکز می کنند. یک متخصص دندانپزشکی باید اطمینان حاصل کند که بیماران راحت هستند و مراقبت های دندانی عالی دریافت می کنند.

تمایل به کمک به بیماران و بهبود زندگی آنها بخش اساسی کار در دندانپزشکی است. در شغل دندانپزشکی، موقعیت های منحصر به فردی وجود دارند که دندانپزشکان به واسطه آنها به بهبود چشمگیر سلامت و عملکرد دیگران کمک می کنند.

از آنجایی که کلینیک دندانپزشکی مکانی هستند که بسیاری از بیماران در آن احساس ناراحتی یا حتی ترس می‌کنند، پس توانایی دندانپزشکان برای تسکین ترس ‌ها و ارائه یک حضور اطمینان ‌بخش بسیار مهم است. این سطح از مسئولیت و اعتماد یکی از مواردی است که باید جدی گرفته شود.

در نهایت، حرفه دندانپزشکی بسیار پیچیده بوده و باید تعهدات جدی نسبت به آن داشته باشید. اما اگر هر کجا و هر طور که تصمیم بگیرید کار کنید، دندانپزشکی حرفه ای را برای شما فراهم می کند که قابل رشد و تغییر بوده و به شما کمک می کند تا زندگی دیگران را برای بهتر شدن تغییر دهید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!