02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

ترمیم دندان شکسته جلو با کامپوزیت

زمان مطالعه : 4 دقیقه | منتشر شده در: 1400/11/06

بروزرسانی شده در: 1401/12/14

ترمیم دندان شکسته جلو با کامپوزیت می تواند یکی موثرترین گزینه های بازیابی ظاهر دندان آسیب دیده باشد. به طور معمول، دندان های جلو در معرض حوادث مختلفی همچون تصادف، مصرف زیاد تخمه و تنقلات، جویدن یخ، شکستن آجیل با دندان، یا حوادث زمان کودکی هستند. ترمیم دندان شکسته جلو را می توان با دو روش اصلی، ترمیم با کامپوزیت یا استفاده از ونیرهای دندانی انجام داد. لازم به ذکر است که امروزه زیبایی برای ترمیم دندان به اندازه ماندگاری درمان اهمیت دارد. ترمیم های کامپوزیت ایمن ترین، زیست سازگارترین و محافظه کارانه ترین راه برای ترمیم دندان های پوسیده، شکسته و یا فرسوده به شمار می روند.

به عبارتی این روش می تواند سلامت، عملکرد و همچنین ظاهر زیبا را به دندان آسیب دیده بازگرداند. جالب است بدانید این ترمیم‌ ها می ‌توانند به‌ عنوان جایگزین‌ های کم تهاجمی نسبت به برخی گزینه های درمانی که نیاز به آماده ‌سازی گسترده‌ تر دندان‌ ها دارند، استفاده شوند.

کامپوزیت دندان شکسته

دندان شکسته جلو به طور چشمگیری روی چهره شما تأثیر می گذارد. برخی از افراد معتقدند که بهتر است به دنبال درمان نباشند، شکستگی و آسیب عصبی می تواند مشکلات بزرگی ایجاد کند، بخصوص اگر دندان های شکسته بدون درمان و محافظت رها شوند.

در گذشته، اگر دندان شکسته ای داشتید، انتخاب های محدودی برای ترمیم آن وجود داشت، از جمله کشیدن دندان. امروزه تعدادی از گزینه های درمانی وجود دارد می توانند با نتایج دلپذیری همراه باشند.

برای ترمیم دندان شکسته چند گزینه درمانی در دسترس شماست. بسته به میزان گستردگی آسیب و سلامت عمومی دهان و دندان‌های اطراف، دندانپزشک شما بهترین راه حل را ارائه می دهد. کلینیک دندانپزشکی معتبری را در این باره انتخاب کنید.

دندانپزشک شما وضعیت خاص شما را ارزیابی کرده و مطابق با آن روش مورد نظر توصیه کند. اگر از اینکه همه گزینه های ممکن به شما داده شده است یا توضیح مناسبی در مورد اینکه چرا دندانپزشک شما یک روش خاص را توصیه می کند راضی نیستید، باید سؤالات بیشتری بپرسید و همیشه می توانید نظر دوم را جستجو کنید.

حتما بخوانید: ایمپلنت دندان

مراحل ترمیم دندان شکسته جلو با کامپوزیت

دندانپزشک برای ترمیم دندان شکسته جلو در ابتدا سطح دندان را تمیز می کند. پس از آن برای آماده سازی، از مواد مخصوصی روی سطح دندان استفاده می نماید. در کامپوزیت دندان از چسب مخصوصی به نام باندینگ استفاده می شود.

برای رسیدن به حداکثر استحکام و زیبایی، ترمیم دندان با مواد همرنگ به صورت لایه لایه صورت می گیرد. در مرحله بعد، دندانپزشک سطح ترمیم دندان جلو را پولیش می نماید.

گاهی اوقات و در صورت امکان، اگر دندان جلویی شما دچار شکستگی شد، شما می توانید قطعه شکسته شده را به کلینیک برده تا دندانپزشک با چسباندن شکستگی و با روش های مخصوص، ظاهر دندان را به حالت اول بازگرداند.

مزایای ترمیم دندان شکسته جلو به کامپوزیت

در ادامه با 4 مزیت استفاده از رزین کامپوزیت برای ترمیم دندان های شکسته و معیوب آشنا خواهیم شد:

- نیاز به آماده سازی کمتر دندان

دندان های شکسته جلو نیاز به آماده سازی بسیار کمی دارند. با توسعه مواد باندینگ قوی ‌تر، رزین ‌های کامپوزیت می ‌توانند حتی بسیاری از عیوب بزرگ در دندان ‌های ناشی از پوسیدگی یا ضربه را با برداشتن ساختاری کم ترمیم کنند و همچنان با دوام باقی بمانند.

- یک روش بسیار سریع

اکثر ترمیم ‌های رزین کامپوزیت، روش‌های تک جلسه ای هستند. بر خلاف ترمیم های پرسلین، استفاده از رزین کامپوزیت نیازی به آزمایشگاه دندانپزشکی ندارد. در بیشتر موارد، یک دندانپزشک ماهر می تواند آنها را در طی یک بار ویزیت اعمال کند.

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

- تطبیق رنگ عالی

یکی دیگر از مزایای ترمیم دندان شکسته جلو با کامپوزیت قابلیت تطبیق رنگ عالی است. ما معمولاً دندان ‌ها را یک سایه سفید می‌دانیم. اما در واقع، یک دندان می‌تواند از ریشه تا نوک آن دارای درجه‌ بندی‌ های متفاوتی از رنگ باشد. همانطور که قبلا ذکر شد، رزین های کامپوزیت را می توان برای مطابقت دقیق با آن سایه های رنگی تهیه کرد، بنابراین دندان های ترمیم شده شما طبیعی به نظر می رسند و به خوبی با دندان های دیگر شما ترکیب می شوند.

- یک راه حل موثر

رزین های کامپوزیت می توانند یک راه حل موقت موثر برای دندان های آسیب دیده کودکان باشند. از آنجایی که دندان های کودکان هنوز در حال رشد هستند، ترمیم دائمی دندان های آسیب دیده معمولاً تا زمانی که به بلوغ کامل نرسیده اند توصیه نمی شود. از رزین کامپوزیت می توان برای بازیابی فرم و عملکرد دندان جوان تا زمانی که بتوان یک گزینه بهتر اعمال نمود استفاده کرد.

کلام پایانی

ترمیم دندان شکسته جلو با کامپوزیت با حداقل تراش دندان همراه بوده و حداکثر تلاش برای حفظ بافت طبیعی دندان صورت می گیرد. هدف دندانپزشکان عمدتا این است که دندان‌ های شکسته جلو را با این نوع گزینه درمانی کارآمد و در زمانی که بهترین شانس موفقیت را فراهم می‌کنند، ترمیم کنند.

 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!