02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

راهنمای کامل پر کردن دندان

زمان مطالعه : 5 دقیقه | منتشر شده در: 1400/11/11

بروزرسانی شده در: 1401/12/14

پر کردن دندان برای کمک به ترمیم حفره ها و بازیابی لبخند شما بسیار مهم است. شاید گمان کنید که اکثر مراجعات به دندانپزشکی جهت سفید کردن، جرمگیری یا مرتب کردن دندان ها می باشد اما گاهی اوقات حفره ها و پرکردگی ها به کانون این مراجعه تبدیل می شوند. در حالی که راه‌ های زیادی برای جلوگیری از پوسیدگی وجود دارد، اما بسیاری از مردم به سختی از آن‌ ها اجتناب می‌کنند. آیا می‌دانستید که بیش از 90 درصد از بزرگسالان دندان های خود را پر کرده اند؟ پوسیدگی دندان در صورت عدم درمان، یک مشکل جدی برای سلامت و بهداشت دهان و دندان شما به شمار می رود.. در ادامه با راهنمای کامل پر کردن دندان، نظیر بهترین مواد پر کننده، مراقبت پس از آن و ... آشنا خواهیم شد. با کلینیک دندانپزشکی ما همراه باشید.

چه چیزی باعث ایجاد حفره و نیاز به پر کردن دندان می شود؟

حفره ها به یکباره ایجاد نشده و طی چند مرحله پدیدار می شوند. در صورت عدم مراقبت صحیح،  باکتری ها به سطح مینای دندان آسیب می رسانند و در عمق دندان پخش می شوند. زمانی که باقیمانده مواد غذایی از روی دندان شما پاک نمی شوند، باکتری ها از آنها تغذیه کرده و اسیدهایی را تولید می کنند که مینای دندان شما را از بین می برند.

در نتیجه، با تشکیل شدن پلاک، یک زیستگاه محافظتی برای باکتری ها ایجاد شده که به مرور زمان وارد خود دندان و در نتیجه تشکیل پوسیدگی می شود.

حتما بخوانید: قیمت ایمپلنت دندان

چرا به پر کردن دندان نیاز داریم؟

دلایل مختلفی برای نیاز به پر کردن دندان وجود دارد:

- دندان به شدت آسیب دیده یا دچار پوسیدگی شده است. این می تواند در نتیجه عادات بد بهداشت دهان و دندان باشد. عادات نادرست مانند مسواک نزدن، نکشیدن نخ دندان روزانه و رژیم غذایی شیرین و اسیدی منجر به فرسایش مینای دندان و افزایش حفره ها می شود.

- در اثر تروما به دلیل ضربه یا آسیب در حین فعالیت بدنی نیز ممکن است نیاز به پر کردن دندان داشته باشید.

- شما از حساسیت دندان رنج می برید. احساس حساسیت، به ویژه در حین غذا خوردن، مسواک زدن یا زمانی که فشار روی دندان وارد می شود، رایج است.

بهترین مواد پر کردن دندان

ممکن است از تعداد انواع پرکننده هایی که می توانید با آن دندان ها را پر کرد شگفت زده شوید. همه آنها مزایا و معایبی دارند، از رنگ و قدرت متفاوتی برخوردار هستند و نیازهای مراقبت خاصی دارند. قبل از پر کردن دندان، می توانید در مورد این گزینه های مختلف، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

- پرکننده های آمالگام

پرکننده‌ های آمالگام یکی از قدیمی ترین نوع پرکننده های دندان بوده که هنوز هم بسیار رایج هستند و بیش از یک قرن است که مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پر کردن دندان با آمالگام ترکیبی از نقره، جیوه و سایر فلزات می باشد. این مواد بسیار قوی هستند و برای پر کردن حفره های دندان آسیاب، جایی که بیشترین جویدن در آن انجام می شود، ایده آل هستند.

از آنجایی که این پرکننده‌ ها فلزی هستند، همرنگ رنگ دندان نبوده و هنگام لبخند زدن یا خنده قابل توجه هستند. اما هزینه پایین آنها نسبت به سایر مواد برای پر کردن دندان می تواند یک مزیت بزرگ باشد.

- پر کردن دندان با کامپوزیت

این پرکننده‌ها از ترکیب گلاس یا پرکننده کوارتز ساخته شده و می‌توانند متناسب با رنگ دندان‌های شما استفاده شوند. آنها همچنین بسیار بادوام هستند. در هر حال بهتر است برای پر کردن های کوچک تا متوسط دندان ​​استفاده شوند.

- پرکننده های فلزی

پرکننده های فلزی واقعاً به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. برخی از افراد به ظاهر خود خیلی اهمیت می دهند در حالی که برخی دیگر در بحث پر کردن دندان اینگونه نیستند. پرکننده های طلا و نقره رایج ترین فلزات مورد استفاده هستند. طلا می تواند بسیار گران باشد اما برخی افراد ظاهر طلا را به نقره ترجیح می دهند. پرکننده های فلزی نسبت به پرکننده های کامپوزیت دوام بیشتری دارند و می توانند تا 15 سال دوام بیاورند.

- پرکننده های سرامیکی

پرکننده های سرامیکی معمولاً از پرسلین ساخته می شوند و به این دلیل محبوب هستند که می توانند با رنگ دندان شما مطابقت داشته باشند و در طول زمان به اندازه پرکننده های کامپوزیت لکه را نشان نمی دهند.

حتما بخوانید: ایمپلنت دندان

- پرکننده های گلاس آینومر

این پر کننده دندان از ترکیب اکریلیک و گلاس ساخته شده است و با آزاد کردن فلوراید از دندان های شما محافظت می کند. این مواد دوام کمتری داشته و نمی توان انتظار داشت که سالیان سال از دندان شما محافظت کنند.

مراقبت بعد از پر کردن دندان

هنگامی که مواد پرکننده را دریافت کردید، بسیار مهم است که به درستی از آنها مراقبت کنید. ممکن است بلافاصله پس از دریافت پر کردن کمی حساسیت داشته باشید، اما معمولاً پس از چند روز یا حتی چند ساعت از بین می‌رود.

برای حفظ پرکردگی و محافظت از آن در برابر پوسیدگی، مراقبت مناسب از دهان کلیدی است. تا چند روز پس از دریافت مواد پرکننده، از غذاهای چسبناک و سفت اجتناب کنید. مراقبت روزانه مناسب از دندان از جمله نخ دندان کشیدن یک بار در روز و مسواک زدن دو بار در روز با خمیر دندان ترمیم کننده مینای دندان بسیار مهم است.ش

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!