02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

خوراکیها و نوشیدنیهای مفید برای داشتن دندانها و لثه هایی سالم

زمان مطالعه : 5 دقیقه | منتشر شده در: 1400/11/07

بروزرسانی شده در: 1401/12/14

برای جلوگیری از پوسیدگی و حفظ سلامت دهان و دندان، رژیم غذایی شما و آنچه می خورید و چند بار می خورید فاکتورهای مهمی هستند. تغییرات از لحظه ای شروع می شود که شما غذاهای خاصی می خورید. باکتری‌های موجود در دهان، قند ها و کربوهیدرات‌ ها را از غذاهایی که می ‌خورید به اسید تبدیل می‌ کنند و این اسیدها هستند که شروع به حمله به مینای دندان می‌کنند و فرآیند پوسیدگی را آغاز می‌کنند. کربوهیدرات های زیاد از قندها (مانند کیک، کلوچه و آب نبات) و غذاهای خوش طعم و نشاسته (مانند چوب شور و چیپس سیب زمینی) می تواند باعث پوسیدگی دندان شود.

 هرچه مصرف غذا و میان ‌وعده ها را افزایش دهید، دندان ‌هایتان را بیشتر در معرض چرخه پوسیدگی قرار می ‌دهید. خوردن میان وعده های مکرر، بدون مسواک زدن بلافاصله پس از آن، به باکتری ها سوخت ثابت می دهد. از این رو، سعی کنید تا حد امکان میان وعده ها را محدود کرده و در صورت امکان پس از هر میان وعده مسواک بزنید. برای اطلاعات بیشتر در این مطلب با کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدی همراه باشید.

برای تقویت دندان چه بخوریم؟

برای سالم نگه داشتن دندان های خود مواد غذایی زیر را در نظر داشته باشید:

مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

- میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر

غذاهای حاوی فیبر به تمیز نگه داشتن دندان ها و لثه ها کمک می کنند. آنها همچنین بزاق ترشح می کنند. در کنار مراقبت خوب از دندان در خانه، این بهترین دفاع طبیعی شما در برابر پوسیدگی و بیماری لثه است. حدود 20 دقیقه پس از خوردن چیزی که دارای قند یا نشاسته است، بزاق شما شروع به کاهش اثرات اسیدها و آنزیم هایی که به دندان های شما حمله می کنند می کند. بزاق حاوی مقادیری از کلسیم و فسفات است. بنابراین مواد معدنی را به نواحی از دندان که آنها را از اسیدهای باکتریایی از دست داده اند باز می گرداند.

- پنیر، شیر، ماست ساده و سایر محصولات لبنی

 پنیر یکی دیگر از تولید کننده بزاق است. کلسیم و فسفات موجود در شیر، پنیر و سایر محصولات لبنی به بازگرداندن مواد معدنی دندان شما به دلیل سایر غذاها کمک می کند. آنها همچنین به بازسازی مینای دندان کمک می کنند.

- چای سبز و سیاه

هر دو چای حاوی پلی فنول هایی هستند که با باکتری های پلاک تعامل دارند. این مواد یا باکتری ها را از بین می برند یا آنها را مهار می کنند. همچنین از رشد باکتری ها یا ساخت اسیدی که به دندان ها حمله می کند جلوگیری می کند.

- آدامس بدون قند

آدامس نیز یک بزاق ساز عالی دیگر است که ذرات غذا را از دهان شما پاک می کند.

- غذاها و آب حاوی فلوراید

 آب آشامیدنی حاوی فلوراید، یا هر محصولی که با آب فلوراید درست می کنید، به دندان های شما کمک می کند. این شامل آبمیوه های پودر شده (به شرطی که قند زیادی نداشته باشند) و سوپ های کم آب می شود.

خوراکی ها و نوشیدنی های غیر سالم و مضر برای دندان ها

- آب نبات و شیرینی چسبناک

- غذاهای نشاسته ای

- نوشابه های گازدار

- موادی که دهان شما را خشک می کند مانند الکل و بسیاری از داروها

حتما بخوانید: فرق لمینت و کامپوزیت

نکات زیر را برای دهان سالم در نظر داشته باشید

ADA این نکات را برای کمک به کاهش خطر پوسیدگی دندان ناشی از غذاهایی که می خورید ارائه می دهد:

- غذاهای شیرین همراه با غذا بخورید. دهان شما در طول وعده های غذایی بزاق بیشتری تولید می کند. این به کاهش اثر تولید اسید و شستشوی تکه های غذا از دهان کمک می کند.

- میان وعده های بین وعده های غذایی را محدود کنید. اگر هوس یک میان وعده دارید، چیزی مغذی انتخاب کنید. بعد از آن به جویدن آدامس بدون قند فکر کنید تا جریان بزاق را افزایش دهید و غذا و اسید را بشویید.

- آب بیشتری بنوشید. آب حاوی فلوراید می تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند. اگر آب بطری را انتخاب می کنید، برچسب را برای محتوای فلوراید بررسی کنید.

- دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید.

- روزی یکبار نخ دندان بکشید.

سخن پایانی

در نهایت توجه داشته باشید غذایی که برای بدن شما مفید است، برای دندان های شما نیز مفید خواهد بود و بالعکس. تا جایی که ممکن است غذاهای تازه را به جای غذاهای بسته بندی شده یا فرآوری شده انتخاب کنید و انتخاب نوشیدنی خود را به آب فلورایددار یا چای های شیرین نشده محدود کنید. از مصرف غذاها و نوشیدنی های بسیار قندی یا نشاسته ای خودداری کنید و سعی کنید در هر وعده غذایی خود از غذاهای غنی از ویتامین و مواد مغذی استفاده کنید. امیدواریم از این مطلب سایت دکتر محمدی لذت برده باشید.

 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!